ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 20 ارديبهشت 1391     |     کد : 36376

پس لرزه هاي شكست ساركوزي در دو سوي آتلانتيك

شكست تاريخي ساركوزي در انتخابات رياست جمهوري فرانسه بازتاب گسترده اي در رسانه هاي داخلي و خارجي اين كشور داشت.

شكست تاريخي ساركوزي در انتخابات رياست جمهوري فرانسه بازتاب گسترده اي در رسانه هاي داخلي و خارجي اين كشور داشت.
شبكه خبري «ان بي سي»، اين رويداد را به «زلزله سياسي» تشبيه كرد كه لرزه هاي آن در «هر دو طرف آتلانتيك» احساس شد!
اين شبكه آمريكايي در ادامه اعلام كرد: مردم به ستوه آمده از سياست هاي اقتصادي ساركوزي، با راي دادن به «اولاند»، يك پايان شگفت انگيز براي رياست جمهوري وي رقم زدند. ساركوزي يازدهمين قرباني بحران اقتصادي اروپاست. اولاند علاوه بر سياست هاي متفاوت اقتصادي اش در مقايسه با ساركوزي كمتر طرفدار سياست هاي آمريكاست و شعار خارج ساختن نظاميان فرانسوي از افغانستان نيز به همين مسئله بازمي گردد.
روزنامه «تاگس اشپيگل» نيز به نقل از «لودر گرگن»، مدير مركز سياست هاي اروپايي به نتايج پيروزي «اولاند» در انتخابات فرانسه پرداخت و نوشت: با توجه به برنامه هاي اعلام شده از سوي اين سوسياليست منتخب، بعيد به نظر مي رسد فرانسه بتواند از بحران اقتصادي كه گرفتار آمده نجات پيدا كند.
خبرگزاري مهر با انتشار اين گزارش افزود: اين كارشناس اروپايي معتقد است با حضور فرانسوا اولاند در راس قدرت، روند سقوط اقتصادي فرانسه متوقف نخواهد شد.
«گرگن» با اشاره به اين كه «اولاند» هيچ برنامه مدوني براي اصلاح اقتصاد فرانسه ندارد افزود: چنين وضعي فرانسه را بار ديگر در سراشيبي همان مسيري قرار مي دهد كه اسپانيا و ايتاليا در آن قرار گرفته اند.
اين كارشناس اروپايي در بخش ديگري از گفت وگوي خود اظهار داشت: اگر اولاند اصلاحات اساسي را در پيش نگيرد اعتبار فرانسه باز هم كاهش پيدا خواهد كرد، همانطور كه در ژانويه گذشته از سوي موسسه «استاندارد اندپورز» اين كاهش اعتبار اتفاق افتاد. ادامه چنين وضعي مي تواند عواقب وخيمي براي آينده يورو داشته باشد.
روزنامه اماراتي «الخليج» اما با انتخاب عنوان «از فرانسوا ميتران تا فرانسوا اولاند» نوشت: جهان طي سال هاي گذشته شاهد تغييرات گسترده اي در زمينه هاي اقتصادي، نظامي و سياسي بوده و فرانسه نيز با آن همه ويژگي هاي برجسته نتوانست از گزند اين تغييرات جدي مصون بماند.
اين روزنامه اماراتي در ادامه نوشت: گويا بهار فرانسه نيز آغاز شده است! شبكه تلويزيوني سي ان ان نيز از اوباما خواست از سرنوشت ساركوزي درس بگيرد.
اين شبكه تلويزيوني نوشت، از آنجايي كه اوباما در شرايط مشابه ساركوزي قرار دارد، مي تواند براي او درس آموز باشد.
«مروان فارس»، نماينده پارلمان لبنان يكي ديگر از شخصيت هاي سياسي است كه طي گفت وگو با خبرگزاري مهر به تشريح آنچه طي چند روز گذشته در فرانسه رخ داد مي پردازد.
به گفته «فارس»، از آنجايي كه مردم فرانسه با تبعيت سياسي پاريس از واشنگتن مخالف بودند، با راي منفي به ساركوزي مخالفت خود را از اين سرسپردگي عيان داشتند. وي علت جابه جايي قدرت از راستگراها به جريان هاي سوسياليست در فرانسه را به «مجموعه اشتباهات ساركوزي» مرتبط دانست كه يكي از آنها توجه و اعتماد ساركوزي به تجار و ثروتمندان به جاي مردم بود. به اعتقاد اين نماينده لبناني، مردم با راي دادن به «اولاند» در واقع ساركوزي را تنبيه كردند.
«فارس» در ادامه به سياست هاي اشتباه ساركوزي در خاورميانه اشاره كرد و گفت معتقد است با ورود سوسياليست ها به اليزه اين سياست ها تغيير خواهد كرد.
وي همچنين پيش بيني كرد نتايج انتخابات فرانسه بر ديگر كشورهاي اروپايي نيز اثر خواهد داشت.
نيويورك تايمز نيز پيروزي اولاند را باعث «به چالش كشيده شدن» روابط برلين- پاريس دانست و نوشت: در شرايطي كه منطقه يورو بيش از هر زماني به آرامش و امنيت اقتصادي نياز دارد، انتخاب اولاند مي تواند بر مشكلات اين منطقه پولي بيفزايد.
اين روزنامه آمريكايي يك روز پس از اعلام نتايج انتخابات رياست جمهوري فرانسه نوشت: با روي كار آمدن «اولاند» به نظر مي رسد آن انضباط بودجه اي و اصلاحات مالي كه ساركوزي و مركل براي نجات بحران يورو بر آن تاكيد داشتند از بين برود. نيويورك تايمز اما در ادامه گزارش خود اين احتمال را نيز عنوان كرد كه شايد اولاند نتواند به وعده هاي اقتصادي خود عمل كند و در نهايت به همان سبك و سياق ساركوزي بازگردد!
«فرانسوي ها ساركوزي را به زباله دان تاريخ انداختند» نيز عنوان گزارش روزنامه «الوطن» چاپ دمشق بود كه در تحليل اين رويداد براي خود برگزيد.
به نوشته اين روزنامه، بيكاري گسترده، پيروي سياسي ساركوزي از آمريكا و مشكلات فرانسه با شركاي اتحاد اروپايي اش، باعث شد اولاند «وارث اقتصاد نيمه ورشكسته» ساركوزي شود.
اما رسانه هاي خبري فرانسه از كناره گيري وزيرخارجه و شهردار بوردو فرانسه از انتخابات آتي پارلماني خبر دادند.
بنا به اعلام شبكه تلويزيوني «بي اف ام تي وي» آلن ژوپه، وزيرخارجه فرانسه به همراه شهردار بوردو نامزدي خود براي انتخابات آتي پارلماني اين كشور را منتفي دانستند. رسانه هاي فرانسوي كناره گيري وزيرخارجه فرانسه از انتخابات 10 و 17 ژوئن را يكي از پس لرزه هاي شكست ساركوزي عنوان مي كنند.
شبكه تلويزيوني «فرانس 24» هم از نگراني جدي «مركل» نسبت به از دست دادن همپيمانان خود در فرانسه و يونان خبرداد. براساس اين گزارش صدراعظم آلمان به دنبال شكست همزمان دولت هاي حامي اجراي رياضت هاي اقتصادي در فرانسه و يونان، بر لزوم پايبندي دولت هاي جديد اين دو كشور بر انضباط بودجه اي و اصلاحات اقتصادي تاكيد كرد. وي ضمن دعوت از اولاند به آلمان صراحتا با سياست هاي بودجه اي وي مخالفت كرد!اما شعار افزايش 75 درصدي ماليات ثروتمندان فرانسوي كه از سوي اولاند اعلام شده، جداي از اينكه غيرعملي عنوان مي شود، باعث نگراني محافل تجاري و مالي فرانسه شده است.
رسانه هاي فرانسوي اعلام كردند، كارفرمايان و ثروتمندان فرانسوي اعلام مي كنند با احتياط اقدامات و اظهارات رئيس جمهور سوسياليست را ارزيابي مي كنند.
آنها نگران عواقب عملي شدن چنين شعارهايي هستند. به اعتقاد منتقدان، اين مسئله مي تواند محافل بانكي و تجاري فرانسه را عليه «اولاند» بسيج كند.
يادآور مي شود، «فرانسوا اولاند» 26 ارديبهشت مراسم تحليف را به جا خواهد آورد.
اولاند پيش از اين گفته بود نخست وزير خود را در همين تاريخ معرفي خواهد كرد. وي از همان روز اول پيروزي اعلام كرد، روند تشكيل دولت جديد خود را آغاز كرده است.


نوشته شده در   چهارشنبه 20 ارديبهشت 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode