ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 23 شهريور 1390     |     کد : 25294

افتتاح رسمي نيروگاه هسته‌اي بوشهر

وزير انرژي روسيه: با افتتاح اين نيروگاه، ايران وارد مرحله جديدي در فرآيند توسعه شده است.

انتظار 35 ساله پايان يافت
افتتاح رسمي نيروگاه هسته‌اي بوشهر
وزير انرژي روسيه: با افتتاح اين نيروگاه، ايران وارد مرحله جديدي در فرآيند توسعه شده است. 

آيين راه‌اندازي مقدماتي نيروگاه اتمي بوشهر صبح ديروز باحضور جمعي از مقام‌هاي ايران و روسيه و بيش از 100 خبرنگار داخلي و خارجي در بوشهر برگزار شد و به اين ترتيب جمهوري اسلامي ايران بطور رسمي به باشگاه هسته‌اي جهان پيوست.

معاون رئيس‌جمهوري اسلامي ايران و رئيس سازمان انرژي اتمي ايران در اين مراسم با بيان اين‌كه نيروگاه بوشهر مي‌تواند به عنوان يك الگو و نمونه مورد توجه همسايگان باشد، گفت: به همسايگان خود در جنوب خليج فارس اعلام مي‌كنيم كه دانش و فناوري ايران در حاشيه خليج فارس يك فرصت استثنايي براي آنان است. ‏

به گزارش خبرنگار اعزامي ايرنا، فريدون عباسي افزود: ايمني اين نيروگاه در حد بسيار بالايي است و ايران مي‌تواند مشورت‌هاي تخصصي در بهره مندي از انرژي هسته‌اي براي مصارف صلح‌آميز را به همگان ارايه كند.

وي اظهار داشت:ايران و روسيه نشان دادند كه با محوريت مشتركات انساني، احترام متقابل و حفظ منافع ملي دو كشور مي‌توانند الگوي جديد اتم براي صلح و رفاه بشري را ارايه كنند و نام بوشهر را به عنوان كانون تلفيق فناوري اروپا و روسيه، مكان گردهم آمدن تمدن‌ها و فرهنگ‌هاي مختلف براي همكاري، توسعه جامعه بشري و گسترش صلح در تاريخ ثبت كنند.

عباسي، افزود: تكميل نيروگاه اتمي بوشهر نماد همراهي و همسويي مجلس و دولت در سال‌هاي اخير است كه آثار خير آن در آينده بيشتر نمايان خواهد شد.

معاون رئيس‌جمهوري و رئيس سازمان انرژي اتمي ادامه داد: تكميل نيروگاه اتمي بوشهر با تلاش بسيار و هماهنگي مسئولان و متخصصان جمهوري اسلامي ايران و فدراتيو روسيه در فراهم سازي شرايط بهينه بهره‌برداري از آن به‌رغم كارشكني ديگران، نويد بخش تعميق روابط همه جانبه دو كشور دوست و همسايه است.

وي همچنين اظهار اميدواري با توليد بيشتر برق هسته‌اي شاهد رشد روزافزون همه جانبه مردم به ويژه در جنوب كشور باشيم.

رئيس سازمان انرژي اتمي ايران، ايمني هسته‌اي را همواره از اولويت‌هاي سازمان انرژي اتمي ايران در طراحي، ساخت و بهره برداري از نيروگاه اتمي بوشهر دانست و تاكيد كرد: بلافاصله پس از حادثه فوكوشيما مسئولان ذيربط مكلف شدند تا بررسي‌ها و مطالعات لازم براي استفاده از درس‌هاي اين حادثه تلخ را جهت ارتقاي سطح ايمني نيروگاه اتمي بوشهر در دستور كار خود قرار دهند.

به گفته عباسي در اين راستا برنامه مشخصي كه به تاييد متخصصان ايراني و روسي رسيده است، با جديت پيگيري خواهد شد.

معاون رئيس‌جمهوري و رئيس سازمان انرژي اتمي اظهار داشت: اينجانب با افتخار اعلام مي‌كنم كه در ساعت 23 و 29 دقيقه دوازدهم شهريور جاري نيروگاه اتمي بوشهر به عنوان نخستين نيروگاه قدرت در خاورميانه براي اولين بار به شبكه سراسري متصل شد و به جمع نيروگاه‌هاي در حال كار دنيا در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به ثبت رسيد.


سخنان وزير انرژي روسيه

وزير انرژي روسيه، بهره برداري مقدماتي از نيروگاه اتمي بوشهر را به ملت ايران تبريك و خطاب به اين ملت بزرگ گفت: به باشگاه كشورهاي پيشرفته هسته‌اي جهان خوش آمديد. ‏

سرگئي اشماتكو امروز افزود:‌ بدون ترديد با افتتاح اين نيروگاه، ايران وارد مرحله جديدي در فرآيند توسعه شده است.

وي سهم توليد نهايي برق در نيروگاه اتمي بوشهر را 3 درصد مجموع توليد برق در جمهوري اسلامي ايران اعلام كرد و گفت:‌ از صميم قلب آرزو مي‌كنيم كه اين شاخص افزايش يابد.

وزير انرژي روسيه در ادامه خطاب به مردم ايران اظهار داشت: اين افتخار مهم و كليدي نصيب روسيه شد كه در ورود ايران به باشگاه دارندگان نيروگاه هسته اي، نقش كليدي و مهمي داشته باشد.

اشماتكو، سپردن ماموريت تكميل و راه اندازي نيروگاه اتمي بوشهر به روسيه را يادآور شد و گفت: شركت پيمانكار روس براي سازگار كردن تجهيزات باقي مانده از فعاليت‌ آلمان‌ها با پيشرفته‌ترين تكنولوژي روس فعاليت خود را آغاز كرد و با اتخاذ اين تصميم، صنعت انرژي اتمي روسيه قدرت رقابتي خود را در صحنه جهاني به نمايش گذاشت.



همكاري ايران و روسيه

وزير انرژي روسيه در بخش ديگري از سخنان خود، نيروگاه اتمي بوشهر را نخستين نيروگاه خاورميانه و منطقه خواند و گفت:‌ مطمئن هستم كه همكاري ايران و روسيه منحصر به نيروگاه بوشهر نخواهد بود.

اشماتكو ادامه داد:‌ ‌ اطمينان دارم كه روابط مسكو و تهران و همكاري‌هاي متقابل شاخص ما نمونه‌اي براي ايجاد و راه اندازي چنين پروژه‌هاي مشترك و ايجاد تفاهم بيشتر بين دو كشور خواهد بود.

وزير انرژي روسيه در ادامه با بيان اينكه اعتقاد دارم در زمينه فناوري‌هاي پيشرفته جديد مي‌توانيم همكاري‌هاي تازه‌اي را شكل دهيم ،گفت:‌ تفاهم شكل گرفته در سال‌هاي ساخت و تكميل نيروگاه اتمي بوشهر بين متخصصين دو كشور زمينه را براي همكاري‌هاي آتي فراهم مي‌كند.


نيروگاه بعدي را هفت ساله مي‌سازيم ‏

وزير انرژي روسيه با حمايت از توسعه نيروگاه‌هاي هسته‌اي در جمهوري اسلامي ايران گفت: چنانچه ايران برنامه‌اي براي مشاركت مسكو در اين زمينه داشته باشد، ما از آن حمايت كرده و با توجه به تجربه به دست آمده، نيروگاه بعدي را طي شش يا هفت سال مي‌سازيم. ‏

سرگيي اشماتكو اين اظهارات را بعدازظهر ديروز در پاسخ به سوال خبرنگار ايرنا در نشست خبري مشترك با فريدون عباسي، معاون رئيس‌جمهوري و رئيس سازمان انرژي اتمي ايران پس از مراسم راه اندازي مقدماتي نيروگاه بوشهر درمحل اين نيروگاه مطرح كرد.

اين مقام ارشد روسيه در پاسخ به سوالي درباره مدت گارانتي نيروگاه بوشهر توسط كشورش نيز اظهار داشت كه اين شرايط در قراردادهاي دو كشور ذكر شده و روسيه متعهد به اجراي آن است.

اشماتكو افزود: بهره برداري توام با ضمانت و گارانتي قيد شده در قراردادهاي دو كشور به آن معنا است كه اگر قطعه‌اي خراب شد يا بد عمل كرد، روسيه به صورت مجاني و بلاعوض اين قطعه را تعويض خواهد كرد.

وي گفت:‌ مدت گارانتي نيروگاه بوشهر نيز پس از بهره‌برداري صنعتي اين نيروگاه مشخص خواهد شد.

سرگئي اشماكو همچنين گفت: در مذاكرات با مقامات ايراني قرارداد جديدي در زمينه توسعه طرح‌هاي نيروگاه‌هاي هسته‌اي امضا نشده است.



ويژگي‌هاي منحصر بفرد نيروگاه اتمي بوشهر

معاون رئيس سازمان انر‍ژي اتمي جمهوري اسلامي ايران و مديرعامل شركت توليد و توسعه نيروگاه‌هاي اتمي گفت: ويژگي‌هاي نيروگاه اتمي بوشهر در جهان منحصر به فرد است. ‏

محمد احمديان در سخناني در مراسم بهره برداري مقدماتي نيروگاه اتمي بوشهر افزود: ويژگي‌هاي منحصر به فرد اين نيروگاه موجب شده است تا فرآيند ساخت، راه اندازي و

بهره برداري اين پروژه با حساسيت مورد توجه متخصصين هسته اي، سياستمداران و مردم عادي نه فقط در ايران بلكه در گوشه و كنار جهان قرار گيرد.

معاون رئيس سازمان انرژي اتمي ايران با اشاره به حضور مقام‌هاي ارشد كشوري و محلي جمهوري اسلامي ايران و مقام‌هاي ارشد جمهوري فدراتيو روسيه در اين مراسم خاطرنشان كرد: اين حضور به دست‌اندركاران پروژه انرژي مضاعف مي‌دهد تا گام‌هاي باقي مانده تا راه اندازي كامل نيروگاه اتمي بوشهر را با استواري بيشتر به جلو بردارند.

مديرعامل شركت توسعه و بهره برداري نيروگاه‌هاي اتمي ايران خاطرنشان كرد:‌ كمتر پروژه‌اي در سطح جهان وجود دارد كه اقشار مختلف مردم براي اطلاع از جزييات آن علاقه مندي خود را نشان مي‌دهند و اين مساله بار مسئوليت مضاعفي را بر دوش مسئولان اجراي پروژه گذاشته است.

معاون رئيس سازمان انرژي اتمي ايران با يادآوري چالش‌هاي جدي گذشته بر سر راه اندازي نيروگاه بوشهر افزود: با اتصال نيروگاه اتمي بوشهر به شبكه برق كشور ديگر صرفا اتمام اين پروژه مطرح نيست، بلكه كيفيت اتمام پروژه و دستيابي به بالاترين سطح ايمني هسته‌اي به ويژه پس از تجربه نيروگاه اتمي فوكوشيما ژاپن كه بسياري از مولفه‌ها در ايمني هسته‌اي را تحت تاثير قرار داد، مدنظر است.

معاون سازمان انرژي اتمي و رئيس شركت توليد و توسعه انرژي اتمي ايران گفت: تا پايان امسال نيروگاه اتمي بوشهر به طور كامل به شبكه سراسري برق كشور وصل خواهد شد.

محمد احمديان افزود: با توجه به اهميتي كه مسايل ايمني در نيروگاه‌هاي هسته‌اي به‌ويژه پس از حادثه نيروگاه اتمي ژاپن پيدا كرده است، تصميم گرفته‌ايم قدم‌هاي بعدي را با حوصله و دقت كامل و رعايت همه موازين ايمني برداريم.

وي گفت: طرف روسي متعهد است در صورت درخواست جمهوري اسلامي ايران سوخت نيروگاه بوشهر را تامين كند، اما ما به صورت موازاتي عمل مي‌كنيم و بهترين گزينه‌ها را انتخاب خواهيم كرد.

احمديان تاكيد كرد: از بابت تامين سوخت نيروگاه هسته‌اي بوشهر هيچ نگراني وجود ندارد.

به گزارش خبرنگاران اعزامي ايرنا، علي اكبر صالحي وزير امور خارجه، فريدون عباسي معاون رئيس‌جمهوري و رئيس سازمان انرژي اتمي ايران، مجيد نامجو وزير نيرو، سرگيي اشماتكو وزير انرژي روسيه و سرگيي كرينكو رئيس شركت دولتي روس اتم روسيه از جمله مقامات ارشد شركت‌كننده در اين مراسم بودند.



امضاي دو يادداشت تفاهم همكاري بين ايران و روسيه

مقامات متولي بخش انرژي هسته‌اي جمهوري اسلامي ايران و روسيه ديروز پس از برگزاري مراسم رسمي بهره‌برداري مقدماتي از نيروگاه اتمي بوشهر، دو يادداشت تفاهم همكاري امضا كردند كه يكي از يادداشت‌ها شامل همكاري‌هاي هسته‌اي در حوزه بهره‌برداري از نيروگاه‌هاي اتمي است. همكاري براي تست‌هاي استرس يا

فوق بحراني (ماورا طراحي) به منظور جلوگيري از حادثه‌اي مشابه آنچه در نيروگاه فوكوشيماي ژاپن اتفاق افتاد ديگر يادداشت تفاهم امضا شده بين جمهوري اسلامي ايران و روسيه است. تفاهم‌نامه‌ها را محمد احمديان معاون رئيس سازمان انرژي اتمي و مديرعامل شركت توليد و توسعه نيروگاه‌هاي اتمي ايران و گلوخوف مدير عامل شركت اتم استروي اكسپورت روسيه امضا كردند. 



نوشته شده در   چهارشنبه 23 شهريور 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode