ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 29 آذر 1390     |     کد : 29994

علت عدم حضور نماينده ايران در مسابقات جهانی قرآن عربستان

مرجع اعزام حافظان و قاریان به مسابقات بین‌المللی قرآن با اشاره به برخورد سیاسی سعودی‌ها با مسابقات قرآنی گفت: ما هر سال عربستان را دعوت می‌کنیم، اما آن‌‌ها نماینده‌ معرفی نمی‌کنند. ضمن اینکه در برخوردی متفاوت از ما برای شرکت در مسابقات دعوت نمی‌کنند.

مدیر کل آموزش مسابقات قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه تشريح كرد:
مرجع اعزام حافظان و قاریان به مسابقات بین‌المللی قرآن با اشاره به برخورد سیاسی سعودی‌ها با مسابقات قرآنی گفت: ما هر سال عربستان را دعوت می‌کنیم، اما آن‌‌ها نماینده‌ معرفی نمی‌کنند. ضمن اینکه در برخوردی متفاوت از ما برای شرکت در مسابقات دعوت نمی‌کنند.
سی‌و‌سومین مسابقات جهانی قرآن کریم مکه مکرمه در حالی با حضور ۵۳ کشور و با شرکت 161 متسابق در مسجد الحرام آغاز به کار کرده است که هیچ نماینده‌ای از قاریان و حافظان کشورمان در این مسابقات شرکت نکرده است. برای یافتن چرایی این موضوع خبرنگار فارس سراغ «ولی یاراحمدی» مدیر کل آموزش و مسابقات قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه رفتیه و علت عدم حضور نماینده کشورمان را در این مسابقات جویا شده.
یاراحمدی در خصوص عدم حضور قاریان ایرانی در سی‌وسومین دوره از مسابقات جهانی قرآن کریم مکه مکرمه اظهار داشته: سیاست‌ ما به عنوان سازمان اوقاف و امور خیریه و مرجع اعزام حافظان و قاریان به مسابقات بین‌المللی جهان اسلام این است هر کشوری که از ما دعوت کند ما هم به دعوت او پاسخ مثبت خواهیم داد. در واقع برای حفظ وحدت جهان اسلام در مسابقات قرآن در آن کشور شرکت می‌کنیم.
وی تصریح کرده است: هر کشوری که به موقع برای ما دعوت‌نامه بفرستد و بعضاً اگر با کمبود وقت هم مواجه شویم، اما چون از قبل، آمادگی حضور در مسابقات قرآن را داشته‌ایم به سرعت مقدمات اعزام نماینده کشورمان را فراهم کرده‌‌ایم و حتی اگر نیازمند مکاتبات ویژه‌ای برای تهیه ویزا باشد اقدامات لازم با شتاب بیشتری صورت گرفته است.
مدیر کل آموزش مسابقات قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه کشور ایران تاکنون به تمامی دعوت‌ها پاسخ مناسب داده و اقدام لازم را در راستای اعزام نمایندگان به سایر کشورها انجام داده است، گفته است: معمولا کشور عربستان برخوردهای متفاوتی در دوره‌های گذشته داشته است به طوری که برخی اوقات نماینده کشور ما را دعوت و در بعضی زمان‌ها از دعوت کشور ما خودداری می‌کند همچنانکه در سال‌ جاری علی‌رغم رایزنی‌های بسیار نیز دعوت‌نامه‌ای به دست ما نرسید و ما از این موضوع خوشحال نیستیم.
وی افزوده است:‌ بدون دریافت دعوت‌نامه از کشور برگزار کننده مسابقات، امکان اعزام فراهم نمی‌شود چرا که عملاً، نه ویزا خواهند داد و نه اینکه حضور چنین شرکت‌ کننده‌ای در مسابقات مناسب است.
یاراحمدی اظهار داشته است: در یکی از سال‌های گذشته کشور عربستان دعوت‌نامه‌ای را برای ما ارسال کرد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز فردی را برای حضور در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم عربستان معرفی کرد اما با گذشت زمان، از جانب کشور عربستان برای نماینده ایران ویزا صادر نشد و علی‌رغم ارسال دعوت‌نامه رسمی، دولت سعودی طی مراحلی از دعوت خود پشیمان شد. لذا عربستان برخوردهای متفاوتی در دوران گذشته با کشور ایران داشته است.
وی در ارتباط با اینکه آیا کشور ما برای حافظان و قاریان سعودی دعوت نامه‌ ارسال می‌کند یا خیر، ادامه داده: ایران، هر ساله برای کشور عربستان و سایر کشورهای اسلامی و حتی کشورهای اروپایی و آفریقایی که به عنوان کشور مسلمان مطرح نمی‌شوند اما چون جمعیت مسلمان در آنجا حضور دارد دعوت‌نامه رسمی خود را به مراکز قرآنی و دینی آنها ارسال می‌کند به طوری که از میان اقلیت‌های مسلمان در کشورهای غیر اسلامی اگر فردی قرآنی، با لحاظ شرایط لازم برای حضور در مسابقات وجود داشته باشد از دعوت او خوشحال می‌شویم.
مدیر کل آموزش و مسابقات قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به ارسال دعوت‌نامه به 95 کشور در مسابقات بین‌المللی قرآن سال جاری، خاطرنشان کرده: عربستان جزو کشورهایی است که هرساله برای حضور در مسابقات قرآن به ایران دعوت می‌شود ولی معمولا آنها نماینده‌ای را به کشور ما معرفی نمی‌کنند. همچنین در بیست و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم کشورمان تنها یک نماینده از این کشور شرکت کرد و آن هم فردی نبود که از جانب عربستان معرفی شود بلکه رایزن فرهنگی ما شخصاً از او برای حضور در مسابقات دعوت کرد و او نیز در مسابقات بین‌المللی قرآن حاضر شد.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا حضور نماینده عربستان در ایران به شرایط سیاسی و روابط سیاسی دو کشور بستگی دارد، گفته است: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران در دعوت از سایر کشورها برای شرکت در مسابقات قرآن، هیچ‌گاه برخوردی سیاسی نداشته است و مسابقات قرآن را فعالیتی فرهنگی، عامل وحدت میان مسلمان و بهانه‌ای برای حضور نمایندگان سایر کشورها برای از میان بردن اختلافات می‌داند اما این کشور عربستان و برخی از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس هستند که برخوردی متفاوت از خود نشان می‌دهند.


نوشته شده در   سه شنبه 29 آذر 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode