ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 5 مهر 1390     |     کد : 25866

تشكيل دولت فلسطيني به معناي چشم‌پوشي از سرزمين‌هاي اشغالي نيست

احمدي‌نژاد در مصاحبه با شبكه الجزيره: تشكيل دولت فلسطيني به معناي چشم‌پوشي از سرزمين‌هاي اشغالي نيست ...

احمدي‌نژاد در مصاحبه با شبكه الجزيره: تشكيل دولت فلسطيني به معناي چشم‌پوشي از سرزمين‌هاي اشغالي نيست

رئيس‌جمهوري در واكنش به طرح درخواست تشكيل دولت فلسطين در مجمع‎ ‎عمومي سازمان ملل گفت: تشكيل دولت فلسطيني در بخشي از خاك فلسطين به معناي چشم‌پوشي‎ ‎از سرزمين فلسطين نيست‎.

دكتر محمود احمدي‌نژاد در مصاحبه با شبكه تلويزيوني الجزيره در پاسخ به سؤالي درباره تشكيل دولت مستقل‎ ‎فلسطيني اظهار داشت: ملت فلسطين قبل و حين جنگ جهاني دوم هم وجود داشت، بنابراين‎ ‎تشكيل ارگاني به نام دولت فلسطيني موضوع عجيبي است. حق ملت فلسطين است كه دولت خود‎ ‎را داشته باشد و اعمال حاكميت كند، ليكن ساختارهاي جهاني و برخي قدرت‌ها اين حق‎ ‎را از آنها سلب كرده‌اند‎.

وي افزود: حتي اگر برخي رهبران فعلي‎ ‎فلسطين حق اين ملت را استيفا نكنند در آينده رهبراني خواهند آمد و حق آنان را‎ ‎استيفا خواهند كرد. ملت فلسطين را نمي‌توان از تاريخ پاك كرد و 65 سال تلاش‏‎ ‎قدرت‌هاي استعمارگر براي اين منظور بي‌نتيجه بوده است‎.

رئيس‌جمهوري افزود: ملت فلسطين وجود داشته، اما‎ ‎عده‌اي حق آن را تضييع كردند و اكنون به دنبال بازگرداندن آن حق هستند. آنچه جمهوري‎ ‎اسلامي ايران براي ملت فلسطين قايل است بيشتر از آن چيزي است كه مي‌خواهند به اين‏‎ ‎ملت بدهند‎.

احمدي‌نژاد افزود: تشكيل دولت فلسطين پس از ده‌ها‎ ‎سال مبارزه گامي در نزديك شدن به حقوق كامل اين ملت است‎.

رئيس‌جمهوري در پاسخ به سؤالي درباره علت طرح موضوع‎ ‎تشكيل دولت فلسطين، اظهار داشت: آمريكا و متحدانش هم به اين نتيجه رسيده‌اند‎ ‎كه رژيم صهيونيستي قادر به ادامه دادن نيست و به آخر خط رسيده است. آنها مجبور‎ند دولت فلسطين را به رسميت بشناسند‎.

احمدي‌نژاد خاطرنشان كرد: برخي دولت‌ها به عنوان‎ ‎تاكتيك تاريخي موضوع تشكيل دولت فلسطيني را مطرح كردند تا فرصتي براي نجات رژيم‎ ‎صهيونيستي فراهم كنند. آنها قصد دارند تشكيل دولت فلسطيني را در مسير مذاكرات‎ ‎طولاني‌، تفرقه‌انگيز و خسته‌كننده قرار دهند اما بدون ترديد اين تاكتيك هم‎ ‎نمي‌تواند رژيم صهيونيستي را نجات دهد. منطقه خاورميانه وصله نامناسب رژيم‎ ‎صهيونيستي را در خود هضم نخواهد كرد و آن را پس مي‌زند‏‎.

رئيس‌جمهوري گفت: سلطه‌گران تشكيل دولت فلسطيني را‎ ‎به عنوان حس سياسي دنبال مي‌كنند. آنها مجبورند دولت فلسطيني را به رسميت‎ ‎بشناسند، اما قصد دارند حداكثر امتياز را از اين موضوع بگيرند‎.

احمدي‌نژاد در پاسخ به سؤالي درباره مواضع جمهوري‎ ‎اسلامي ايران درباره گروه‌هاي مختلف فلسطيني اظهار داشت: ايران از آرمان ملت فلسطين حمايت‎ ‎مي‌كند و هميشه گروه‌هاي فلسطيني را به وحدت دعوت كرده است، چرا كه معتقديم يك آرمان‎ ‎بزرگ بر پايه وحدت قابل تحقق است. ايران با همه گروه‌هاي فلسطيني رابطه مطلوبي‎ ‎دارد. دولت محمود عباس در ايران سفارت دارد و ساير گروه‌ها هم نمايندگي دارند‎.

ايران فراتر از‎ ‎احزاب و گروه‌هاي سياسي، به آرمان فلسطين اهميت مي‌دهد‎.

*نقش ايران در منطقه

احمدي‌نژاد در پاسخ به اين‌كه برخي معتقدند ايران‎ ‎از ابزارهاي بسيار پرقدرتي در منطقه برخوردار است، اظهار داشت: ادبيات غربي‌ها،‎ قدرت و سلطه است و با ادبيات ملت ايران كه برادري، احترام و محترم شمردن حق‎ ‎حاكميت ملت‌هاست، فاصله دارد. ايران از تماميت ارضي كشورهاي منطقه‎ ‎حمايت مي‌كند و اين تفاوت اساسي ادبيات ملت ايران با ادبيات سلطه‌طلبانه دنياي‎ ‎استكباري است‎.

رئيس‌جمهوري در پاسخ به سؤالي درباره تفاوت شيعه و‎ ‎سني و ارزيابي خود از شكل گيري قطب قدرت شيعيان در خاورميانه، گفت: تقسيم‌بندي شيعه‎ ‎و سني را از اساس قبول ندارم و آن را ساخته و پرداخته استعمارگران و سلطه‌طلبان براي ايجاد تفرقه و جدايي ميان مسلمانان مي‌دانم. بدون ترديد پيامبر اسلام(ص) يك‎ ‎دين بيشتر نياورده است. كتاب آسماني، خدا و قبله همه مسلمانان مشترك است و حتي‎ ‎بالاتر از اين معتقديم كه دين اسلام به عنوان دين كامل متعلق به همه بشريت است و‎ ‎مخاطب پيامبر اسلام(ص) مسلمانان نيستند بلكه همه بشريتند.

*تحولات منطقه

احمدي‌نژاد در پاسخ به سؤالي درباره تحولات برخي‎ ‎كشورهاي منطقه اظهار داشت: بهترين راه حل و فصل برخي مشكلات موجود در كشورها را تفاهم‎ ‎دولت‌ها و ملت‌ها روي حقوق اساسي يعني آزادي، عدالت و حق انتخاب آزاد مي‌دانيم و‎ ‎اين موضع روشن ملت ايران براي همه ملت‌ها است ضمن اين‌كه هميشه بيگانگان را از دخالت‎ ‎در امور كشورها و ملت‌ها منع كرده‌ايم‎.

رئيس‌جمهوري در پاسخ به سؤالي درباره وضع ليبي و‎ ‎حضور ناتو در اين كشور، اظهار داشت: دخالت ناتو اگر چه ممكن است در كوتاه مدت آثاري‎ ‎داشته باشد اما ماندگاري آنها بلاي خانمانسوز است. تجربه تاريخي نشان داده است كه ناتو‎ ‎به دنبال منافع ملت‌ها نيست و براي آنها منابع و ثروت ملت‌ها و كشورها اهميت دارد‎. امروز شوراي انتقالي در ليبي روي كار آمده است اما با اين وجود كشورهاي غربي منابع مالي‎ ‎ملت ليبي را آزاد نمي‌كنند كه بايد پرسيد چرا؟ فرانسه و انگليس به چه حقي درباره پول‎ ‎يك ملت تصميم مي‌گيرند؟

*مسأله سوريه

احمدي‌نژاد در پاسخ به سؤالي درباره وضع سوريه و‎ ‎تظاهرات در اين كشور، اظهار داشت: معتقديم هر كس كه دوستدار مردم سوريه است بايد كمك كند كه‎ ‎مسائل موجود در اين كشور، با گفت‌وگو و تفاهم

حل و فصل شود.

بايد اجازه بدهيم سوري‌ها‎ ‎خودشان تصميم بگيرند. ما صرفاً مي‌توانيم اصول آزادي، عدالت، احترام به تماميت ارضي‎ ‎و روش تفاهم و گفت‌وگو را پيشنهاد بدهيم و در نهايت مردم و دولت سوريه بايد درباره‎ ‎سرنوشت خود تصميم بگيرند‎.

رئيس‌جمهوري با تاكيد بر اينكه غربي‌ها از ‎ملت سوريه كه در مقابل رژيم صهيونيستي مقاومت مي‌كنند، بسيار ناراحتند، اظهار داشت: ‎در منطقه خاورميانه دولت‌هايي وجود دارد كه در عمر خود حتي يك انتخابات هم برگزار‎ ‎نكردند، اما دولت‌هاي غربي كه ادعاي آزادي و دمكراسي مي‌كنند، كوچكترين اعتراضي به‎ ‎اين دولت‌ها نكردند، از اين‌رو اصولاً به نيت غربي‌ها به‌خاطر رفتارها و عملكرد دوگانه‎ ‎آنها بدبين هستيم‎.

احمدي‌نژاد خاطرنشان كرد: دولت‌هاي غربي همواره در‎ ‎طول تاريخ از ديكتاتورها حمايت كردند و امروز چطور مي‌توان باور كرد كه آنان ‎طرفدار ملت‌ها و آزادي شده باشند؟ چطور مي‌توان پذيرفت كه غربي‌ها يك‌شبه ضد كساني‎ ‎شدند كه حامي و پشتيبان آنان بودند؟ بدون شك اين موضوع جز فريبكاري براي سوء‎ ‎استفاده از حركت‌هاي شكل‌گرفته در منطقه نيست‎.

*رابطه ايران و آمريكا

رئيس‌جمهوري در پاسخ به سؤالي درباره رابطه ايران و‎ ‎آمريكا اظهار داشت: مسائل دو كشور مقداري پيچيده است، دولت‌هاي متعدد غربي همواره به‎ ‎دنبال سلطه بودند. البته بارها اعلام كردند كه قصد دارند كه رفتار خود را تغيير‎ ‎دهند، اما در عمل هيچ اتفاقي نيفتاده است‎.

احمدي‌نژاد در پاسخ به سؤالي درباره برنامه‎ ‎هسته‌اي ايران از سؤال مجري شبكه الجزيره كه از واژه قدرت هسته‌اي استفاده كرد،‎ ‎انتقاد و تصريح كرد: ايران دولتي داراي بمب هسته‌اي نيست و هيچ گاه هم به دنبال آن‎ ‎نبوده و نيست. ما از دستيابي به انرژي صلح‌آميز هسته‌اي براي پيشرفت استفاده‎ ‎مي‌كنيم و اين را طبق قوانين بين‌المللي حق همه ملت‌ها مي‌دانيم، ليكن دولت آمريكا‏‎ ‎و متحدانش كه از اساس با موجوديت ملت ايران مخالف و صرفاً به دنبال نجات رژيم‎ ‎صهيونيستي هستند، هرگاه ملتي در مسير پيشرفت گام برمي‌دارد، بلافاصله از به خطر‎ ‎افتادن امنيت رژيم صهيونيستي سخن مي‌گويند تا بدين‌وسيله از پيشرفت آن ملت جلوگيري‎ ‎كنند‎.

*حمله رژيم صهيونيستي

احمدي‌نژاد در پاسخ به سؤالي درباره احتمال حمله‎ ‎رژيم صهيونيستي به ايران تاكيد كرد: ملت ايران از تهديدهاي نظامي هيچگونه نگراني‎ ‎ندارد. البته رژيم صهيونيستي و اربابانش علاقه زيادي دارند كه به ايران حمله كرده و‎‎ ضربه بزنند و نقشه‌هايي هم در اين باره طراحي كرده‌اند اما از پاسخ ملت ايران‎ ‎وحشت دارند‎.

رئيس‌جمهوري در پاسخ به سؤالي در باره احتمال وجود‎ ‎نگراني در برخي كشورهاي منطقه از برنامه هسته‌اي ايران اظهار كرد:‌ اين آمادگي در‎ ‎ايران وجود دارد كه متخصصين هسته‌اي حوزه خليج فارس از نيروگاه‌هاي هسته‌اي كشورمان‎ ‎بازديد كرده و با متخصصان ايراني گفت‌وگو كنند. ايران يگانه كشوري است كه جزئيات‎ ‎فعاليت‌هاي هسته‌اي آن برخلاف قانون توسط آژانس بين‌المللي هسته‌اي‎ در رسانه‌ها ‎منتشر شده است و به واسطه اين افشاگري غيرقانوني تعدادي از دانشمندان هسته‌اي‎ ‎كشورمان توسط ايادي صهيونيست‌ها به شهادت رسيده‌اند‎.

ديدار با جمعي از نخبگان آمريكايي

رئيس‌جمهوري سران آمريكا را به تجديدنظر اساسي‎ ‎در سياست‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي اين كشور فراخواند و گفت: بحران‌هاي اقتصادي، سياسي و‎ ‎اجتماعي موجود در جهان حاصل تغيير نيافتن سياست‌ها و تئوري‌هاي يك جانبه نظام‎ ‎سرمايه‌داري و در راس آن دولت آمريکا و برخي دولت‌هاي اروپايي است که اين سياست‌ها‎ ‎ديگر پاسخگوي مطالبات ملت‌ها نيست و بايد تغيير پيدا کند‎.

احمدي‌نژاد در حاشيه شصت‌وششمين مجمع عمومي سازمان ملل متحد در‎ ‎ديدار جمعي از نخبگان آمريكايي با تاكيد بر اين‌كه امروز شرايط جهان و ديدگاه‌ها و‎ ‎انديشه‌ها تغيير كرده است، گفت:‌ جهان نيازمند سياست‌ها و ارتباطات جديدي است،‎ ‎چراكه اگر در گذشته يك يا چند دولت مي‌توانستند به نوعي نظامي را در جهان برقرار‎ ‎كنند، ديگر ادامه آن وضع امكان‌پذير نيست و ملت‌ها آن را نمي‌پسندند‎. ‎

احمدي‌نژاد، گفت: جهان نيازمند تئوري‌هاي جديدي است كه البته اين تئوري‌ها بايد مبتني بر اصول مشترك انساني يعني احترام به همه ملت‌ها، آزادي و عدالت باشد.

اقتصاد ايران ‎

احمدي‌نژاد در ادامه، اظهارات يكي از نخبگان‎ آمريكايي را درباره آينده اقتصاد ايران مورد اشاره قرار داد و گفت: آينده بسيار خوبي در انتظار‎ ‎اقتصاد ايران است. امروز روند ورود سرمايه خارجي به كشور شتاب گرفته است، ضمن‎ ‎اين‌كه اقتصاد ايران نسبتاً خود اتكا بوده و اكثر نيازهاي خود را در داخل كشور توليد‎ ‎مي‌كند. البته از سرمايه‌گذاري خارجي هم استقبال و شركت‌هاي جهاني را به‎ ‎سرمايه‌گذاري در بخش‌هاي مختلف ايران دعوت مي‌كنيم‎. ‎

رئيس‌جمهوري در پاسخ به سؤال يكي از نخبگان درباره رشد اقتصادي ايران، اظهار داشت: اقتصاد ايران روند رو به رشدي به خود گرفته و‎ ‎در طول 6 سال گذشته توليد خودرو، سيمان، مس، آلومينيوم، فولاد و ساخت‌وساز مسكن‏‎ ‎تقريباً بيش از دو برابر افزايش داشته و اين بدان معناست كه اقتصاد ايران از ميزان‎ ‎رشد بالايي برخوردار است.

احمدي‌نژاد،‌افزود: البته بايد توجه داشت كه افزايش قيمت نفت در رشد اقتصادي‎ ‎تاثير دارد، اما تعيين‌كننده نيست، چراكه درآمد حاصل از فروش نفت صرف واردات مي‌شود‎ ‎و به نسبت افزايش قيمت نفت، قيمت كالاهاي وارداتي هم افزايش مي‌يابد‎. ‎

رئيس جمهوري به سخنان يكي ديگر از نخبگان آمريكايي‎ ‎درباره هدفمندي يارانه‌ها اشاره كرد و گفت: دولت مرحله اول اين طرح را با قاطعيت و‎ ‎همكاري عمومي مردم و تقريباً بدون هيچ‌گونه تنش و مشكلي انجام داد و براي اجراي مراحل بعدي‎ ‎اصلاحات اقتصادي هم برنامه‌ريزي شده است و اميدواريم مرحله بعدي آن امسال انجام‏‎ ‎شود‎. ‎

رئيس‌جمهوري در پاسخ به سؤال يكي از نخبگان درباره‎ ‎علت سوءتفاهم موجود ميان ايران با برخي كشورهاي اروپايي و آمريكا، گفت: اين سوءتفاهم‎ ‎ريشه تاريخي دارد.رئيس‌جمهوري خاطرنشان كرد: تعجب‌آور است كه برخي‎ ‎سياستمداران آمريكايي چنين تصور مي‌كنند كه مي‌توان ايران را از معادلات جهاني حذف‎ ‎كرد، اما معتقديم امروز جهان به جايي رسيده است كه حتي كشورهاي بسيار كوچك آفريقايي را‎ ‎هم نمي‌شود حذف كرد‎. ‎

همكاري بر پايه احترام

احمدي‌نژاد گفت: جهان‎ ‎بايد با مشاركت همگاني اداره شود و ديگر دوران فرمانروا و فرمانبر بودن به پايان‎ ‎رسيده است.

رئيس جمهوري با بيان اين‌كه سياستمداران آمريكايي بايد باور كنند كه ايران ديگر آزاد شده است، گفت: دولت ‎آمريكا به جاي لشكركشي به اطراف مرزهاي ايران مي‌تواند هزينه‌هاي آن را براي بهبود‎ ‎وضع مردم آمريكا به كار بگيرد. جمهوري اسلامي ايران همواره از همكاري و روابط‎ ‎صادقانه بر پايه احترام و عدالت استقبال كرده است‎. ‎

احمدي‌نژاد با بيان اين‌كه دشمني با ايران هيچ سودي براي‎ ‎دولت‌هاي غربي ندارد، تصريح كرد: ايران امروز به مراتب قدرتمندتر و پيشرفته‌تر از‎ ‎ايران 30 سال گذشته است. دولت‌هاي غربي ملت ايران را تحريم كردند، اما امروز اقتصاد‎ ‎كشورهاي خود دچار بحران شده است؛ البته ما از تحريم استقبال نمي‌كنيم، اما همگان‎ ‎بايد بدانند كه با تحريم و تهديد نمي‌توان ايران را ساقط كرد يا رژيمي روي كار آورد‎ ‎كه مورد پسند تحريم‌كنندگان باشد. چنين اتفاقي ديگر در ايران نخواهد افتاد‎. ‎

تعريف جديد از منافع ملي

احمدي‌نژاد در پاسخ به سخنان يكي ديگر از نخبگان‎ ‎درباره منافع ملي ايران و آينده منطقه گفت: از مفاهيمي كه بايد در آن تجديدنظر شود،‎ ‎مفهوم منافع ملي است؛ ‌متاسفانه برخي كشورها منافع ملي خود را در تناقض با منافع‎ ‎ساير كشورها تعريف مي‌كنند و همين موجب جنگ و درگيري است. ما بر اين باوريم كه ‎مي‌توان تعريف جديدي از منافع ملي ارائه كرد كه در آن منافع همه ملت‌ها هم‌ جهت و‎ ‎مكمل هم باشد و مي‌توان دنيا را به گونه‌اي اداره كرد كه همه سود ببرند، از اين‌رو‏‎ ‎ملت ايران منافع خود را در تضاد با ساير كشورها تعريف نكرده است‎. ‎

رئيس‌جمهوري در پاسخ به سؤالي درباره امنيت خليج‎فارس، اظهار كرد: خليج فارس از مناطق اصلي انرژي است و بايد امنيت در آنجا برقرار‎ ‎باشد، ضمن اين‌كه كشورهاي منطقه مي‌توانند بدون دخالت سايرين امنيت را به طور كامل‏‎ ‎در اين منطقه برقرار كنند و بي‌ترديد ايران نقش فعالي در اين راستا خواهد داشت‎.

رئيس جمهوري گفت: هيچ‌كس‎ ‎نبايد تلاش كند كه تحولات منطقه و مطالبات مردم را به نفع خود مصادره كند، اين‌گونه‎ ‎اقدامات تكرار اشتباهات گذشته است. دولت آمريكا و مسئولان آن نيز اگر رفتار خود را‎ ‎اصلاح كنند و نگاه درازمدت داشته باشند، سود خواهند برد.

وي درباره موضوع هسته‌اي ايران گفت: ‎به جاي تقابل در موضوع هسته‌اي، همكاري به نفع همه است و شش سال قبل در سازمان ملل‎ ‎از جهانيان دعوت كردم كه كنسرسيومي براي غني‌سازي در ايران تشكيل شود. امروز ايران ‎حداقل به چهار رآكتور هسته‌اي براي توليد برق نياز دارد و شركت‌هاي آمريكايي هم‎ ‎مي‌توانند در ساخت اين نيروگاه‌ها مشاركت داشته باشند‎. ‎

احمدي‌نژاد در پاسخ به پرسشي درباره وجود سيستمي‎ ‎براي برخورد نداشتن احتمالي نيروهاي نظامي ايران و آمريكا در خليج‌فارس گفت:‌ ايران از‎ ‎اين‌كه سيستم هشداري ميان نيروهاي نظامي دو كشور باشد، استقبال مي‌كند، اما بهتر اين‎ ‎است كه ناوها و نيروهاي نظامي آمريكايي خليج فارس را ترك كنند، چراكه اين كار را به‎ ‎سود آمريكا مي‌دانيم، مگر اين‌كه كساني باشند كه اقتصاد آمريكا را بر پايه نظاميگري‎ ‎تعريف كرده باشند.

به گفته رئيس جمهوري قدرت نظامي نبايد حق بيشتري‎ ‎براي كسي ايجاد كند.

احمدي‌نژاد در ادامه با اشاره به پيشنهاد يكي از‎ ‎نخبگان براي سرمايه‌گذاري شركت‌هاي آمريكايي در ايران، گفت: ايران از حضور شركت‌هايخارجي از جمله آمريكا براي سرمايه‌گذاري استقبال‎ ‎مي‌كند و آن را به نفع دوستي ميان ملت‌ها مي‌داند.

رئيس جمهوري درباره سخنان يكي ديگر از نخبگان درباره تحولات‎ ‎منطقه، اظهار كرد: ايران معتقد است، ملت‌ها مي‌توانند مسائل خود را بدون دخالت‎ ‎ديگران برطرف كنند و جمهوري اسلامي ايران اعتقادي به دخالت در امور ساير كشورها‎ ‎ندارد. تقريباً همه رهبران حاشيه خليج فارس هم اعلام كرده‌اند كه از ايران هيچ‌گونه‎ ‎نگراني ندارند. همچنين معتقديم اگر بعضاً اظهارنظري صورت مي‌گيرد تحت فشار قدرت‌هاي‎ ‎خارجي است‎. ‎

ديدار روساي جمهوري ايران و موريتاني

روساي جمهوري ايران و موريتاني روز گذشته در نواكشوت با يكديگر ديدار و درباره راه‌هاي گسترش روابط دو كشور گفت‌وگو كردند.

به گزارش ايرنا، محمود احمدي‌نژاد پس از ورود به نواكشوت، با «محمد ولد عبدالعزيز» در كاخ رياست جمهوري موريتاني در پشت درهاي بسته ديدار كرد.

پس از ديدار خصوصي روساي جمهوري دو كشور احمدي نژاد در ضيافت ناهار همتاي موريتاني خود شركت كرد.

بيانيه روساي جمهوري ايران و موريتاني

روساي جمهوري اسلامي ايران و موريتاني با صدور بيانيه‌اي مشترك با توجه به تحولات كنوني جهاني، بر ايجاد نظام بين‌المللي جديد مبتني بر عدالت و احترام به حقوق ملت‌ها تاكيد كردند.

به گزارش ايرنا در اين بيانيه مشترك كه شامگاه (يكشنبه) و در پايان سفر رسمي يك روزه «محمود احمدي‌نژاد» به موريتاني صادر شد، رؤساي جمهوري ايران و موريتاني ضمن استقبال از افتتاح سفارت‌خانه‌هاي دو كشور در نواكشوت و تهران، با توجه به اشتراكات فرهنگي و اسلامي دو كشور بر لزوم بسط و گسترش همكاري‌هاي مختلف مورد علاقه فيمابين بر مبناي اصل احترام متقابل و حاكميت ملي و در چارچوب اصول و مباني انساني، اسلامي و بين‌المللي تأكيد كردند. ‏

احمدي‌نژاد و «محمد ولد عبدالعزيز» همچنين توافق كردند كه زمينه برگزاري كميسيون مشترك سياسي اقتصادي را فراهم و اولين اجلاس آن را در آينده نزديك برگزار كنند. ‏

رؤساي جمهوري اسلامي ايران و موريتاني، مسأله فلسطين را از مهمترين اولويت منطقه‌اي و بين المللي و داراي جايگاه ويژه در جهان اسلام دانسته و ضمن اعلام حمايت از مبارزات مردم فلسطين، بر اهميت وحدت صفوف فلسطيني‌ها در مسير دفاع برپايي دولت فلسطيني در سراسر سرزمين فلسطين به پايتختي قدس شريف و بازگشت آوارگان فلسطيني به وطن اصلي خود تاكيد كردند. ‏احمدي‌نژاد و محمد ولد عبدالعزيز بر ضرورت ايجاد جهاني خالي از سلاح كشتار جمعي تأكيد كرده و خواستار اقدام نهادهاي بين‌المللي ذيربط جهت اتخاذ اقدامات اجرايي مناسب در اين راستا شدند. ‏

رئيس‌جمهوري ايران همچنين بعد از اين سفر كوتاه و چند ساعته با بدرقه رسمي رئيس‌جمهوري موريتاني براي رايزني با «عمر حسن البشير» همتاي سوداني خود، نواكشوت را به مقصد خارطوم ترك كرد. 



نوشته شده در   سه شنبه 5 مهر 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode