ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 8 شهريور 1390     |     کد : 24691

بايد از انتقادها و اشكالات نخبگان استقبال كرد

رهبر معظم انقلاب در ديدار رئيس‌جمهوري و اعضاي هيات دولت: بايد از انتقادها و اشكالات نخبگان استقبال كرد...

رهبر معظم انقلاب در ديدار رئيس‌جمهوري و اعضاي هيات دولت: بايد از انتقادها و اشكالات نخبگان استقبال كرد
خيلي مهم است كه مقايسه‌اي ميان وعده‌هاي دولت و كارهاي انجام شده صورت پذيرد

رهبر معظم انقلاب اسلامي عصر ديروز در ديدار با رئيس جمهور و اعضاي هيأت دولت با قدرداني صميمانه از حضور پرشور ملت در راهپيمايي روز جهاني قدس، پايبندي دولت به اصول و ارزش‌ها و شعارهاي جذابي همچون عدالتخواهي، استکبار ستيزي و خدمت رساني صادقانه را ضروري و اثرگذار خواندند و تأکيد کردند: جهاد اقتصادي نيازي حياتي و زمينه ساز پيشرفت و شکوفايي اقتصادي کشور است.

حضرت آيت‌الله‌ خامنه‌اي با تبريک هفته دولت و گراميداشت ياد و خاطره شهيدان رجايي و باهنر، به حضور پرشکوه مردم در راهپيمايي روز قدس اشاره کردند و افزودند: از مردم عزيز ايران که در راهپيمايي روز قدس، بار ديگر عظمت خود را نشان دادند، صميمانه قدرداني مي‌کنم.

ايشان، روز قدس امسال را نمادي از حضور و انگيزه ملت ايران دانستند و خاطرنشان کردند: اين حضور و شکوه و عظمت، اميد را در فضاي منطقه گسترش مي دهد و انگيزه ملتها را براي استقامت دو چندان خواهد کرد.

حضرت آيت الله خامنه اي با قدرداني از خدمات دولت، بر پايبندي به شعارها و جهت گيريهاي اعلام شده تأکيد کردند و افزودند: علت اقبال مردم در انتخابات سال 84 و 88 به رئيس جمهور همين شعارهاي جذاب و ضروري بود چرا که مردم به ارزش‌ها و آرمان‌ها پايبند و دلبسته‌اند.

ايشان، عدالتخواهي، استکبارستيزي، ساده‌زيستي، مقابله با منش اشرافيگري، «مقابله با ويژه‌خواري و سوءاستفاده از ارتباطات اقتصادي و غيراقتصادي» و خدمت رساني صادقانه را از جمله شعارهاي جذاب دولت خواندند و افزودند: اصول و ارزش‌هايي که امام خميني مي فرمود و باعث محبوبيت ايشان در قلب ملت‌ها شد از اساسي‌ترين شعارهاي دولت است که بايد کاملاًٌ به آن پايبند بود.

رهبر انقلاب اسلامي، کار براي خدا را رمز برخورداري از توفيق الهي و ايجاد جذابيت در دلهاي مردم برشمردند و تأکيد کردند: اگر به هر علت تقيد به شعارهاي دولت سست شود توفيقات الهي نيز کم خواهد شد بنابراين با همان شور و نشاط و تلاش به خدمت صادقانه و بدون توقع ادامه دهيد.

ايشان گزارش‌هايي را که وزراء و معاونان رئيس‌جمهور در اين ديدار بيان کردند، گزارش‌هايي خوب، مستند، منطقي و متکي به آمار به ويژه آمار مقايسه‌اي خواندند و افزودند: اين گزارش‌ها را بايد به مجموعه نخبگان و زبدگان کشور نيز ارائه داد و اقدامات انجام گرفته را براي آنان تشريح کرد.

رهبر انقلاب اسلامي يکي از اشکالات دولت را حضور کم رنگ در ميان نخبگان دانشگاهي و حوزوي دانستند و تأکيد کردند: بايد رئيس‌جمهور و وزراء اقدامات دولت در بخش‌هاي مختلف بويژه در خصوص مسائل اقتصادي را که از مسائل اصلي کشور مورد چالش موافقان و مخالفان دولت است، در جمع نخبگان مطرح کنند تا با استفاده از ديدگاه‌ها و همچنين نظرات انتقادي آنان، هم افزايي بوجود آيد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تأکيد بر اينکه بايد از انتقادها و اشکالات مجامع نخبگان استقبال کرد، افزودند: نبايد به دليل نحوه بيان برخي از مسائل، از ديدگاه‌هاي سازنده و مفيد اکثريت نخبگان محروم شد.

بيان نقاط ضعف به موازات نقاط قوت از ديگر توصيه‌هاي رهبر انقلاب به رئيس‌جمهور و هيأت وزيران بود.

ايشان بيان نقاط ضعف را باعث اثرگذاري بيشتر در دلهاي مردم دانستند و افزودند: همراه با تشريح کارها و بيان نقاط قوت، به صراحت به مردم بگوييد که اين کارها را نتوانستيم انجام دهيم و مطمئن باشيد مردم، کسي را براي کاري که تلاش کرده اما نتوانسته انجام دهد، مؤاخذه نمي کنند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به ضرورت برخورد صحيح در قبال انتقادهايي که از دولت در رسانه‌ها يا مراکز قانوني مطرح مي شود افزودند: تنها جهت گيري صحيح در قبال انتقادات رويکرد توجيه کننده و تبيين کننده است و رويکرد مخاصمه و حمله متقابل به نتيجه‌اي نمي‌رسد.

ايشان در اين زمينه به دولتمردان توصيه کردند با رويکرد تبييني در جلسات عمومي و با مردم صحبت کنيد، به سؤالات و ابهامات پاسخ دهيد تا اين مسائل در رسانه‌ها نيز پخش و مسائل روشن شود که در اين صورت غرض ورزي غرض ورزان به جايي نمي‌رسد.

رهبر انقلاب، توجه دولت به اولويت‌ها را مهم خواندند و افزودند: بايد با کار کارشناسي و دقيق، اولويت‌ها را مشخص و براساس آن حرکت و تلاش کرد.

ايشان دادن وعده به مردم را باعث افزايش توقعات خواندند و افزودند: تحقق وعده‌هاي داده شده دولت به مردم، امري مطلوب و ضروري است و باعث استحکام ايمان و اعتقاد مردم مي شود و برعکس اگر اين وعده‌ها محقق نشود در ذهن مردم، مشکل ايجاد مي‌کند.

رهبر انقلاب مقايسه ميان عملکرد دولت با دولت‌هاي قبلي را کاري خوب برشمردند اما افزودند: خيلي مهم است که مقايسه اي نيز ميان وعده‌هاي دولت و کارهاي انجام شده صورت پذيرد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي سخنانشان در جمع اعضاي دولت دهم را با تشريح ضرورت جهاد اقتصادي از 3 منظر ادامه دادند. 1- از منظر رونق اقتصادي و حل مشکلات معيشتي مردم 2- از زاويه ضرورت رسيدن به اهداف چشم انداز و 3- از منظر مقابله با اهداف خصمانه نظام سلطه بر ضد ملت ايران.

ايشان جهاد اقتصادي را يک نياز قطعي و نه صرفاً يک اولويت دانستند و در تشريح بيشتر اين نکات افزودند: معيشت مردم براي نظام اسلامي بسيار مهم است و تنها يک اقتصاد خوب، سالم و قوي مي‌تواند کشور را به اين هدف برساند و اقتصاد خوب و توانا نيز نياز به مجاهدت اقتصادي دارد.

رهبر انقلاب انگيزه دوم براي جهاد اقتصادي را ضرورت حياتي رسيدن به اهداف چشم‌انداز برشمردند و افزودند: در اين سند بسيار مهم، تبديل ايران به قدرت اول اقتصادي منطقه پيش‌بيني شده است و اگر اين هدف محقق نشود و در اين عرصه از رقبا عقب بمانيم ضربات اساسي خواهيم خورد بنابراين چاره ديگري جز جهاد اقتصادي نداريم.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي مقابله با دشمنان قسم خورده اسلام و انقلاب را سومين انگيزه نظام، مسئولان و ملت براي جهاد اقتصادي خواندند و افزودند: سلطه گران همه امکانات خود را براي زدن ضربات اساسي به اقتصاد ايران به کار گرفته‌اند اما هوشمندي، زيرکي و تدبير مسئولان و ايستادگي ملت، آنها را ناکام خواهد گذاشت.رهبر انقلاب خاطرنشان کردند: دشمنان در اوايل امسال از تحريم‌هاي فلج کننده و هوشمند سخن مي گفتند اما تحريم‌ها نه تنها فلج کننده نشد بلکه به برکت هوشمندي نظام و مردم در موارد متعدد به تحرک و خودکفايي و کارهاي بزرگ در کشور منجر گشت.حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، شکست را سرنوشت قطعي امريکا و جبهه استکبار در تحريم ايران خواندند و تأکيد کردند: با توجه به واقعيات جهاني، امکان ادامه طولاني مدت اين تحريم‌ها وجود ندارد و بايد با جهاد اقتصادي، «توکل و اعتماد به خدا» و حرکت هدفمند و هوشمندانه آنها را خنثي کرد.

رهبر انقلاب اسلامي، طرح تحول اقتصادي را يکي از مصاديق جهاد اقتصادي برشمردند و تأکيد کردند: به لطف خداوند اجراي قانون هدفمندسازي يارانه‌ها بعنوان يکي از محورهاي طرح تحول اقتصادي آغاز شده ولي لازم است بقيه محورهاي ديگر اين طرح در دو سال باقيمانده دولت، به جريان بيفتد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در خصوص اجراي قانون هدفمند سازي يارانه‌ها، به ضرورت تقويت بخش توليد اشاره کردند و افزودند: مصوبه قانوني براي کمک به واحدهاي توليدي هنوز تحقق پيدا نکرده و بايد با اجراي اين مصوبه، در کوتاه مدت منابع به واحدهاي توليدي نيازمند تزريق شود.

رهبر انقلاب اسلامي با اظهار نگراني از واردات برخي کالاها و محصولات خاطر نشان کردند: بايد در سياستهاي واردات بازنگري جدي شود و از واردات بويژه محصولات زراعي و باغي و واردات کالاهايي که در آن مزيت توليد داريم، پرهيز شود.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در ادامه توصيه‌هاي خود به مجموعه دولت، لزوم توجه بسيار جدي به موضوع فرهنگ را متذکر شدند و خاطر نشان کردند: در موضوع فرهنگ اعم از کتاب، کارهاي هنري و مؤسسات هنري بايد بدون رودربايستي و با قاطعيت، جهت‌گيري‌هاي انقلابي و اسلامي لحاظ شود.

ايشان با اشاره به محدود بودن منابع و لزوم تعيين اولويت‌ها در موضوعات فرهنگي، دولت را به پرهيز از حاشيه سازي توصيه کردند.

رهبر انقلاب با اشاره به نياز فراوان کشور به کار و تلاش و روحيه کاري و خطرپذيري دولت، خاطر نشان کردند: در چنين شرايطي شايسته نيست که دولت خود را درگير حاشيه‌ها کند که البته برخي اوقات، دولت با کم توجهي زمينه ساز اين حاشيه‌ها مي‌شود و برخي اوقات هم حاشيه‌هايي است که ديگران به وجود مي‌آورند.

ايشان نکاتي هم درباره علاقه به ايران مطرح کردند.

رهبر انقلاب اسلامي در اين زمينه خاطر نشان کردند: اگر قرار است مسئله علاقه به ايران مطرح شود، يکي از مهمترين راهها، تحکيم و گسترش زبان و ادبيات فارسي است.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: در مورد علاقه به ايران، بجاي تأکيد بر ايران قبل از اسلام، بر ايران بعد از اسلام تأکيد شود زيرا افتخارات ايران بعد از اسلام در هيچ دوره اي از تاريخ ايران وجود نداشته است. ايشان تأکيد کردند: رشد پيشرفت‌هاي علمي، هنري، فرهنگي و حتي نظامي در ايران بعد از اسلام به ويژه در دوران ديلمي، سلجوقيان و صفويه به هيچ وجه قابل مقايسه با ايران قبل از اسلام نيست.

رهبر انقلاب اسلامي افزودند: اگر مي‌خواهيد از ايران و ايراني‌گري حمايت کنيد، ايران بعد از اسلام، مستندتر و آشکارتر است.

ارتباط ميان سه قوه و همکاري قوا نکته ديگري بود که رهبر انقلاب اسلامي در ديدار هيأت دولت به آن اشاره کردند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي خطاب به دولت تأکيد کردند: در مسائل مربوط به قوا، در مواردي که کوتاه آمدن امکان‌پذير است، کوتاه بياييد، در مواردي که با تبيين قابل حل است، تبيين کنيد و در مواردي هم که با ارتباطات دوستانه حل مي‌شود، از اين روش استفاده کنيد.

در ابتداي اين ديدار آقاي احمدي‌نژاد رئيس‌جمهور مهرورزي، عدالت گستري، خدمت گذاري و همدلي و هم افزايي را از اصول و محورهاي کاري اين دولت ذکر کرد و گفت: همه موفقيت‌هاي دولت نهم و دهم، حاصل پايبندي به ارزش‌هاي الهي و آرمان‌هاي انقلاب است.

وي با اشاره به نظارت نهادهاي رسمي کشور بر فعاليت دستگاه‌هاي دولتي، حمايت از محرومين، مردمي بودن، پاک دستي و همدلي را خط ثابت اين دولت برشمرد.

رئيس‌جمهور افزود: در اين دولت با جهت‌گيري‌هاي روشن، نسل جديدي از مديران و نيروهاي مؤمن، کارآمد و پايبند به ارزش‌هاي انقلاب پا به عرصه خدمت گذاشتند که همواره آماده خدمت و کار هستند.

آقاي احمدي نژاد خاطرنشان کرد: دولت نهم و دهم در سخت ترين شرايط کشور و تحت فشار بي سابقه دشمنان با همراهي مردم و حمايت‌هاي رهبر انقلاب، خدمات گسترده اي براي کشور انجام داده است.

پس از سخنان رئيس جمهور شماري از معاونان وي و تعدادي از وزيران به بيان گزارش عملکرد حوزه‌هاي خود پرداختند.

آقاي رحيمي معاون اول رئيس‌جمهور گزارشي از حوزه ستادي و شوراهاي ويژه دولت بيان کرد. معاون اول رئيس جمهور با اشاره به برگزاري بيش از پنج هزار جلسه با حضور وزراء و مديران و کارشناسان در 10 ستاد و کار گروه گفت: در ستاد تدابير ويژه اقتصادي با برگزاري 56 جلسه و تصميمات اتخاذ شده، شديدترين تحريم‌هاي غرب يا بي نتيجه مانده و يا تأثير آنها به حداقل رسيده است. بررسي مسائل خرد و کلان مربوط به هدفمندسازي يارانه‌ها در 70 جلسه ستاد هدفمندي يارانه‌ها، تصميم گيري در خصوص موارد کلان رشوه خواري، زمين خواري، قاچاق و پولشويي و ساماندهي صندوق‌هاي قرض‌الحسنه و برخي شرکتهاي ليزينگ در 274 جلسه اصلي و فرعي ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي، فراهم کردن زمينه‌هاي لازم بمنظور ايجاد 5/2 ميليون شغل در 44 جلسه شورايعالي اشتغال و نظارت بر قيمت اقلام و کالاها و کنترل عرضه و تقاضا و جلوگيري از شوک احتمالي در بازار در پي اجراي هدفمندي يارانه‌ها در 27 جلسه کارگروه کنترل بازار، بخش ديگري از گزارش معاون اول رئيس‌جمهور در مورد حوزه ستادي و شوراهاي ويژه دولت بود.

آقاي رحيمي در ادامه گزارش خود به جلسات و تصميمات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، کارگروه ويژه رئيس جمهور در امور نفت، کارگروه ترانزيت، شورايعالي صادرات غيرنفتي و شورايعالي اداري نيز اشاره کرد و گفت: رشد 83 درصدي کشفيات قاچاق، افزايش سرمايه گذاري در صنعت نفت تا مرز 54 ميليارد دلار در دولت دهم، افزايش 34 درصدي ترانزيت کالا در سال 89، و برنامه ريزي براي صادرات غيرنفتي تا مرز 45 ميليارد دلار از جمله نتايج تصميمات اتخاذ شده در اين شوراها و کارگروه‌ها بوده است.

وزير امور اقتصادي و دارايي نيز در اين ديدار اعلام کرد دولت با پيگيري مدل اسلامي – ايراني پيشرفت، اجراي سياستهاي کلي اصل 44 را در دستور کار جدي قرار داده بگونه اي که به موازات واگذاري مسئوليت‌ها، ميزان واگذاري مالکيت‌ها به بخش خصوصي نيز از سال 84 تاکنون به 500 شرکت و 85 هزار ميليارد تومان بالغ شده که دهها برابر گذشته است.

آقاي حسيني افزود: تاکنون 40 ميليون نفر داراي سهام عدالت شده‌اند که اين ميزان تا 45 ميليون نفر افزايش خواهد يافت.

وزير اقتصاد قانون هدفمند کردن يارانه را گامي در جهت گسترش عدالت خواند و اعلام کرد: رشد مصرف در انرژي، آب و گندم متوقف شده و ميزان مصرف 5 تا 30 درصد کاهش يافته است.

آقاي حسيني از کاهش نقطه به نقطه تورم از تيرماه سال جاري خبر داد اما تأکيد کرد براي حل مشکل تورم و بيکاري تلاشهاي مضاعفي انجام خواهد شد.به گفته آقاي حسيني رشد اقتصادي کشور هر سال بيشتر شده است به گونه اي که مراکز جهاني نيز از بهبود اوضاع اقتصادي ايران در پي هدفمند کردن يارانه و اجراي اصل 44 سخن مي گويند.

افزايش شاخص بورس به 25 هزار و پانصد واحد و افزايش سرمايه گذاري بورس به 118 هزار ميليارد تومان از ديگر نکات گزارش وزير اقتصاد بود.

آقاي حسيني با اشاره به افزايش بودجه عمراني به 24 درصد افزود: سهم ماليات نيز در هزينه‌هاي دولت به حدود 42 درصد در سال 89 رسيده است که نشان دهنده تلاش براي رهايي از اتکاي به درآمدهاي نفتي است.

وزير اقتصاد با تأکيد بر ناکامي تحريمهاي غرب افزود: افزايش ترانزيت کالاي 111 کشور خارجي از مسير ايران، رشد 124 درصدي جذب سرمايه‌هاي خارجي و رشد تجارت خارجي از شاخص‌هايي است که نشان مي دهد تحريم‌هاي غرب با تدابير نظام و دولت و ايستادگي مردم به اهداف خود نرسيده است.

وزير اقتصاد و دارايي، در جمع بندي گزارش خود افزود: شتاب حرکت کشور به سمت عدالت براساس سياست‌ها و فعاليت‌هاي دولت افزايش يافته است که گسترش بيمه‌هاي تأمين اجتماعي – افزايش حقوق مستمري بگيران و سهام عدالت از نشانه‌هاي آن است.

رئيس کل بانک مرکزي سومين عضو هيأت دولت بود که گزارشي از وضع پولي، و بانکي کشور ارائه کرد.آقاي بهمني در گزارش خود با اشاره به سياست کنترل نرخ تورم و رسيدن آن به 4/12 درصد در پايان سال 89 گفت: در پايان تيرماه سال نود، نرخ تورم به 3/16 درصد افزايش يافت که علت آن، اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها بود.

رئيس کل بانک مرکزي خاطرنشان کرد: بدون در نظر گرفتن تأثير مستقيم و غيرمستقيم، هدفمندسازي يارانه‌ها، نرخ تورم قاعدتاً 9/9 درصد مي بود.

مهار بي رويه رشد نقدينگي، شفاف سازي مطالبات معوق و مهار رشد آن، رشد 140 درصدي فروش اوراق مشارکت به ميزان 157 هزار ميليارد ريال، افزايش منابع قرض الحسنه، ساماندهي مؤسسات مالي غيرپولي، گسترش سيستم‌هاي الکترونيک و افزايش تراکنش‌هاي الکترونيکي، مديريت بازار ارز، تعيين ابزارها و عقود جديد در بانکداري اسلامي، برنامه ريزي براي حذف صفرهاي پول ملي و اختصاص 17 ميليارد دلار از منابع بانکي براي سرمايه گذاري در طرحهاي نفت، گاز و پتروشيمي، محورهاي ديگر گزارش رئيس کل بانک مرکزي بود.

وزير صنعت، معدن و تجارت نيز در اين ديدار در گزارشي با مقايسه ميان سال‌هاي 78 تا 83 و 84 تا 89 گفت: سرمايه گذاري صنعتي و معدني در اين مدت از 14 هزار ميليارد تومان به بيش از 90 هزار ميليارد تومان رسيده است.

آقاي غضنفري گفت: در سال 83، سه هزار و هفتصد معدن در کشور فعال بوده‌اند که در سال 89 به 5700 معدن و استخراج مواد معدني نيز از 155 ميليون تن به 285 ميليون رسيده است.

افزايش دو برابري ظرفيت توليد خودرو، افزايش توليد سيمان از 32 ميليون تن به 74 ميليون تن، افزايش ظرفيت ذخيره سازي سيلوها به 9 ميليون تن از ديگر نکات گزارش آقاي غضنفري بود.

وزير صنعت معدن و تجارت با اشاره به افزايش محصولات کشاورزي و صادرات خدمات فني مهندسي گفت: با مديريت واردات کشور متوسط نسبت واردات به صادرات از 5/4 برابر به 3/2 برابر کاهش يافته است که نشان مي دهد واردات و صادرات در روند متعادل شدن قرار دارد.

وزير صنعت، معدن و تجارت در پايان گزارش خود اعلام کرد اميدواريم با سرمايه گذاري 70 هزار ميليارد توماني در سالجاري و سال آينده، بيش از 1800 پروژه نيمه تمام معدني و صنعتي را به مرحله بهره برداري برسانيم.

آقاي خليليان وزير جهاد کشاورزي در اين ديدار در گزارشي به توليد 107 ميليون تن محصولات کشاورزي در سال 89 و رشد پانزده درصدي آن نسبت به سال 88، رسيدن به مرحله توليد پايدار در توليد گندم و برنامه ريزي براي صادرات 2 ميليون تن گندم در سال جاري، افزايش توليد برنج به دو ميليون و دويست و سي هزار تن در سال 89، و برنامه ريزي براي خودکفائي در توليد برنج در 2 سال آينده، افزايش کيفيت برگ سبز چاي کشور و توليد 31 درصدي چاي درجه يک در سال 90، و افزايش چهل درصدي توليد ابريشم در کشور، اشاره کرد.

آقاي خليليان به توسعه زيرساختهاي آب و خاک در بخش کشاورزي و افزايش اراضي تحت پوشش آبياري تحت فشار و سامانه آبياري مدرن نيز اشاره کرد و در خصوص صادرات و واردات محصولات کشاورزي گفت: صادرات محصولات کشاورزي در برنامه سوم 6 ميليارد دلار بود که در شش سال اخير به بيش از 21 ميليارد دلار رسيده است. وزير جهاد کشاورزي همچنين با اشاره به افزايش ظرفيت صنايع فرآوري محصولات کشاورزي، توسعه جنگل‌ها، مرتع داري و آبخيزداري، کاهش مصرف سموم و کودهاي شيميائي گفت: ميزان واردات محصولات کشاورزي تا پايان تير ماه امسال، 27 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است.

آقاي نيکزاد نيز در اين ديدار در گزارشي مقايسه اي ميان 8 سال قبل از دولت آقاي احمدي نژاد با 6 سال دولت نهم و دهم گفت: احداث راه، بزرگراه و راه اصلي از 59 هزار کيلومتر به 72 هزار کيلومتر رسيده است و راه روستايي نيز از 43 هزار به 57 هزار کيلومتر بالغ شده است.

وزير راه و شهرسازي، توسعه 10 برابري ناوگان هوايي و افزايش حجم ترانزيت کالاها را از ديگر نتايج فعاليتهاي دولتمردان در 6 سال اخير برشمرد و گفت: از سال 76 تا 83 حدود 3 ميليون واحد مسکوني احداث شده بود که در 6 سال اخير به 4 ميليون و850 هزار واحد رسيده است.

افزايش ساخت بيمارستانها، صنعتي سازي ساختمان، نوسازي مدارس، واگذاري بخش‌هاي مهمي از صنايع ارتباطات، موبايل و اينترنت به بخش خصوصي، افزايش ضريب نفوذ اينترنت، افزايش هزار درصدي روستاهاي برخوردار از خدمات الکترونيک و افزايش حجم مخازن سدها از 32 ميليارد به 43 ميليارد متر مکعب از ديگر مسائلي بود که مهندس نيکزاد در گزارش خود به آنها اشاره کرد.

وي همچنين آثار مثبت مسکن مهر را تشريح کرد.

آقاي قاسمي وزير نفت نيز گزارشي از حوزه‌هاي گاز، بنزين، پتروشيمي، صنعت نفت و بهره‌برداري از ميادين مشترک ارائه کرد. وزير نفت در خصوص دسترسي به گاز در شهرها و روستاها گفت: در سال 84 تعداد مشترکان گاز، 5/7 ميليون مشترک بود که اين ميزان در 6 سال اخير به بيش از سيزده ميليون مشترک رسيده است.

کاهش مصرف بنزين به 58 ميليون ليتر در روز با وجود افزايش توليد خودرو، در 6 سال گذشته، افزايش تعداد جايگاههاي سي ان جي از 75 جايگاه در سال 84 به 1700 جايگاه در سالجاري، و افزايش توليد پتروشيمي از 18 ميليون تن در سال 84 به 52 ميليون تن در سالجاري عدد و رقم‌هاي ديگري بود که وزير نفت در گزارش خود به آنها اشاره کرد.

وزير نفت به اشاره به بومي سازي طراحي و اجراي طرحهاي وزارت نفت و 52 ميليارد دلار سرمايه گذاري داخلي در فازهاي قديم و فازهاي باقيمانده پارس جنوبي تأکيد کرد: اهتمام براي افزايش استخراج از ميادين مشترک با کشورهاي همسايه از جمله برنامه‌هاي اصلي وزارت نفت است.

وزير بعدي که در اين ديدار گزارش داد آقاي شيخ الاسلامي وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي بود. آقاي شيخ الاسلامي در حوزه تعاون از افزايش 2 برابري تعداد تعاوني‌ها در برنامه چهارم خبر داد و گفت: تعداد اعضاي تعاوني‌ها نيز به بيش از 5 ميليون نفر رسيده است و در مجموع سهم ارزش افزوده بخش تعاون از 5 درصد در سال 83 به 5/8 درصد رسيده است.

وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي افزود: براي سال گذشته ايجاد يک ميليون و يک صد هزار شغل پيش بيني شده بود که با همت و تدبير دولت و فعالان بخش‌هاي مربوط، اين ميزان به يک ميليون و 600 هزار شغل رسيد و براي سال جاري نيز ايجاد 5/2 ميليون شغل پيش بيني شده است.

کاهش فاصله طبقاتي به عنوان مهمترين سياست دولت در حوزه رفاه، افزايش 38 درصدي شمار افراد بيمه شده و افزايش متوسط حقوق افراد تحت پوشش صندوق تأمين اجتماعي از 140 هزار تومان به 550 هزار تومان در سال 89 ديگر مسئله اي بود که وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي به آن اشاره کرد.

آقاي بقايي معاون اجرايي رئيس جمهور هم با اشاره به نود سفر استاني دولت با بيش از بيست هزار مصوبه، گزارشي از اين سفرها ارائه کرد.

معاون اجرايي رئيس جمهور گفت: هشتاد درصد مصوبات دور اول سفرهاي استاني، 52 درصد مصوبات دور دوم سفرها، و 26 درصد مصوبات دور سوم سفرها کاملاً محقق شده و 18 درصد از مصوبات دور اول، 25 درصد از مصوبات دور دوم و 23 درصد از مصوبات دور سوم سفرها در دست اجرا است. آقاي بقايي با اشاره به بيش از چهارده هزار ملاقات مردمي رئيس جمهور و 32 هزار ملاقات مردمي وزراء در 3 دور سفرهاي استاني گفت: حل مشکلات مردم، مهمترين هدف سفرهاي استاني است.

آقاي ميرتاج الديني معاون پارلماني رئيس جمهور نيز در اين ديدار با اشاره به همکاري دولت و مجلس، فضاي کلي روابط قواي مقننه و مجريه را خوب خواند و نکاتي را براي بهبود روند اين روابط بيان کرد.

خانم بداغي معان حقوقي رئيس‌جمهور نيز در گزارش خود به کارشناسي‌هاي حقوقي گسترده در دولت و کميسيون‌هاي تخصصي براي رعايت موازين قانوني و حقوقي در مصوبات اشاره کرد و گفت: رعايت قانون، اصل اساسي در سياست‌ها و اقدامات دولت به شمار مي رود.

وزير امور خارجه آخرين عضو هيأت دولت بود که در اين ديدار 3 ساعته گزارش داد. آقاي صالحي اعلام کرد: با وجود همه تلاش‌هاي دشمنان، جمهوري اسلامي به ياري خداوند و با تدبير مسئولان و ايستادگي ملت از موقعيت روزافزوني برخوردار است.

codex01x


نوشته شده در   سه شنبه 8 شهريور 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode