ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 28 خرداد 1391     |     کد : 38234

انتقاد شديد ايران از حضور بلند مدت نيروهاي بيگانه در افغانستان

«برخي كشورها براي تحقق اهداف فرامنطقه‌اي قصد طولاني‌كردن حضور خود در افغانستان را دارند كه اين امر باعث مي‌شود اين كشور به عرصه رقابت‌هاي امنيتي تبديل شود.»

توسط دكتر صالحي در اجلاس دوستان افغانستان مطرح شد
انتقاد شديد ايران از حضور بلند مدت نيروهاي بيگانه در افغانستان

«برخي كشورها براي تحقق اهداف فرامنطقه‌اي قصد طولاني‌كردن حضور خود در افغانستان را دارند كه اين امر باعث مي‌شود اين كشور به عرصه رقابت‌هاي امنيتي تبديل شود.»

به گزارش ايسنا، دكتر علي‌اكبر صالحي وزير امور خارجه كشورمان كه در اجلاس كشورهاي همسايه دور و نزديك افغانستان در كابل شركت كرده بود، در اين اجلاس با بيان اين مطلب، به تشريح ديدگاه‌هاي جمهوري اسلامي در خصوص مسائل افغانستان پرداخت.

وي اين نشست را مکمل ابتکارات گذشته و زمينه‌اي براي افزايش همکاري‌هاي موثر در راستاي منافع و مصالح مردم افغانستان برشمرد و نقش کشورهاي همسايه را در روند برقراري صلح و ثبات در افغانستان مورد تأکيد قرار داد.

وزير خارجه گسترش همکاري‌هاي منطقه‌اي را براي کمک به توسعه پايدار در افغانستان از مواضع اصولي ايران خواند و تصريح کرد: ايران براساس تعهدات خود در اجلاس‌هاي بين‌المللي، مشارکت فعالي در ابعاد گوناگون از جمله بازسازي افغانستان داشته است.

صالحي در ادامه سخنان خود در اين نشست توسعه شبکه راه‌هاي منتهي به مرزهاي مشترک با افغانستان، امتداد شبکه‌هاي آب، برق و مخابرات تا مرز اين کشور، افزايش ظرفيت بندر چابهار به عنوان نزديک‌ترين بندر به خاک افغانستان، احداث پايانه‌ها و تسهيلات در عوارض و تعرفه‌هاي گمرکي و برقراري پرواز هوايي را از جمله اقدام‌هاي کشورمان در حوزه کمک‌هاي اقتصادي به افغانستان برشمرد.

رئيس دستگاه ديپلماسي نگراني کشورمان را از رشد فزاينده ناامني، خشونت و کشته شدن انسان‌هاي بي‌گناه و همچنين نقض حقوق بشر توسط نيروهاي خارجي مورد اشاره قرار داد و تصريح کرد: متأسفانه حضور دهساله نيروهاي خارجي تبعاتي مانند افزايش وخامت اوضاع امنيتي در افغانستان، رشد و نهادينه شدن تروريسم، افزايش توليد و قاچاق مواد مخدر، فزوني جرائم سازمان يافته، کشتار وسيع غيرنظاميان، تخريب شهرها و روستاهاي نقاط مختلف افغانستان را به همراه داشته و براين اساس ايران از توافق ناتو و افغانستان براي خروج نيروهاي خارجي از اين کشور تا سال 2014 و واگذاري امنيت به نيروهاي ملي استقبال مي‌کنيم.

وزير خارجه در بخش ديگري از سخنان خود خاطرنشان کرد: شواهد نشان مي‌دهد برخي کشورها جهت تحقق اهداف فرامنطقه‌اي، قصد طولاني کردن حضور نظامي خود در افغانستان را دارند که اين امر با جهت گيري کشورهاي منطقه و جامعه جهاني مبتني بر راه حل‌هاي صلح‌آميز مغايرت داشته و افغانستان را به عرصه رقابت‌هاي امنيتي تبديل مي‌کند.

وي گسترش توليد و قاچاق مواد مخدر و مصرف آن را تهديدي براي ايده‌هاي ارزشمند انساني برشمرد و حل مشکل مبارزه با قاچاق مواد مخدر را متضمن اهتمام کامل بين المللي دانست.

رئيس دستگاه ديپلماسي شبکه قاچاق مواد مخدر در افغانستان را جزو جدايي‌ناپذير گروه‌هاي تروريستي دانست که از درآمد آن براي اهداف تروريستي خود بهره‌مند مي‌شود.

وي از فعاليت کشورهاي همسايه افغانستان به دليل تقويت همکاري‌هاي منطقه‌اي استقبال کرد و برقراري امنيت و توسعه در افغانستان را نتيجه همکاري‌هاي کشورهاي منطقه به ويژه همسايگان دانست.



دعوت ايران از كرزي

وزير امور خارجه كشورمان همچنين در ديدار با رئيس‌جمهوري اسلامي افغانستان، با تقديم پيام احمد‌ي‌نژاد، رئيس‌جمهوري كشورمان، رسماً از كرزي براي شركت در اجلاس كشورهاي غير متعهد كه شهريور ماه در تهران برگزار مي‌شود، دعوت كرد.

در اين ديدار صالحي با ابراز نگراني از ايجاد پايگاه‌هاي نظامي آمريكا در خاك افغانستان گفت: با توجه به سوابق طولاني آمريكايي‌ها در دخالت در امور داخلي كشورهاي ديگر، ما نيات و اهداف آنها را صادقانه نمي‌دانيم و اين موجب نگراني ماست.

رئيس‌جمهوري افغانستان هم در اين ديدار با ابلاغ سلام‌هاي گرم خود براي رئيس‌جمهوري كشورمان، دعوت وي را براي شركت در اجلاس كشورهاي عضو عدم تعهد پذيرفت و گفت: ما در عالي‌ترين سطح در اين نشست شركت مي‌كنيم.

وي با اشاره به اينكه نگراني ايران نسبت به امضاي موافقتنامه استراتژيك ميان افغانستان و آمريكا را درك مي‌كند، تصريح كرد، اين پيمان اهداف نظامي ندارد و ما بار ديگر تاكيد مي‌كنيم از خاك افغانستان عليه ايران و هيچ يك از كشوهاي همسايه استفاده نخواهد شد.



ديدار صالحي با وزيران خارجه كشورها

وزير امور خارجه كشورمان در حاشيه نشست همسايگان نزديك و دور افغانستان با «ويليام هيگ»، وزير امور خارجه انگليس ديدار و گفت‌و‌گو كرد.

در اين ديدار وزيران خارجه دو كشور در مورد موضوعات مختلف دوجانبه، منطقه‌اي و بين‌المللي به تبادل‌نظر پرداختند.

وضع اتباع ايراني مقيم انگليس، تحولات سوريه و تأكيد جمهوري اسلامي ايران بر ضرورت حل و فصل مشكلات بر اساس طرح كوفي‌عنان و همچنين اجلاس آينده جمهوري اسلامي ايران و 1+5 در مسكو از جمله مواردي بود كه توسط صالحي در اين ديدار مورد توجه قرار گرفت.

«گيدو وستروله» وزير امور خارجه آلمان هم در ديدار با وزير امور خارجه ايران شرايط موجود را فرصت مناسبي براي حل و فصل موضوع هسته‌اي ايران دانست و ابراز اميدواري كرد كه گفت‌و‌گوهاي مسكو با موفقيت برگزار شود.

صالحي هم در اين ديدار با اشاره به روابط ايران و آلمان، ديدگاه كشورمان را در زمينه حل موضوع انرژي صلح‌آميز هسته‌اي بر اساس چارچوب مورد توافق طرفين مورد توجه قرار داد و با توجه به اجلاس آينده ايران و 1+5 در مسكو، بر استمرار اين رويكرد در اجلاس مسكو تأكيد كرد.

وزير امور خارجه كشورمان در ديدار‌هاي جداگانه با وزيران امور خارجه تركيه، پاكستان، قزاقستان، تاجيكستان و معاون وزير امور خارجه چين و دبيركل سازمان همكاري اسلامي، آخرين تحولات روابط در حوزه‌هاي دوجانبه و موضوعات مهم مورد علاقه و همچنين مسائل مهم منطقه‌اي و بين‌المللي را مورد بحث و تبادل‌نظر قرار داد.



نوشته شده در   يکشنبه 28 خرداد 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode