ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 30 آبان 1390     |     کد : 28622

مردم مصر دوباره به خيابان آمدند نظاميان حاكم بايد بروند

9 ماه پس از سقوط رژيم مبارك، بار ديگر دود و آتش دو شهر بزرگ قاهره و اسكندريه را فرا گرفت و نظاميان با يورش به صف مخالفان سه نفر را كشتند و حدود 1000 نفر را هم زخمي كردند.

9 ماه پس از سقوط رژيم مبارك، بار ديگر دود و آتش دو شهر بزرگ قاهره و اسكندريه را فرا گرفت و نظاميان با يورش به صف مخالفان سه نفر را كشتند و حدود 1000 نفر را هم زخمي كردند.
به گزارش خبرگزاري ها، در خونين ترين درگيري پليس و نيروهاي امنيتي با افراد متحصن در «ميدان التحرير» قاهره دو نفر كشته و نزديك به 700 تن زخمي شدند.
در اين درگيري ها كه از شنبه شب آغاز و تا روز يكشنبه نيز ادامه داشت، «احمد محمود» (23 ساله) و «بهاءالدين محمدحسين» دو تن از جوانان مصري با اصابت گلوله در ميدان التحرير قاهره از پاي درآمدند.
براساس اين گزارش، درگيري ها هنگامي آغاز شد كه پليس و نيروهاي امنيتي مصر با ده ها كاميون و نفربر زرهي با يورش به ميدان التحرير قصد داشتند چادرهاي معترضان را جمع آوري كنند، اما هنگامي كه با مقاومت آنها رو به رو شدند اقدام به شليك گلوله كردند.
تظاهركنندگان مصري كه از روز جمعه در ميدان التحرير چادر زده بودند، تهديد كردند تا زمان كناره گيري نظاميان از قدرت، آن را ترك نخواهند كرد اما يورش پليس و نظاميان درگيري گسترده اي را رقم زد.
منابع بيمارستاني در قاهره ضمن تائيد كشته شدن دو تن از معترضان مصري به ضرب گلوله، از زخمي شدن صدها تن و استنشاق گاز اشك آور در زد وخوردهاي روز يكشنبه خبر دادند.وزارت كشور مصر در واكنش به اين موضوع در صفحه اينترنتي خود اعلام كرد: پليس مصر فقط از گاز اشك آور براي متفرق كردن تظاهركنندگان استفاده كرده است!
شاهدان عيني نيز گفتند؛ شدت استفاده پليس از گاز اشك آور و به خصوص گاز فلفل به حدي بود كه بسياري از تظاهركنندگان را زمينگير كرده بود.
به گفته اين شاهدان، ساختمان پارلمان مصر و وزارت كشور مصر كه در جوار ميدان التحرير قرار دارد، به دو مكان اصلي درگيري مخالفان و نيروهاي دولتي مبدل شده بود.
اين در حالي است كه برخي از احزاب و گروه هاي مصر در واكنش به اين درگيري ها خواستار تشكيل حكومت نجات ملي و شركت نكردن در انتخابات پارلماني شدند، اما جماعت اخوان المسلمين در بيانيه اي، آرامش عمومي را خواستار شد و تاكيد كرد كه اين گونه حوادث مي تواند چهره انقلاب مصر را مخدوش كند.
اين درگيري ها در حالي روي داده است كه ده روز ديگر به برگزاري نخستين انتخابات پارلماني مصر كه پس از سقوط حسني مبارك ديكتاتور سابق اين كشور نمانده است.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، با ادامه درگيري ها در ميدان التحرير، شهرهاي «سوئز، اسكندريه و آسوان» نيز دچار ناآرامي هاي زيادي شد.
در شهر اسكندريه كه دومين شهر بزرگ مصر به شمار مي رود، معترضان به حكومت نظاميان، با يورش به ساختمان سازمان امنيت آن را به آتش كشيدند و بر اثر تيراندازي پليس و نيروهاي امنيتي يك تن كشته و حدود 300 نفر نيز زخمي شدند.
در شهرهاي سوئز و آسوان نيز جوانان خشمگين در حالي كه بر ضد «محمد حسين طنطاوي» رئيس شوراي عالي نيروهاي مسلح مصر شعار مي دادند با پليس و نيروهاي امنيتي درگير شدند.
از سوي ديگر، تظاهركنندگان مصري در اعتراض به توطئه كاخ سفيد عليه انقلاب مردمي كشورشان، به دانشگاه آمريكايي شهر قاهره حمله كردند.
به گزارش شبكه ايران به نقل از منابع خبري مصر، تظاهركنندگان با حمله به دانشگاه آمريكايي قاهره، ديوار اين دانشگاه را تخريب كردند.
نيروهاي امنيتي مصر نيز به مقابله با تظاهركنندگان پرداخته و با پرتاب گاز اشك آور و شليك گلوله تظاهركنندگان در مقابل دانشگاه آمريكايي قاهره را متفرق كردند.
در همين حال آخرين خبرها حاكي است كه 18 حزب و گروه سياسي در مصر از روز يكشنبه تحصن گسترده در ميدان التحرير قاهره تا زمان تشكيل دولت نجات ملي را خواستار شدند.
به گفته ناظران سياسي مصر انقلاب مردم مصر مرحله به مرحله پيش مي رود و بعد از سرنگوني حسني مبارك اين بار نوبت نظاميان وابسته آمريكاست.ناظران معتقدند كه فرماندهان باقيمانده مصر با مردم نبودند و بيشتر مجري دستورات واشنگتن هستند كه مردم دست آنها را خوانده اند و اجازه نخواهند داد كه به حاكميت خود ادامه دهند.تعدادي از انقلابيون در گفت وگو با رسانه ها تاكيد كرده اند كه نظاميان حاكم بايد بروند و آنها مي گويند كه ما خون نداده ايم كه نظاميان وابسته به آمريكا و مصر حاكم شوند.


نوشته شده در   دوشنبه 30 آبان 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode