ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 30 آبان 1390     |     کد : 28619

ايران غني‌سازي اورانيوم را متوقف نمي‌كند

سلطانيه نماينده ايران در آژانس: قطعنامه جديد فقط اراده ايران را براي پيشبرد فعاليت‌هاي هسته‌اي تقويت مي‌كند .

در واكنش به قطعنامه شوراي حكام آژانس اعلام شد
ايران غني‌سازي اورانيوم را متوقف نمي‌كند
سلطانيه نماينده ايران در آژانس: قطعنامه جديد فقط اراده ايران را براي پيشبرد فعاليت‌هاي هسته‌اي تقويت مي‌كند .

نماينده دائم ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي تأكيد كرد كه قطعنامه جديد فقط اراده ايران را براي پيشبرد فعاليت‌هاي هسته‌اي تقويت مي‌كند.

به گزارش ايسنا علي‌اصغر سلطانيه پس از تصويب قطعنامه ضدايراني در شوراي حكام در جمع خبرنگاران افزود كه جمهوري اسلامي «حتي براي ثانيه‌اي» غني‌سازي اورانيوم را متوقف نخواهد كرد.

نماينده ايران همچنين تأكيد كرد كه تهران در نشستي پيرامون موضوع خاورميانه عاري از تسليحات هسته‌اي شركت نخواهد كرد.

وي با بيان اين‌كه آمانو در گزارش جديد خود مرتكب يك اشتباه تاريخي شده است، به مديركل آژانس توصيه كرد كه رفتارش را تغيير دهد.

سلطانيه تصريح كرد: متأسفانه آمانو تحت فشار آمريكا به توصيه‌هاي 100 كشور عضو جنبش عدم تعهد و همچنين چين و روسيه توجه نكرد و با انتشار گزارش اخيرش مرتكب يك اشتباه تاريخي شد.

وي خاطرنشان كرد كه در هشت سال گذشته، جمهوري اسلامي ايران هيچ مدركي دال بر انحراف از مسير صلح‌آميز دريافت نكرده است.

نماينده ايران با اشاره به اين‌كه آژانس در حال تبديل شدن به يك نهاد اطلاعاتي نظامي است و از مأموريت اصلي آن كه فقط تأييد مواد هسته‌اي اعلامي است دور شده است تأكيد كرد كه مديركل آژانس پادمان را زيرپا گذاشته است.

سلطانيه همچنين فاش كرد كه پيشنهاد اعزام يك تيم كارشناسي از طرف آژانس به ايران توسط معاون رئيس‌جمهوري و رئيس سازمان انرژي اتمي ايران و نه يوكيو آمانو، مطرح شده است.

وي با اشاره به برگزاري جلسه كميته همكاري‌هاي فني آژانس قبل از نشست شوراي حكام، گفت: خوشبختانه با وجود مخالفت آمريكا و اتحاديه اروپا، همه پروژه‌هاي فني ارائه شده از طرف جمهوري اسلامي ايران به آژانس به تصويب رسيده است.

براين اساس پروژه‌هاي فني پيشنهادشده توسط ايران با همكاري آژانس اجرا خواهد شد.

نماينده روسيه در شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي هم در اعتراض به عملكرد مديركل گفت: انتشار گزارش ضميمه درباره مطالعات ادعايي، بسيار بي‌موقع، نامناسب و غيرعاقلانه بود.

«گريگوري بردنيكوف»، افزود: بسيار نااميدكننده است كه در فقدان اسناد قانع‌كننده، ارزيابي گزارش به گونه‌اي باشد كه گويي ابعاد نظامي دارد.

نماينده روسيه در ادامه اعتراض به گزارش اخير آمانو تصريح كرد: دشوار است بتوانيم چنين گزارشي را حرفه‌اي و غيرجانبدارانه بناميم.

سفير روسيه گفت: گزارش مديركل حتي قبل از توزيع رسمي، در مطبوعات منتشر شد، در حالي كه اين گزارش حاوي مطالب بسيار حساس هسته‌اي بود و اكنون در دسترس عموم قرار گرفته است.

بردنيكوف ادامه داد: همچنين از مديركل مي‌خواهيم كه در مورد درز اطلاعات محرمانه از آژانس بين‌المللي انرژي هسته‌اي تحقيق جامع و گسترده‌اي به عمل آورد و نتيجه را به نشست بعدي شوراي حكام ارائه دهد و اقدامات تصحيحي براي جلوگيري از درز مجدد اطلاعات اتخاذ شود.



متن کامل قطعنامه ضدايراني

شوراي حکام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي قطعنامه‌اي ضدايراني را به تصويب رساند که هرچند قطعنامه‌اي ضعيف محسوب مي‌شود، اما همچنان رنگ و بوي خصمانه دارد.

به گزارش فارس متن کامل اين قطعنامه که با شناسه

68/2011/GOV شناخته مي‌شود، به اين شرح است:

شوراي حکام

(A) ـ با توجه به گزارش 65/2011/ GOV دبير کل به تاريخ 8 نوامبر تحت عنوان "اجراي موافقت تاميني ان‌پي‌تي و ملاحظات مربوط قطعنامه‌هاي شوراي امنيت سازمان ملل متحد در ايران"؛

(B) ـ با يادآوري تقاضاي پيشين شوراي حکام از دبير کل طي سند شماره 82/2009/ GOV مبني بر ادامه تلاش‌ها براي اجراي موافقتنامه تاميني در ايران، حل موضوعات باقي‌مانده‌اي که منجر به نگراني هستند و بايد مورد شفاف‌سازي قرار گيرند، از جمله مواردي که در گزارش 8 نوامبر به آنها اشاره شده و همچنين اجراي ملاحظات مربوط به قطعنامه‌هاي شوراي امنيت سازمان ملل متحد در ايران؛

(C) ـ با يادآوري قطعنامه‌هاي پيشين صادر شده از سوي شوراي حکام و شوراي امنيت سازمان ملل متحد؛

(D) ـ با يادآوري بيانيه مورخ 21 سپتامبر 2011 کاترين اشتون، نماينده ويژه کشورهاي چين، فرانسه، آلمان، روسيه، بريتانيا و ايالات متحده مبني بر اين‌که هدف نهايي آنها رسيدن به راه حلي درازمدت و جامعه مبتني بر مذاکره بر اساس رويکرد دوجانبه و گام به گام است که بتواند به طور ويژه اعتماد بين‌المللي را به صلح‌آميز بودن و تطابق برنامه هسته‌اي ايران با ان‌پي‌تي مجددا جلب کند؛

(E) ـ با تأکيد بر حق غير قابل انکار تمام کشورهاي عضو معاهده عدم تکثير سلاح‌هاي هسته‌اي براي تحقيق، توليد و استفاده از انرژي هسته‌اي با مقاصد صلح‌آميز بر اساس بند پنجم معاهده ان‌پي‌تي؛

(F) ـ با بيان مجدد نگراني‌ جدي از اين‌که ايران همچنان الزامات و وظايف خود را بر اساس قطعنامه‌هاي مربوطه شوراي حکام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و قطعنامه‌هاي شوراي امنيت سازمان ملل متحد مورد چالش قرار مي‌دهد؛

(G) ـ با يادآوري اين‌که مديرکل اعلام داشته است که تا زماني که ايران همکاري لازم را با آژانس به عمل نياورد، اين نهاد در جايگاهي نخواهد بود که بتواند تضمين‌هاي معتبر در خصوص نبود مواد و فعاليت‌هاي هسته‌اي اعلام نشده در ايران را ارائه کند و در نتيجه نمي‌تواند صلح‌آميز بودن تمام مواد و فعاليت‌هاي هسته‌اي موجود در ايران را نتيجه‌گيري کند؛

(H) ـ با توجه به نامه‌هاي طرف ايراني به دبير کل در تاريخ‌هاي 30 اکتبر 2011 و 3 نوامبر 2011 که طي آنها ايران آمادگي خود را براي همکاري با آژانس ابراز داشته و با تکرار ديدگاه شوراي حکام مبني بر ضروري بودن اين همکاري؛

1ـ نگراني عميق و فزاينده خود را درخصوص موضوعات حل نشده از برنامه هسته‌اي ايران از جمله مواردي که بايد شفاف‌سازي شوند تا امکان وجود برنامه هسته‌اي نظامي در ايران را رد کنند، ابراز مي‌دارد؛

2- بيان مي‌دارد که براي ايران و آژانس ضروري است که گفتگوهاي خود را با هدف رسيدن به راه‌حلي فوري در خصوص تمامي موضوعات باقي‌مانده شدت بخشند، تا شفافيت لازم در خصوص آن مسائل فراهم آمده و دسترسي به تمام اطلاعات، مستندات، تاسيسات، مواد و پرسنل مربوطه فراهم آيد؛

3-بار ديگر ايران را تشويق مي‌کند کاملاً و بدون تاخير خود را با وظايفش تحت قطعنامه‌هاي شوراي امنيت سازمان ملل متحد تطبيق داده و نيازهاي مطرح شده از سوي شوراي حکام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي از جمله به کارگيري کد اصلاح شده 1/3 و اجرا و تصويب فوري پروتکل الحاقي را در دستور کار قرار دهد.

4-حمايت مداوم خود را از راه‌حل ديپلماتيک ابراز داشته و ضمن احترام به حق مشروع استفاده صلح‌آميز از انرژي هسته‌اي در تطابق با ان‌پي‌تي، از ايران مي‌خواهد که جدي و بدون هرگونه پيش شرط در مذاکراتي که با هدف بازگرداندن اعتماد بين‌المللي در خصوص صلح‌آميز بودن ماهيت برنامه هسته‌اي اين کشور انجام مي‌شود، مشارکت کند.

5 ـ دبيرخانه را به خاطر تلاش‌هايش در راستاي اجراي موافقتنامه تاميني ان‌پي‌تي در ايران مورد ستايش قرار داده و از مدير کل مي‌خواهد تا در گزارش پيشرفت خود در مارس 2012 که در ديدار اعضاي شوراي حکام ارائه مي‌شود، ارزيابي خود را از اجراي اين قطعنامه ارائه کند؛ و سرانجام،

6-تصميم مي‌گيرد که موضوع را همچنان در دستور کار داشته باشد.



درخواست بان‌كي مون از ايران

در همين حال بان‌كي‌مون دبيركل سازمان ملل از ايران خواست با پيشنهاد آژانس بين‌المللي انرژي اتمي براي اعزام تيمي از كارشناسان به تهران موافقت كند و در عين حال بر لزوم رسيدن به يك راه‌حل ديپلماتيك در اين‌باره تاكيد كرد.

به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري فرانسه «مارتين نسيركي» سخنگوي (دبيركل سازمان ملل) اظهار داشت كه دبيركل همچنان از مسايل حل نشده مربوط به برنامه هسته‌‌اي ايران از جمله مسائلي كه بايد روشن شود تا ابعاد نظامي احتمالي را منتفي كند، عميقا نگران است.

وي در بيانيه‌اي كتبي تأكيد كرد كه بان‌كي‌مون با خاطرنشان كردن قطعنامه آژانس بين‌المللي انرژي اتمي عليه فعاليت‌هاي هسته‌‌اي ايران صادر شد، افزوده است كه اين قطعنامه فرصتي را براي تشديد گفتگو به منظور حل همه مسائل باقي مانده عامل نگراني فراهم مي‌كند.

سخنگوي مون ادامه داد: دبيركل بار ديگر تأكيد كرد كه وظيفه اثبات ماهيت صلح‌آميز برنامه هسته‌اي ايران بر عهده تهران است.

ساير تحولات

*«سرگئي ريابكوف» معاون وزير خارجه و مذاكره‌كننده ارشد روسيه در گروه 1+5 براي انجام ديدار ايران و اين گروه تا پايان سال جاري ميلادي ابراز اميدواري كرد.

وي با بيان اين‌كه «كاترين اشتون» نماينده اتحاديه اروپا در امور سياست خارجي نامه‌اي را در ماه اكتبر به ايران ارسال كرده است، اظهار داشت: اين موضوع ديگري است كه از دوستان ايراني مي‌خواهم سريع پاسخ دهند.

معاون وزير خارجه روسيه خاطرنشان كرد: بايد تلاش كرد كه به سرعت درباره مكان و زمان برگزاري ديدار گروه 1+5 و ايران توافق حاصل شود.

*آمريكا از صدور قطعنامه ضد ايراني شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و قطعنامه مجمع عمومي سازمان ملل استقبال و اعلام كرد به اعمال فشار بر ايران ادامه خواهد داد.

رويترز از واشنگتن گزارش داد: «جي كارني» دبير مطبوعاتي كاخ سفيد در بيانيه‌اي مدعي شد كه قطعنامه شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي «بي‌محتوايي ادعاي ايران» مبني بر صلح‌آميز بودن برنامه هسته‌‌اي خود را نشان داد.

كارني ادعا كرد: جهان اكنون مي‌داند كه ايران نه فقط بيش از دو دهه درصدد مخفي كردن برنامه غني‌سازي اورانيوم خود از جهان بوده، بلكه به تحقيق و توسعه پنهان فعاليت‌هاي مربوطه كه فقط مي‌تواند يك كاربرد داشته باشد كه آن هم ساخت يك كلاهك هسته‌اي است، پرداخته

است.

وي تاكيد كرد: آمريكا به اعمال فشار عليه ايران به همراه شركاي خود و به صورت يكجانبه ادامه خواهد داد.

گلين ديويس، نماينده آمريكا در آژانس هم اتهاماتي مشابه را در نشست شوراي حكام عليه ايران مطرح كرد.

ديويس هم‌چنين تلاش ايران براي انتقال غني‌سازي اورانيوم به تاسيسات زيرزميني در نزديكي قم را محكوم كرد.

براساس گزارش شينهوا، كاخ سفيد همچنين از تصويب قطعنامه مجمع عمومي سازمان ملل درباره توطئه ادعايي ترور سفير عربستان در واشنگتن استقبال كرد و آن را نشاندهنده «ارسال پيامي جدي به دولت ايران» دانست.

*خبرگزاري رويترز، گزارش داد: آمريكا قصد دارد صنعت پتروشيمي ايران را تحريم كند.

اين خبرگزاري به نقل از افرادي كه آن‌ها را منابع مطلع ناميد از واشنگتن گزارش داد: واشنگتن مي‌خواهد پيامي جدي را پس از گزارش اخير آژانس بين‌المللي انرژي اتمي براي ايران بفرستد.

روزنامه نيويورك تايمز هم به نقل از يك مقام غربي مطلع گزارش داد كه دولت اوباما قصد دارد دور جديدي از تحريم‌ها را بر صنعت پتروشيمي ايران اعمال كند. اين تحريم‌ها كه احتمالا روز دوشنبه اعلام مي‌شود، مبتني بر تدابير موجود عليه صنعت نفت و گاز ايران است كه هدف از آن قطع سرمايه‌گذاري خارجي در پالايشگاه‌ها يا ديگر تاسيسات است. انتظار مي‌رود كشورهاي اروپايي تدابيري مشابه را در نشست هفته آينده خود اعلام كنند.

در حالي كه جزئيات تحريم‌هاي جديد تدوين شده است و وزارت خزانه‌داري از اظهارنظر در اين‌باره خودداري مي‌كند، مقام ياد شده گفت كه تحريم‌ها بيشتر مبتني بر سرمايه‌گذاري در صنعت پتروشيمي ايران است تا قطع فروش نفت كه ممكن است به اختلال در بازار منجر شود.



نوشته شده در   دوشنبه 30 آبان 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode