ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 20 اسفند 1390     |     کد : 33986

شناسايی بقاع متبركه امام زادگان، تفسير عملی سوره «كوثر» است

برای كوثر مصاديق فراوانی ذكر شده است اما انچه كه با زمينه نزول اين سوره مباركه تناسب دارد، اين است كه نام مبارك ائمه عصمت و طهارت (ع) ماندگار است و وجود مبارك ولی عصر (عج) به عنوان «بقية‌الله» مطرح خواهد بود.

آيت‌الله العظمی جوادی آملی:

بيان كرد: برای كوثر مصاديق فراوانی ذكر شده است اما انچه كه با زمينه نزول اين سوره مباركه تناسب دارد، اين است كه نام مبارك ائمه عصمت و طهارت (ع) ماندگار است و وجود مبارك ولی عصر (عج) به عنوان «بقية‌الله» مطرح خواهد بود.
آيت‌العظمی جوادی آملی با ارسال پيام تصويری به همايش ميقات الرضا(ع) كه پنج‌شنبه، 18 اسفندماه، در مشهد مقدس برگزار شد تصريح كرد: چند نكته در برگزاری اين همايش بايد لحاظ شود؛ نكته اول ان است كه شناسايی بقاع قبور متبركه امام زادگان تفسير عملی سوره مباركه كوثر است؛ اگر ذات اقدس اله در سوره مباركه كوثر فرمود «إِنَّا أَعْطَیْنَاكَ الْكَوْثَرَ» برای كوثر مصاديق فراوانی ذكر شده است اما انچه كه با زمينه نزول اين سوره مباركه تناسب دارد در ذيل اين سوره هم به آن زمينه اشاره شده است اين است كه سيره ياسين و دوده طاها مانا و ماندگار خواهند بود.
اين مفسر قرآن با اشاره به آيه «إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ» اظهار كرد: نام مبارك ائمه عصمت و طهارت (ع) ماندگار است و وجود مبارك ولی عصر ارواحنا له فداه به عنوان بقيه الله مطرح خواهد بود. بنابراين شناخت اين بقاع متبركه و قبور پر بركت تفسير عملی سوره كوثر است .
وی با اشاره به اينكه در شناسايی بقاع متبركه بايد مراقب بود كه بيگانه‌ای وارد نشود و يا آشنايی خارج نشود بيان كرد: نه افراطی در كار باشد نه تفريطی، نه خوش بينی در كار باشد و نه بد بينی، محققانه، پژوهشگرانه، عالمانه هم
از منظر تاريخ و هم از منظر سندهای شجره‌ای شناخته بشوندكه اين بقعه متبركه مال كدام يك از امام زادگان عصمت و طهارت است تا حرمت اين شجره طيبه محفوظ بماند.
اگر دقيق نباشيم و بيگانه‌ای به اين حرم امن راه پيدا كند يا آشنايی از اين حرم امن خارج شود خسارتی در سوره كوثر است.
آيت‌الله جوادی آملی اظهار كرد: نكته سوم آن است كه ما بايد كاملا بررسی كنيم، تفاوت بين تكاثر و كوثر در چيست ؟ آن كثرتی كه به وحدت ختم نشود، از وحدت دل مايه نگيرد و ما را به توحيد نرساند تكاثر مذموم است.
آن كثرتی كه از وحدت نشأت گرفته و به وحدت می‌رسد و در راستای توحيد ذات اقدس اله است و به وسيله قرآن و عترت ائمه معصومين(ع) به ما تلقين شده كوثر است.
وی ادامه داد: سادات ذراری خاندان عصمت و طهارت از آن منظر كوثرند كه اين نسل و اين نسب را حفظ كرده‌اند و شأن ولايت را به ايران هديه دادند؛ با تبليغشان، با تعليم كتاب و حكمت، با تزكيه نفوس در مناطق گوناگون، بهترين خدمت را به جامعه ايران اسلامی كردند. آن منطقه‌ای كه اين سادات حضور نداشتند و دودمان پيامبر (ص) به آن جا نرفتند، در آنجا نور ولايت يا اصلا نيست يا بسيار كمرنگ است. هرجا اين ذوات قدسی راه پيدا كردند آن جا نور ولايت قوی است، آن جا مرز تشيع است، آنجا مرز قرآن و عترت است.
آيت ‌الله جوادی آملی تصريح كرد:
ذراری پيامبر(ص) جامعه را از تكاثر باطل رهانيدند و به كوثر حق رسانيدند. الان كه به بركت تلاش و كوشش همه مردم
بالأخص مراجع و امام راحل و خون‌های پاك شهدا و كوشش جانبازان و ايثارگران اين نظام الهی به كوثر بار يافته است. چون به بركت همين ذوات قدسی بود، بايد دينش را به اين كوثر اداء كند.
قبور اينها را شناسايی كند، بقاع متبرك را ارزيابی كند، از آن فرسودگی به درآورد، برای اينها رواق بسازد، نماز جمعه برگزار بشود، محفل درس و بحث قرآن و حديث طرح بشود، جای تعليم كتاب و حكمت و تزكيه نفوس باشد.
اين مدرس عالی حوزه بيان كرد: اين بزرگواران كوثر بودنشان در حيات و ممات محفوظ است. تكاثر می‌ميرد، ولی كوثر نمی‌ميرد، بلكه تكاثر در زمان حياتش مرده است و كوثر بعد از آن مرگ هم زنده است بلكه اصلا مرگ ندارد.


نوشته شده در   شنبه 20 اسفند 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode