ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 6 شهريور 1390     |     کد : 24619

دكتر صالحي: مردم كشورهاي منطقه خواست‌هاي مشروع دارند

وزير خارجه كشورمان تأكيد كرد: ايجاد خلأ در نظام حكومتي سوريه‎ ‎عواقب غيرقابل پيش‌بيني براي همسايگان و منطقه در برخواهد داشت‎.

وزير خارجه كشورمان تأكيد كرد: ايجاد خلأ در نظام حكومتي سوريه‎ ‎عواقب غيرقابل پيش‌بيني براي همسايگان و منطقه در برخواهد داشت‎.

دكتر علي‌‌اكبر صالحي در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به تحولات سوريه تصريح كرد: ما‎ ‎موضع واحدي را در قبال تحولات مردمي در كشورهاي خاورميانه و شمال آفريقا داشتيم‎. معتقديم تحولات در كشورهاي منطقه ناشي از وجود زمينه‌هاي ناخرسندي و نارضايتي‎ ‎ملت‌هاست.

وي گفت: دولت‌ها بايد نسبت به خواست‌ مشروع ملت‌هاي خود پاسخگو باشند؛ چه در سوريه، يمن يا در كشور ديگر، ‌مردم اين كشورها‎ خواست‌‌هاي مشروعي دارند و دولت‌ها بايد هرچه سريعتر به آن خواست‌ها پاسخ دهند‏‎.

وي گفت: دولت‌هاي منطقه بايد نسبت به دخالت‌هاي‎ ‎بيگانگان در امور داخلي‌شان هوشيار باشند. در حال حاضر در برخي از كشورهاي منطقه دخالت بيگانگان براي همه روشن است، از جمله سوريه‎.

وزير خارجه كشورمان تأكيد كرد: سوريه حلقه مهم زنجيره مقاومت در خاورميانه است و برخي مي‌خواهند اين حلقه را از اين زنجيره جدا‎ ‎كنند‎.

صالحي در پاسخ به اين پرسش كه برخي كشورهاي منطقه‎ ‎و فرامنطقه‌اي از جمله تركيه و آمريكا در بحث سوريه دخالت دارند، با اشاره به‎ ‎گفت‌وگوهاي ميان تهران ـ آنكارا در اين باره گفت: ما صحبت‌هاي خوبي در تهران با‎ ‎تركيه داشتيم و چند اصل را درباره مسأله سوريه مدنظر قرار داديم. اول دخالت نكردن‎ ‎بيگانگان در امور داخلي كشورها تا جلو سوءاستفاده‌ها گرفته شود. دوم اين كه بشار‎ ‎اسد بايد نسبت به خواست‌هاي مشروع مردمش پاسخگو باشد؛ ضمن اين‌كه بايد وي را تقويت‎ ‎كرد. تغيير نظام در سوريه خواستي خارج از عرف است و با يك نيت شيطنت‌آميز دنبال‎ ‎مي‌شود. سوم اين‌كه بايد نسبت به برخورد با مردم از شيوه‌هاي احتياط‌آميز استفاده‎ ‎شود و در مقابل معترضان با سعه صدر بيشتري رفتار كنند‎.

وي ادامه داد: تركيه، ايران و سوريه عضو يك‏ خانواده تلقي مي‌شوند و بايد در چنين مسائلي به يكديگر كمك كنند. نبايد اجازه دهند‎ ‎افرادي از مرزها عبور كنند. شنيديم كه از مرزهاي سوريه افرادي وارد مي‌شوند و سلاح‎ ‎قاچاق مي‌كنند و كشتاري كه در حال اتفاق است، توسط اين افراد صورت مي‌گيرد و به حساب‏‎ ‎دولت سوريه مي‌گذارند تا به آشفتگي‌ها دامن بزنند. اميدواريم سوريه بتواند با‎ ‎هوشمندي و مديريت و سعه صدر از بحران به وجود‌آمده، عبور كند و خواست مردمش را‎ ‎برآورده سازد‎.

وزير خارجه كشورمان در پاسخ به اين پرسش كه در‎ ‎صورت بروز تحولي اساسي در سوريه چه تغييري در موضع ايران نسبت به روابطش با اين‎ كشور در منطقه به وجود خواهد آمد، گفت: سوريه داراي همسايگاني با حساسيت بالاست كه به‎ ‎همين دليل بروز تحول در سوريه عواقب خوبي براي كسي در بر ندارد و مي‌تواند منطقه را‎ ‎دچار بحران جدي كند كه اين بحران به فراتر از منطقه هم مي‌تواند سرايت كند‎. صالحي در پاسخ به اين سؤال كه نسبت به اجرايي شدن‎ ‎طرح گام به گام نگراني‌هايي وجود دارد؛ مبني بر اين كه روسيه درخواست‌هاي شوراي‎ ‎امنيت را در قالب و شكلي ديگر به ايران ارائه كرده است و سؤال اين‌جاست كه در برابر‏‎ ‎يك گام به عقب 1+5، ايران چه گامي را بر خواهد داشت، گفت: ما در روسيه اعلام كرديم‎ ‎اصل اقدام روسيه را به فال نيك مي‌گيريم. روس‌ها به دنبال نقش‌آفريني جدي در ارتباط‎ ‎با موضوع هسته‌اي ايران هستند، اما اين كه بخواهيم به جزئيات اين طرح كه به طور‎ ‎مكتوب در اختيار ايران قرار گرفته است، وارد شويم، زود است. ما اعلام كرديم بايد‎ ‎پيشنهادهاي آنها را مطالعه و بررسي كنيم. راه طولاني در اين مسير داريم و بايد رايزني‌هاي فراواني صورت گيرد تا به نقاط مشترك برسيم‎.

صالحي همچنين درباره قرار دادن نام ايران در ليست كشورهاي حامي تروريسم توسط آمريكا به خبرگزاري مهر، گفت: چه چيز ديگري هست كه آمريكا ايران را به آن متهم نكرده است؟ من به مزاح جايي گفتم كه سونامي كه در ژاپن آمده را ممكن است بگويند علتش ايران بوده يا مي‌گويند سرمنشأ زلزله اندونزي ايران است! يعني ديگر مسخره شده است.

وي گفت: آيا حمايت ما از حزب‌الله كه دفاع مشروع از وطنش مي‌كند حمايت از تروريسم است؟ آيا حمايت معنوي از حماس كه سرزمينش را اشغال كرده‌اند حمايت از تروريسم است؟ اگر اين معنايش حمايت از تروريسم است، بايد بازنگري كنند.

وزير خارجه درباره واكنش ايران به اين نوع اقدامات آمريكا كه خود حامي گروهك‌هاي تروريستي است، اظهار داشت: وجدان عمومي مردم بايد اين طور مسائل را قضاوت كند. ما اين را به وجدان عمومي مردم واگذار مي‌كنيم، ولي بايد افكار عمومي را متوجه حقايق كنيم. آمريكا خود را صاحب قدرت مي‌داند. شيوه رفتاري ما اين نيست. ما شيوه رفتاري مبتني بر عقلانيت داريم و آنها شيوه رفتاري مبتني بر استكبار و اين دو با هم فرق دارد.

وزير خارجه درباره پيروزي انقلاب مردم ليبي هم گفت: پيام من به مردم ليبي اين است كه مراقب دشمنان اصليشان باشند و نگذارند در اين انقلابي كه با اين حجم خسارات، ويراني، ايثار و شهادت به ثمر رسيده است، عده‌اي آن را مصادره كنند.

وي تصريح كرد: اميدواريم انقلابيون اصيل بتوانند نظامي را برقرار كنند كه مستقل و غيروابسته و مبتني بر جهان‌بيني اسلامي باشد و نگذارند دشمنان قسم خورده امت اسلامي و مردم مسلمان ليبي مانند گرگي با لباس ميش ظاهر شوند و بلايي بر سر آنها بياورند كه عواقب غيرقابل جبران داشته باشد.

صالحي درباره ارتقاي روابط ايران و مصر، گفت: مصري‌ها علاقه‌مندند كه با ايران رابطه داشته باشند. ما هم علاقه‌منديمان را اعلام كرده‌ايم. اين دو ملت سزاوار روابط عميق و گسترده‌اند.

وي افزود: مصر به عنوان يكي از كشورهاي مهم جهان اسلام كه كانون انديشه اسلامي است جايگاه مهمي دارد و تعميق روابط ايران و مصر مي‌تواند عامل ثبات، امنيت و صلح منطقه باشد.

وزير خارجه با اطمينان از اين‌كه در آينده نه چند دور سطح روابط ارتقا يابد ادامه داد: بايد صبر كنيم تا شرايط براي مصري‌ها به گونه‌اي باشد كه بتوانند قدم موردنظر را بردارند.

وي در پايان گفت: ما اعلام كرده‌ايم هر لحظه‌اي كه مصري‌ها آمادگيشان را اعلام كنند، همان لحظه حاضريم سفيرمان را به مصر بفرستيم.


نوشته شده در   يکشنبه 6 شهريور 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode