ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 21 خرداد 1391     |     کد : 37883

همكاري‌هاي ايران و روسيه ضامن صلح در منطقه است

رئيس‌جمهوري در دوازدهمين اجلاس سران سازمان همكاري‌هاي شانگهاي بر تقويت همدلي و همگرايي منطقه‌اي و بين المللي اعضاي سازمان شانگهاي، گسترش همكاري‌هاي اقتصادي، تاسيس نهادهاي مالي و پولي خارج از سلطه سلطه‌گران و تقويت روابط فرهنگي و سياسي بين كشورهاي عضو به عنوان راهكارهاي حركت كشورهاي مستقل به سوي تدوين چهارچوب نظم جديد و عادلانه بر جهان و خروج از شرايط نامطلوب فعلي تاکيد كرد.

احمدي‌نژاد در ديدار با پوتين: همكاري‌هاي ايران و روسيه ضامن صلح در منطقه است

رئيس‌جمهوري در دوازدهمين اجلاس سران سازمان همكاري‌هاي شانگهاي بر تقويت همدلي و همگرايي منطقه‌اي و بين المللي اعضاي سازمان شانگهاي، گسترش همكاري‌هاي اقتصادي، تاسيس نهادهاي مالي و پولي خارج از سلطه سلطه‌گران و تقويت روابط فرهنگي و سياسي بين كشورهاي عضو به عنوان راهكارهاي حركت كشورهاي مستقل به سوي تدوين چهارچوب نظم جديد و عادلانه بر جهان و خروج از شرايط نامطلوب فعلي تاکيد كرد.

دكتر محمود احمدي نژاد با بيان اين كه همه ما خواستار بناي دنيايي بهتر و دوست داشتني‌تر هستيم، گفت: ناكارآمدي و تبعيض آلودگي نظام حاكم بر جهان، وضع را به نقطه‌اي بحراني و شرايط غير قابل برگشت نزديك ساخته و مشكلات ناخواسته‌اي را به همه ملت‌ها تحميل كرده است.

رئيس‌جمهوري با اشاره به اينكه امروز بحران اقتصادي همه نقاط جهان از آمريكاي شمالي تا اروپا، آسيا، آفريقا و آمريكاي لاتين را در برگرفته و همه از آن آسيب مي‌بينند، افزود: امروز بحران‌هاي اقتصادي در آستانه تبديل شدن به بحران‌هاي فراگير اجتماعي و سياسي هستند.

احمدي نژاد با بيان اين كه نظم موجود حاکم بر جهان به دليل ويژگي‌هاي ناعادلانه و ضد انساني ذاتي خود شكست خورده و در پايان راه است، خاطر نشان كرد: البته اگر آنها از ثروت، منابع و بازارهاي شرق تغذيه نمي‌شدند، خيلي زودتر به اين وضع رسيده بودند.

رئيس‌جمهوري با طرح اين سوال كه آيا ادامه وضع موجود و حركت در چارچوب نظاماتي كه اصول و قواعد آن را همان استعمارگران سابق و سلطه طلبان امروز وضع كرده اند، مي‌تواند كشورهاي ما را به طور كامل به اهداف خود در مسير پيشرفت نايل كند گفت: همه ما براي رسيدن به اهداف خود نيازمند كناره گيري از نظم موجود و طراحي نظاماتي جديد هستيم ؛ نظاماتي كه بر اساس عدالت، دوستي و احترام به حقوق همه ملت‌ها بنا شده و به دنبال صلح و رفاه پايدار براي همگان باشد؛ مديريت انحصاري موجود را به رسميت نشناخته و زمينه مشاركت همگاني در مشاركت جهاني را فراهم سازد.

احمدي نژاد در پيشنهادهاي چهارگانه خود به شركت كنندگان در دوازدهمين اجلاس سران کشورهاي عضو سازمان همکاري‌هاي شانگهاي، تقويت همدلي و همگرايي منطقه‌اي و بين المللي بين اعضاء و همه ملت‌ها و دولت‌هايي كه به دنبال نظمي عادلانه و انساني هستند را به عنوان يکي از عوامل تحقق اهداف ياد شده اعلام کرد و گفت: بايد بدانيم كه استعمارگران با پيشرفت چين به همان اندازه مخالف هستند كه با پيشرفت روسيه، هند، ايران، پاكستان و همه اعضاي ديگر پيمان شانگهاي مخالفند.

رئيس‌جمهور تصريح کرد: گسترش همكاري‌هاي اقتصادي و طراحي و اجراي نظامات جديد پولي و مالي و همكاري‌هاي اقتصادي به عنوان راهكار و پيشنهادي ديگر حائز اهميت است، چرا كه اگر اعضاي شانگهاي رابطه پولي خود را در مراودات اقتصادي از ارز حاكم بر جهان قطع كنند، بخش وسيعي از منافع ملي و منابع آنان كه از طريق نظامات موجود به رايگان به جيب سلطه گران سرازير مي‌شود حفظ و صيانت خواهد شد.

احمدي نژاد پشتيباني از مراوده‌هاي اقتصادي، تسهيل آن و حمايت از سرمايه گذاري‌هاي بين اعضاء را به نفع همه كشورهاي عضو سازمان همكاري شانگهاي دانست و اظهار داشت:‌ تاسيس نهادهاي مالي، پولي و اقتصادي بين المللي، خارج از تسلط سلطه گران به نفع همه اعضاء، ملت‌ها و دولت‌هاي مستقل و امري ضروري و كاملاً امكان پذير است.

رئيس‌جمهوري در تشريح پيشنهاد ديگر خود به سران شركت‌كننده در سازمان همكاري شانگهاي خاطر نشان کرد: تقويت روابط فرهنگي و سياسي در جهت گسترش دوستي‌ها و همگرايي‌ها در برابر اصرار ديگران بر جدايي و تفرقه بسيار ضروري و تقويت‌كننده امنيت و پيشرفت همه اعضاء خواهد بود.

ديدار با پوتين

رئيس‌جمهوري با بيان اين كه ايران و روسيه دو دوست و همسايه با سابقه طولاني و همكاري‌هاي مثبت و سازنده با يكديگر بوده و تاريخ و آينده مناسبات ميان دوکشور، گسترش اين روابط را مطالبه مي‌كند، اظهار داشت: همكاري‌هاي ايران و روسيه ضامن صلح و امنيت براي ملت‌هاي دو کشور و ملت‌هاي منطقه خواهد بود.

احمدي نژاد در حاشيه دوازدهمين اجلاس سران کشورهاي عضو سازمان همكاري شانگهاي، در ديدار ولاديمير پوتين رئيس‌جمهوري روسيه با بيان اين كه فرصت‌هاي بسيار خوبي در دو كشور براي فعال كردن تمامي ظرفيت‌هاي موجود به منظور گسترش همكاري‌هاي مشترك وجود دارد، گفت: شرايط منطقه‌اي و بين المللي،‌ همكاري‌ها و روابط گسترده‌تر ايران و روسيه را اقتضاء مي‌كند.

رئيس‌جمهوري با بيان اينكه تهران و مسكو به تعبيري در يك جبهه قرار دارند، افزود: بدخواهاني هستند كه با پيشرفت و گسترش روابط و همكاري‌هاي ايران و روسيه مخالفند و امروز كه جهت گيري‌هاي آنان به سمت شرق گسترش يافته است، همكاري‌هاي جمهوري اسلامي ايران و روسيه مي‌تواند ضامن استقرار صلح و امنيت براي ملت‌هاي خودشان و ديگر ملت‌هاي منطقه باشد.

وي با اشاره به اين كه نگاه ايران به آينده روابط با روسيه بر پايه روابطي پايدار، جهت گرفته است، تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران هيچ محدوديتي براي گسترش روابط خود با روسيه ندارد.

احمدي نژاد خاطر نشان كرد: جمهوري اسلامي ايران در عرصه اقتصادي آماده گسترش همه جانبه روابط و مراودات تجاري و سرمايه گذاري‌هاي مشترك خود با روسيه است و همين بستر و اراده را در بخش‌هاي فرهنگي و گردشگري هم دارا مي‌باشد.

ولاديمير پوتين رئيس‌جمهوري روسيه هم در اين ديدار، ايران را شريك و دوست قديمي و همسايه خوب براي روسيه دانست و تصريح كرد: تاريخي كهن و طولاني از همكاري‌هاي ايران و روسيه وجود دارد و ايران شريك نزديك و صميمي ما براي همكاري در حوزه خزر است.

وي تاكيد كرد: روسيه احترام فراواني براي گذشته تاريخي و امروز ملت ايران قائل است و در تمامي مسائل بين المللي به صورت دائم با اين كشور در تماس و همكاري است.

پوتين گفت: روسيه همواره از پيشرفت‌ها و حقوق ملت ايران در مجامع جهاني حمايت كرده و استفاده صلح‌آميز از انرژي هسته‌اي را حق مسلم جمهوري اسلامي ايران مي‌داند و همچون تهران كه با توسعه سلاح‌هاي كشتار جمعي و تسليحات اتمي مخالف است، اساس كار خود را بر اين ايده استوار كرده است.

رئيس جمهوري روسيه با اشاره به اين كه مسائل حوزه درياي خزر هنوز به صورت كامل رفع و رجوع نشده و روسيه بسيار علاقمند و مصمم به حل و فصل مسائل آن است، تاكيد كرد: بايد براي تدوين سند جديدي به منظور اجماع بر حل و فصل مسائل درياي خزر آماده شويم.

ديدار با رئيس‌جمهوري چين

رئيس‌جمهوري كشورمان با بيان اين كه ايران و چين به تعبيري در يك جبهه مشترك قرار دارند، اظهار داشت: پيشرفت و اقتدار هر كدام از كشورهاي ايران يا چين كمك به اقتدار و پيشرفت كشور ديگر است.

احمدي نژاد ديروز در ديدار با «هوجين تائو» رئيس‌جمهوري چين، روابط دو كشور را تاريخي، سازنده و همواره دوستانه و صميمي توصيف كرد و گفت: دوره اخير روابط ايران و چين كه بر پايه روابط دوستانه كهن دو كشور بنا گذاشته شده است، همواره رو به پيشرفت بوده و به ويژه در سال‌هاي اخير از رشدي روز افزون و صعودي برخوردار بوده است.

رئيس‌جمهوركشورمان با اشاره به اين كه ايران و چين در بسياري از مسائل منطقه‌اي و بين المللي ديدگاه‌هاي نزديك و حتي منطبق بر يكديگر دارند، افزود: متاسفانه برخي كشورها هستند كه در زياده خواهي به هيچ حدي قانع نبوده و در مسير تامين منافع خودشان از تحميل هزينه و آسيب به منافع كشورهاي ديگر هيچ ابايي ندارند.دكتر احمدي نژاد همكاري‌هاي ايران و چين را كاملاً در راستاي صلح و امنيت جهاني و تامين عدالت براي همه ملت‌ها اعلام كرد و اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران محدوديتي براي گسترش همه جانبه روابط خود با چين ندارد.

وي با اشاره به توافقات صورت گرفته بين ايران و چين براي افزايش سطح مبادلات تجاري به رقم 200 ميليارد دلار در سال خاطر نشان كرد: حجم مبادلات تجاري ايران و چين سال گذشته از مرز 45 ميليارد دلار گذشته و با رفع برخي موانع اداري و بوركراتيك مي‌توان به راحتي حجم اين مبادلات را در طول 3 تا 5 سال به بيش از 100 ميليارد دلار افزايش دادو در اين راستا جمهوري اسلامي ايران آمادگي دارد همكاري‌هاي خود با چين را در عرصه انرژي هم گسترش دهد.

رئيس‌جمهور چين هم در اين ديدار، با اشاره به پشتوانه تاريخي و فرهنگي كهن روابط ايران و چين از گسترش روز افزون اين روابط در سالهاي اخير ابراز خرسندي كرد و گفت: اجراي گام به گام توافقات دو كشور باعث خوشحالي و رضايت چين است و در شرايط كنوني گسترش همكاري‌ها در عرصه‌هاي مختلف را باعث تسريع و تسهيل منافع مشترك مي‌دانيم.

هوجين تائو تاكيد كرد: دولت چين از گسترش روابط با ايران در همه زمينه‌ها استقبال مي‌كند.

رئيس‌جمهوري چين ضمن تاييد و تاكيد بر مواضع كشورش درباره بهره مندي جمهوري اسلامي ايران از حق برخورداري و استفاده از انرژي صلح‌آميز هسته‌اي تصريح كرد:‌چين يگانه راه‌حل رسيدن به تفاهم در موضوع هسته‌اي ايران را گفت و گو مي‌داند و با هر گونه اعمال تحريم، فشار و تهديد مخالفت قاطع دارد.

رئيس جمهوري چين گفت: پيشرفت‌هايي در ماه گذشته در بغداد صورت گرفته است كه باعث تداوم گفت‌وگوها شد، اما هنوز شكاف‌هايي بين تهران و شش قدرت جهاني كه طرف مذاكره با تهران هستند، وجود دارد.

به گزارش آسوشيتدپرس، وزارت امور خارجه چين در بيانيه‌اي اعلام كرد كه هو در گفت‌وگو با احمدي‌نژاد گفت: «پكن اميدوار است طرف ايراني وضع را سبك و سنگين و رويكرد انعطاف‌پذير و واقع‌گرايانه را اتخاذ كند، مذاكرات جدي با هر شش كشور مربوطه داشته باشد و گفت‌وگو و همكاري با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي را افزايش دهد و تقويت كند تا كاهش تنش‌ها از طريق مذاكرات تضمين شود.»

هو گفت كه چين همچنان نقش مثبتي در حل اين مساله از طريق ابزار صلح‌آميز خواهد داشت.

ديدار با زرداري

رئيس‌جمهوري با اشاره به اين كه سلطه‌طلبان زماني به بهانه مقابله با شوروي، گروه‌هايي دست ساخته را در منطقه ايجاد كردند، اظهار داشت: مستكبران با تحريكات و اقدام‌هاي خود اين گروه‌ها را به بهانه مقابله با تهاجم شوروي، سازمان دادند و امروز هم آنها را تبديل به بهانه‌اي براي مقابله با ملت‌هاي منطقه و مانع تراشي در مسير پيشرفت آنها كرده‌اند.

احمدي‌نژاد در حاشيه دوازدهمين اجلاس سران كشورهاي عضو سازمان شانگهاي در ديدار با آصف‌علي زرداري رئيس‌جمهور پاكستان با بيان اينكه مطمئناً مشكلات و مسائل منطقه در آينده به نفع ملت‌هاي منطقه حل و فصل خواهد شد،‌افزود: در اين راستا گسترش همكاري‌ها و تعاملات كشورهاي منطقه با يكديگر بسيار حائز اهميت است.

رئيس‌جمهور پاكستان هم در اين ديدار با تاكيد بر اين كه يقيناً مسائل منطقه و عرصه بين‌الملل به نفع ملت‌هاي منطقه حل و فصل خواهند شد، تصريح كرد: شايد زماني عده‌اي از سر كوته‌فكري، گمان مي‌كردند كه ايجاد برخي گروه‌ها در منطقه مانعي بر سر راه توسعه نفوذ شوروي خواهد بود، اما امروز همگان دريافته‌اند كه اين طرحي بود كه بواسطه آن دست عاملان و به وجود آورندگان اين گروه‌ها را جهت دخالت در منطقه براي دخالت باز بگذارد.

ديدار با رئيس‌جمهوري افغانستان

رئيس‌جمهوري در ديدار با رئيس‌جمهوري افغانستان هم با بيان اين كه آمريكايي‌ها هر چه تلاش كنند، موفق نخواهند شد شرايط تسلط كامل بر امور دنيا را احياء كنند، اظهار داشت: يكي از مصاديق اين تلاش انعقاد توافقنامه امنيتي با افغانستان است كه مطمئنم نفعي از محل اين توافقنامه نصيب آمريكايي‌ها نخواهد شد و آنها به اهدافي كه از اين توافقنامه منظور كرده‌اند دست نخواهند يافت.

وي گفت: جمهوري اسلامي ايران و افغانستان هيچ گاه و تحت هيچ شرايطي از يكديگر جدا نخواهند شد و همواره يار يكديگر باقي خواهند ماند و در اين راستا ايران از هر كمكي به مردم افغانستان دريغ نخواهد كرد.

احمدي نژاد در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به مذاكرات هسته‌اي ايران و گروه 1+5 تصريح كرد: به احتمال زياد مستكبران اجازه نخواهند داد اين مساله حداقل در مسكو و با ميزباني دولت روسيه حل و فصل شود.

رئيس‌جمهور تاكيد كرد: اگر ايران بخواهد بمب اتم بسازد، هراسي از هيچ كس ندارد و به صورت علني آن را اعلام مي‌كند و كسي هم نمي‌تواند مانع آن شود، حداكثر كاري كه سلطه طلبان مي‌توانند انجام دهند همين مانع تراشي‌هايي است كه امروز مشاهده مي‌كنيم. اما مساله اين است كه سياست اصولي و قطعي جمهوري اسلامي ايران اجازه حركت به سمت ساخت بمب اتم را نمي‌دهد.

حامد كرزي رئيس‌جمهوري افغانستان هم در اين ديدار، با بيان اين كه كشورش براي گذر از شرايط فعلي چاره‌اي جز پذيرش توافقنامه امنيتي با آمريكا نداشت، اظهار داشت: هيچ عاملي نمي‌تواند ملت‌هاي ايران و افغانستان را كه از اشتراكات تاريخي و فرهنگي عميق برخوردارند از يكديگر دور كند و ملت و دولت افغانستان هرگز اجازه نخواهند داد خاك افغانستان يا بهانه‌هايي همچون توافقنامه امنيتي مايه ضربه زدن به منافع ايران

قرار گيرد.

رئيس‌جمهوري همچنين با رئيس پارلمان چين و رئيس‌جمهوري قرقيزستان ديدار كرد.

گفت و گو با شبكه تلويزيوني فونيکس چين‎

وي‎ ‎در گفت و گو با شبكه تلويزيوني فونيكس چين هم در پاسخ به سئوالي درباره مساله هسته‌اي كشورمان و اين كه سخت‌ترين و پيچيده‌ترين مساله اين پرونده از نظر ايران چيست، تصريح كرد: همه فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران زير نظر آژانس بوده و هر اتفاقي در اين عرصه توسط دوربين‌هاي آژانس ضبط و ثبت مي‌شود و مشكل اصلي در برخورد سياسي قدرت‌هاي حاكم بر مراكز قدرت در جهان با ايران است.

رئيس‌جمهور با تاكيد بر اينكه مستكبران هيچ‌گاه علت اصلي مخالفت خود با پيشرفت‌هاي جمهوري اسلامي ايران در عرصه انرژي هسته‌اي را آشكار نخواهند كرد، افزود: ايران به روند گفت‌و‌گوها و مذاكرات و تلاش براي اثبات حقوق هسته‌اي خود ادامه داده و با ارائه پيشنهادهاي سازنده، براي اثبات حقوق هسته‌اي خود تلاش مي‌كند.

رئيس‌جمهوري در پاسخ به اين سئوال كه در 6 سال گذشته نشانه‌هايي از سوي جمهوري اسلامي ايران براي برقراري روابط با ايالات متحده آمريكا مشاهده شده كه به نتيجه نرسيده است در صورت انتخاب فرد ديگري در دوره آتي انتخابات رياست جمهوري آمريكا ايران چه انتظاري از وي خواهد داشت گفت: جمهوري اسلامي ايران همواره از گفت‌و‌گو درباره مسائل مختلف بين‌المللي با كشورهاي مختلف از جمله آمريكا استقبال كرده اما در عين حال تاكيد داشته است كه اين گفت‌و‌گوها بايد در فضايي عادلانه و ضمن احترام به حقوق متقابل ملت‌ها صورت گيرد.

وي اضافه كرد : با روند فعلي تغييري در عرصه سياسي و رويكردهاي دولت ايالات متحده رخ نخواهد داد حتي اگر رييس جمهوري تغيير كند و چنانكه قرائن و شواهد گواهي مي دهند فعلا ماموريت رييس جمهوري فعلي از نظر تصميم گيران پشت پرده قدرت در آمريكا پايان نيافته و همچنان به حضور او نياز دارند.

وي در پاسخ به اين سئوال كه آيا با اجراي طرح جديد مبني بر اين كه بشار اسد با كمك و دخالت ايران و روسيه قدرت را به هر كس كه خودش تشخيص مي‌دهد واگذار كند، موافق هستيد تصريح كرد: به هيچ وجه نبايد در امور داخلي كشورهاي ديگر دخالت كرد و چنين اموري فقط در حيطه اختيارات دولت و ملت سوريه است، سياست جمهوري اسلامي ايران توقف كشتار، كينه ورزي و دخالت بيگانگان در سوريه و حاكميت اراده اين ملت بر سرنوشت خويش است.



بيانيه سازمان همكاري شانگهاي

سران سازمان همكاري شانگهاي هم باصدور بيانيه‌اي مشترك خواستار حل موضوع هسته‌اي ايران از طريق تمركز بر رايزني و مذاكره و پيشبرد فرايند سياسي شدند.‏

به گزارش ايرنا، روساي هيات‌هاي حاضر در دوازدهمين اجلاس سران اين سازمان در بيانيه پاياني آورده اند: هر تلاشي از طريق زور و فشار در مورد موضوع هسته‌اي ايران را مردود دانسته و بر مخالفت با آن تاكيد مي‌كنند.

‏اين بيانيه كه روز پنجشنبه درتالار بزرگ خلق پكن منتشر شد، مي‌افزايد: هر تلاشي در مسير استفاده از زور براي حل اين مساله تهديد بسيار جدي براي منطقه خاورميانه و حتي كل جهان است. ‏

بيانيه شانگهاي از همه طرف‌ها خواسته است تمامي تلاش‌هاي خود را در مسير حراست از صلح و ثبات منطقه و جهان متمركز كنند.

اين بيانيه اقدامات تنش زا، تلاش براي رويارويي، تهديد، فشار، استفاده از زور و حتي الفاظ نامناسب را در ارتباط با موضوع هسته‌اي ايران خطوط ممنوعه توصيف كرده و افزوده است: خويشتنداري اصلي است كه در اين موضوع بايد اعمال شود. ‏

اين بيانيه خواستار حل موضوع هسته‌اي ايران از طريق گفت و گوهاي مستمر گروه 1+5، خويشتنداري و تمركز بر رايزني و مذاكره و پيشبرد فرايند سياسي شده است. ‏


نوشته شده در   يکشنبه 21 خرداد 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode