ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 3 دي 1390     |     کد : 30141

از 60 سال خدمات قرآنی آیت‌الله مکارم شیرازی تقدير شد

در حاشیه نخستین جشنواره ملی قرآن پژوهی و طب از 60 سال خدمات آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی در عرصه قرآن کریم تجلیل شد.

توسط شخصيت‌هاي سياسي، حوزوي و دانشگاهي، در همایش ملی قرآن‌پژوهی و طب؛

در حاشیه نخستین جشنواره ملی قرآن پژوهی و طب از 60 سال خدمات آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی در عرصه قرآن کریم تجلیل شد.
نخستین جشنواره ملی قرآن پژوهی و طب از روز پنج شنبه در سالن شهید مفتح دانشگاه علوم پزشکی استان قم، با هدف تأکید بر وحدت حوزه و دانشگاه آغاز به کار کرد و در مراسم افتتاحیه این جشنواره از 60 سال خدمات قرآنی آیت‌الله العظمی ناصر مکارم شیرازی تجلیل شد.
آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع بزرگ تقلید جهان تشیع است که فعالیت‌های زیادی در عرصه قرآن‌پژوهی انجام داده است و تفسیر نمونه تنها گوشه‌ای از فعالیت‌های این عالم جلیل‌القدر در عرصه قرآن کریم است.
نخستین همایش ملی قرآن پژوهی و طب با حضور حضرت آیت الله مکارم شیرازی، رییس مجلس شورای اسلامی، مدیر حوزه های علمیه و شخصیت های حوزوی و فرهنگی و مدیران استان در سالن همایش های دانشگاه علوم پزشکی استان قم برگزار شد.
دستگاه‌های متعددی از جمله مجلس شورای اسلامی، مرکز مدیریت حوزه های علمیه، آستانه مقدسه کریمه اهل بیت(ع)، استانداری قم، وزارت بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی قم و دیگر نهادها با اهدا لوح تقدیر و هدایایی از شصت سال خدمات قرآنی حضرت آیت الله مکارم شیرازی تجلیل کردند.
در مراسم افتتاحیه این همایش، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی، آیت الله مرتضی مقتدایی مدیر حوزه های علمیه و مصطفی قانعی معاون وزیر بهداشت سخنرانی کردند.
در این همایش کلیپی از سخنان و فعالیت‌های این مرجع بزرگ تقلید شیعیان پخش و سپس علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با اهدای تابلوی نفیس از خدمات ارزنده این عالم جلیل‌القدر تقدیر کرد.
سپس حجت‌الاسلام سعیدی، امام جمعه قم نیز با اهدای یک تابلوی نفیس، آیت‌الله مقتدایی، مدیر حوزه‌های علمیه با اهدای تابلوی نفیس دیگر که مزین به آیاتی از قرآن بود از تلاش علمی آیت‌الله مکارم شیرازی تجلیل کردند.
حجت‌الاسلام محمد حسین موسی‌پور، استاندار قم نیز تابلوی نفیسی به آیت‌الله مکارم شیرازی اهدا کرد.
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به همراه دانشگاه علوم پزشکی قم نیز هدیه‌ای به رسم یادبود به این مرجع تقلید اهدا کردند.
شمس‌الدین حجازی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم نیز به رسم یادبود و به پاس خدمات شایسته این عالم برجسته دینی، یک جلد کلام‌الله مجید به ایشان اهدا کرد.
در مراسم تقدیر از آیت‌الله مکارم شیرازی، علاوه بر استاندار قم، آیت‌الله مقتدایی، مدیر حوزه‌های علمیه، نمایندگان قم در مجلس شورای اسلامی، حجت‌الاسلام سعیدی، امام جمعه قم، نمایندگان بیوت مراجع تقلید، حجت‌الاسلام شهرستانی، حجت‌الاسلام ملکا رئیس دفتر مقام معظم رهبری در قم، ذوالقدر، معاون قوه قضائیه و قانعی، معاون تحقیقات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حضور داشتند.
******************** آیت‌الله مقتدایی، مدیر حوزه‌های علمیه:
تجلیل از آیت‌الله مکارم شیرازی در واقع تکریم از دانش و قرآن است
مدیر حوزه‌های علمیه گفت: قرآن کریم شفابخش امراض فکری و روحی است و هیچ گونه آثار مخربی ندارد.
به گزارش خبرنگار مهر‏، آیت‌الله مرتضی مقتدایی، اين همايش توجه وزارت بهداشت به قرآن پژوهی را تحسین کرد و گفت: این همان چیزی است که در شأن جمهوری اسلامی است و مورد تاکید امام خمینی(ره) بوده و از مطالبات مقام معظم رهبری است.
وی با اشاره به جایگاه والای قرآن کریم گفت: رسول گرامی اسلام قرآن کریم را به یک سفره گسترده و آماده تعبیر می کند که در آن علوم اولین و آخرین وجود دارد.
مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه نیازهای بشر برای سعادت در دنیا و آخرت در قرآن کریم وجود دارد، اظهار داشت: قرآن ریسمان الهی است و هر کس به او متمسک شود از گرفتاری‌ها نجات می‌یابد و به سعادت می‌رسد.
وی تأکید کرد: قرآن روشنی واضحی است که هر کس در او وارد شود از حیرت و جهل و ظلم نجات پیدا می‌کند.
آیت‌الله مقتدایی قرآن کریم را نسخه شفابخشی دانست که بی‌نظیر است و در این زمینه گفت: دارویی که برای امراض مختلف تجویز می‌شود شفابخش است اما در عین حال آثار مخربی در بدن انسان می‌گذارد، ولی قرآن شفایی است که آثار مخرب ندارد.
وی ادامه داد: کسانی که آلودگی فکری، روحی و اخلاقی دارند، قرآن شفابخش آنهاست و آنها را در وادی سعادت قرار می‌دهد.
وی تأکید کرد: دروغ، غیبت، بین مسلمانان فتنه کردن، آبروی کسی را بردن و... از جمله امراضی است که قرآن شفابخش آنهاست.
مدیر حوزه‌های علمیه بر لزوم توجه به قرائت، حفظ، ترجمه، فهم مفاهیم و علوم قرآن تأکید کرد و افزود: کسی که با قرآن کریم انس دارد این کلام الهی را معلم خودش می‌داند.
آیت‌الله مقتدایی با بیان اینکه کسانی که به دنبال تحصیل و تدریس علوم قرآنی می‌روند از حاملان قرآن کریم به شمار می‌روند، تصریح کرد: پیامبر اسلام فرمودند که سزاوار نیست کسی فکر کند به افرادی مزد و پاداشی داده باشند بالاتر از پاداشی است که به حاملان قرآن می‌دهند.
************* آیت‌الله مکارم شیرازی مصداق حامل قرآن است
وی آیت‌الله مکارم شیرازی را یکی از مصادیق حامل قرآن کریم دانست و تأکید کرد: این مرجع تقلید یک عمر در مورد قرآن کریم زحمت کشیدند و 30 جلد تفسیر نمونه قرآن را با روش و شیوه زیبا تدوین کردند که این مجموعه تفسیر به چند زبان ترجمه شده و چندین بار تجدید چاپ شده است. وی ادامه داد: آیت‌الله مکارم شیرازی چندین دوره ریاست رشته تخصصی تفسیر را در حوزه عهده‌دار بود که خدمات خوبی ارائه کرده است.
**************** تجلیل از آیت‌الله مکارم شیرازی در واقع تکریم از دانش و قرآن است
آیت‌الله مقتدایی خطاب به دانشجویان و طلاب گفت: تجلیل از آیت‌الله مکارم شیرازی در واقع تکریم از دانش و قرآن است و توجه داشته باشید اگر کسی یک عمر شب و روز به طور مستمر اشتغال به علم و قرآن داشته باشد باید از این شخصیت‌ها الگوبرداری کرد.
آیت‌الله مرتضی مقتدایی گفت: آیت‌الله مکارم شیرازی تألیفاتی در فقه و اصول داشته و اشراف ایشان بر حوزه‌های مختلف، عالمی برجسته از وی ساخته است.
وی تصریح کرد: ایشان به حق هم عالم دینی، هم مرجع تقلید و هم حامل قرآن کریم است.
مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) آن را هدیه‌ای به آیت‌الله مکارم شیرازی دانست و گفت: پیامبر(ص) خطاب به سلمان می‌فرماید محترم‌ترین مردم نزد خدا بعد از انبیای الهی، علما و حاملان قرآن هستند.
آیت‌الله مقتدایی با بیان اینکه اشتغال آیت‌الله مکارم شیرازی به قرآن مستمر است، خاطرنشان کرد: زندگی و سیره این مرجع بزرگ تقلید باید برای طلاب و دانشجویان و اساتید الگو و نمونه باشد.
وی ادامه داد: در قیامت پاداشی که به انبیای الهی می‌دهند به این دو دسته از افراد نیز می‌دهند و در پل صراط در کنار انبیا هستند.
آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی در سخنانی از دست‌اندرکاران برگزاری این جشنواره و مراسم تجلیل، قدردانی کرد.
نخستین جشنواره ملی قرآن پژوهی و طب با هدف تقویت و توسعه فضای معنوی مبتنی بر قرآن کریم در دانشگاه‌های علوم پزشکی و ارائه آخرین دستاوردهای علمی و پژوهشی در حوزه قرآن و سلامت در روزهای اول و دوم دی‌ماه در دانشگاه علوم پزشکی استان قم در حال برگزاری است.
به گفته قانعی معاون وزیر بهداشت 114 مقاله برتر کشوری که در همایش‌های استانی قرآن پژوهی و طب انتخاب شده‌اند معرفی و از صاحبان 14 اثر منتخب تجلیل می‌شود.
نخستین همایش قرآن پژوهی و طب روز جمعه نیز ادامه یافت و شرکت کنندگان در این همایش افزون بر شرکت در کارگاه های آموزشی و علمی با حضرت آیت الله جوادی آملی نیز دیدار كردند و در پایان همایش نیز از صاحبان آثار و مقالات برتر تجلیل شد.
مرضیه وحید دستجری وزیر بهداشت نیز در پیامی به این همایش تأکید کرده است: امروز بر همه ما تکلیف است که دراستای توسعه و ترویج فرهنگ اهل بیت کار کنیم و برای نیل به آرمان‌ها و اهداف والای اسلامی و نهادینه کردن آموزه های وحیانی در جامعه دانشگاهی بکوشیم.
وزیر بهداشت در ادامه پیام خود ضمن قدردانی از تلاش‌ها و خدمات قرآنی حضرت آیت الله مکارم شیرازی، تأکید کرده است: امید است با برگزاری چنین همایش‌هایی بتوانیم با اهتمام جدی به تعمیق و گسترش فعالیت‌های قرآنی در سطح دانشگاهی رسالت خود را انجام دهیم.
دستجردی در ادامه تأکید کرده است: بدون شک برای پیشبرد اهداف قرآنی و انطباق علوم پزشکی با آموزه‌های دینی، ضرورت بهره‌گیری از توان و قابلیت‌های اندیشمندان حوزه‌های علمیه و استادان و اعضای هیأت‌های علمی دانشگاه‌ها به شدت احساس می شود.
شمس الدین حجازی رییس دانشگاه علوم پزشکی استان قم، تقویت و توسعه فضای معنوی مبتنی بر قرآن کریم در دانشگاه های علوم پزشکی و ارائه آخرین دستاوردهای علمی و پژوهشی در حوزه قرآن و سلامت را از مهم‌ترین اهداف برگزاری این همایش عنوان کرد.
وی ایجاد انگیزه در تولید فکر و جنبش نرم افزاری با تکیه بر آموزه های قرآن کریم و بسترسازی مناسب برای ورود و آشنایی استادان و دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی با مفاهیم ارزشمند قرآن کریم را از دیگر اهداف برگزاری نخستین همایش و جشنواره قرآن پژوهی و طب ذکر کرد.

*********************** معاون وزیر بهداشت خبر داد؛
انتشار مجله بین المللی قرآن و طب به سه زبان
معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از قرآن به عنوان کتابی سراسر نور و هدایت یاد کرد و از انتشار مجله بین المللی قرآن و طب به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی خبر داد.


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مصطفی قانعی، معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در همایش ملی قرآن پژوهی و طب، گزارشی از فعالیت های قرآنی این وزارتخانه ارائه کرد.
وی در ادامه عجین شدن علم با قرآن را موجب پیشرفت در حوزه علم و فناوری دانست و با بیان اینکه قرآن کتابی سراسر نور و هدایت است، بر ضرورت انس بیشتر جامعه و جوانان با این کتاب آسمانی و عمل به آموزه های آن تاکید کرد.
قانعی از قرآن به عنوان مظهر شفا یاد و تصریح کرد: قرآن با استدلال‌های عقلی، نشر حکمت و موعظه در رفع امراض فکری و روانی مؤثر است، قرآن کتاب هدایت و عامل نجات و سعادت انسان است و همه باید سعی کنند به آموزه های آن عمل کنند.
این مسئول وزارت بهداشت با بیان اینکه سلامت روان و نفس و سعادت از طریق سبک زندگی اسلامی ممکن است، گفت: یکی از مهم‌ترین عوامل مهم بهره‌مندی انسان از سعادت دنیوی و اخروی اخلاق نیک و زدودن زشتی ها و مزین شدن به آراستگی‌ها است.
وی در ادامه با اشاره به اقدامات انجام شده به منظور برگزاری مطلوب همایش و جشنواره قرآن پژوهی و طب، از انتشار مجله بین المللی قرآن و طب خبر داد و تأکید کرد: این مجلسه به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی تحت منتشر شد.
معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به آثار ارسال شده به دبیرخانه جشنواره و همایش قرآن پژوهی و طب گفت: بیش از یک هزار مقاله و اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که هیات داوران کار بررسی آن را انجام دادند و در نهایت 14 اثر به عنوان آثار منتخب برگزیده شد که دراین همایش تجلیل خواهد شد.
گفتنی است، مقالات «شش اصل ضروری طب سنتی ایرانی در حفظ سلامتی از منظر قرآن کریم» اثر مرضیه بیگم سیاهپوش از دانشگاه علوم پزشکی قزوین، «رابطه نگری دینی و سلامت روانی» اثر بهمن توان از دانشگاه علوم پزشکی اراک، «نقش دوران شیردهی در پیشگیری از سرطان پستان» اثر فرهاد فرضی پور از دانشگاه علوم پزشکی اردبیل از جمله آثار منتخب این همایش هستند.
شیردهی و تغذیه کودک با شیر مادر اثر حسن کریمی یزدی از دانشگاه علوم پزشکی قم، روش شناسی قرآن پژوهی در سلامت اثر مسعود فردوسی از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، تاثیر ذکر الله بر درد و اضطراب اثر خانم آذر آوازه از دانشگاه علوم پزشکی زنجان و رابطه جهت گیری مذهبی با سلامت روانی خانواده اثر اسلام آقاپور از کمیته راهبردی قرآن پژوهی و طب وزارت بهداشت چهار اثر منتخب دیگر این جشنواره به شمار می آیند.
نقش عسل در سلامت انسان و دیدگاه قرآن اثر حمدلله مشتاقی از دانشگاه علوم پزشکی شهر کرد، اثر بخشی آموزه های دینی در بهبود کیفیت زندگی اثر مسعود نیک فرجام از دانشگاه علوم پزشکی اراک، قرآن و بهداشت روانی اثر محمد رسولی از دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بررسی تاثیر آوای قرآن کریم بر میزان اضطراب اثر محمد آقاجانی از کاشان، اثر آموزش معنا یابی مبتنی بر آموزه های قرآنی بر شادمانی دانشجویان اثر حکیمه حیدری از سبزوار، میزان آگاهی و نگرش اعضای هیات علمی نسبت به آموزه های دینی در تغذیه اثر داوود فرج زاده و بررسی رابطه شادکامی و انجام اعمال مذهبی در دانشجویان اثر فاطمه سیدی از دانشگاه علوم پزشکی قزوین، از دیگر آثار منتخب این جشنواره هستند.


نوشته شده در   شنبه 3 دي 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode