ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 3 آذر 1390     |     کد : 28765

براي سرمايه‌گذاران خارجي فرش قرمز پهن مي‌كنيم

ملت بزرگ ايران امروز با استعداد ويژه آماده است براي ساختن جهان و پيشرفت ملت‌ها مشاركت كند.

وزير اقتصاد در همايش فرصت‌هاي بزرگ سرمايه‌گذاري در ايران: براي سرمايه‌گذاران خارجي فرش قرمز پهن مي‌كنيم

ملت بزرگ ايران امروز با استعداد ويژه آماده است براي ساختن جهان و پيشرفت ملت‌ها مشاركت كند.

محمود احمدي‌نژاد ديروز در همايش فرصت‌هاي بزرگ سرمايه‌گذاري در ايران با اشاره به اين كه جهان نيازمند يك نظم جديد مبتني بر عدالت در همه زمينه‌هاي اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي است، گفت: نظم مبتني بر تبعيض و كينه‌ورزي، سعادت را براي جامعه بشري به ارمغان نياورد و به همين جهت 3 ميليارد از 7 ميليارد نفر جمعيت جهان در فقر به سر مي‌برند. وي افزود: ‌نمي‌شود كه چند كشور، دولت و چند گروه سرمايه‌گذار بي‌فرهنگ خود را مالك دنيا بدانند و انسان‌ها و فرهنگ ها را نابود كنند.

رئيس‌جمهوري با تاكيد بر اين كه مشكلات جامعه بشري در طول تاريخ به خاطر فقدان عدالت بوده است، اظهار داشت: در 10 سال اخير عده قليلي از قدرت‌هاي جهاني براي تسلط بر منابع خاورميانه، جنگ راه‌ انداخته، افغانستان و عراق را اشغال كردند و باعث كشته و مجروح شدن يك ميليون و آواره شدن 5 ميليون انسان شدند.

وي با اشاره به اين كه فعاليت اقتصادي فرصتي براي سعادت و كمال انسان‌هاست، خاطرنشان كرد: اگر اين فعاليت‌ها براساس عدالت و محبت باشد، همه سود خواهند برد و ضرر وزيان بي‌معني جلوه خواهد كرد.

در ادامه اين همايش، رستم قاسمي وزير نفت با اشاره به آمادگي دولت براي واگذاري بهره‌برداري از ميدان‌هاي نفت و گاز براساس تكاليف برنامه پنجم گفت: 21 ميدان نفتي و گازي آماده جذب سرمايه‌گذاري است. وي ادامه داد: فروش اوراق سلف نفتي يكي از راه‌كارهاي جذب سرمايه‌گذاري است كه بنا داريم نفت را در بورس به مردم بفروشيم.

قاسمي با تاكيد بر اينكه اين اقدام حداكثر از يك ماه آينده آغاز خواهد شد، افزود: هم سرمايه‌گذاران داخلي وهم خارجي مي‌توانند نفت را در بورس بخرند.

وي سپس توجه جدي برنامه پنجم توسعه كشور را به صنعت نفت و گاز مورد تاكيد قرار داد و گفت: ‌سالانه بايد 50 ميليارد دلار در بخش‌هاي بالادستي و پايين‌دستي صنعت نفت سرمايه‌گذاري كنيم تا ظرفيت توليد نفت را بالا ببريم و مقام دوم اوپك را حفظ كنيم.

وزير نفت اظهار داشت: ‌بنا داريم توليد گاز را افزايش دهيم و از خام فروشي پرهيز كنيم.

به گفته وي در بخش پتروشيمي هم تا پايان برنامه پنجم بايد به ظرفيت توليد 100 ميليون تن برسيم.

وي با اشاره به اين كه هنوز هم سوخت فسيلي ارزان‌ترين سوخت در جهان است، يادآور شد: در 30 سال آينده بخشي از سوخت‌هاي فسيلي در دنيا به پايان مي‌رسد كه اين رقم براي خاورميانه 60 سال و در ايران بيش از 100 سال است.

قاسمي يادآور شد: از نظر منابع معادل شده نفت و گاز، ايران مقام اول را در دنيا دارد. 17 درصد گاز جهان و بيش از 600 ميليارد بشكه نفت درجا معادل 12 درصد نفت دنيا در ايران است .

وي گفت: سرمايه‌گذاران بايد از سود متناسبي برخوردار باشند تا انگيزه كافي براي حضور در طرح‌هاي نفت و گاز داشته باشند. بر اين اساس روش‌هاي اي‌پي‌سي (مهندسي، تامين كالا و ساخت) و اي‌پي‌سي‌اف (مهندسي، تامين كالا، ساخت و تامين مالي) از روش‌هايي است كه دولت طبق آنها آماده واگذاري پروژه‌ها به سرمايه‌گذاران داخلي و خارجي است.

وزير نفت با اشاره به اين كه فروش اوراق مشاركت ارزي جزو برنامه‌هاي ‌اين وزارتخانه است، اضافه كرد: فروش اين اوراق بانرخ 8 درصد سود خوبي را در اختيار سرمايه‌گذاران خارجي قرار مي‌دهد.

مهدي غضنفري وزير صنعت، معدن و تجارت هم در اين هماش گفت:‌ سرمايه‌گذاري در حوزه صنعت و معدن در 6 سال گذشته 6 برابر شده و به 90 ميليارد دلار رسيده است. وي افزود: در 7 ماه گذشته هم سرمايه‌گذاري در اين زمينه 30 درصد رشد داشته است. همچنين در اين مدت 9600 جواز تاسيس صادر شده كه حجمي معادل 53 ميليارد دلار را در بر مي‌گيرد.

غضنفري اظهار داشت: در 6 سال گذشته ميزان صادرات غيرنفتي 130 ميليارد دلار گزارش شده است. همچنين در 7 ماهه امسال اين ميزان به 24 ميليارد دلار رسيد كه پيش‌بيني مي‌شود با 20 درصد رشد تا پايان امسال به 45 ميليارد دلار افزايش يابد.

وي با اشاره به بهبود شاخص هاي اقتصادي كشور در چند سال اخير به ويژه شاخص بهبود فضاي كسب و كار (صعود 9 پله‌اي)، شاخص رقابت‌پذيري (افزايش 7 پله‌اي) و شاخص عملكرد رقابت صنعتي (حدود 13 پله‌اي) اظهار داشت: با وجود فشارهاي قدرت‌هاي سلطه‌گر، ايران هم به دليل وجود قوانين شفاف و هم فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري، موفقيت‌هاي جهاني خوبي كسب كرده است.

وزير صنعت، معدن و تجارت با تاكيد بر اين كه 40 درصد توليد ناخالص داخلي كشور در حوزه اين وزارتخانه قرار دارد، افزود: حمايت از بخش خصوصي و حضور فعالان اين بخش در همه ابعاد كسب وكار رويكرد وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

وي خطاب به حاضران در جلسه اظهار داشت: ايران با 75 ميليون نفر جمعيت، ثبات سياسي و اقتصادي، 55 ميليارد تن منابع معدني و 60 نوع ماده معدني يكي از جذاب‌ترين و امن‌ترين مكان‌ها براي سرمايه‌گذاري است.

سپس مجيد نامجو وزير نيرو در سخناني اظهار داشت: با واگذاري 15 نيروگاه به بخش خصوصي و 15 نيروگاه ديگر كه بناست تا پايان سال واگذار شود، توان توليد برق بخش خصوصي در كشور به 37 درصد مي‌رسد. وي افزود: 10 نيروگاه با ظرفيت 7000 مگاوات ساخته شده و در حال بهره‌برداري است كه وزارت نيرو فقط حق خريدن برق از آنها را دارد.

نامجو خاطرنشان كرد: طبق برنامه پنجم توليد حداقل 10 هزار مگاوات برق توسط بخش خصوصي پيش‌بيني و تضمين خريد و انعقاد قرارداد بلندمدت براي توليد آب و برق در نظر گرفته شده است.

وي با اشاره به صدور مجوز بورس برق و ايجاد فضاي رقابتي در بازار برق اظهار داشت: تمامي فرآيندهاي مربوط به صدور مجوزها براي سرمايه‌گذاري درصنعت آب و برق ديده شده است.

نامجو با تاكيد بر موقعيت خاص ايران براي تبادل انرژي و پيش‌بيني توليد 25 هزار مگاوات برق در برنامه پنجم گفت: بايد سالانه 5000 مگاوات به ظرفيت توليد برق اضافه شود كه زمينه خوبي را براي جذب سرمايه‌گذاران داخلي و خارجي در وزارت نيرو فراهم كرده است.

در اين همايش همچنين دكتر سيد شمس‌الدين حسيني وزير اقتصاد اظهار داشت: سرمايه‌گذاري خارجي جذب شده در ايران طبق گزارش رسمي آنكتاد در سال 2010 نسبت به 2008 معادل 124 درصد رشد داشته است. وي با اشاره به اين كه بازار سرمايه كشور در 6 سال گذشته 300 درصد رشدداشته است، گفت:‌كل بدهي خارجي ايران كمتر از 5 درصد توليد ناخالص داخلي و ذخاير هم 5 برابر تعهدات خارجي است.

حسيني يادآور شد:‌امروز بخش خصوصي داخلي و سرمايه‌گذاري در همه حوزه‌ها مجوز سرمايه‌گذاري در ايران را دارند و مي‌توانند از شيوه‌هاي مختلفي مانند فاينانس، سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي، باي بك، BOO و BOT استفاده كنند.

وي با اشاره به اين كه نگاه‌هاي انحصار دولتي به دور انداخته شده و نگاه تسهيل و تشويق بخش خصوصي جايگزين شده است، افزود: امسال براي اولين بار در تاريخ كشور جايزه تشويق سرمايه‌گذاري خارجي در قانون بودجه پيش‌بيني شده است.

در سال 90 همچنين طبق آئين نامه اجرايي صندوق توسعه ملي كه 27 ميليارد دلار اندوخته دارد، 20 درصد از منابع صرف اعطاي تسهيلات به سرمايه‌گذاران مي‌شود.

وزير اقتصاد ادامه داد: ما سرمايه‌گذاران خارجي در ايران را هموطن خويش و شهروند افتخاري مي‌پنداريم و فرش قرمز برايشان پهن مي‌كنيم. وي سپس با برشمردن مزيت‌هاي سرمايه‌گذاري در ايران گفت: ايران با 75 ميليون نفر جمعيت براساس قدرت خريد، هيجدهمين كشور دنياست. همچنين موقعيت ممتاز ارتباطي سبب شده 100 كشور مسير ترانزيت ايران را انتخاب كنند.

وزير امور اقتصادي و دارايي همچنين در حاشيه اين همايش در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت:‌گزينه تحريم بانك مركزي براي تحريم‌كنندگان ناكام خواهد بود. سيد شمس‌الدين حسيني افزود: ايران خود را براي شيطنت‌هاي جديد آماده كرده است. وي با اشاره به تحريم بانك مركزي توسط انگليس اظهار داشت: اين امكان وجود دارد كه يك كشور تصميماتي اتخاذ كند كه فقط براي خودش معتبر است و لزوما مردم آن كشور هم از آن تبعيت نكنند.

وزير اقتصاد اظهار داشت: يكي از طراحي‌‌هاي آمريكا و برخي از كشورها اين بود كه به بهانه‌اي چون رعايت نشدن حقوق بشر و گسترش سلاح‌هاي هسته‌اي تحريم‌هاي جديدي را عليه اقتصاد ايران و بانك مركزي اعمال كنند، اما اين امر در شوراي حكام و سازمان ملل مورد استقبال قرار نگرفت.

سخنگوي اقتصادي دولت با اشاره به جلسه پريشب شوراي پول و اعتبار در خصوص نرخ ارز گفت: اعضاي شوراي پول و اعتبار در اين جلسه به اجماع رسيدند كه همچنان سياست تك‌نرخي ارز به عنوان قانوني معتبر ادامه يابد.

حسيني افزود: نظام چند نرخي منطبق با نظام شناور مديريت شده نيست و به اين جمع‌بندي رسيديم كه به سمت نظام تك نرخي حركت كنيم.

وي با بيان آنكه براي دستيابي به اين هدف بايد به بانك مركزي زمان داد گفت: قرار است اين بانك راهكارهاي عملي دستيابي به نظام تك نرخي ارز را به شوراي پول و اعتبار ارايه كند.

رئيس سازمان سرمايه‌گذاري خارجي و كمك‌هاي اقتصادي و فني ايران هم در اين همايش گفت‌: بستر ائتلاف بين سرمايه‌هاي ملي و بين‌المللي در كشور ايجاد شده است.

بهروز عليشيري افزود: طرح‌هاي موجود در كشور كه از سوي بخش خصوصي يا دولتي انجام شده، داراي مزيت‌هاي زيادي است.

وي با اشاره به اين كه با استفاده از ساز و كارهاي جديد مي‌توان تجهيز منابع مالي در بازارهاي داخلي و خارجي را متنوع كرد، افزود: ‌در حاشيه اين همايش نمايش فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري و هشت نشست تخصصي هم برگزار مي‌شود.

به گفته وي، در اين همايش 174 طرح كشاورزي به ارزش 3 ميليارد يورو، 178 طرح به ارزش 54 ميليارد يورو در بخش نفت، گاز و پتروشيمي، 240 طرح به ارزش 10 ميليارد يورو در بخش گردشگري، 500 طرح به ارزش 24 ميليارد يورو در بخش صنعت ومعدن، 132 طرح به ارزش 17 ميليارد يورو در بخش حمل و نقل و شهرسازي و 107 طرح به ارزش 10 ميليارد يورو در بخش انرژي و نيرو ارايه مي‌شود.

گفتني است حدود 250 شركت سرمايه‌گذاري خارجي از 25 كشور جهان در همايش بزرگ فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري در جمهوري اسلامي ايران حضور يافتند كه از بي‌اعتنايي گسترده جهانيان به تحريم‌هاي غيرقانوني كشورهاي زورگو عليه كشورمان حكايت دارد.



نوشته شده در   پنجشنبه 3 آذر 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode