ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 1 آذر 1390     |     کد : 28662

جنگ و گريز در خيابان هاي مصر 22 شهيد و 2000 مجروح

مردم مصر با تأكيد بر سرنگوني نظاميان حاكم و تشكيل يك دولت نجات ملي با شعار الله اكبر به خيابان ها ريختند و در چندين شهر با پليس درگير شدند.

شعار الله اكبر، مرگ بر آمريكا و مرگ بر اسرائيل در قاهره طنين انداز شد
جنگ و گريز در خيابان هاي مصر 22 شهيد و 2000 مجروح

مردم مصر با تأكيد بر سرنگوني نظاميان حاكم و تشكيل يك دولت نجات ملي با شعار الله اكبر به خيابان ها ريختند و در چندين شهر با پليس درگير شدند.
به گزارش شبكه خبري «العالم»، هزاران نفر از مردم معترض مصر روز دوشنبه با وجود حمله نيروهاي امنيتي و ارتش براي سومين روز پياپي به ميدان التحرير در مركز قاهره بازگشتند. براساس اين گزارش هزاران مصري از روز جمعه در ميدان التحرير و در اعتراض به كناره گيري نكردن نظاميان از قدرت متحصن شده اند، عصر يكشنبه با تشكيل صفوف طولاني اقدام به برپايي نماز جماعت كردند.
به گزارش شبكه تلويزيوني فرانس 24، پس از حمله نيروهاي امنيتي مصر به معترضان در ميدان التحرير در روز يكشنبه، معترضان حاضر نشدند اين ميدان را ترك كنند و برخلاف تهديدهاي نظاميان اقدام به برپايي نماز جماعت كردند.
گزارش پايگاه اطلاع رساني القدس العربي از قاهره حاكي است، پس از سه روز از حمله ارتش و نيروهاي امنيتي به تظاهركنندگان «ميدان التحرير»، اين ميدان تبديل به زمين سوخته شده است و در بسياري جاهاي آن هنوز آثار خون شهدا و مجروحان به چشم مي خورد.
گزارش القدس العربي حاكي است، نمايش فيلم ويدئويي يكي از قربانيان تظاهرات ميدان التحرير در اينترنت خشم بسياري از مصريان را برانگيخت و آنها دوباره با شعار «الله اكبر» و «الشعب يريد اسقاط النظام» (مردم خواهان سرنگوني رژيم هستند) و «الشعب يريد اسقاط المشير» (مردم خواهان سرنگوني سپهبد طنطاوي هستند) به خيابان هاي قاهره، اسكندريه، موئيس، الدقهليه، العريش، اسوان و... سرازير شدند.
در اين فيلم ويدئويي يك نظامي مصري جنازه قرباني حوادث اخير را بر روي زمين كشيده و به محل تجمع زباله ها در ميدان التحرير منتقل مي كند.
همچنين روز دوشنبه هزاران نفر از تظاهركنندگان با صدها تن از نيروهاي پليس، امنيت مركزي و ارتش در خيابان «محمد محمود» در اطراف ميدان التحرير درگير شدند.
كشتار در التحرير
شاهدان عيني از واقعه درگيري هاي ميدان التحرير به عنوان جنايت ياد كردند و آن را آغاز شعله ور شدن خشم مردم براي ورود به مرحله دوم انقلاب مصر كه طرد نظاميان از قدرت و انتقال آن به يك دولت نجات ملي است، عنوان كردند.
براساس گزارش هاي دريافتي طي درگيري هاي سه روز گذشته 22 تن در قاهره كشته و 2000 نفر مجروح شدند، در حالي كه 40 نفر نيز جزو مفقود شدگان قرار دارند. هزاران مصري با ايستادگي خود در مقابل نيروهاي امنيتي و ارتش در ميدان التحرير اعلام كردند تا واگذار نشدن قدرت به غيرنظاميان، كناره گيري دولت موقت «عصام شرف» (نخست وزير) و محاكمه مقصران حوادث اخير، همچنان به تجمع خود ادامه خواهند داد.
به گفته شاهدان عيني نظاميان مصر براي تخليه ميدان التحرير از مردم و متفرق كردن افراد محاصره كننده وزارت كشور در نزديك ميدان، از گازهاي اشك آور در حجم زياد استفاده كردند و اين امر موجب خفگي و كشته شدن حداقل چندين نفر شد.
اين در حالي است كه سخنگوي نظاميان مصر از استفاده از گلوله هايي براي مقابله با تظاهركنندگان در روزهاي گذشته خبر داد.
«عبدالله عبدالرحمن» از مسئولان بيمارستان صحرايي در ميدان التحرير به فرانس پرس گفت: حداقل سه نفر در جريان استنشاق گاز اشك آور دچار خفگي شدند و 8 نفر ديگر كه گلوله هاي جنگي به سر و گردن و نقاط مختلف بدن آنها اصابت كرده بود، به بيمارستان صحرايي التحرير منتقل شدند.
شاهدان عيني نيز گفتند بيمارستان هاي سيار كه از سوي پزشكان و پرستاران داوطلب در مساجد اطراف ميدان التحرير برپا شده بود، بسياري از مجروحان درگيري ها كه لحظه به لحظه تعداد آنها افزايش مي يافت را پذيرش و مداوا كرده اند.
اين در حالي است كه به اعتراف بسياري از شاهدان عيني و منابع خبري، يك انقلاب واقعي براي سرنگون كردن نظاميان در مصر در حال وقوع است.
از سوي ديگر، خبرهاي تائيد نشده، حكايت از اين دارد كه ايستادگي و مقاومت معترضان در ميدان التحرير باعث شده است كه نظاميان اطراف آن را تخليه كنند.به گزارش شبكه خبري «سي ان ان» شيخ «مظهر شاهين» امام جماعت و خطيب مسجد جامع «عمومكرم» ميدان التحرير هنگام اداي نماز صبح تظاهركنندگان را به آرامش و بازگشت به ميدان التحرير تا زمان دستيابي به خواسته هاي خود فراخواند.
به گزارش سي ان ان طي سه روز گذشته دهها خودرو و ساختمان هاي دولتي متعلق به ارتش، نيروهاي امنيتي، پليس و وزارت كشور مصر توسط معترضان به آتش كشيده شد.
گسترش اعتراضات در مصر
درگيري هاي چند روز گذشته در ميدان التحرير قاهره به بسياري از شهرهاي مصر نيز سرايت كرد و در برخي از شهرها مردم با حمله به اماكن نظامي مسلح شدند.
در شهر «المنصوره» در استان «الدقهليه» تظاهركنندگان خشمگين با حمله به مركز پليس، آنها را فراري داده و پس از به آتش كشيدن ساختمان، سلاح و مهمات موجود در آن را مصادره كردند.
در شمال سينا نيز افراد مسلح با حمله به مركز امنيت داخلي صحراي سينا، چند افسر را زخمي و به هلاكت رساندند. در شهر «اسيوط» تظاهركنندگان خشمگين پس از برگزاري راهپيمايي، ساختمان سازمان امنيت را به محاصره خود درآورده و بر آن مستولي شدند.
در شهر اسماعيليه و اسكندريه نيز درگيري هاي شديدي بين تظاهركنندگان و نظاميان مصري در جريان است و گفته مي شود چندين ساختمان دولتي طعمه حريق شده است.اين در حالي است كه گفته مي شود اين حوادث چندين كشته و دهها مجروح برجاي گذاشته است اما هنوز آمار رسمي از قربانيان از سوي دولت ارائه نشده است.در شهر سوئز نيز تظاهركنندگان تلاش كردند با بستن آبراه سوئز، نظاميان مصر را از لحاظ اقتصادي در تنگنا و فشار قرار دهند، اما حكومت مركزي با اعزام نيروهاي تازه نفس تظاهركنندگان را پراكنده كرد.
در همين حال كابينه دولت موقت و شوراي عالي نيروهاي مسلح مصر روز دوشنبه نشست فوري برگزار و با صدور بيانيه اي حوادث روزهاي اخير در اين كشور را محكوم كرد.
دولت و نظاميان مصر كه به انجام كودتا براي قبضه كردن حكومت متهم شده اند، هدف از اعتراضات اخير را به تعويق انداختن انتخابات پارلماني عنوان كردند.سرلشكر ستاد «محسن الفنجري» عضو شوراي عالي نيروهاي مسلح روز دوشنبه اعلام كرد: ارتش و نيروهاي مسلح نقش مهمي در ايجاد امنيت براي برگزاري انتخابات پارلماني به عهده خواهد داشت.
اين سرلشكر متذكر شد: نيروهاي مسلح و وزارت كشور مصر قادر به ايجاد تامين امنيت و عبور دادن كشور از مرحله خطرناك كنوني به مرحله آرامش است و با افراد مخل قانون به شدت برخورد خواهد كرد.
اين در حالي است كه «محمد البرادعي»، جماعت اخوان المسلمين جنبش ششم آوريل، الكفايه و بسياري از شخصيت هاي سياسي مصر به كارگيري مفرط خشونت از سوي ارتش در حوادث اخير ميدان التحرير را محكوم كردند و وزير فرهنگ مصر نيز در اعتراض به كشتار مردم استعفا كرد.
مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا نيز ضمن محكوم كردن ناآرامي هاي مصر، طرف هاي درگير را به حفظ آرامش فرا خواند.






نوشته شده در   سه شنبه 1 آذر 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode