ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 2 اسفند 1390     |     کد : 33052

مقابله به مثل ايران ؛ بحران اروپا را تشديد كرد

در پي اقدام جمهوري اسلامي ايران در قطع صدور نفت به انگليس و فرانسه، رسانه هاي غربي با انعكاس گسترده اين موضوع اذعان داشتند ...

بازتاب جهاني قطع صدور نفت به انگليس و فرانسه
مقابله به مثل ايران ؛ بحران اروپا را تشديد كرد

در پي اقدام جمهوري اسلامي ايران در قطع صدور نفت به انگليس و فرانسه، رسانه هاي غربي با انعكاس گسترده اين موضوع اذعان داشتند با اين رويداد بهاي نفت افزايش پيدا خواهد كرد. در همين ارتباط، شبكه تلويزيوني بي بي سي، تصميم ايران به توقف فروش نفت به انگليس و فرانسه را اقدامي تلافي جويانه توصيف كرد و گزارش داد: ايران ظاهراً در تلافي تحريم نفت خود از سوي اتحاديه اروپا كه از ماه ژوئيه اجرايي مي شود، فروش نفت به فرانسه و انگليس را متوقف كرده است. مسئله تحريم نفت ايران از همين الان باعث افزايش چند دلاري قيمت نفت در بازارهاي جهاني شده است.
تلويزيون فرانسه نيز با بازتاب خبر قطع صدور نفت ايران به انگليس و فرانسه گزارش داد كه با اين اتفاق بهاي نفت افزايش پيدا خواهد كرد.
در اين گزارش آمده است، ايتاليا، اسپانيا، يونان، پرتغال و هند نيز احتمال دارد به سرنوشت فرانسه و انگليس دچار شوند. شبكه تلويزيوني يورونيوز هم به انعكاس قطع صدور نفت ايران به انگليس و فرانسه پرداخت.
اين شبكه تلويزيوني اقدام ايران را نوعي اعمال فشار بر غرب توصيف كرد و گفت: در آستانه سفر هيئتي از آژانس بين المللي انرژي اتمي به تهران، كه از آن به عنوان آخرين فرصت براي روشن شدن ماهيت برنامه هسته اي ايران ياد مي شود، اين كشور پيام ها و فشارها عليه غرب را افزايش داده است.
شبكه تلويزيوني فرانس 24 نيز قطع صادرات نفت به فرانسه و انگليس را نشانه عزم ايران در برابر قدرت هاي غربي دانست.
اين شبكه تلويزيوني در گزارش خود افزود: تصميم ايران در قطع صدور نفت به فرانسه و انگليس همچنين تهديدي عليه ديگر كشورهاي اروپايي بويژه يونان، اسپانيا و ايتالياست كه نفت بيشتري از ايران وارد مي كنند. ايران به اين ترتيب نشان داده است كه مي تواند تدابير مشابهي را عليه اين كشورها اتخاذ كند و اقتصاد اين كشورها را كه با بحران اقتصادي تضعيف شده است متزلز ل تر كند. تصميم ايران براي قطع صادرات نفت به فرانسه و انگليس پاسخ اين كشور به تصميم اواخر ماه ژانويه اتحاديه اروپا براي تحريم تدريجي نفت ايران است زيرا بر اساس تصميم اتحاديه اروپا، همه كشورهاي اين اتحاديه بايد تا ماه ژوئيه آينده خريد نفت از ايران را متوقف كنند. به اين ترتيب ايران با تصميم خود اراده خود را در برابر تحريم هاي اقتصادي و ماجراي هسته اي نشان مي دهد زيرا ايران بر اين باور است كه تحريم هاي تحميل شده از سوي آمريكا و كشورهاي اتحاديه اروپا بويژه عليه صادرات نفتش تأثيري ندارد.
از سوي ديگر؛ مايك گراول، نماينده سابق سناي آمريكا در گفت وگويي رفتار اروپا و آمريكا را در راه تحريم هاي نفتي عليه ايران اشتباه خواند. مايك گراول اظهار داشت: تحريم هاي نفتي عليه ايران بيش از آنكه به ايران زيان برساند به اروپا و آمريكا زيان خواهد رساند.
همچنين وبستر تارپلي مورخ آمريكايي در گفت وگو با راشاتودي روسيه اذعان كرد: اقدام پيش دستانه ايران در تحريم نفتي انگليس و فرانسه اين دو كشور را غافلگير كرده است.
خبرگزاري آلمان نيز از جمله رسانه هاي غربي بود كه به صورت مبسوط در گزارشي قطع صدور نفت ايران به فرانسه و انگليس را بازتاب داد.
از سوي ديگر؛ علاءالدين بروجردي رئيس كميسيون امنيت ملي مجلس با بيان اينكه قطع صادرات نفت به «انگليس و فرانسه»، عمل متقابل بود، تأكيد كرد كه اين كار بر اساس يك قاعده بين المللي انجام گرفته است. وي به «فارس» گفت: غرب اقدام به تحريم نفتي ايران كرد و ما پيش دستي كرده و تحريم را عملياتي كرديم تا غرب بداند كه بايد تصميمات را منطقي اتخاذ كند چرا كه عكس العمل جمهوري اسلامي ايران در برابر تصميم غيرمنطقي، متناسب با غيرمنطقي بودن آن تصميم خواهد بود.
در همين حال، مسعود ميركاظمي وزير سابق نفت كشورمان گفت: اروپا امنيت انرژي خود را در بازي اي كه آمريكا شروع كرده به خطر مي اندازد.
با توقف صادرات نفت ايران
به انگليس و فرانسه
قيمت نفت به بالاترين رقم
در 8 ماه اخير رسيد
به دنبال اقدام ايران در قطع صادرات نفت خود به فرانسه و انگليس قيمت جهاني نفت به بالاترين رقم طي 8 ماه گذشته رسيد.
به گزارش فارس به نقل از رويترز، به دنبال قطع صادرات نفت ايران به انگليس و فرانسه، بهاي نفت خام برنت روز دوشنبه با رسيدن به مرز 123دلار، ركورد جديدي را در طي 8 ماه گذشته به ثبت رساند.
ايران، دومين توليدكننده بزرگ نفت اوپك روز يكشنبه، در اقدامي پيشدستانه و در واكنش به تصميم اتحاديه اروپا در مورد تحريم نفتي ايران، دستور توقف فروش نفت خود به انگليس و فرانسه را صادر كرد.
بيانيه ايران در شرايطي صادر مي شود كه مشتريان اروپايي نفت ايران فرصتي 6 ماهه را براي خود جهت متوقف كردن واردات نفت از ايران در نظر گرفته بودند.
كن هاسه گاوا، كارشناس بازار نفت در توكيو اظهار داشت: «اين اقدام به عرضه مربوط مي شود، بنابراين تأثير رواني بر بازار خواهد گذاشت.»
وي افزود، افزايش بهاي نفت برنت ممكن است علاوه بر تأثير كوتاه مدت بر قيمت ها، بر تمديد قراردادهاي بلندمدت نيز تأثير بگذارد.
قيمت جهاني نفت از زمان تصويب طرح تحريم نفت ايران توسط اروپا بيش از 16 دلار در هر بشكه افزايش داشته است.
براساس اين گزارش در نتيجه اقدام ايران در قطع صادرات نفت خود به انگليس و فرانسه قيمت هر بشكه نفت برنت درياي شمال بيش از 5/1دلار افزايش يافت و به مرز 123دلار رسيد.
قيمت هر بشكه نفت سبك آمريكا نيز با 56/1دلار افزايش به 8/104دلار رسيد.
سيلي هند به صورت آمريكا
در همين حال يك ديپلمات سابق آمريكا گفت: تصميم هند به ادامه واردات نفت از ايران سيلي اي است به صورت آمريكا كه تلاش مي كند جامعه بين المللي را به منزوي كردن تهران وادار كند.
نيكولاس برنز، از مقامات بلندپايه سابق وزارت امور خارجه آمريكا در مقاله اي در مجله ديپلمات نوشت: «اين يك خبر كاملاً نااميدكننده براي آن دسته از ماست كه از برقراري روابط نزديك با هند حمايت مي كنند. اين اقدام به معناي يك پسرفت واقعي در تلاش هاي 3 رئيس جمهور اخير آمريكا براي ايجاد يك همكاري نزديك و استراتژيك با دولت هاي هند در ادوار مختلف است.»
وي افزود: «تصميم هند در كنار كشيدن از اين اقدام جامعه بين المللي عليه ايران، نه تنها يك سيلي به صورت آمريكاست، بلكه علامت سؤال هايي را در مورد توانايي آمريكا براي رهبري اين جريان به وجود مي آورد.»
هند كه 12درصد نفت مورد نياز خود را از ايران وارد مي كند، از پيوستن به تحريم هاي غرب عليه اين كشور خودداري كرده است.
از سوي ديگر يك مقام وزارت خارجه كره جنوبي از عقب نشيني آمريكا از تحريم مبادلات غيرنفتي كره جنوبي با ايران خبر داد.
پايگاه خبري آريرانگ كره جنوبي به نقل از اين مقام وزارت خارجه كشورش اعلام كرد واشنگتن با مستثني شدن اين كشور از تحريم هاي غيرنفتي عليه ايران موافقت كرده است.
بر اين اساس كره جنوبي مي تواند بدون تهديد مجازات هاي آمريكا همچنان به مبادلات غيرنفتي خود با ايران ادامه دهد. بدين ترتيب حدود 2هزار شركت كره اي اجازه يافتند تا مبادلات تجاري خود با ايران را ادامه دهند. براساس اين معافيت، بانك هاي دولتي يا تحت كنترل دولت كره از تحريم ها در تجارت هاي غيرنفتي با ايران محفوظ مي مانند. در حال حاضر بانك «ووري» و بانك اينداستريال كره با بانك مركزي ايران مبادلات تجاري انجام مي دهند.
كره جنوبي همچنين سعي دارد خود را از تحريم هاي نفتي آمريكا عليه ايران معاف كند كه تاكنون توافقي در اين زمينه بين دو كشور حاصل نشده است.
همچنين يك مقام صنعت نفت ژاپن گفت كه به دليل اينكه شواشل فقط مالك 35درصد سهام شركت «رويال دويچ شل» است و شركت رويال شل قراردادهاي مختلفي با ايران دارد اين شركت همچنان به واردات نفت خود از ايران ادامه خواهد داد.
به گزارش فارس به نقل از رويترز، يك مقام شركت رويال دويچ شل گفت: شركت شواشل بزرگترين شركت ژاپني واردكننده نفت ايران هيچ تأثيري از قطع صادرات نفت ايران به فرانسه و انگليس نخواهد پذيرفت و همچنان به واردات نفت خود از ايران ادامه خواهد داد.
سخنگوي شركت شواشل گفت: شركت شل از شركت هاي ديگر جدا است و هيچ تغييري در واردات نفت خود از ايران نخواهد داد.
براساس اين گزارش، تحريم هاي آمريكا عليه ايران اوضاع را براي پالايشگاه هاي نفت ژاپن و پرداخت وجوه نفت وخيم خواهد كرد اما دولت ژاپن تلاش مي كند از تحريم نفت ايران معاف شود.
منابع نزديك به شركت شل ژاپن مي گويند كه اين شركت قراردادهاي خود با ايران را دوباره تمديد كرده است.





نوشته شده در   سه شنبه 2 اسفند 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode