ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 31 ارديبهشت 1391     |     کد : 36895

شكست اجلاس ضد ايراني گروه 8 در آستانه مذاكرات بغداد

اجلاس گروه 8 طي دو روز در حالي در كمپ ديويد مريلند برگزار شد كه گزارش ها و اخبار منابع مختلف خبري حاكي از آن است كه اين اجلاس درباره ايران هيچ نتايجي را دربر نداشته است.

اجلاس گروه 8 طي دو روز در حالي در كمپ ديويد مريلند برگزار شد كه گزارش ها و اخبار منابع مختلف خبري حاكي از آن است كه اين اجلاس درباره ايران هيچ نتايجي را دربر نداشته است.
از همين روي، تحليلگران و ناظران خارجي با بي نتيجه توصيف كردن اين اجلاس تصريح كردند سردي و بي رونقي اين اجلاس موجب شده است كه در فضايي بي سروصدا و بدون حضور رسانه ها برگزار شود.
در همين حال، خبرگزاري شين هوا به غيبت معنادار ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه در اين اجلاس اشاره كرد و نوشت: با اينكه مذاكرات سران گروه 8 بر طيف گسترده اي از مسايل از جمله برنامه هسته اي ايران، سوريه، انرژي، امنيت غذايي و بحران منطقه يورو معطوف است اما شمار سران شركت كننده در اين اجلاس كاهش يافته است و اين اجلاس نتيجه اي در بر نداشته است.
بنابراين گزارش پس از انصراف پوتين از شركت در اجلاس گروه 8، اقدام رئيس جمهور روسيه موجب شرمساري و خشم مقامات كاخ سفيد شد.
از سوي ديگر؛ دولت آمريكا اعلام كرده است اوباما در اجلاس اپك كه ماه سپتامبر به ميزباني روسيه برگزار خواهد شد شركت نخواهد كرد و ناظران اين اقدام را تلافي جويانه توصيف كردند.
شين هوا همچنين در گزارش خود تاكيد كرده است اجلاس اخير گروه 8 از نظر عملكرد و كارآمدي تضعيف شده است.
در همين راستا، سي ان ان نيز در گزارشي تصريح كرد: پوتين با غيبت خود در اجلاس گروه 8 نخواست با باراك اوباما درباره مسايل ايران و سوريه گفت وگو كند.
هر چند اجلاس گروه 8 كه ساليانه برگزار مي شود به مسايل مربوط به اقتصاد جهاني مي پردازد اما كارشناسان معتقدند در اين اجلاس، اصلي ترين موضوعات مسايل مربوط به ايران و سوريه است.
سي ان ان در گزارش خود با اشاره به اينكه بجاي پوتين، نخست وزير او يعني ديميتري مدودف در اجلاس مذكور شركت مي كند خاطر نشان كرد: ناظران به ولاديمير پوتين بيشتر به چشم خاري در چشم گروه 8 نگاه مي كنند كه در اين نشست غايب است.
از طرف ديگر، مسكو اعلام كرده است كه مخالف صدور بيانيه عليه ايران و سوريه در نشست گروه 8 است.
در همين ارتباط، خبرگزاري روسي ريانووستي به نقل از آركادي دووركوويچ يك مقام دولتي مسكو گزارش داد: در نشست گروه 8 موضوعاتي نظير ايران و سوريه براي ما مهم است و اصولي كه قبلا اعلام كرديم را دنبال مي كنيم.
رويترز نيز در گزارشي درباره اجلاس گروه 8 تصريح كرد: سران گروه 8 روز جمعه در مذاكرات اوليه خود در «كمپ ديويد» توافق كردند كه ايران بايد اطلاعات بيشتري درباره برنامه هسته اي خود فاش كند.
آنها همچنين درخصوص تحولات سوريه تاكيد كردند كه هم اكنون زمان تمركز بر انتقال قدرت سياسي در سوريه است.
اما اختلاف ميان اعضاي گروه 8 در اين اجلاس موضوعي بود كه شبكه پنج تلويزيون فرانسه به آن پرداخت.
اين شبكه تلويزيوني گزارش داد: مسايل مربوط به فعاليت هاي هسته اي ايران از مسايلي هستند كه باراك اوباما و فرانسوا اولاند در مورد آنها اختلاف نظر شديدي دارند.
البته رئيس جمهور فرانسه در عين حال در جمع فرانسوي هاي ساكن آمريكا در نشستي خبري بر ضرورت حل بحران سوريه در چارچوب سازمان ملل تاكيد و خاطر نشان كرد ايران حق دستيابي به فن آوري هسته اي با اهداف نظامي ندارد.
خاطر نشان مي شود 8 كشور صنعتي دنيا يعني آمريكا، فرانسه، انگليس، آلمان، ژاپن، ايتاليا، كانادا و روسيه در اجلاس گروه 8 شركت مي كنند.
در عين حال شنيده هاي كيهان حاكي از آن است كه چين با وجود اينكه عضو گروه 8 نيست به اين نشست دعوت شده بود تا گروه 1+5 بتواند با تشكيل جلسه درحاشيه اين نشست آخرين مواضع خود درباره مذاكرات بغداد را نهايي كند. با اين حال چين به دلايل نامعلومي از اعزام نماينده به اين نشست خودداري كرده است و اين به آن معناست كه اجلاس جي 8 تا آنجا كه به ايران مربوط مي شود شكست خورده است.


نوشته شده در   يکشنبه 31 ارديبهشت 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode