ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 19 دي 1390     |     کد : 31007

آمريكاي لاتين ، حياط خلوت تهران يا واشنگتن

سفر رئيس جمهور كشورمان به منطقه آمريكاي لاتين بازتاب هاي مختلفي را در پي داشته است. بازتاب هايي كه حتي قبل از انجام اين سفر در فضاي رسانه و منابع خبري غربي خود را نشان داد.

كيهان همزمان با سفر رئيس جمهور بررسي مي كند
آمريكاي لاتين ، حياط خلوت تهران يا واشنگتن
سفر رئيس جمهور كشورمان به منطقه آمريكاي لاتين بازتاب هاي مختلفي را در پي داشته است. بازتاب هايي كه حتي قبل از انجام اين سفر در فضاي رسانه و منابع خبري غربي خود را نشان داد.
توسعه روابط با آمريكاي لاتين از استراتژيهاي رهبري نسبت به ارتباط با ساير ملل مستقل و مقتدر جهان نشأت گرفته است، معظم له در ديدارهايي كه سران كشورهاي آمريكاي لاتين با ايشان داشته اند نسبت به اهميت ارتباط با اين كشورها به خاطر وجود چند مشخصه ويژه تذكرات لازم را ارائه فرموده اند؛ اين ويژگي ها عبارتند از: ايستادگي كشورهاي آمريكاي لاتين در مقابل جبهه استكبار، نفرت ملت هاي اين منطقه از آمريكا، رهبران شجاع و مردمي، روابط قلبي و فكري آنان با جمهوري اسلامي ايران و همراهي با ايران در قضيه فلسطين.
از چند روز پيش كه خبر سفر رئيس جمهور ايران به 4 كشور آمريكاي لاتين رسانه اي شد؛ بلافاصله آمريكايي ها به اين موضوع واكنش نشان دادند و كاخ سفيد بطور صريح نگراني و خشم خود را ابراز كرد.
ويكتوريا نولاند سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا جمعه گذشته و 2 روز مانده به سفر احمدي نژاد به منطقه آمريكاي لاتين تصريح كرد كه ما به كشورها اعلام كرده ايم كه اكنون زمان تعميق روابط با ايران نيست.
اما علي رغم ابراز نگراني كاخ سفيد و آنچه كه آنها هشدار به كشورها براي عدم هرگونه روابط با ايران مطرح كرده بودند، احمدي نژاد و هيئت ايراني روز گذشته ايران را به سمت كاراكاس ترك كردند. در اين سفر علاوه بر ونزوئلا، رئيس جمهور كشورمان به نيكاراگوئه، كوبا و اكوادور نيز سفرخواهد كرد.
رسانه هاي غربي در تحليل اين سفر ايران به منطقه آمريكاي لاتين و تقويت روابط تهران با 4 كشور اين منطقه اذعان مي كنند رهبر ايران، آمريكاي لاتين را به حياط خلوت جمهوري اسلامي تبديل كرده است و واشنگتن با همه فشارها و تهديدها قادر به جلوگيري از نفوذ ايران در قاره آمريكا نيست.
تحليل هريتيج
از سفر احمدي نژاد
در همين ارتباط؛ پايگاه اينترنتي بنياد هريتيج با اشاره به سفر رئيس جمهور ايران به آمريكاي لاتين خاطرنشان كرد كه اين سفر نشان دهنده كاهش نفوذ واشنگتن است. اين پايگاه اينترنتي در تحليلي به قلم ري والسر و جيمز فيليپس نوشت: سفر احمدي نژاد به آمريكاي لاتين براي دولت باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا نشان دهنده تداوم كاهش نفوذ واشنگتن در منطقه و نيز نياز فوري به اتخاذ سياستي فعال است تا امنيت و منافع آمريكا در همسايگي اش حفظ شود و پيش برود.
اين مقاله با اشاره به اينكه ايران حضور ديپلماتيك خود را در آمريكاي لاتين گسترش داده است درباره اهدافي كه جمهوري اسلامي در آمريكاي لاتين دنبال مي كند اضافه كرد: ايران به دنبال پوششي ديپلماتيك و حمايت بين المللي در برابر آمريكا و اروپاي غربي است كه به طور فزاينده اي تحريم هاي شديدتري را اعمال مي كنند. ايران به دنبال مكان هايي اقتصادي و تجاري براي دامنه محدود صادرات و منابع ايمن عرضه براي بازار داخلي خود است.
بنياد هريتيج همچنين در اين مقاله ادعاهايي را نسبت به علت گسترش روابط ايران با آمريكاي لاتين مطرح كرد.
البته در اين مقاله با تشريح روابط ايران با هر يك از كشورهاي آمريكاي لاتين مانند ونزوئلا، نيكاراگوئه، گواتمالا و اكوادور تصريح شده است كه دولت اوباما درباره ايران عملكرد ضعيفي داشته است.
بنياد هريتيج در اين مطلب به مقامات آمريكايي توصيه كرده است تا جلوي نفوذ ايران در قاره آمريكا گرفته شود اما تأكيد كرده راه حل مشخصي در اين مورد وجود ندارد. در همين حال، خبرگزاري رويترز در گزارشي با اشاره به سفر احمدي نژاد به منطقه آمريكاي لاتين، هدف از اين سفر را جلب حمايت كشورهاي اين منطقه با توجه به تشديد تحريم هاي غرب بر ضد اقتصاد و صادرات نفتي ايران اعلام كرد و به تشريح جزئيات مناسبات تهران و كاراكاس پرداخت.
رويترز در گزارش خود نوشت: جمهوري اسلامي ايران و ونزوئلا هر دو ضد آمريكايي هستند و طي ساليان اخير در ابعاد سياسي و تجاري و اقتصادي همكاري هاي نزديكي با يكديگر برقرار ساخته اند كه خشم واشنگتن را برانگيخته است. اين گزارش افزود: آنها به دنبال تضعيف «امپرياليسم» آمريكا هستند و از ايجاد جهاني چند قطبي حمايت مي كنند كه در آن چندين مركز قدرت وجود داشته باشد.
رويترز همچنين به ميزان همكاري اقتصادي ايران و ونزوئلا طي سال هاي اخير پرداخت و گزارش داد: دو كشور دهها توافق نامه به امضا رسانده اند كه ارزش آنها بر روي كاغذ بالغ بر صدها ميليون دلار برآورد مي شود. ايران در ونزوئلا برنامه هاي مختلف را در زمينه توسعه و احداث مسكن، كارخانه هاي فرآورده هاي لبني و خودروسازي به اجرا درآورده است.
از سوي ديگر؛ سايت خبري «ميامي هرالد» هم در گزارشي خاطرنشان كرد كه سفر احمدي نژاد به آمريكاي لاتين موجب نگراني واشنگتن شده است.
ميامي هرالد به نقل از استفان جانسون تحليلگر مركز تحقيقات بين المللي و استراتژيك آمريكا با اشاره به اين سفر نوشت: ايران به شدت تلاش مي كند به خاري در گلوي آمريكا تبديل شود.
همچنين انديشكده مطالعات راهبردي و بين الملل آمريكا با اشاره به سفر احمدي نژاد به آمريكاي لاتين، اين سفر را ششمين سفر او به كشورهاي منطقه آمريكاي لاتين دانست و تأكيد كرد نگراني هاي آمريكا از اتحاد كشورهاي آمريكاي لاتين با ايران شدت گرفته و واشنگتن از تبديل شدن ايران به صداي جهان اسلام در اين منطقه واهمه دارد. در اين گزارش همچنين به اين موضوع تصريح شده است كه تهران، كشورهاي آمريكاي لاتين را از غرب دور كرده است.
ملت هاي آمريكاي لاتين
بيدار شده اند
رئيس جمهور كشورمان روز گذشته پيش از آغاز سفر دوره اي خود به چهار كشور آمريكاي لاتين، مطالبات تاريخي مردم اين منطقه را به مطالبات تاريخي ملت ايران نزديك دانست.
محمود احمدي نژاد، روز يكشنبه پيش از ترك تهران به مقصد كاراكاس در تشريح اهداف سفر يك هفته اي خود به كشورهاي آمريكاي لاتين با اشاره به روابط خوب و رو به گسترش ايران با كشورهاي آمريكاي لاتين، اظهار داشت: مطالبات تاريخي مردم اين منطقه با مطالبات تاريخي ملت ما نزديك است و ما شاهد نهضت هاي ضد استعماري مردم اين منطقه در برابر زياده خواهان نظام سلطه بوده ايم و آنها در برابر اين زياده خواهي ها مقاومت مي كنند.
رئيس جمهور گفت: اين منطقه، منطقه اي است كه نظام سلطه تصور مي كرد حياط خلوتش است، ولي ملت هاي اين منطقه بيدار شدند، در برابر زياده خواهي ها ايستادند و به صورت مستقل انتخابات خود را انجام مي دهند.
احمدي نژاد از ونزوئلا به عنوان اولين ايستگاه سفر خود به آمريكاي لاتين نام برد و اظهار داشت: امروز ]روز يكشنبه[ آقاي چاوز قهرمان مبارزه با استكبار و خدمت گزاري به مردم و قطع وابستگي هاي سياسي و اقتصادي در اين منطقه است. حركت مردم ونزوئلا براي بسياري از كشورهاي اين منطقه الهام بخش بوده است.
احمدي نژاد با بيان اين كه جمهوري اسلامي ايران و ونزوئلا روابط اقتصادي، سياسي و فرهنگي گسترده اي دارند، گفت: در جريان اين سفر مروري بر پروژه ها، طرح ها و كارهايي كه بايد انجام شود، خواهيم داشت و ان شاءالله توافقات جديدي بين دو كشور ايجاد خواهد شد.


نوشته شده در   دوشنبه 19 دي 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode