ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 23 آذر 1390     |     کد : 29696

«نه» بزرگ مالكي به اوباما عليه سوريه با آمريكا همكاري نمي كنيم

نخست وزير عراق در كاخ سفيد به طور علني با درخواست رئيس جمهور آمريكا براي كناره گيري بشاراسد از قدرت در سوريه مخالفت كرد.

در كنفرانس مشترك خبري اعلام شد
«نه» بزرگ مالكي به اوباما عليه سوريه با آمريكا همكاري نمي كنيم
نخست وزير عراق در كاخ سفيد به طور علني با درخواست رئيس جمهور آمريكا براي كناره گيري بشاراسد از قدرت در سوريه مخالفت كرد.
به گزارش خبرگزاري ها به نقل از خبرگزاري فرانسه، نوري مالكي در كنفرانس خبري مشترك با باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا گفت، اوباما حق ندارد از وي كناره گيري رهبر يك كشور ديگر را درخواست كند.
مالكي افزود، من مي دانم كه مردم بايد ازآزادي، دموكراسي و حقوق برابر شهروندي برخوردار باشند اما حق نداريم از يك رئيس جمهور ديگر بخواهيم از قدرت كنار برود.
مالكي با رد درخواست رئيس جمهور آمريكا داير بر همكاري با واشنگتن عليه سوريه اعلام كرد كه حاضر نيست در هيچ طرحي عليه دولت دمشق با كاخ سفيد همكاري كند.
ناظران سياسي منطقه اين موضعگيري نخست وزير عراق در برابر اوباما را بسيار شجاعانه ارزيابي كرده اند.
نخست وزير عراق عقب نشيني نيروهاي آمريكايي از عراق را يك پيروزي خواند و گفت، امروز عراق براي تامين امنيت به نيروهاي خود متكي است. وي افزود، برخلاف نظر كساني كه عقب نشيني نيروهاي آمريكايي از عراق را به صورت منفي نشان مي دهند اين موضوع يك پيروزي براي عراق به شمار مي آيد.
گفتني است تحليلگران منطقه با توجه به اظهارات مالكي در ديدار با باراك اوباما تاكيد كردند كه نخست وزير عراق به آمريكا نرفته است تا به توصيه هاي واشنگتن گوش كند بلكه از يك موضع برتر به اين كشور سفر كرده است.
باراك اوباما نيز در اين كنفرانس خبري اختلافات خود با مالكي بر سر سوريه را اختلاف هايي تاكتيكي خواند و گفت، تنها اختلاف موجود ميان واشنگتن و بغداد مربوط به ناآرامي هاي سوريه است.
همچنين سفير فرانسه در سازمان ملل كه از مخالفان دولت دمشق است موضع شوراي امنيت در قبال سوريه را مايه آبروريزي خواند.
«ژرارد آرود» گفت، اين مايه آبروريزي است كه شوراي امنيت به دليل مخالفت برخي اعضا و بي اعتنايي ديگر اعضا كاري در راستاي اعمال فشار بر سوريه انجام نمي دهد.
وي سكوت شوراي امنيت درباره سوريه را افتضاح و مايه رسوايي دانست.
گفتني است تلاش چند ماهه فرانسه براي تحريك اعضاي شوراي امنيت عليه سوريه راه به جايي نبرده است.
برخي منابع قطري نيز فاش كردند كه يك مسئول امنيتي رژيم صهيونيستي به دوحه سفر كرده و در ديدار با امير قطر اوضاع سوريه را بررسي كرده است.
ديدار اين مقام امنيتي اسرائيل در يكي از قصرهاي شيخ حمدبن خليفه آل ثاني امير قطر صورت گرفت و ساعت ها به طول انجاميد، در حالي كه به دليل هماهنگي امنيتي دوحه و تل آويو قرار شد اين ديدار مخفي بماند و جزئيات آن فاش نشود.
اين منابع اظهار داشتند، راهكارهاي مشاركت اسرائيل در توطئه عليه سوريه و تجهيز باندهاي تروريستي به سلاح هاي مختلف از جمله مسائل مورد بحث در گفت وگوي مقامات دوحه و تل آويو بوده است.از سوي ديگر، مرزبانان سوري در استان ادلب در شمال غرب سوريه 15فرد مسلح و تروريست را كه قصد ورود از تركيه به سوريه را داشتند دستگير كردند.
هفته گذشته نيز 35 فرد مسلح از طريق تركيه قصد ورود به سوريه را داشتند كه در جريان درگيري با نيروهاي مرزي شماري از آنان زخمي شدند.اين در حالي است كه مردم استراليا با برگزاري تظاهرات به دخالت خارجي در سوريه اعتراض كردند.
تظاهركنندگان موضع اتحاديه عرب و كشورهاي غربي در قبال سوريه را محكوم كردند و اظهار داشتند كه تا زماني كه گروه ها توسط كشورهاي خارجي مسلح مي شوند و به آنها امكانات و سلاح براي ايجاد آشوب در سوريه را مي دهند چگونه مي توان انتظار داشت اوضاع اين كشور آرام شود؟





نوشته شده در   چهارشنبه 23 آذر 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode