ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 2 خرداد 1391     |     کد : 36988

گزارش خبري كيهان از حضور غيرمنتظره آمانو در تهران

در حالي كه روز چهارشنبه قرار است مذاكرات ميان ايران و گروه 1+5 در بغداد برگزار شود سفر يوكيا آمانو مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي به تهران آن هم در فاصله 48 ساعت مانده به مذاكرات، پرسش و ابهام هايي را برانگيخته است.

در حالي كه روز چهارشنبه قرار است مذاكرات ميان ايران و گروه 1+5 در بغداد برگزار شود سفر يوكيا آمانو مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي به تهران آن هم در فاصله 48 ساعت مانده به مذاكرات، پرسش و ابهام هايي را برانگيخته است.
اگر سفر آمانو به تهران در ادامه مذاكراتي است كه علي اصغر سلطانيه نماينده كشورمان در آژانس بين المللي انرژي اتمي دوشنبه هفته گذشته در وين آغاز كرد، سؤال اين است كه چرا تكميل آن مذاكرات براي دوشنبه هفته جاري تداوم پيدا نكرد و آمانو با لغو آن مذاكرات، حضور در تهران را خواستار شده است.
آمانو كه روز گذشته براي اولين بار در سه سال گذشته براي سفري يك روزه وارد تهران شد قبل از سوار شدن بر هواپيما براي حركت به سمت ايران در فرودگاه وين به خبرنگاران گفت كه؛ «هيچ چيز حتمي نيست، اما من همچنان مثبت هستم و با روحيه اي سازنده به تهران مي روم.»
آمانو با اشاره به مذاكرات انجام گرفته ميان ايران و آژانس كه هفته گذشته در وين برگزار شد گفت: «پيشرفت خوبي در دوره هاي اخير مذاكرات ميان ايران و آژانس حاصل شد. بنابراين فكر مي كنم كه اكنون زمان مناسبي براي بازديد از ايران است و من با مقامات عالي رتبه ايراني گفت وگوهاي مستقيمي خواهم داشت.»
وي همچنين گفت كه رسيدن به تعاملي با ايران درباره برنامه هسته اي اش ممكن است. از سوي ديگر؛ رسانه هاي غربي سفر آمانو به تهران را مهم ارزيابي كردند.
رويترز در گزارشي خاطرنشان كرد كه همزمان با آغاز گفت وگوهاي آمانو در تهران، اميدواري به توافق با ايران وجود دارد. در عين حال در اين گزارش به نقل از برخي ديپلمات هاي غربي كه نامشان فاش نشده ادعا شده است كه با توجه به سابقه روابط پرتنش آمانو با ايران، وي تنها در شرايطي به ايران سفر مي كند كه به اين نتيجه برسد بازرسان آژانس، اختيارات و آزادي بيشتري براي انجام وظايف خود در ايران خواهند داشت.
آسوشيتدپرس نيز در گزارشي با اشاره به سفر آمانو به تهران تاكيد كرد كه وي در ايران ماموريتي مهم در پيش دارد.
آسوشيتدپرس در اهميت سفر آمانو به تهران اضافه كرد كه اهميت اين سفر آن است كه زمينه را براي مذاكرات روز چهارشنبه در بغداد فراهم مي كند.
الجزيره انگليسي هم سفر آمانو به تهران را در اين راستا ارزيابي كرد و نوشت: سفر آمانو به تهران چارچوب نشست بغداد را تعيين مي كند.
ديدار آمانو با مقامات هسته اي ايران
آمانو در اولين ديدارش با مقامات كشورمان صبح روز گذشته با فريدون عباسي، معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان انرژي اتمي در محل اين سازمان ديدار كرد.
در اين ديدار فريدون عباسي با مروري بر فعاليت هاي سازمان انرژي اتمي ايران در زمينه هاي مختلف و كاربردهاي انرژي هسته اي در زمينه كشاورزي، پزشكي و صنعت بر لزوم همكاري موثرتر آژانس تاكيد كرد.
مديركل آژانس نيز اطمينان داد كه آژانس بيش از گذشته همكاري در زمينه هاي مختلف را گسترش خواهد داد.
وي با تاكيد بر اينكه آژانس تنها بازرس نيست، اظهار داشت: ما فعاليت هاي وسيعي در حوزه هاي مبارزه با سرطان، امنيت غذايي و تامين نياز آب و ديگر كاربردهاي انرژي هسته اي داريم.
همچنين در بخش ديگري از گفت وگوها مشكلات موجود صريحا مورد بحث و بررسي قرار گرفت و پيشنهاداتي براي رفع ابهامات و گسترش همكاري ها ارائه شد.
هرمان ناكارتس، معاون امور پادماني آژانس و رافائل ماريانو گروسي، دستيار ويژه آمانو وي را در اين ديدار همراهي مي كردند.
سلطانيه، نماينده دائم ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي، معاون امور بين الملل و توسعه راهبردي سازمان انرژي اتمي و مشاور رياست سازمان در امور آژانس بين المللي انرژي اتمي در اين مذاكرات حضور داشتند.
در همين زمينه، يوكيا آمانو با سعيد جليلي دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان نيز ديدار و گفت وگو كرد.
به گزارش دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي سعيد جليلي در اين ديدار با اشاره به اينكه آژانس بايد يك نهاد بين المللي باشد كه اعضا براي حفظ حقوق به آن مراجعه كنند تاكيد كرد: ايران در زمينه حقوق و تكاليف اعضاي آژانس رويكرد فعال داشته و آماده كمك به ارتقاء جايگاه آژانس است. وي دفاع از حقوق اعضا را موجب ارتقاء جايگاه آژانس دانست.
دبير شوراي عالي امنيت ملي گفت: چارچوب همكاري ها با آژانس بايد بر يك مبناي منطقي و در دفاع از حقوق اعضا باشد و جمهوري اسلامي ايران در اين راستا از تلاش براي استقلال و تقويت آژانس حمايت مي كند و استقلال و تقويت آن را موجب جلوگيري از تضييع حقوق اعضا مي داند.
جليلي در اين زمينه اظهار داشت: مخالفت آژانس با ادعاي دروغ آمريكا در عراق، موجب ارتقاء جايگاه آژانس شد و سبب شد آژانس در رسوايي دولتمردان آمريكا شريك نشود.
وي افزود: مجرمين هيروشيما كه هنوز به توليد و انباشت سلاح هسته اي ادامه مي دهند، نمي توانند مدعي مبارزه با سلاح هسته اي باشند.
وي با اشاره به ظرفيت بزرگ فتواي رهبر معظم انقلاب براي خلع سلاح هسته اي، اظهار داشت: رويكرد جمهوري اسلامي ايران در مخالفت با سلاح هاي هسته اي، يك ظرفيت مهم براي آژانس است و ايران براي خلع سلاح، مقابله با سلاح هاي كشتار جمعي و استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي با آژانس همكاري فعال خواهد داشت.
يوكيا آمانو دبيركل آژانس بين المللي انرژي اتمي نيز در اين ديدار با اشاره به سابقه تمدني و پيشرفت هاي تحسين برانگيز ايران در عرصه هاي مختلف علمي و فناوري از رويكرد مثبت و سازنده ايران در همكاري با آژانس استقبال و اظهار اميدواري كرد در آينده از ظرفيت ها و توانمندي هاي جمهوري اسلامي ايران براي تحقق اهداف آژانس بيش از پيش استفاده شود.


نوشته شده در   سه شنبه 2 خرداد 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode