ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 9 آذر 1390     |     کد : 29071

اسلامگرايان مصر هم در انتخابات پارلماني پيروز شدند

تشكيل صف هاي طولاني مردم مصر در نخستين انتخابات پارلماني پس از سرنگوني رژيم مبارك تعجب رسانه هاي خبري جهان را برانگيخت و احتمال پيروزي اسلامگرايان را افزايش داده است.

 

تشكيل صف هاي طولاني مردم مصر در نخستين انتخابات پارلماني پس از سرنگوني رژيم مبارك تعجب رسانه هاي خبري جهان را برانگيخت و احتمال پيروزي اسلامگرايان را افزايش داده است.
به گزارش خبرگزاري ها، برگزاري نخستين انتخابات پارلماني مصر در حالي است كه اين روزها مصر با تنش هاي سياسي شديدي دست و پنجه نرم مي كند و تجمع مخالفان عليه شوراي نظامي حاكم در ميدان التحرير همچنان ادامه دارد.
براساس اين گزارش، با وجود اين، حوزه هاي راي گيري، شاهد حضور گسترده مردم در صف هاي طولاني است و بيشتر راي دهندگان معتقدند كه پيش از اين راي آنها تاثيري در سرنوشت كشورشان نداشته، اما اكنون مطمئن هستند كه حضور آنها مي تواند سرنوشت فرزندانشان را تعيين كند.
در مقابل بسياري از مردم مصر نيز معتقدند، انتخاباتي كه شوراي نظامي حاكم آن را سازماندهي كرده باشد، هيچ ارزشي ندارد، چرا كه تغيير چنداني در كشور رخ نداده است.
اين در حالي است كه اكثريت راي دهندگان مصري فارغ از درگيري هاي چند روز اخير، اعتقاد دارند كه اسلام در نحوه شكل گيري دولت و پارلمان مصر بايد بيش از هر چيز ديگري مدنظر قرار گيرد.
گزارش هاي دريافتي حكايت از اين دارد كه بسياري از راي دهندگان مصري در مصاحبه با شبكه هاي خبري اعلام كردند: ما خواستار برقراري عدالت و دموكراسي در كشورمان هستيم و تمام اينها با انتخابات نمايندگاني متعهد به اصول دين اسلام محقق خواهد شد.
همچنين براساس آخرين نظرسنجي هاي صورت گرفته در مصر، حزب اخوان المسلمين بيشترين كرسي هاي پارلمان را به خود اختصاص خواهد داد.
گزارش شبكه خبري فرانس 24 نيز حاكي است؛راي دهندگان مصري اميدوارند شركت آنها در انتخابات، بتواند تاثير مثبتي بر سرنوشت كشورشان داشته باشد، زيرا اين بار، انتخابات آزاد و شفاف است و با گذشته بسيار تفاوت دارد.
شبكه هاي خبري جهان نيز از اقبال مردم به نامزدهاي اسلامگرا در نخستين انتخابات پس از سرنگوني رژيم مبارك در دو روز گذشته خبر دادند و اعلام كرد جماعت اخوان المسلمين شانس بسياري براي كسب اكثريت كرسي هاي پارلمان در مصر را داراست.
خبرگزاري رسمي مصر (شرق الاوسط) نيز در گزارشي به دليل استقبال مردم از تمديد ساعت اخذ راي خبر داد و اعلام كرد: حضور گسترده مردم در انتخابات فراتر از پيش بيني ها بود و هيچ كس حضور گسترده مردم را پيش بيني نمي كرد و حتي حوزه هاي انتخاباتي با كمبود برگه هاي راي رو به رو شدند.
به گزارش شرق الاوسط، اين راي گيري نخستين مرحله از انتخابات نمايندگان پارلمان است كه در 9 استان برگزار شده است و در حوزه هايي كه هيچ نامزدي به حد نصاب آرا دست نيابد، مرحله دوم انتخابات برگزار خواهد شد.
اين در حالي است كه مراحل دوم انتخابات پارلماني مصر در 14 و 15 دسامبر (23 و 24 دي) انجام مي شود و انتظار مي رود مرحله سوم آن قبل از پايان ماه ژانويه (دي-بهمن) برگزار شود.
براساس اعلام شعب اخذ راي، ميانگين مشاركت در انتخابات در برخي شعب به 70درصد نيز رسيده است كه به نظر صاحبنظران مسائل مصر، قابل توجه است.
شيخ الازهر و انتخابات
«احمد الطيب» شيخ الازهر با حضور در صف انتخابات كه طول آن به بيش از يكصد متر مي رسيد، راي خود را به صندوق انداخت، وي كه از انداختن راي خود بدون نوبت (با وجود موافقت مردم و مسئولان) خودداري كرد، شركت در نخستين انتخابات پارلماني را واجب ملي و ديني عنوان كرد.
همچنين بارندگي هاي سيل آسا در برخي از نقاط قاهره و اسكندريه مانع از حضور مردم در صف هاي طولاني نشد و آنان ساعت ها براي انداختن راي خود به صندوق در زير باران ايستادند.
گزارش هاي دريافتي نيز از استقبال گسترده قبطي ها (مسيحيان مصر) از انتخابات پارلماني حكايت مي كند و «بابا شنوده سوم» رهبر قبطي ها طي سخناني بر لزوم حضور اين اقليت ديني تاكيد كرد.


نوشته شده در   چهارشنبه 9 آذر 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode