ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 19 مهر 1390     |     کد : 26634

ايران و روسيه بزودي درباره طرح گام به گام رايزني مي‌كنند

از هر پيشنهاد عادلانه براي حل مساله هسته‌اي استقبال مي‌كنيم ...

دكتر صالحي خبر داد
ايران و روسيه بزودي درباره طرح گام به گام رايزني مي‌كنند
از هر پيشنهاد عادلانه براي حل مساله هسته‌اي استقبال مي‌كنيم

وزير امور خارجه كشورمان به پذيرش اصول كلي و نفس طرح پيشنهادي روسيه در موضوع هسته‌اي با عنوان «طرح گام به گام» اشاره كرد و گفت: از هر پيشنهاد و اقدامي كه با رعايت انصاف، عدالت و حقوق جمهوري اسلامي در برون رفت از پرونده هسته‌اي ساختگي عليه ايران كمك كند، استقبال مي‌كنيم.

به گزارش ايرنا، دكتر علي اكبر صالحي پس از ديدار «يرژان كازيخانف» وزير امور خارجه قزاقستان، در يك نشست خبري مشترك، درباره فعاليت‌هاي هسته‌اي كشورمان، اظهار داشت: پيشنهاد روسيه حاكي از نيت صادق مسكو در ايجاد يك راه‌حل براي برون رفت از پرونده ساختگي هسته‌اي ايران است.

وزيرامور خارجه افزود: طرح پيشنهادي روسيه داراي جزئيات فراواني است كه بر اين اساس مقرر شد با طرف روسي رايزني‌هاي بيشتري در اين زمينه داشته باشيم.

صالحي در ادامه در پاسخ به پرسشي درباره وضع رژيم حقوقي درياي خزر و مذاكرات انجام شده در اين زمينه هم با بيان اين‌كه درياي خزر متعلق به 5 كشور ساحلي است، تاكيد كرد: هر اتفاقي كه در اين دريا رخ مي‌دهد بايد به نحوي باشد كه همه كشورهاي حاشيه خزر در آن سهيم بوده و هر تصميمي در خصوص درياي خزر گرفته مي‌شود، با مشاركت هر پنج كشور باشد.

وي اظهار اميدواري كرد كه كنوانسيون رژيم حقوقي درياي خزر هرچه زودتر تكليف كشورها را از نظر بهره‌برداري از اين دريا مشخص كند.

وزير امورخارجه با اشاره به تلاش اتحاديه اروپا در اتخاذ محدوديت‌هاي جديد عليه ايران تصريح كرد: ايران كشوري نيست كه با اين فشارها بتوان آن را تسليم كرد و ملت‌ما راه خود را يافته است و با قدرت رو به جلو گام برمي‌دارد.

صالحي در پاسخ به پرسشي درباره وضع تبادل نفت (سوآپ) دو كشور ايران و قزاقستان به آمادگي دوباره كشورمان در سوآپ نفت قزاقستان اشاره كرد و گفت: در همين رابطه وزير امور خارجه قزاقستان با وزير نفت كشورمان ديدار و گفت‌وگو مي‌كند.

وزير امور خارجه همچنين به خط لوله ترانزيت نفتي كه قرار است از شمال ايران تا بندر جاسك كشيده شود، اشاره كرد و گفت: با تحقق اين خط لوله، صادرات نفت از شمال ايران و از طريق سوآپ دوباره نفت، محقق خواهد شد.

صالحي همچنين در پاسخ به پرسش يك خبرنگار قزاقستاني درباره طرح پيشنهادي تركمنستان در زمينه انتقال گاز از بستر درياي خزر اظهار داشت: در اين زمينه به تركمنستان اعلام كرديم كه از نظر اقتصادي راه‌هاي ديگري هم براي بررسي وجود دارد، ضمن آنكه مسأله محيط زيست درياي خزر موضوع مهمي است كه بايد در پروژه‌هاي اقتصادي به آن توجه كرد تا به اين دريا آسيبي نرسد.

وزير امورخارجه در بخش‌ديگري از سخنان خود به مذاكرات انجام شده با همتاي قزاقستاني اشاره كرد و گفت: مسائل منطقه‌اي و همچنين ديدار سران سه كشور ايران، روسيه و قزاقستان در حاشيه كنفرانس شانگهاي(در قزاقستان) بحث و نتايج اميد بخشي حاصل شد كه اميدواريم اين جلسات در سطح وزراي خارجه و سران همچنان ادامه يابد.



مسائل درياي خزر

وزير خارجه قزاقستان هم يكي از نقاط مشترك تهران و آستانه را مسائل درياي خزر بيان كرد و گفت كه كشورش در اين زمينه در بسياري از موارد ديدگاه‌هاي يكساني با ايران دارد.

يرژان كازيخانف افزود: دو طرف در راستاي توسعه همكاري‌هاي ايران و قزاقستان، بر گسترش روابط تجاري توافق كرده و با يك برنامه‌ريزي در نظر دارند ميزان مبادلات تجاري خود را از 2/1 ميليارد دلار كنوني به پنج ميليارد دلار افزايش دهند.

وي مذاكره درباره رژيم حقوقي درياي خزر را از ديگر موارد مطرح شده در ديدار خود با صالحي ذكر كرد و گفت: يكي از نقاط مشترك دو كشور، درياي خزر است، به گونه‌اي كه در اين زمينه در بسياري از موارد ديدگاه يكساني با هم داريم.

كازيخانف در پاسخ به پرسشي درباره مشكلات تجار دو كشور به‌ويژه ايرانيان در اخذ رواديد گفت: در اين‌باره با همتاي ايراني خود براي ايجاد تسهيلات، گفت‌و گوهايي انجام شد و اين مسأله مورد بررسي قرار گرفت.وزير امور خارجه كشورمان همچنين در ديدار معاون وزير امور خارجه ميانمار با بيان اين‌كه ظرفيت‌هاي زيادي ميان دو كشور وجود دارد، تاكيد كرد كه ايران و ميانمار از ظرفيت‌هاي اقتصادي خود به‌خوبي استفاده نكرده‌اند.



نوشته شده در   سه شنبه 19 مهر 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode