ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 1 خرداد 1391     |     کد : 36928

مذاكرات آمانو در تهران

سران گروه 8 خواستار تلاش‌هاي يكپارچه طرفين در نشست بغداد شدند ....

در آستانه نشست بغداد انجام مي‌شود
مذاكرات آمانو در تهران
سران گروه 8 خواستار تلاش‌هاي يكپارچه طرفين در نشست بغداد شدند

سفر مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به ايران و مذاكره با مقام‌هاي بلندپايه كشورمان در آستانه نشست بغداد، همه نگاه‌ها را در عرصه جهاني، متوجه اين نشست مهم در تهران كرده است.

به گفته يك سخنگوي آژانس با انجام سفر «يوكيو آمانو» به تهران، مذاكراتي كه قرار بود روز دوشنبه در وين توسط ايران و آژانس انجام شود عملاً لغو شده است.

در اين باره وزير امور خارجه كشورمان هم با تائيد سفر «يوكيو آمانو» به ايران، گفت: سفر مديركل آژانس به ايران بنابه ابراز علاقه وي انجام مي‌شود.

دكتر علي‌اكبر صالحي اظهار داشت: پيش از اين از مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي براي سفر به ايران دعوت به عمل آمده بود، اما وي خواستار سفر به تهران و گفتگو با مقام‌هاي كشورمان پيش از مذاكرات بغداد شده است.

وزير امور خارجه كشورمان با بيان اين‌كه حضور مديركل آژانس به ايران را به فال نيك مي‌گيرم، درباره به نتيجه رسيدن مذاكرات ايران و آژانس بر سر تدوين مداليته حل و فصل مسايل باقي‌مانده، گفت: در سفر مديركل آژانس، بحث مداليته و چارچوب كاري جديد براي رفع ابهامات و سوالات آژانس موردتوجه است و ما اميدواريم بر سر تدوين مداليته جديد ميان دو طرف توافق لازم صورت گيرد.

وي با تأكيد بر اين كه سفر هيأت آژانس به ايران براي بازرسي نيست، گفت: سفر هيأت آژانس به سرپرستي آمانو براي ديدار و گفتگو با مقام‌هاي كشورمان انجام مي‌شود.

صالحي همچنين از ديدار آمانو با وي و سعيد جليلي، دبير شوراي عالي امنيت ملي و فريدون عباسي، رئيس سازمان انرژي اتمي خبر داد.

آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در بيانيه‌اي اعلام كرد كه آمانو امروز همراه «هرمان ناكارتس»، معاون مديركل در امور پادمان‌ها و «رافائل ماريانو گروسي»، دستيار ويژه مديركل آژانس وارد تهران مي‌شود تا فردا با سعيد جليلي، مذاكره‌كننده ارشد هسته‌اي ايران ديدار و گفتگو كند.

به گزارش خبرگزاري فرانسه، در بيانيه آژانس آمده است كه آمانو «درباره مسائل مربوط به منافع متقابل» با مقام‌هاي بلندپايه ايران گفتگو

مي‌كند.

در همين حال سران گروه 8 در مذاكرات اوليه خود در «كمپ ديويد» در آستانه نشست ايران و 1+5 در بغداد، خواستار تلاش‌هاي يكپارچه طرفين براي پيشبرد مذاكرات ايران و 1+5 شدند.

به گزارش فارس به نقل از رويترز، سران گروه 8 در مذاكرات اوليه خود در «كمپ ديويد» توافق كردند كه ايران بايد اطلاعات بيشتري درباره برنامه هسته‌اي خود فاش كند.

سران گروه 8 بر اهميت تلاش‌هاي يكپارچه در نشست بغداد تأكيد كردند و يكي از مقامات آمريكايي گفت: هر يك از سران گروه 8 تأكيد داشتند كه ايران گام‌هاي مهمي در مجاب‌كردن جامعه بين‌الملل از صلح‌آميز بودن برنامه هسته‌اي‌اش، بردارد.

گفت‌وگوي تلفني وزير امور خارجه آلمان با دكتر صالحي

گيدو وستروله، وزير امور خارجه آلمان ديروز طي تماس تلفني با دكتر علي‌اكبر صالحي وزير امور خارجه كشورمان آخرين تحولات در روابط دوجانبه، منطقه‌اي و بين‌المللي را مورد بحث و گفت‌وگو قرار داد.

به گزارش ايسنا در اين مكالمه تلفني همچنين پيرامون آخرين هماهنگي‌هاي به‌عمل آمده در ارتباط با نشست 1+5 و كشورمان در بغداد رايزني به عمل آمد و طرفين اظهار اميدواري كردند كه مذاكرات مزبور منجر به نتايج و دستاوردهاي مثبتي شده و گامي به جلو برداشته شود.

صالحي با اشاره به اين كه هيأت جمهوري اسلامي ايران با حسن نيت و اراده جدي براي دور بعدي مذاكرات عازم بغداد خواهد شد، تصريح كرد: انتظار داريم كه طرف مقابل هم با همين روحيه و رويكرد سازنده وارد مذاكره شود تا از اين فرصت به‌طور شايسته‌اي بهره‌برداري شود.

هشدار مدودف درباره وقوع جنگ هسته‌اي

نخست وزير روسيه با اشاره به تحرکات خصمانه غربي‌ها عليه ايران و سوريه هشدار داده است هرگونه اقدام نظامي عليه کشورهاي داراي حاکميت و مستقل ممکن است به جنگ هسته‌اي منجر شود.‏

به گزارش مهر به نقل از رويترز، «ديميتري مدودف» گفت: هرگونه اقدام نظامي‎ ‎عليه کشورهاي داراي حاکميت ممکن است به جنگ هسته‌اي منطقه‌اي منجر شود‎.‎

رئيس‎ ‎جمهوري سابق روسيه اعلام کرد كه كشورش به شدت با هرگونه دخالت غرب در اين زمينه مخالف‎ ‎است‎.

نخست وزير روسيه در يک کنفرانس در سن‎ ‎پطرزبورگ که در پايگاه اطلاع‌رساني دولت روسيه منتشر شد، تصريح کرد: عمليات نظامي‎ ‎عجولانه در کشورهاي ديگر معمولا افراط‌گرايان را به قدرت وارد مي‌کند‎.‎

مدودف ‎اظهار داشت: در مرحله‌اي شايد چنين اقداماتي که حاکميت کشورها را متزلزل مي‌کند،‎ ‎به جنگ منطقه‌اي فراگير حتي با سلاح هسته‌اي منجر شود، هرچند من نمي‌خواهم کسي را‎ ‎بترسانم‎.

خوشبيني واشنگتن به گفت‌وگو‌هاي آينده

سخنگوي وزارت خارجه آمريكا درباره نشست بغداد گفت: «دولت آمريكا در اين دوره مذاكرات نياز داشت تا مطمئن شود كه مقام‌هاي ايران خواستار گفت‌وگو درباره برنامه‌ هسته‌اي خود هستند.»

به گزارش ايلنا به نقل از راديو صداي روسيه، سخنگوي وزارت خارجه آمريكا اعلام كرد كه دولت اين كشور انتظار دارد گام‌هاي مثبتي در مذاكرات آينده ايران با گروه 5+1 برداشته شود.

وي همچنين در سخناني مداخله‌جويانه، ابراز اميدواري كرد كه به بازرسان سازمان انرژي اتمي اجازه بازديد از سايت پارچين داده شود.

5+1 با بسته‌اي از مشوق‌ها به بغداد مي‌رود

مقامات عالي‌رتبه دولت اوباما گفتند كه آمريكا و پنج كشور ديگر (عضو 1+5) آماده‌اند بسته‌اي از مشوق‌ها را براي كسب توافق قابل راستي‌آزمايي در مورد تعليق غني‌سازي اورانيوم در سطوح بالا در مذاكرات بغداد به ايران ارائه دهند.

به گزارش ايسنا روزنامه نيويورك تايمز نوشت: مذاكره‌كنندگان آمريكايي كه راهي دور مهم گفت‌وگو‌ها با ايران درباره برنامه هسته‌اي در بغداد هستند، به خود اجازه دادند احساسي نادر را پس از بيش از يك دهه تلاش بي‌ثمر در باره تهران داشته باشند و آن «اميد» است.

اين روزنامه در ادامه در مورد بسته مشوق‌هاي مورد اشاره خود به نقل از مقامات آمريكايي نوشت: اين اقدامات مي‌تواند شامل رفع محدويت‌ها در مورد قطعات هواپيما و كمك فني به بخش صنعت انرژي ايران باشد، اما لغو تحريم صادرات نفتي را كه مقامات مي‌گويند از اول ژوئيه اجرايي خواهد شد، شامل نمي‌شود.

بنابراين گزارش مقامات آمريكايي معتقدند كه تحريم‌هاي نفتي يكي از عواملي است كه شايد ايران را براي يك راه‌حل ديپلماتيك قابل انعطاف‌تر سازد.

اين گزارش حاكي است: هدف مقدماتي گروه 1+5 توقف غني‌سازي 20 درصدي است و علاوه بر آن ايران بايد ذخاير اورانيوم 20 درصدي خود را خارج و عمليات‌ها در تاسيسات فردو را متوقف كند.

نيويورك تايمز افزود: اگر ايران با گام‌هاي مقدماتي موافقت كند، اين گفتگوها مي‌تواند به نشست‌هاي معمولتري در سطوح كاري تبديل شود كه در آن، مقامات به جزئيات فني مانند چگونگي خروج اورانيوم يا نظارت بر تعليق در فردو بپردازند.

ولايتي: ايران هيچ فشاري را تحمل نمي‌كند

مشاور امور بين‌الملل مقام معظم رهبري در آستانه مذاكرات 1+5 و ايران در بغداد در گفت‌وگو با مهر، به علل اصلي برگزاري مذاكرات در بغداد اشاره كرد و مواضع جمهوري اسلامي ايران را پيش از ورود به مذاكرات بيان كرد.

دكتر علي‌اكبر ولايتي در گفت‌وگو با مهر افزود: برگزاري اين نشست يك اعتبار بين‌المللي براي عراق محسوب مي‌شود، چون سابقه نداشته است در بغداد اجلاسي با حيثيت بين‌المللي برگزار شود و عملا بغداد جايگزين ژنو يا وين يا اسلو براي برگزاري مذاكرات در موضوعي بين‌المللي شود.

وي در ادامه اظهار داشت: برگزاري اين مذاكرات در بغداد جز در سايه روابط دوستانه‌اي كه بين‌ايران و عراق است، به شكل‌ديگري محقق نمي‌شد. اين اتفاق خود پيام‌هاي مختلفي دارد كه از جمله آنها اين كه بر خلاف آنچه در دنيا تبليغ مي‌كنند، در عراق امنيت برقرار است. البته ممكن است برخي از خرابكارها و تروريست‌ها در عراق اقداماتي انجام دهند كه اين مسأله ممكن است در هر كشور ديگري هم

اتفاق بيفتد.

مشاور مقام معظم رهبري درباره فشارهاي احتمالي بر ايران پيش از آغاز مذاكرات بغداد اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران هيچ فشاري را تحمل نمي‌كند و در كمال اختيار درباره سرنوشت خود در موضوع هسته‌اي تصميم مي‌گيرد.

وي درباره نتيجه احتمالي مذاكرات ميان 1+5 و ايران در روز چهارشنبه اظهار داشت: در بخشي كه با جمهوري اسلامي است، تصميم داريم در چارچوب مقررات بين‌المللي و حقوقي ايران، گفت‌وگوها انجام شود.

ولايتي افزود: از طرف ديگر اگر كشورهاي عضو 1+5 حسن نيت داشته و پايبند به مقررات بين‌المللي باشند و در صدد تحميل غير قانوني نظر خود نباشند، اميدواري به اجلاس بغداد وجود دارد.

باهنر: لغو تحريم‌ها بايد اولين گام مثبت 5+1 در بغداد باشد

نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي با بيان اين‌كه لغو تحريم‌ها مي‌تواند اولين قدم مثبت گروه 1+5 در مذاكرات بغداد باشد، درباره پيش‌بيني‌اش از نتايج مذاكرات بغداد گفت: در حال حاضر آنها كمي نرم‌تر شده‌اند اما بايد باز هم منتظر رفتار آنها در مذاكرات بغداد ماند. محمدرضا باهنر در گفتگو با مهر، با اشاره به مذاكرات آينده ايران و گروه 1+5 در بغداد گفت: ايران به 1+5 اعلام كرده است كه ما از همه حقوقمان دفاع مي‌كنيم و در چارچوب آن حاضريم به همه وظايفمان عمل كنيم.

باهنر در پاسخ به اين سوال كه چه مواردي بايد در مذاكرات بغداد مطرح شود، گفت: اين مذاكرات بايد دربرگيرنده مسائل مهم منطقه‌اي مانند حضور نيروهاي خارجي در منطقه و مبارزه با تروريسم هم باشد و مي‌توان در راستاي همكاري‌هاي متقابل به نتايج مثبتي در اين باره رسيد. 



نوشته شده در   دوشنبه 1 خرداد 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode