ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 4 مهر 1390     |     کد : 25814

سازمان ملل نبايد ابزار قدرت‌هاي جهاني شود

مديريت مشترك حق همه ملت‌هاست و ما بايد به عنوان نمايندگان ملت‌هايمان از آن دفاع كنيم ...

رئيس‌جمهوري در مجمع عمومي سازمان ملل: سازمان ملل نبايد ابزار قدرت‌هاي جهاني شود
مديريت مشترك حق همه ملت‌هاست و ما بايد به عنوان نمايندگان ملت‌هايمان از آن دفاع كنيم
رئيس‌جمهوري با تأكيد بر اين‌كه آزادي حقيقي، عدالت، حق انتخاب، عزت، رفاه وامنيت پايدار حق همه ملت‌هاست، اظهار داشت: كسب اين ارزش‌ها نه از طريق اتكاي به مديريت ناصالح جهاني موجود يا دخالت مستكبران يا از مجراي تفنگ‌ نيروهاي ناتو، بلكه در سايه استقلال و پذيرش حقوق متقابل و همدلي و همكاري به‌دست خواهد آمد.

دكتر محمود احمدي‌نژاد شامگاه پنج‌شنبه در صحن علني شصت و ششمين مجمع عمومي سازمان ملل با طرح اين سوال كه آيا راهي براي حل مشكلات جامعه بشري و نيل به آرزوهاي تاريخي براي صلح و امنيت و برابري، از درون سازوكارهاي فعلي حاكم وجود دارد، گفت: همه كساني كه تلاش كردند با حفظ انديشه و مباني وضع موجود اصلاحاتي انجام دهند، شكست خوردند.

رئيس‌جمهوري با اشاره به اين‌كه ايده سازمان ملل يك دستاورد بزرگ و تاريخي جامعه بشري است و بايد آن را مهم دانست و از ظرفيت‌هاي آن حداكثر استفاده را كرد، گفت: نبايد اجازه دهيم كه سازمان ملل بيش از اين از جايگاه اصلي خود يعني محل تبلور اراده جمعي ملت‌ها تنزل كرده و به ابزاري براي قدرت‌هاي جهاني بدل شود. براي تامين صلح و امنيت پايدار بايد زمينه دخالت و مشاركت همگاني را از طريق سازوكارهاي عادلانه فراهم كنيم.‏

احمدي‌نژاد در ادامه با بيان اين‌كه مديريت مشترك حق همه ملت‌هاست و ما بايد به عنوان نمايندگان ملت‌هايمان از آن دفاع كنيم، گفت: برخي قدرت‌ها مي‌كوشند تا جامعه جهاني را از امكان تفاهم و همكاري جمعي و مشترك نااميد كنند، اما بايد باور كنيم كه مي‌توانيم به مديريت مشترك واقعي دست پيدا كنيم.‏

رئيس‌جمهوري با بيان اين‌كه تركيب شوراي امنيت ناعادلانه است، گفت: تغييرات و اصلاحات براي تشكيل كامل و واقعي سازمان ملل نياز اصلي و اساسي است كه مجمع عمومي بايد به آن بپردازد.

احمدي‌نژاد ادامه داد: جهان اكنون بيش از هر زمان ديگري شاهد بيداري گسترده در سرزمين‌هاي اسلامي، در آسيا، اروپا و آمريكاست و هر روز بر دامنه تحولات عدالت طلب و آزاديخواه افزوده مي‌شود و بدين ترتيب راه به سوي آن آينده درخشان گشوده‌تر مي‌گردد.‏

رئيس‌جمهوري در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اين‌كه روشن است كه عليرغم دستاوردهاي بزرگ تاريخي جامعه بشري با آرزوها و آرمان‌هاي فطري خود فاصله بسيار دارد، گفت: امروز عموم ملت‌ها از وضع موجود ناراضي‌اند و به رغم تمايل عمومي انسان‌ها به صلح، پيشرفت و برادري، همانگونه كه مي‌بينيم جنگ‌ها، كشتارها، فقر گسترده، بحران‌هاي اقتصادي، اجتماعي و سياسي، تبعيض‌ها، تحقيرها، خودخواهي‌ها و ناامني‌ها، حقوق و شخصيت ملت‌ها را مخدوش و رنج‌ها و خسارات غير قابل جبراني را تحميل كرده است. ‏

احمدي‌نژاد با طرح اين سؤال كه چه كساني در چند قرن دوره سياه برده‌داري ده‌ها ميليون انسان را به زور از آفريقا و ساير مناطق ربوده و در آمريكا و اروپا قرباني مطامع مادي خود كردند؟ تاكيد كرد: تحميل بيش از چهار قرن دوره غمبار استعمار و اشغال سرزمين و چپاول گسترده منابع و نابودي استعدادها و زبان و فرهنگ و هويت ملتها را چه كساني انجام داده‌اند؟

وي افزود: چه کساني جنگ‌هاي اول و دوم جهاني با حدود هفتاد ميليون کشته و صدها ميليون مجروح و آواره و جنگ كره و ويتنام را راه انداختند؟ چه کساني با فريبکاري، صهيونيست‌ها و بيش از 60 سال جنگ، آوارگي، ترور و کشتار را بر ملت فلسطين و ملت‌هاي منطقه تحميل و از آن حمايت كرده‌اند؟ چه کساني ده‌ها سال دولت‌هاي ديکتاتوري و کودتايي را بر ملت‌هاي آمريکاي لاتين، آفريقا و آسيا تحميل کرده و با آنان رابطه صميمي داشته‌اند؟ چه کساني از بمب اتم عليه مردم بي دفاع استفاده کردند و امروز هم هزاران کلاهک هسته‌اي ذخيره کرده‌اند.‏

احمدي‌نژاد با بيان اينكه شوراي امنيت كه مسئول امنيت جهاني است در سيطره چه كساني است گفت: دهها سئوال مشابه وجود دارد كه البته پاسخ آنها روشن است. قريب به اتفاق ملت‌ها و دولت‌هاي جهان در اين امور نقشي نداشته و ندارند، بلكه خود قرباني بوده و خسارات فراوان ديده‌اند. مثل روز روشن است كه همان برده‌داران و استعمارگران و مسببان جنگ اول و دوم و نابساماني‌هاي پس از آن تا به امروز با تغيير چهره بر شوراي امنيت و مراكز اصلي اقتصادي و سياسي جهان سيطره پيدا كرده‌اند.‏

وي گفت: اگر برخي كشورهاي اروپايي به بهانه هلوكاست پس از شش دهه همچنان به صهيونيست‌ها جريمه مي‌پردازند، آيا مسببان برده‌داري و استعمار نبايد به ملت‌هاي خسارت ديده، جريمه بپردازند؟ اگر خسارات دوران برده‌داري و استعمار پرداخت شود، وضع ابر سرمايه‌داران پشت صحنه دولت‌هاي آمريكا و اروپايي چه خواهد شد؟ آيا فاصله‌اي بين شمال و جنوب باقي مي‌ماند؟ اگر فقط نيمي از هزينه‌هاي نظامي دولت آمريكا و متحدين آن در ناتو، صرف رفع مشكلات اقتصادي ملت‌هايشان شود، آيا اثري از بحران اقتصادي باقي خواهد ماند. با پرداخت اين مقدار به ملتهاي فقير نتيجه چه خواهد شد؟

احمدي‌نژاد با اشاره به اين‌كه سؤال اصلي اين است كه ريشه اين رفتار غلط چيست؟ اظهار داشت: علت اصلي را بايد در باورها و رفتارهاي گروه حاكم جستجو كرد. عده‌اي به هم پيوسته و سازمان يافته كه بر خلاف گرايش‌هاي فطري بشري، به خداي يكتا و راه پيامبران ايمان ندارند و هواهاي خود را جاي خدا نشانده‌اند. نزد آنان فقط قدرت و ثروت اصالت دارد و همه برنامه‌ها در خدمت كسب آن است و ملتهاي ضعيف در برابر آنان اميدي به استيفاي حقوق قانوني خود ندارند.‏رئيس‌جمهوري ادامه داد: استعمارگران و قدرت‌طلبان براي تامين منافع و اهداف سلطه‌گرانه خود فريبكاري و پنهان‌كاري و ترويج مواد مخدر و حتي ترور و كشتن انسان‌ها را هم مجاز مي‌شمارند. پس از اشغال افغانستان توسط ناتو، توليد مواد مخدر چندين برابر شده است و تحمل كوچكترين انتقاد يا سؤال را ندارند و به‌جاي پاسخگويي به تخلفات خود، هميشه طلبكاري مي‌كنند.‏

احمدي‌نژاد افزود: آنها با استفاده از شبكه استعماري رسانه‌اي در برابر سئوال از هلوكاست، سئوال‌كننده را مورد هجمه و تهديد قرار مي‌دهند و در برابر سئوال از 11 سپتامبر، تهديد به تحريم و حمله نظامي مي‌كنند. سال قبل، پس از طرح ضرورت تشكيل كميته حقيقت‌ياب براي روشن شدن زواياي پنهان ماجراي ‌تلخ 11 سپتامبر كه خواست دولت‌ها و ملت‌هاي مستقل و حتي ملت آمريكاست، به جاي ارائه پاسخ روشن، اينجانب و ملتم توسط دولت آمريكا مورد تهديد و فشار قرار گرفتيم. به جاي تشكيل كميته حقيقت ياب 11 سپتامبر، متهم اصلي را كه از مدتها قبل تحت نظر آنان بود، كشتند و به دريا انداختند.‏



گفت‌وگو با‎ ‎شبكه پي.بي.اس آمريكا‎

رئيس‌جمهوري با بيان اين‌كه ملت ايران تحريم را به فرصتي براي حركت‎ ‎و پيشرفت پرشتاب تبديل كرده است، گفت: برخي كشورهاي سلطه‌گر غربي جمهوري اسلامي‎ ‎ايران را تحريم كرده‌اند، اما امروز اروپا و آمريكا دچار بحران اقتصادي شده‌اند و‎ ‎اينان در حقيقت خودشان را تحريم كرده‌اند‎.

‎احمدي‌نژاد در مصاحبه با‎ ‎«چارلي رز» خبرنگار مشهور شبكه «پي.بي.اس» آمريكا در پاسخ به سؤالي درباره اين‌كه‎ ‎تحريم‌ها چه آثار منفي در ايران داشته است اظهار داشت:‌ البته تحريم‌ها برخي مزاحمت‌هايي را به‌وجود آورد كه اين‎ ‎مزاحمت‌ها و مشكلات در تجارت آزاد هم ممكن است پيش بيايد. ملت ايران از تحريم‎ ‎استقبال نمي‌كند و اصولا آن را اقدامي زشت مي‌داند كه راه همكاري‌هاي دوستانه را‎ ‎مسدود مي‌كند. تحريم بيش از آنكه اقدامي اقتصادي باشد يك برخورد و اقدام سياسي‎ ‎است‎.

‎‎وي در‎ ‎پاسخ به سؤالي درباره برخي انتقادها و مخالفت‌ها با دولت وي در داخل ايران اظهار‎ ‎داشت: ايران جامعه‌اي آزاد است و احزاب و گروه‌ها آزاد هستند كه اظهارنظر و انتقاد‏‎ ‎كنند. در مورد بعضي اعضاي كابينه كه داراي ديدگاه‌هاي سازنده و مثبت هستند برخي‎ ‎مخالفت‌هايي مطرح مي‌كنند و كسي مانع آنها نمي‌شود و اين نشان مي‌دهد كه دولت آزادي‎ ‎كامل برقرار كرده و از اين‌كه كسي حرفي بزند، هيچ گونه نگراني ندارد‎.

‎رئيس‌جمهوري ‎در پاسخ به سؤالي درباره سوريه اظهار داشت: ديدگاه جمهوري اسلامي ايران در مورد همه كشورها حمايت از آزادي، عدالت و حق انتخاب آزاد است و هيچ دولتي نبايد در‎ ‎امور ساير كشورها دخالت كند‎.

‎احمدي‎‌‎نژاد با تاكيد بر اين كه مواضع جمهوري اسلامي ايران در حوزه سياست خارجي كاملاً‎ ‎روشن و علني است، گفت: حمايت و مخالفت ايران علني و آشكار است و در اعلام مواضع خود‎ ‎از كسي هراسي نداريم. ايران با دولت و مردم سوريه روابط دوستانه و صميمي دارد و در‎ ‎تلاش هستيم بين دولت و عده‌اي كه اعتراض دارند، تفاهم ايجاد كنيم‎.

‎رئيس جمهوري در پاسخ به سؤالي‎ ‎درباره شرايط بعد از انتخابات رياست جمهوري ايران گفت: كساني كه نسبت به انتخابات‎ ‎اعتراض و انتقادي داشتند، مطالبات خود را مطرح كردند و مراجع قانوني هم به ادعاي‎ ‎مطرح شده رسيدگي كردند، اما بايد ميان اين عده و افراد معدودي كه به دنبال خسارت زدن‎ ‎به اموال عمومي و تعدي به حقوق مردم و تخلف از قانون بودند، تفاوت قائل شد. در همه‎ ‎جاي دنيا دستگاه قضايي به تخلفات چنين افرادي رسيدگي مي‌كند و در ايران هم چنين‎ ‎است‎.

‎رئيس‌جمهوري در پاسخ به سؤالي درباره اين‌كه عده‌اي معتقدند با توجه به شرايط‎ ‎سوريه ساير تحولات منطقه به نفع ايران نخواهد بود؟ گفت: هر جا كه مردم احترام،‎ ‎آزادي و عدالت داشته باشند، به نفع ايران است. اصولا منافع ايران با‌ آنچه كه غربي‎ها به آن باور دارند، متفاوت است؛ چرا كه ايران به دنبال تسلط بر ديگران نيست بلكه‎ ‎به دنبال ساختن دنيايي هستيم كه همه در آن به طور عادلانه و احترام‌آميز زندگي‏‎ ‎كنند‎.

‎احمدي‌نژاد در پاسخ به سؤالي درباره سفر نخست وزير تركيه به قاهره و‎ ‎سخنان وي مبني بر ضرورت تشكيل دولت دموكراتيك و آزاد در مصر و اين‌كه جمهوري اسلامي‎ ‎ايران چه موضعي در خصوص حكومت جديد مصر دارد اظهار داشت: ما تعيين نمي‌كنيم كه در‎ ‎مصر چه نوع حكومتي بر سركار بيايد. اين اختيار و حق مردم مصر است كه بايد آزادانه‎ ‎نوع حكومت خود را انتخاب كنند و هر آنچه مردم انتخاب كردند ما به آن احترام مي‎‎گذاريم و از آن حمايت خواهيم كرد.

‎رئيس‌جمهوري در پاسخ به سؤالي در مورد روابط ايران و آمريكا و اين‌كه ‎آيا ايران تمايل دارد روابط خود را با اين كشور بهبود بخشد گفت: اگر بناست روابط دو كشور بهبود يابد، بايد نوع‎ ‎نگاه دولتمردان آمريكا تغيير كند و رسماً اعلام كنند كه براي ملت و دولت ايران‎ ‎احترام قائل بوده و به تعهدات خود عمل خواهند كرد‏‎.

‎احمدي نژاد در پاسخ به‎ ‎اين‌كه آيا تمايل داريد دولت‌هاي ايران، آمريكا و روسيه در مذاكرات مشترك مسائل‎ ‎موجود جهان را مورد تبادل نظر قرار دهند گفت: ايران از هر اقدامي كه به تفاهم و‎ ‎همكاري در سطح بين‌المللي و برقراري عدالت كمك كند، استقبال مي‌كند‎.

‎احمدي‌نژاد در پاسخ به سؤالي درمورد فعاليت‎هاي هسته‌اي ايران و غني‌سازي 20 درصد، اظهار داشت: امروز اين آمادگي‏‎ ‎وجود دارد كه اگر سوخت 20 درصد مورد نياز كشورمان تامين شود، غني سازي 20 درصد را‏‎ ‎متوقف كنيم‎.

‎رئيس‌جمهوري رفتار آژانس بين‌المللي انرژي اتمي را دوگانه و تبعيض‎‌آميز دانست و گفت: آژانس‎ بين‌المللي انرژي اتمي برخلاف قانون اسامي دانشمندان هسته‌اي ايران را منتشر كرد؛‎ ‎اين يك تخلف بزرگ بود كه تاكنون باعث ترور سه نفر از دانشمندان كشورمان شد.



مصاحبه با مديران‎ ‎و سردبيران آسوشيتدپرس‎

رئيس‌جمهوري گفت: دولت آمريكا بايد بپذيرد كه ملت ايران خارج از اراده و سلطه‎ ‎آنها به پيشرفت رسيده است و تا زماني كه اين موضوع را نپذيرد، دچار مشكل و تناقض در‎ ‎رفتار خواهد بود‎.

‎احمدي‌نژاد در مصاحبه با مديران و اعضاي شوراي‎ ‎سردبيري آسوشيتدپرس در پاسخ به سؤالي درباره حادثه 11 سپتامبر خاطر نشان كرد‏‎: در موضوع 11 سپتامبر صرفاً چند سؤال در مورد عوامل ايجاد آن مطرح كرديم. در اين‏‎ ‎حادثه 3 هزار نفر از مردم آمريكا كشته و عده زيادي از مردم منطقه ما متهم به‎ ‎تروريست پروري شدند، اين حادثه موجب حمله نظامي به دو كشور در منطقه خاورميانه شد و‎ ‎به واسطه آن تاكنون بيش از يك ميليون نفر كشته و ميليون‌ها نفر آواره شده‌اند. با‎ ‎توجه به ابعاد اين حادثه، آيا اشكال دارد كه سؤال شود بالاخره علت اصلي و عوامل آن‎ ‎چه كساني بودند؟

احمدي‌نژاد با بيان اين‌كه با روي كار آمدن ‎رئيس‌جمهوري جديد آمريكا چنين تصوري به وجود آمد كه وي اشتباهات دولت‌هاي قبلي را جبران خواهد كرد، گفت: اين تصور روز به روز در حال رنگ باختن است، اما‎ ‎هنوز فرصت به طور كامل از دست نرفته است‎.

‎رئيس‌جمهوري در پاسخ به اين‌كه آيا سند و مدركي در‏‎ ‎اختيار دارد كه ايالات متحده خودش براي حمله به برج‌هاي دوقلو زمينه چيني كرده‎ ‎است، گفت: عده‌اي در آمريكا با انتشار كتاب‌هاي متعدد و بررسي برخي گزاره‌ها‎ ‎چنين ادعايي را مطرح كردند؛ اما اگر بنابر پيشنهاد ايران، كميته حقيقت يابي براي‎ ‎بررسي اين حادثه تشكيل شود، درستي و نادرستي آن براي همگان روشن خواهد شد و معتقديم‎ ‎هر كس كه چنين اقدامي را انجام داده است، بايد شناسايي و محاكمه شود‎.

‎رئيس‌جمهوري در پاسخ به سؤالي درباره سه نفر از اتباع آمريكايي كه‎ ‎به طور غيرقانوني وارد مرزهاي ايران شده بودند، گفت: ايران اين افراد‎ ‎را در يك اقدام انساني و البته يكطرفه آزاد كرد كه تاكنون عمل متقابلي مشاهده‎ ‎نشده است.

البته اميدواريم رئيس‌جمهوري آمريكا به قول خود مبني بر تغيير سياست دولت‎ ‎آن كشور در قبال ايران عمل كند؛ اما همگان بايد توجه داشته باشند كه فرصت‌ها هميشه‎ ‎در اختيار نيست‎.

‎احمدي‌نژاد در‎ ‎پاسخ به سؤالي در مورد فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران و احتمال آغاز مذاكرات در اين باره‎ ‎اظهار داشت: ايران همواره آماده گفت‌وگو و مذاكره بوده و از تعامل و همكاري استقبال‎ ‎مي‌كند. ليكن موضوع هسته‌اي ايران كه يك موضوع حقوقي است، از طرف برخي دولت‌هاي‎ ‎غربي به موضوع سياسي تبديل شده است. ملت ايران بيش از تعهدات قانوني با آژانس‎ ‎بين‌المللي هسته‌اي همكاري داشته، اما متاسفانه آژانس تحت فشار دولت‌هاي غربي قرار‎ ‎دارد و برخورد حقوقي نمي‌‌كند‎.

‎رئيس‌جمهوري تصريح كرد: امروز ايران ديگر هسته‌اي‎ ‎شده و همه بايد آن را بپذيرند و اين در حالي است كه برنامه هسته‌اي ايران كاملاً‎ ‎صلح‌آميز است‎.

‎احمدي‌نژاد در پاسخ به سؤالي درباره پيش‌بيني خود از‎ ‎انتخابات رياست جمهوري آينده آمريكا گفت: مردم آمريكا بايد در اين زمينه تصميم‎ ‎بگيرند و ايران علاقه ندارد در اين موضوعات دخالت كند، اما فكر نمي‌كنم آقاي اوباما‎ ‎براي دور دوم مانع جدي پيش رو داشته باشد و نيازي ندارد كه براي كسب راي به ‎صهيونيست‌ها امتياز داده و دست به لشكركشي بزند. چنين به نظر مي‌رسد كه با توجه به‎ ‎شرايط موجود مي‌تواند به راحتي براي دور دوم هم راي بياورد‏‎.

‎احمدي‌نژاد‎ ‎در پاسخ به سؤالي در مورد تظاهرات پس از انتخابات رياست جمهوري ايران، گفت: ايران‎ 75ميليون نفر جمعيت دارد و 40 ميليون نفر يعني 85 درصد مردم واجد شرايط، در‏‎ ‎انتخابات شركت كردند و در تهران رقيب بنده 3 ميليون و در كل كشور 13 ميليون راي‏‎ ‎آورد. حتي اگر 17 ميليون نفر در اين تظاهرات شركت مي‌كردند، موضوعي طبيعي بود، ضمن‏‎ ‎اين‌كه شمار قابل توجهي از افراد كه در اين تظاهرات شركت كردند، مطالبات خود را مطرح‎ كردند ‎و مراجع قانوني هم آنها را مورد بررسي قرار داد.



در جمع اساتيد و دانشگاهيان آمريكايي ‏

رئيس‌جمهوري گفت: آمريكا به دنبال مصادره حركت‌هاي مردمي درمنطقه خاورميانه به نفع تامين منافع خود است. ‏

احمدي نژاد در جمع اساتيد، دانشجويان و پژوهشگران دانشگاه‌هاي مختلف آمريكا اظهار داشت: اين حركت توفاني يك علامت و نشانه از خشم و انزجار مردم خاورميانه است كه از تحقير غرب به ستوه آمده اند.

وي با انتقاد از سخنان رئيس‌جمهوري آمريكا در مقر سازمان ملل متحد گفت: رئيس‌جمهوري آمريكا امروز به نوعي مردم فلسطين را تهديد كرد و بر خلاف منشور سازمان ملل از آنها خواست با اشغالگران گفت‌وگو كند.

احمدي نژاد يادآور شد: ما به عنوان دولت ايران حق ملت فلسطين مي‌دانيم كه دولتي داشته باشند كه تمام سرزمين فلسطين را دربر بگيرد.



ديدار با مديران رسانه‌هاي آمريكايي

رئيس جمهوري در ديدار مديران و چهره‌هاي برجسته رسانه‌هاي آمريکايي، با بيان اين‌که ملت‌ها عليه ديکتاتورها به پا خاستند، اظهار داشت: موج بيداري که در دنيا به راه افتاده است در آينده به اروپا و آمريکا خواهد رسيد و در آن ترديدي وجود ندارد؛ بنابراين دولت‌هاي غربي که از ديکتاتورها حمايت مي‌کنند، بايدبه اصلاح رفتار خود بپردازند.‏ احمدي نژاد در پاسخ به سوال مدير روزنامه آتلانتيک درباره اجراي برنامه تحولات اقتصادي در ايران و اظهاراتي مبني بر موفقيت آميز نبودن آن اظهار داشت: در پاسخ به اين سؤال بايد به گزارش صندوق بين‌المللي پول اشاره کرد که هدفمند کردن يارانه‌ها را اقدامي بسيار موفقيت‌آميز و مبنايي توصيف کرده است؛ البته ممکن است در داخل کشور عده‌اي ديدگاه‌هاي مختلفي به اين برنامه‌ها داشته باشند که اينگونه اظهارات مرجع نهايي نيست و ادعاهايي است که بايد بررسي شود.

رئيس جمهوري خاطرنشان كرد: در كل تظاهرات پس از انتخابات حدود 33 نفر كشته شدند كه بيش از دو سوم آنها از نيروهاي پليس و طرفداران مردمي دولت بودند. اين درحالي است كه روزانه 30 نفر در آمريكا در درگيري با پليس كشته مي‌شوند.

احمدي نژاد در پاسخ به سؤال «نيويورك تايمز» مبني بر اينكه آيا ايران با توجه به تحولاتي كه در برخي از كشورها به‌وجود آمده است احساس نگراني ندارد، اظهار داشت: دليلي براي نگراني ايران وجود ندارد. كشورهايي كه سران آنها مورد حمايت آمريكا و برخي دولت‌هاي غربي قرار داشتند و بدون شك موج بيداري كه در بين ملت‌ها آغاز شده است به اروپا و آمريكا خواهد رسيد و اينها هستند كه بايد نگران باشند، چرا كه آنها از ديكتاتورها حمايت كردند.



گفت‌وگو با رسانه‌هاي بين المللي ‏

رئيس جمهوري در چهارمين روز از سفركاري خود به نيويورك اظهار داشت:‌اگر آمريكا، انگليس و ناتو از منطقه خليج فارس و درياي عمان خارج شوند، ايران به همراه كشورهاي منطقه مي توانند امنيت انرژي و منطقه را تامين كنند. ‏

احمدي‌نژاد در گفت‌وگو با رسانه‌هاي بين‌المللي افزود: رژيم صهيونيستي يك موضوع است و حق حاكميت ملت فلسطين موضوعي ديگر ما همواره از ملت فلسطين حمايت كرده‌ايم، امروز هم حمايت مي‌كنيم.

خبرنگار يك روزنامه مصري از احمدي‌نژاد درباره تلاش‌هاي جدي‌تر تهران و قاهره براي ارتقاي روابط پس از سقوط رژيم حسني مبارك سوال كرد و رئيس جمهوري وجود تماس‌ها ميان مسئولان دو كشور را مورد تاييد قرار داد.

خبرنگار ايتارتاس روسيه از اظهارات معاون وزارت خارجه اين كشور درباره احداث نيروگاه‌هاي هسته‌اي ديگر توسط روسيه در ايران خبر داد و نظر رئيس‌جمهوري را درباره چشم‌انداز همكاري‌هاي تهران و مسكو در اين زمينه پرسيد.

احمدي‌نژاد گفت: ما در برنامه ريزي‌هاي خود توليد 20 هزار مگاوات برق هسته‌اي را پيش‌بيني كرده‌ايم. يكهزار مگاوات توسط شركت‌هاي روسي ايجاد شده و 19 هزار مگاوات باقي است.

نماينده خبرگزاري بلومبرگ پرسيد: آيا حاضريد در مورد غني‌سازي 20 درصد مذاكره كنيد؟

رئيس جمهوري پاسخ داد: هميشه طرفدار گفت‌وگو بر پايه قانون و احترام و عدالت بوده‌ايم و اكنون هم هستيم.

پاسخ خانم اشتون راهم داديم كه آماده‌ايم.

احمدي‌نژاد ادامه داد: در اين دوره تاريخي يگانه راه‌حل مسائل گفت‌وگو است. جز قانون و منطق هيچ راه‌حل ديگري وجود ندارد. ما مشكلي براي گفت‌وگو نداريم و در هر سطحي آماده‌ايم گفتگوها را ادامه دهيم.

خبرنگار مجله نيوزويك سوال كرد: در پايتخت‌هاي غربي اين سؤال مطرح است كه در ايران چه كسي درباره موضوع هسته‌اي تصميم‌گيري مي‌كند، شما يا رهبري؟

احمدي نژاد تصريح كرد: براي دولت‌هاي غربي چه تفاوتي مي‌كند؟ مواضع هسته‌اي ما كاملا روشن است. معلوم است كه دولت سياست خارجي را اداره مي‌كند.

وي ادامه داد: قانون اساسي ما بسيار شفاف است. سه قوه داريم و جايگاه رهبري هم كاملاً واضح است. مهم اين است كه ايران هسته‌اي شد و تحريم‌ها و فشارها مانع از پيشرفت ايران نشد.

البته تصميم گيري اصلي در ايران ملت است. رهبري و دولت هم نظر ملت را دنبال مي‌كنند.

خبرنگار روزنامه «ميامي هرالد» با اشاره به تنش‌هاي جاري ميان دولت‌هاي آنكارا و دمشق سؤال كرد: آيا ايران تعهد دارد كه از حمله به سوريه جلوگيري كند؟

رئيس جمهوري با تاكيد بر اين كه هيچ كس نبايد در امور ديگران دخالت كند، خاطرنشان كرد: با تركيه روابط خوبي داريم.توصيه عمومي ما اين است كه هيچ كس نبايد تلاش كند كه در امور ديگران دخالت كند.

خبرنگار رويترز گفت: توصيه شما به دولت سوريه براي توقف برخورد با مردم آن كشور چيست؟

احمدي نژاد گفت: ديگران دخالت نكنند تا دولت‌ها و ملت‌ها با گفت‌وگو و مسائل را حل كنند. هركس كشته شود از نيروهاي دولتي يا مخالفان باشد محكوم مي‌كنيم. كشته شدن افراد كمكي به حل مشكل نمي‌كند.



گفت‌وگو با تلويزيون روسيه

رئيس‌جمهوري در گفت‌وگو با يك كانال تلويزيوني روسيه هم اعلام كرد: نظام سرمايه داري افراطي آمريكا ضدانساني و براي كشورهاي جهان مشكل آفرين شده است. ‏

به گزارش ايرنا، احمدي نژاد به «راشا تودي» گفت: براي جهان كاملاً روشن است كه ديكتاتورها توسط آمريكا دفاع و حمايت مي‌شوند.

وي،خاطرنشان كرد: قيام‌هاي مردمي در كشورهاي عربي و سراسر جهان عليه نفوذ نظام افراط گرايي سرمايه داري است كه ضدبشري به حساب مي‌آيد.رئيس‌جمهوري در پاسخ به اين سئوال كه آيا قيام مردم ليبي، عليه هژموني و نظام سلطه جويي آمريكا بود، گفت: بله! اين آرمان ملت‌ها است تا عليه نفوذ آمريكا قيام كنند.

امروز با برگزاري همه پرسي آزاد در ليبي مشخص خواهد شد كه آيا مردم اين كشور عليه نفوذ آمريكا هستند يا خير؟

احمدي‌نژاد روابط ايران و تركيه را بسيار خوب توصيف و در همين حال خاطرنشان كرد: اين به آن معني نيست كه ما هيچ اختلافي نداريم.

به عقيده من، استقرار ايستگاه رادار در تركيه بر مردم اين كشور تحميل شده است.



ديدارهاي احمدي‌نژاد

رئيس جمهوري ساختن ايران و همزمان الهام بخش بودن براي ملت‌هاي جهان را مهمترين ماموريت ايرانيان دانست و گفت: دنيا نيازمند راه جديدي است و يگانه ملتي كه مي‌تواند اين راه را به بشريت معرفي كند، فرهنگ و تمدن ملت ايران است.

احمدي‌نژاد در ديدار ايرانيان مقيم آمريكا با تاكيد بر اين‌كه ملت ايران در طول تاريخ منادي عدالت و مهرباني بوده است، اظهار داشت: امروز هر ايراني در هر كجاي دنيا زندگي مي‌كند بايد نماد احترام به ديگران، خدمتگزاري، عدالت، آزاديخواهي و مهرباني باشد.

وي ساختن ايران را مهمترين ماموريت ملت ايران دانست و با تاكيد بر اين‌كه نام بردن از ايران به معناي نژاد پرستي نيست، اظهار داشت: ايراني‌ها هيچ گاه ناسيوناليسم نبودند و هميشه جهاني فكر كردند و منظور از ايران يك تمدن، انديشه و فرهنگ انساني و الهي است.

خبر ديگر اين‌كه روساي جمهوري ايران و عراق در ديدار خود در حاشيه اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل مهمترين تحولات منطقه و روابط دو جانبه را مورد بحث و بررسي قرار دادند.

در اين ديدار «جلال طالباني» بار ديگر از كمك‌هاي دولت و ملت ايران به گروهاي مختلف عراقي به ويژه مردم كرد در زمان رژيم بعثي صدام تشكر كرد.

طالباني گفت: مردم عراق همواره خود را قدردان كمك‌هاي جمهوري اسلامي مي‌دانند و از تلاش‌هاي كنوني دولت ايران براي ايجاد صلح و ثبات در عراق تشكر مي‌كنند.

احمدي‌نژاد در ديدار رئيس جمهوري سريلانكا با بيان اين‌كه روابط دو كشور دوستانه و بر پايه ديدگاه‌هاي مشترك استوار است، گفت: دو كشور در مسير گسترش روز افزون همكاري‌هاي دوجانبه و منطقه‌اي قرار دارند.

وي در ديدار با «بارناباس دلاميني» نخست وزير سوآزيلند هم با بيان اين‌كه در روابط خارجي جمهوري اسلامي ايران بزرگي و كوچكي كشورها امتياز محسوب نمي‌شود بلكه انسان‌ها ارزشمند هستند، اظهار داشت: ايران بر پايه عدالت و برادري به دنبال گسترش سطح همكاري‌هاي خود با كشورهاي جهان است.



ديدار نخست‌وزير هند

رئيس جمهوري ايران و نخست‌وزير هند در ديدار دوجانبه بر حق حاكميت ملت‌ها و مداخله نكردن خارجي‌ها در تحولات كشورهاي منطقه تأكيد و تصريح كردند كه تفاهم و همكاري‌هاي كشورهاي منطقه عامل جلوگيري از دخالت بيگانگان است.

احمدي‌نژاد خاطرنشان كرد: ايران و هند ظرفيت‌هاي فراواني براي تحكيم مناسبات اقتصادي و فرهنگي دارند.

«مان‌موهان سينگ» هم در اين ديدار تأكيد كرد كه كشورش با دخالت‌هاي خارجي در امور كشورها مخالف بوده و معتقد است كه حق حاكميت ملت‌ها بايد محترم شمرده شود.

همچنين «ميشل سليمان» رئيس جمهوري لبنان در ديدار با احمدي‌نژاد وي را در جريان تقديم يادداشت مربوط به تعيين سرنوشت 4 ديپلمات ايراني ربوده شده، به «بان‌كي‌مون» دبيركل سازمان ملل قرار داد.

به گزارش ايرنا از بيروت، «عدنان منصور» وزير امور خارجه لبنان در مصاحبه با روزنامه السفير با اشاره به ديدار روساي جمهوري ايران و لبنان گفت: در اين ديدار بر ضرورت رسيدگي به پرونده چهار ديپلمات ايراني ربوده شده در لبنان تأكيد شد.



ديدار بان‌كي‌مون

رئيس جمهوري در ديدار با دبيركل سازمان ملل متحد با انتقاد از ساختار شوراي امنيت اين سازمان، تصريح كرد: توقع اين است كه شوراي امنيت و دبيركل سازمان ملل مرجعي براي پيگيري و رفع ظلم و بي‌عدالتي به ملت‌هاي جهان باشند.

به گزارش ايرنا، احمدي‌نژاد و «بان‌كي‌مون» در اين ديدار، مهمترين تحولات منطقه‌اي و بين‌المللي را مورد بحث و تبادل‌نظر قرار دادند و بر احترام به حقوق اساسي مردم و رفع مسائل و مشكلات آنان بدون دخالت‌هاي خارجي تأكيد كردند.

احمدي‌نژاد در اين ديدار ضرورت حضور فعال سازمان ملل و شخص دبيركل را در رسيدگي به مسائل بين‌المللي به‌ويژه منطقه‌اي مورد تأكيد قرار داد.

وي با انتقاد از دخالت نيروهاي پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) در مسائل منطقه اظهار داشت: هرگونه دخالت خارجي عامل بي‌ثباتي و التهاب در منطقه بوده و چنانچه نيروهاي اشغالگر از منطقه خارج شوند، ملت‌ها قادر به تأمين امنيت خود خواهند بود.

رئيس جمهوري با يادآوري اسارت 4 ديپلمات ايراني در بند رژيم صهيونيستي كه 29 سال پيش توسط اين رژيم در لبنان ربوده شده‌اند، گفت: درخصوص چهار ديپلمات ربوده شده ايراني اسنادي موجود است كه آنان زنده بوده و در اختيار رژيم صهيونيستي هستند، لذا از دبيركل سازمان ملل انتظار مي‌رود براي آزادي آنان اقدام جدي انجام دهد.

احمدي‌نژاد و بان‌كي‌مون همچنين بر استمرار مذاكره درباره موضوع هسته‌اي ايران و حل و فصل مسالمت‌آميز آن تأكيد كردند.

دبيركل سازمان ملل متحد هم در اين ديدار با اشاره به نقش تأثيرگذار ايران در معادله‌هاي منطقه‌اي، از تلاش‌ها و همكاري‌هاي كشورمان در برقراري امنيت و ثبات در منطقه به‌ويژه در عراق و افغانستان تقدير كرد.

وي از كمك‌هاي انساندوستانه ايران به مردم سومالي قدرداني كرد و افزود: ايران همواره در ارسال كمك به مردم آسيب‌ديده جهان پيشگام بوده و اين موضوع قابل تمجيد و ارزش‌گذاري است. 



نوشته شده در   دوشنبه 4 مهر 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode