ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 29 آبان 1390     |     کد : 28544

حذف درخواست‌هاي كليدي آمريكا در پيش‌نويس قطعنامه آژانس

صدور يک قطعنامه عليه ايران در نشست شوراي حکام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي بدل به دردسري جدي براي آمريکا شده است به طوري که مجبور شد 4?بار متن آن را تعديل کند.

صدور يک قطعنامه عليه ايران در نشست شوراي حکام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي بدل به دردسري جدي براي آمريکا شده است به طوري که مجبور شد 4?بار متن آن را تعديل کند.

به گزارش فارس به نقل از سايت ايران هسته‌اي در حالي که آمريکايي‌ها تصور مي‌کردند با تکيه بر گزارش آمانو خواهند توانست به سادگي يک قطعنامه شديد اللحن عليه ايران در شوراي حکام تصويب کنند، اطلاعات موجود نشان مي‌دهد که کاملاً در اين امر شکست خورده‌اند و هيأت نمايندگي آمريکا در مقر آژانس به رياست گلن ديويس به هيچ يک از اهداف تعريف شده خود دست نيافته است.

يک ديپلمات مطلع در تهران در اين باره گفت: آمريکا ناچار بود يک قطعنامه از شوراي حکام بگيرد در غير اين صورت انتشار و عدم انتشار گزارش نوامبر که هزينه سنگيني براي آمانو داشت، بي اهميت مي‌شد.

با اين وجود، ديپلمات‌ها مي‌گويند آمريکا در صدور قطعنامه جديد عليه ايران در شوراي حکام با مقاومت بي سابقه‌اي روبرو شده است.

مطابق گزارش‌هاي موجود، آمريکايي‌ها خواسته‌هاي اصلي داشته و آن را در پيش نويس قطعنامه گنجانده بودند، اما هيچ کدام از آنها در متن نهايي وجود نخواهد داشت.

به عبارت ديگر، آمريکا به دليل مقاومت شديد روسيه، چين و غير متعهدها درخواست‌هاي کليدي خود را از متن قطعنامه حذف کرده و آنچه باقي مانده يک متن معمولي است که هيچ کمکي به پيشبرد پروژه آنها عليه ايران نمي‌کند.

درخواست‌هاي اصلي آمريکا در متن اوليه قطعنامه اين موارد بوده است:

1- پرونده ايران مجددا به شوراي امنيت سازمان ملل ارجاع شود

2- اعضاي شوراي حکام اقدام آمانو عليه ايران را تاييد کنند

3- شوراي حکام ماهيت برنامه هسته‌اي ايران را نظامي اعلام کند

4- يک ضرب الاجل براي همکاري ايران با آژانس در زمينه ابعاد احتمالي نظامي تعيين شود.

گزارش‌هاي موجود نشان مي‌دهد هر 4 مورد از متن قطعنامه حذف شده است.

به اين ترتيب قطعنامه نه پرونده ايران را به شوراي امنيت ارجاع مي‌دهد، نه اقدام آمانو عليه ايران را تائيد مي‌کند، نه ماهيت برنامه هسته‌اي ايران را نظامي اعلام مي‌کند و نه ضرب‌الاجلي براي همکاري ايران و آژانس مقرر مي‌کند.

يک ديپلمات ايراني در وين گفت: متن فعلي خنده‌دار است و آقاي گلن ديويس مانده است که به واشنگتن چه گزارش کاري بدهد. اين متن داراي هيچ مورد ويژه‌اي نيست و هيچ کمکي به راهبرد آمريکا عليه ايران که بحراني کردن پرونده هسته‌اي ايران است، نمي‌کند.

وي اضافه کرد: علاوه بر اين، اين متن يک آبروريزي تمام عيار براي آمانوست چرا که به هيچ وجه اقدام وي عليه ايران را تائيد نمي‌کند.اين ديپلمات ادامه داد: اين متن ارزش حقوقي و سياسي ندارد و به نظر مي‌رسد ارزش تبليغاتي هم نخواهد داشت چرا که فاقد هرگونه آيتم ويژه است.

بيانيه «نم»

جنبش عدم تعهد (نم) با صدور بيانيه‌اي درباره اجراي‎ ‎موافقتنامه‌هاي پادمان معاهده عدم اشاعه هسته‌يي‎ (NPT) ‎و قطعنامه‌هاي ذيربط شوراي‎ ‎امنيت در جمهوري اسلامي ايران در نشست شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي ‎تاكيد كرد كه ديپلماسي و گفت‌وگو را تنها راه حل بلند مدت موضوع هسته‌اي ايران‎ ‎مي‌داند‎. ‎

جنبش همچنين قوياً معتقد است كه همة پادمان‌ها و موضوعات راستي‌آزمايي از ‌جمله‎ ‎موارد مربوط به ايران بايد در چارچوب آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و بر اساس‎ ‎مباني حقوقي و فني حل و فصل شود. علاوه بر آن تاكيد دارد كه آژانس‎ ‎مي‌بايست به كار خود براي حل موضوع هسته‌اي ايران در چارچوب اختياراتش ذيل اساسنامه‎ ‎آژانس ادامه دهد‎.‎

در بيانيه جنبش عدم تعهد از تصميم ايران براي ادامه همکاري با آژانس استقبال شده و آمده كه كماكان منتظر است اجراي پادمان در‎ ‎ايران به‌صورت معمول به انجام برسد. در اين چارچوب، جنبش عدم تعهد، آژانس و ايران ‎را تشويق مي‌کند به‌منظور فراهم كردن روشنگري در خصوص موضوعات شناسايي شده در‎ ‎گزارش و با نظر حل و فصل سريع اين موضوعات مطابق برنامه عمل «تفاهم‌نامه جمهوري‎ ‎اسلامي ايران و آژانس در خصوص مداليتي حل‌وفصل موضوعات باقي مانده» به فوريت به گفت‌وگوي محتوايي خود ادامه دهند‏‎.‎



روسيه و پيش‌نويس قطعنامه

نماينده روسيه در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي با اشاره به نگراني غربي‌ها درباره موضوع هسته‌اي ايران گفت: روسيه پيش‌نويس قطعنامه جديد آژانس را به صورت مشترك نوشته است.

«يوكيا آمانو» مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي هم با بي‌اعتنايي به تاكيد بازرسان پيشين اين نهاد بين‌المللي درباره همكاري شفاف ايران، در اظهاراتي كه متاثر از فشارهاي بسيار شديد مقامات آمريكا است، خواستار همكاري شفاف ايران در مورد برنامه هسته‌اي شد.

آمانو با بي‌توجهي به صلح‌آميز بودن برنامه هسته‌اي ايران گفت: از ايران مي‌خواهم به طور مستمر و بدون تاخير با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي همكاري كرده و درباره بعد نظامي برنامه هسته‌اي خود اطلاعات بيشتري را در اختيار ما قرار دهد.

وي در ادامه از پيشنهاد اعزام هياتي بلندپايه به ايران به منظور رسيدگي به ادعاي واهي غربي‌ها مبني بر احتمال ساخت بمب اتمي از سوي ايران در نامه‌اي خطاب به «فريدون عباسي دواني» رئيس سازمان انرژي اتمي خبر داد.

آمانو در گفت‌و‌گو با خبرنگاران اظهار داشت: «هرمان ناكارتس» معاون مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در امور پادمان‌ها رياست اين هيات اعزامي به ايران را بر عهده دارد.

رسانه‌هاي غربي در همين رابطه گزارش دادند به احتمال زياد صنايع مهمات‌سازي «پارچين» در تهران يكي از تاسيسات اتمي مورد درخواست هيات اعزامي آژانس در سفر آتي به ايران باشد.

آمانو بار ديگر با مطرح كردن ادعاي فعاليت‌هاي مشكوك ايران با هدف توليد سلاح هسته‌اي گفت: آژانس در سه سال اخير اطلاعات بيشتري را درباره برنامه هسته‌اي ايران به دست آورده است كه تصوير كاملي را از اين برنامه ارائه مي‌كند و نگراني‌ها را درباره بعد نظامي برنامه هسته‌اي ايران افزايش مي‌دهد.

آمانو همچنين آمادگي آژانس را براي حل موضوعات مطرح شده در ضميمه گزارش اخيرش درباره ايران كه موسوم به مطالعات ادعايي است،‌اعلام كرد.

آمانو در ابتداي گزارش خود به شوراي حكام تاكيد كرد كه آژانس عدم انحراف در مواد هسته‌اي در تاسيسات هسته‌اي اعلام شده توسط ايران را تاييد مي‌كند.

وي همچنين ابراز اميدواري كرد كه گزارش اخير به حل موضوعات معوقه در ارتباط با برنامه‌هاي هسته‌اي ايران كمك كند.

مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي وقتي با انتقاد برخي خبرنگاران در مورد گزارش اخيرش عليه ايران مواجه شد گفت: من مديركلي حرفه‌اي هستم.

آمانو در پاسخ به سؤالات آنها، بي‌اعتبار بودن مدارك آژانس را رد كرد و مدعي شد كه تلاش دارد نقش خود را به عنوان يك مديركل حرفه‌اي انجام دهد.

وي در همين حال از گزارش هفته پيش خود عليه ايران دفاع كرد و مدعي شد كه اين گزارش تخصصي و حرفه‌اي است.



اعتراض ايران به آمانو

در اين ميان علي‌اصغر سلطانيه در نامه‌اي به مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در 23 آبان (سه روز پيش از آغاز نشست فصلي شوراي حكام) يك بار ديگر نسبت به متعادل و واقعي نبودن گزارش يوكيا آمانو درباره ايران اعتراض كرد و خواستار اصلاح برخي موارد گزارش وي درباره ايران در بيانيه مقدماتي مديركل در نشست شوراي حكام در (26 و 27 آبان) شد.در بخشي از اين نامه آمده است: از مديركل انتظار مي‌رود گزارش‌هاي حقيقي را كه به طور جامع تحولات مربوط به راستي‌آزمايي پادمان‌ها را از زمان انتشار گزارش قبلي انعكاس مي‌دهند، ارائه

كند.

مديركل نبايد سازمان فني آژانس بين‌المللي انرژي اتمي را با جانبداري و رويكردي گزينشي در گزارش‌هايش كه با روح و معرفت اساسنامه تضاد دارد، سياسي كند.

باعث تأسف عميق ماست كه گزارش شما انتظارات قانوني بالا را نقض مي‌كند و متعادل و واقعي نيست. اعتراض شما به پيشنهاد سخاوتمندانه جمهوري اسلامي ايران براي همكاري و تعامل فوري با آژانس پيش از نشست شوراي حكام در نوامبر 2011 سؤال‌هاي جدي را درباره قصدتان براي حل اين مسأله و پايان دادن به اين پروسه بي‌پايان به وجود مي‌آورد.

سلطانيه همچنين در نامه‌اي ديگر به آمانو با انتقاد شديد از عملكرد مديركل نوشت: آژانس با انتشار اسامي دانشمندان و متخصصان ايراني، آنان را آماج ترور گروه‌هاي تروريستي و سرويس‌هاي جاسوسي رژيم اسرائيل و آمريكا كرده است.

در اين نامه خطاب به آمانو آمده است: به خاطر دارم بيش از 100 كشور عضو درخواست كردند كه ضميمه را منتشر نكنيد و به شما در مورد عواقب آن هشدار دادند، اما با بي‌اعتنايي به اكثريت كشورهاي عضو اقدام به انتشار آن كرديد. بايد بر اين نكته هم تأكيد كنم كه براي انتشار آن توسط شوراي حكام يا مجمع عمومي به شما هيچ اجباري نشده بود.

بنابراين شما مسئول هرگونه تهديد امنيتي عليه جان مردم كشور اينجانب و خانواده‌هايشان و اقدامات خرابكارانه عليه مكان‌هاي اشاره شده در گزارش كه بر ادعاها و اتهامات بي‌اساس پايه‌ريزي شده است هستيد.



ساير تحولات

*مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا گفت: بايد فشارهاي بيشتري عليه فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران اعمال شود.

به گزارش نووستي «كاترين اشتون» پس از ملاقات با وزير امور خارجه جمهوري آذربايجان اظهار داشت: اتحاديه اروپا به كشاندن ايران پاي ميز مذاكره اعتقاد دارد.

درحالي كه اميدواريم ايران پاي ميز مذاكره بازگردد، مي‌دانيم كه بايد فشار را بر ايران حفظ كنيم و به دنبال بررسي تحريم‌هاي مضاعفي هستيم كه بايد عليه ايران اعمال شود.

*«لئون پانه‌تا» وزير دفاع آمريكا هشدار داد كه حمله به ايران به اقتصاد جهان ضربه خواهد زد و تلاش واشنگتن عليه تهران فقط بر اعمال فشارهاي ديپلماتيك و تحريم متمركز خواهد شد.

به گزارش رويترز پانه تا به خبرنگاراني كه وي را در سفر به كانادا همراهي مي‌كردند گفت: اين اقدام (حمله به ايران) مي‌تواند پيامدهاي اقتصادي داشته باشد و نه فقط بر اقتصاد ما، بلكه اقتصاد جهان تأثير بگذارد.

وي قرار است در كانادا ضمن حضور در يك گردهمايي امنيتي، مذاكرات دوجانبه‌اي با ايهود باراك وزير دفاع رژيم صهيونيستي انجام دهد.

رئيس پنتاگون گفت: در مذاكره با همتاي اسرائيلي خود نگراني آمريكا را از پيامدهاي نامعلوم هرگونه اقدام نظامي عليه ايران از جمله تأثير بالقوه آن بر اقتصاد جهان مطرح خواهم كرد.

وي اظهار داشت: به گمان آمريكا موثرترين راه رويارويي با ايران براي مهار برنامه هسته‌اي اين كشور كماكان توسل به فشار ديپلماتيك و تحريم است.

*سخنگوي وزارت دفاع آمريكا به دنبال خريد 20 بمب‌افكن 30 هزار پوندي متعلق به شركت بوئينگ، اعلام كرد كه هدف از اين خريد تسليحاتي، مقابله با ايران يا كشور خاصي نبوده است.

خبرگزاري بلومبرگ با انتشار گزارشي خاطرنشان كرد كه نيروي هوايي آمريكا نخستين محموله از بمب‌افكن‌هاي خريداري شده در ماه سپتامبر را دريافت كرده است. اين درحالي است كه گفته مي‌شود اين بمب‌افكن‌ها به نيروي هوايي آمريكا امكان مي‌دهد تاسيساتي را كه در اعماق زمين قرار دارند هدف قرار

دهند.

سخنگوي نيروي هوايي آمريكا ضمن تأييد اين توانايي بمب‌افكن‌هاي جديد تأكيد كرد كه آنها مي‌توانند به تاسيساتي كه به خوبي زير زمين پنهان شده‌اند، آسيب برسانند. 



نوشته شده در   يکشنبه 29 آبان 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode