ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 9 آبان 1390     |     کد : 27608

گشايش اتحاديه مطبوعات جهان اسلام درتهران

رئيس‌جمهوري رعايت دقت، صداقت و عدالت را از مهمترين مولفه‌هاي خبررساني دانست و تصريح كرد: رسانه‌ها در موضع قضاوت نسبت به اعمال و انديشه ديگران قرار دارند و بايد قضاوت عادلانه داشته باشند. حتي نسبت به اخبار دشمنان خود حق نداريم بي‌دقتي، بي صداقتي و ظلم كنيم.

رئيس‌جمهوري رعايت دقت، صداقت و عدالت را از مهمترين مولفه‌هاي خبررساني دانست و تصريح كرد: رسانه‌ها در موضع قضاوت نسبت به اعمال و انديشه ديگران قرار دارند و بايد قضاوت عادلانه داشته باشند. حتي نسبت به اخبار دشمنان خود حق نداريم بي‌دقتي، بي صداقتي و ظلم كنيم.

به گزارش ايسنا، دكتر محمود احمدي نژاد عصر ديروز در ديدار ميهمانان اتحاديه مطبوعات جهان اسلام، تشكيل اين اتحاديه را قيام براي انجام يك اقدام بزرگ، كار?آمد و موثرتر در عرصه رسانه توصيف كرد و گفت: امروز رسانه‌ها مسئوليت و نقش بسيار مهمي در تكوين شخصيت افراد و جوامع و نيز در روابط بين انسان‌ها و ملت‌ها ايفا مي‌كنند.

رئيس‌جمهوري با بيان اينكه رسانه با افكار عمومي و تنظيم انديشه حاكم بر روابط و رفتار انسان سروكار دارد، مسئولين رسانه‌هاي جهان اسلام را به دقت، صداقت و عدالت در خبر رساني توصيه كرد و گفت: سلطه گران در فعاليت‌هاي رسانه‌اي خود اقدامات نادرستي را انجام مي‌دهند، اما ما حق نداريم حتي نسبت به دشمنان خود خبر غير دقيق و تحليل‌هاي بي محتوا منتشر كنيم.

رئيس‌جمهوري اضافه كرد: نگاه ما نژادي و طايفه‌اي نيست؛ از ديدگاه ما همه انسان‌ها محترم بوده و هر جا مظلومي باشد از وي حمايت مي‌كنيم و اگر حركتي در غير عدالت صورت بگيرد اين حركت از جانب هر كسي باشد آن را محكوم مي‌كنيم.

دكتر احمدي نژاد خاطر نشان كرد: سلطه گران و كساني كه در مقابل مسلمانان ايستاده اند، فقط دشمن و مخالف مسلمانان نيستند، بلكه با هر ملت و انساني كه بخواهد آزاد و مستقل زندگي كند، مخالف هستند.

رئيس‌جمهور گفت: اگر نگاه مسلمانان جهاني نباشد همين موضوع به عامل اصلي شكست آنها تبديل خواهد شد، چرا كه امروز سلطه گران مدعي همه ملت‌هاي جهان هستند؛ البته بايد توجه داشت كه معناي جهاني بودن، دخالت در امور ديگران نيست بلكه بيان حق و عدالت است.

احمدي نژاد با مقايسه شرايط كنوني با تحولات قرن بيستم در ارزيابي خود از شرايط ليبي گفت: سلطه‌گران صد سال قبل به بهانه مقابله با دولت عثماني كه البته ضعف‌هاي فراواني داشت و با سوء استفاده از اختلاف درون ملت‌ها و برخي افراد قدرت طلب منطقه را اشغال كردند و امروز تصور مي‌كنند كه فرصتي پيدا شده كه منطقه را مجدداً تحت سيطره خود قرار دهند كه بايد مراقب بود كه داستان صدسال قبل مجدداً تكرار نشود و با بركناري حاكمان ناشايست، ناتو و آمريكا جاي آن را نگيرد.

وي اتحاد و همدلي بين ملت‌ها را مورد توجه قرار داد و گفت: دستور پيامبر عزيز اسلام(ص) است كه همدل و همراه يكديگر باشيم و اگر اين چنين باشد هيچ طاغوت و قدرتي قادر نيست ما را در هم بشكند امروز ملت‌هاي آزاده و مستقل بايد فكر جايگزين نظم ظالمانه حاكم بر جهان باشند.

در ابتداي اين مراسم معاون مطبوعاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي گزارشي از اهداف و روند تشكيل اتحاديه مطبوعات جهان اسلام ارائه كرد و سه نفر از ميهمانان مراسم در سخناني ديدگاه‌هاي خود را در خصوص اتحاديه مطبوعات جهان اسلام مطرح كردند.

اتحاديه مطبوعات جهان اسلام با حضور 54 ميهمان خارجي شامل مديران ارشد نشريات اسلامي از 38كشورجهان و 14نشريه داخلي روز گذشته در تهران افتتاح شد.

سخنان وزير ارشاد

به گزارش خبرنگار ما، دكتر سيدمحمدحسيني، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي روز گذشته با حضور ميهمانان اين اتحاديه گفت: بعد از پيروزي انقلاب اسلامي علي‌رغم فشارهايي كه وجود داشته و دارد، اما مردم ما آبديده شدند. آن‌ها آزمون‌هاي سختي را پشت سر گذاشتندو اين افتخار را داشتند كه از مكتب ارزش‌هاي اسلامي دفاع كنند.

وي افزود:«يكي از شعارهاي بنيادين اين انقلاب بحث همبستگي و وحدت اسلامي است. از ابتدا براين بحث تاكيد شده و اقدامات متعددي همچون همايش‌ها و كنفرانس‌هاي مختلف در اين‌باره انجام شده است».

حسيني در ادامه گفت: «ما پيش ازاين هم تشكل‌هايي همچون اتحاديه راديو و تلويزيون‌هاي اسلامي را داشتيم. اين قبيل اتحاديه‌ها به روشنگري اسلامي و جهان اسلام كمك بسياري مي‌كنند. اما نبايد اين ديدار به همين نمايشگاه بين‌المللي مطبوعات وخبرگزاري‌ها ختم شود وبايد برنامه‌ريزي‌هاي منظم‌تري در اين‌باره انجام شود و اميدوارم جلسات اين اتحاديه درآينده به طور منظم برگزار شود».وي افزود:«ضرورت تشكيل چنين اتحاديه‌اي بر شما روشن است و نيازي به استدلال نيست. همين كه ما تلاش‌هاي دشمنان جهان اسلام را مشاهده مي‌كنيم كه تا چه حد براي تفرقه انداختن بين مسلمانان مي‌كوشند برلزوم تشكيل اين اتحاديه پي مي‌بريم. بيگانگان سعي كردند ما را در امور مختلف از هم جدا كنند و خصوصاً در بحث اطلاع‌رساني و خبر كشورهاي مختلف را به خودشان وصل كردند تا بين ما ارتباط كمتري وجود داشته باشد».حسيني گفت:«غربي‌ها از راديو و تلويزيون‌ها براي تحكيم و تثبيت سلطه خود استفاده مي‌كنند. ما اعتقاد داريم كه رسانه‌ها بايد در خدمت بشريت و انسان‌ها باشند نه به عنوان ابزاري براي رسيدن به قدرت. ما بر مبناي اعتقادات مشتركي كه داريم اين اتحاديه را تشكيل خواهيم داد».

وزير ارشاد در ادامه تاكيد كرد:«بحث اسلام هراسي هم بحثي جدي است كه در غرب دنبال مي‌شود و حتي تبديل به اسلام ستيزي هم شده است. هر قدمي كه ما در اين راه برداريم نتيجه آن را به خوبي خواهيم ديد».

وي افزود:« انقلاب‌ها در دنيا صورت مي‌گيرد اما بعد از به ثمر رسيدن آن‌ها نياز به كار جدي هم احساس مي‌شود. غربي‌ها به شيوه‌هاي مختلف سعي مي‌كنند عوامل و وابستگان خود را در كشورهاي اسلامي حاكم كنند و از اين جهت مهم است كه ما اقداماتي را صورت دهيم. نقش ايران اسلامي در جهان اسلامي نقشي بي بديل است. بيش از سه دهه پايداري ايران باعث شده است تا ديگران هم دلگرم شوند و حركت خود را استمرار بخشند».

دكتر حسيني گفت:«هرچندغربي‌ها تلاش مي‌كنند ياس و نااميدي را در جوامع بنيان بگذارند اما ايران نشان داده است كه مي‌توان بدون آمريكا هم زندگي كرد».دكتر حسيني گفت:«نگاه ما به مطبوعات و رسانه‌ها اين است كه به عنوان ابزاري در جهت احقاق حق از آن‌ها استفاده كنيم. ما امروزه در دوران جنگ نرم و جنگ رسانه‌اي هستيم. براي نمونه مي‌توانيد عملكرد بنگاه‌رسانه‌اي همچون بي.بي.سي را در نظربگيريد كه از ديرباز به زبان‌هاي مختلف برنامه داشته است و در زمان جنگ جهاني براي اينكه حضور اشغالگران در ايران را توجيه كند راه اندازي شد. بيگانگان نبايد در امور كشورها دخالت كنند و الگوهاي خود را به مردم كشورهاي اسلامي ديكته كنند».

در ادامه اين مراسم كه با حضور54 ميهمان خارجي از 38 كشور جهان و 14 خبرگزاري و رسانه معتبر داخلي همچون قدس ، ايرنا، اطلاعات، جام جم، همشهري، كيهان، تقرير، فارس و غيره برگزار شده بود، بيانيه اتحاديه مطبوعات جهان اسلام منتشر شد.

بيانيه اتحاديه مطبوعات

جهان اسلام

بسم‌الله الرحمن‌الرحيم

واعتصموا بحبل‌الله جميعا ولاتفرقوا

امروز جهان اسلام شامل حدود يك ميليارد و نيم مسلمان در پنج قاره جهان است كه در 56 كشور اسلامي و در اكثر كشورهاي غيراسلامي زندگي مي‌كنند و اصول و مباني اعتقادي كاملا مشتركي دارند.

اين اشتراك و يگانگي در اصول، بزرگترين نعمت براي مسلمانان دنياست كه مي‌تواند همه را بر حول يك محور واحد گردآورد.

همچنين وحدت امت اسلامي، از اصول و ارزش‌هاي مورد تأكيد پيامبر عظيم الشان اسلام (ص) بوده و از منظر آن حضرت، عزّت و اقتدار همه جانبه‌ي مسلمانان، در پرتو وحدت و همبستگي، دربرابر دشمنان مشترك است.

جهان اسلام درعصر حاضر، از نظركثرت جمعيت، وسعت جغرافيايي، دارا بودن ذخاير بزرگ انرژي، موقعيت ژئوپلتيك، ژئواكونوميك و ژئواستراتژيك، دسترسي و سيطره بر تنگه‌ها و آبراه‌هاي راهبردي جهان، بازار مصرف گسترده و پرجاذبه، ايدئولوژي برون‌گرا با قابليت طرح‌ جهاني، مي‌تواند بر شرايط كنوني جهان بسيار تأثيرگذار باشد، با اين حال متأسفانه درحال حاضر، بيشتر اخباري كه ازكشورهاي اسلامي انتشار مي يابد، از منظر رسانه‌هاي نظام سلطه توليد و منتشر مي‌شود. با اين اوصاف، بديهي است كه زوايه ديد افكار عمومي جهان نيز بر اين اساس، مهندسي و هدايت شود.

امروز درحالي كه جهان اسلام بيش از هر زمان ديگر به اتحاد و تفاهم نياز دارد، دستگاه‌هاي تبليغاتي نظام سلطه با سوء استفاده از فن‌آوري ارتباطات، عمليات رواني و تبليغي و جنگ رسانه‌اي، وحدت جهان اسلام را نشانه گرفته است و ازطريق ايجاد اختلاف و ميان مذاهب اسلامي با بهره‌‌گيري از همه توان رسانه‌اي خود با اتحاد مسلمانان مقابله مي‌كند و مي‌توان درتمامي آثار ضد‌ اسلامي مصاديق «تمسخر، تحقير، تحريف و تهديد» را در مواجهه با مسلمانان مشاهده كرد.

دشمنان اسلامي با بهره‌گيري از رسانه‌ها، همواره به تخريب چهره اسلام و مسلمانان مي‌پردازند و اين تبليغات تا بدان حدگسترده است كه در بسياري ازكشورهاي اردوگاه نظام سرمايه‌داري، به مسلمانان با چشم حامي تروريسم و تهديد‌كنندگان صلح جهاني مي‌نگرند.

رسانه‌هاي غربي درهمراهي با رسانه‌هاي رژيم صهيونيستي با تحريف اخبار سعي مي‌كنند، ايجاد نفرت از اسلام و مسلمانان را در افكار مردم جهان نهادينه ساخته و زمينه تهاجم گسترده فرهنگي و يا نظامي به كشورهاي اسلامي را فراهم كنند، لذا با توجه به اين مصاديق مي‌توان گفت كه «فتنه رسانه‌هاي نظام سلطه» بزرگترين فتنه عصر حاضر است.

براي تقابل با اين روند، ضروري است واقعيات جهان معاصر، به ويژه ادعاهاي فريبنده و جذاب غرب در زمينه دموكراسي، حقوق‌بشر، مبارزه با خشونت و ترور و برخورد گزينشي و استانداردهاي دوگانه با اين گونه موضوعات ازطريق رسانه‌هاي جهان اسلام به افكار عمومي جهان شناسانده شود. درشرايط كنوني و با توجه به هجمه‌هاي رسانه‌هاي وابسته به نظام سلطه عليه‌ اسلام و مسلمانان، هماهنگي رسانه‌اي جهان اسلام بر محور مشتركات هويتي و آموزه‌هاي قرآني و ديني ضروري تر از هرزمان ديگر به نظر مي‌رسد و حركت در اين مسير، نيازمند ايجاد ساختار تخصصي و ويژه‌اي است تا اطلاع رساني و تنوير افكار عمومي درباره جهان اسلام به بهترين شكل ممكن صورت گيرد.

هماهنگي ميان رسانه‌هاي جهان اسلام، درقالب تأسيس يك اتحاديه مطبوعاتي، مي‌تواند محور همگرايي مطبوعات جهان اسلام، به ويژه با تمركز بر موضوع بيداري اسلامي و مظلوميت ملت‌هاي تحت ستم براي دست‌يابي به صلح و عدالت جهاني قرارگيرد.

ايجاد منابع مشترك خبري و تصويري با انگيزه

هم افزايي و تبادل توليدات در اين رسانه‌ها مي‌تواند به مقابله با سياست اسلام هراسي رسانه ‌هاي غرب و تقريب مذهبي مسلمانان كمك كند و زمينه پرورش روزنامه ‌نگاراني را فراهم آورد كه در خارج از كشورهاي خود و حتي در آن سوي مرزهاي جهان اسلام، به خبرنگاراني شاخص و پرنفوذ بين‌المللي تبديل شوند. بر اين اساس تعدادي از مديران مسئول، سردبيران و خبرنگاران مسلمان ازكشورهاي اسلامي و غير اسلامي در تاريخ 7 آبان 1390 هجري شمسي برابر با اول ماه ذي‌الحجه 1432 قمري و 29 اكتبر 2011 ميلادي در تهران پايتخت جمهوري اسلامي ايران گرد هم آمدند تا با اعلام تأسيس اتحاديه مطبوعات جهان اسلام بر محورهاي زير تاكيد نمايند:

1- اتحاديه مطبوعات جهان اسلام، براساس آموزه‌هاي قرآني و ديني، هويت مشترك و لزوم گسترش وحدت ميان جوامع مسلمان و اعتلاي اسلامي تأسيس مي‌گردد.

2- اين اتحاديه، در راستاي برقراري صلح و عدالت جهاني كه موهبتي الهي و رسالت همه انبياء بوده، تلاش خواهد كرد.

3- اعضاي اتحاديه، تاكيد دارند كه با تلاش خود، زمينه افزايش حضور ساير مطبوعات و خبرگزاري‌هاي جهان اسلام را در اين اتحاديه و براساس اهداف آن، فراهم آورند.

4- اتحاديه تلاش خواهد كرد ضمن ايجاد ارتباط مستمر ومنظم بين اعضاي اتحاديه در كشورهاي مختلف، به بهره‌گيري از تجارب رسانه‌اي اعضا كمك نمايد.

5- استفاده از فناوري‌ ارتباطات و اطلاعات، با هدف كاهش شكاف ميان مذاهب اسلامي از جمله اهداف اتحاديه خواهد بود.

6- با توجه به ميزباني اجلاس تاسيسي اين اتحاديه توسط جمهوري اسلامي ايران و اعلان آمادگي اين كشور، دبيرخانه دائمي اتحاديه در تهران مستقر خواهد بود و نشست‌هاي ساليانه با هماهنگي دبيرخانه دراين شهر و يا كشورهاي ديگر برگزار مي‌شود.

7- با توجه به ضرورت استفاده از تمامي ظرفيت‌هاي رسانه‌‌اي جهان اسلام، جهت اعتلاي وحدت در بين جوامع مسلمان و مقابله با هجمه و تبليغات تخريبي رسانه‌هاي نظام سلطه، اين اتحاديه با تغيير سطح، به اتحاديه مطبوعات وخبرگزاري‌هاي جهان اسلام ارتقا خواهد يافت.

8- تحقق شعار «اتحاد اسلامي» درحوزه بهره‌گيري شايسته از عنصر رسانه، مستلزم تبيين سياست‌هاي راهبردي اتحاديه، شامل تدوين راهبردها (شناسايي فرصت‌ها و تهديدات در مسير اجراي وظايف) اجراي راهبردها و ارزيابي راهبردها (نظارت و ارزيابي دائمي ومستمر از مراحل اجرائي) مي‌باشد، لذا از شوراي عالي و دبير كل درخواست مي‌گردد، سياست‌هاي راهبردي اتحاديه را تهيه و براي برگزاري جلسه مجمع عمومي در اختيار اعضا قرار دهد.

9- با توجه به فاصله زماني تا برگزاري جلسه مجمع عمومي، شوراي عالي از طرف هيات موسس كه در اين نشست شركت كرده‌اند، اختيار دارد اقدامات لازم براي تعيين و اجراي برخي سياست‌هاي اتحاديه بر اساس مفاد اين بيانيه، انجام و اعضاي اتحاديه را از اقدامات و نتايج حاصله مطلع نمايد.

10- دبير كل، در اسرع وقت، اقدامات لازم را براي راه‌اندازي سايت ويژه اتحاديه مطبوعات جهان اسلام به زبان‌هاي فارسي، عربي و انگليسي، انجام دهد.

والسلام عليكم ورحمه‌الله و بركاته ـ مجمع تاسيسي اتحاديه مطبوعات جهان اسلام



نوشته شده در   دوشنبه 9 آبان 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode