ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 30 بهمن 1390     |     کد : 32951

ما اجماع را جزءِ منابع نمی‌دانيم

مفسر بزرگ و مرجع عاليقدر شيعه در مراسم اختتاميه همايش بين‌المللی«فقه و قانون» گفت: ما اجماع را جزء منابع نمی‌دانيم. اجماع اگر ‏حجت هم باشد زيرمجموعه سنت است...

مفسر بزرگ قرآن؛ آيت‌الله‌العظمی جوادی آملی، در مراسم اختتاميه همايش بين‌المللی«فقه و قانون»:‏


مفسر بزرگ و مرجع عاليقدر شيعه در مراسم اختتاميه همايش بين‌المللی«فقه و قانون» گفت: ما اجماع را جزء منابع نمی‌دانيم. اجماع اگر ‏حجت هم باشد زيرمجموعه سنت است و بايد صدرنشينی او را گرفت و هرگز در رديف عقل و مابقی منابع نيست و اجماع نظير خبر، از ‏سنت حكايت دارد و صدرنشينیِ بی‌جای آن را بايد گرفت و در رديف خبر و شهرت قرار داد. ‏
تثليث مبارك «مواد» «مبانی» و «منابع»، در فقه و قانون
آيت‌الله‌العظمی عبدالله جوادی آملی، جمعه شب، (28 بهمن‌ماه)، در مراسم اختتاميه همايش بين‌المللی«فقه و قانون» در پژوهشگاه علوم ‏وحيانی معارج گفت: فقه و قانون مبادی و مسائل مشترك و مواردی ممتاز و مشخص دارند؛ مشتركات آن اين است كه هر دو نيازمند عبور ‏از سه مرحله هستند. ‏
وی ادامه داد: يكسری مواد فقهی داريم كه در رساله عمليه نيز وجود دارد و اين مواد از مبانی گرفته شده و مبانی هم از منابع استنباط ‏می‌شود يعنی مواد فقهی بايد به مبانی و مبانی بايد به منابع وابسته باشد و اين موارد ميان فقه و قانون مشترك است. ‏
وی اظهار كرد: اگر شيخ طوسی و مراجع تقليد فعلی رساله عمليه دارند كه بيش از 500 ماده فقهی دارد آن‌ها را از مبانی گرفته‌اند و مبانی ‏از منابع كه همان قرآن و سنت معصومان و عقل است گرفته شده است و اين تثليث مبارك مواد مبانی و منابع در قانون هم وجود دارد و ‏مواد قانون اساسی هم همين طور است. ‏
ما اجماع را جزءِ منابع نمی‌دانيم
اين مرجع تقليد با بيان اينكه قوانين مجلس در نظام ما از مبانی كه همان قانون اساسی است گرفته شده و قانون اساسی نيز از منابع پيش گفته ‏به دست آمده كه البته ما اجماع را جزء منابع نمی‌دانيم. ‏
وی ادامه داد: اجماع اگر حجت هم باشد زيرمجموعه سنت است و بايد صدرنشينی او را گرفت و هرگز در رديف عقل و مابقی منابع نيست ‏و اجماع نظير خبر، از سنت حكايت دارد و صدرنشينیِ بی‌جای آن را بايد گرفت و در رديف خبر و شهرت قرار داد. ‏
حقوق بشر سازمان ملل، هيچ مبنای علمی ندارد
اين مفسر قرآن ادامه داد: حقوق بشر كه امروز در سازمان ملل وجود دارد هيچ مبنای علمی ندارد زيرا قوانين ديگر كشورها متكی به فقه ‏نيست؛ مواد حقوقی سازمان ملل يكسری مواد است كه از مبانی مانند عدالت و استقلال و ... گرفته شده و محوری‌ترين اين مبانی عدالت ‏است اما اين مبانی از هواهای نفسانی گرفته شده كه هيچ مبانی علمی ندارد. ‏
اگر فقه نباشد هيچ چيزی در سر جای خود نخواهد بود
اين فيلسوف معاصر، تصريح كرد: سازمان ملل و مجامع بين‌المللی دستشان خالی است زيرا اينكه عدل را چه كسی بايد تنظيم كند معلوم ‏نيست؛ اگر فقه نباشد هيچ چيزی در سر جای خود نخواهد بود؛ اينكه كجا مصداق ترور و تروريست و كجا مجاهد و مدافع است همه از ‏رسوبات و رسومات محلی گرفته می‌شود و صبغه علمی ندارد. ‏
غربي‌ها عدل را براساس هواهای نفسانی خود تنظيم می‌كنند
وی افزود: آن كه انسان و جهان طبيعت و رابطه ميان آن دو را خلق كرد و وحی را فرستاد، مشخص می‌كند جای هر چيزی كجاست و عدل ‏را ترسيم می‌كند؛ وقتی عدل ترسيم شد علمی می‌شود؛ اينها عدل را خودشان براساس هواهای نفسانی خود تنظيم می‌كنند بنابراين جای ‏تعجب ندارد كه حزب‌الله لبنان را تروريست بدانند چون عدل و آزادی را چيزی می‌دانند كه خودشان تفسير كرده و منافع آنان را تضمين ‏كند. ‏
حقوق بشر بر اساس جاهليت مدرن تنظيم شده است
ايشان تأكيد كردند: حقوق بشر بر اساس جاهليت مدرن تنظيم شده است زيرا براساس علم نيست. ‏
اين مرجع تقليد با بيان اينكه در اسلام، ما مواد حقوقی را از مبانی و مبانی را از منابع می‌گيريم كه مستقيما وحی است. تصريح كرد: آين ‏چشم بيدار می‌خواهد كه آن را ببيند و آن چشم بيدار عقل است؛ عقل هيچ سمتی در مهندسی ندارد؛ عقل قانونگذار نيست قانون شناس است؛ ‏عقل سراج است نه صراط؛ صراط را فقط جهان‌آفرين تنظيم می‌كند همان خدايی كه عقل را چراغ آفريد انبياء را هم فرستاد تا فتيله عقل را ‏بالا بكشند. ‏
اين مفسر قرآن افزود: عقلی كه به پيشگاه وحی می‌رود، مانند چراغ است و بايد فتيله را بالا بكشد تا كاملا ببيند، عقل مائده دارد و مأدبه و ‏مائدة قضايا بديهی آن است كه برهان دارد اما نيازی به اقامه برهان ندارد. ‏
تفاوت ما با امثال غزالی
وی تأكيد كرد: تفاوت ما با امثال غزالی در اين است كه آنها منكر حُسْن و قُبْح عقلی هستند يعنی عقل سرمايه‌ای ندارد در حالی كه ما ‏می‌گوييم عقل دور و باطل را می‌فهمد؛ غزالی می‌گويد شكر منعم عقلا واجب نيست بلكه قولا واجب است در صورتی كه ما می‌گوئيم عقل ‏همان طور كه بود ونبود دارد بايد و نبايد هم دارد و فتوا هم دارد. ‏
آيت‌الله جوادی آملی اظهار كرد: بدون منبع، نه فقه و نه قانون هيچكدام مستقيم نيست؛ عقل فقه‌شناس و قانون‌شناس است نه فقه‌گذار و ‏قانونگذار؛ احدی در جهان قانون‌گذار نيست و تنها قانون‌گذار خداوند است. ‏
وی تأكيد كرد: اگر با تفكر غزالی، كسي بخواهند عقل را خلع سلاح كند نه فقهی خواهد ماند و نه قانوني.‏


نوشته شده در   يکشنبه 30 بهمن 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode