ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 11 شهريور 1403
يکشنبه 11 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 28 مرداد 1396     |     کد : 179513

يادگار گرامي امام در مراسم نامگذاري بزرگراه آيت‌الله هاشمي رفسنجاني:

دغدغه آيت‌الله هاشمي رفسنجاني فردايي بهتر براي ايران بود

يادگار گرامي امام از جوان‌انديشي، زمان شناسي و عمل گرايي به عنوان مهمترين ويژگي‌هاي مرحوم آيت الله‌هاشمي رفسنجاني ياد کرد و گفت:جامعه امروز ما نيازمند توجه و به کار بستن اين مفاهيم است.

 يادگار گرامي امام از جوان‌انديشي، زمان شناسي و عمل گرايي به عنوان مهمترين ويژگي‌هاي مرحوم آيت الله‌هاشمي رفسنجاني ياد کرد و گفت:جامعه امروز ما نيازمند توجه و به کار بستن اين مفاهيم است.
به گزارش خبرنگار ما، حجت‌الاسلام والمسلمين سيد حسن خميني عصر ديروز در مراسم تغيير نام بزرگراه نيايش به نام آيت الله‌هاشمي رفسنجاني،از آن مرحوم به عنوان يکي از بزرگترين شخصيت‌هاي تاريخ سياسي ايران ياد کرد و گفت: در دهه 20و زماني که غلامحسين ابتهاج شهردار تهران بود،تصميم گرفته شد به پاس خدمات سياسي و ادبي دهخدا،خياباني را به نام وي نامگذاري کنند که اين کار انجام شد ولي پس از گذشت مدتي و به دليل برخي مسائل نام دهخدا را از آن خيابان برداشتند که چندي بعد دهخدا در جلسه‌اي از حذف نامش از آن خيابان به عنوان يک اتفاق بد که سبب شد همان شب خوابش نبرد، ياد كرد. ‏
وي با اشاره به مراودات خود با آيت الله‌هاشمي رفسنجاني به ويژه طي 10 سال آخر عمر آن مرحوم،تاکيد کرد: من طي اين مدت که از پرتراکم‌ترين زمان حيات ايشان به حساب مي‌آمد، با آن مرحوم نزديکي بسيار زيادي پيدا کرده بودم.ايشان آنقدر روح بزرگي پيدا کرده بودند،که با فراز و فرود‌ها هم ضربان قلبشان بالا و پائين نمي‌رفت چه برسد به اين که خياباني به نامشان نامگذاري شود. در حقيقت اين ما هستيم که به اين نامگذاري‌ها نيازمنديم.
يادگار گرامي امام در ادامه از جوان‌شناسي و عمل‌گرايي به عنوان دو ويژگي بارز مرحوم آيت الله‌هاشمي رفسنجاني ياد کرد و گفت:نخستين ويژگي بارز و منحصر به فرد آن مرحوم که اکنون همگي ما به آن احتياج داريم،جوان انديشي ايشان بود.مرحوم‌هاشمي رفسنجاني فرزند زمان خويش بود و در گذشته نمانده بود،ايشان به رغم اين که 82 سال سن داشت ،اما مثل پيرمردها فقط به فکر سخن از گذشته نبود بلکه جامعه را در زمان فعلي‌اش مي‌ديد و زمان حاضر را به خوبي مي‌شناخت و البته مانند پدري به فرداي جامعه هم مي‌انديشيد تا با برداشته شدن يك قدم، جامعه هر چه بيشتر به سمت تعالي و پيشرفت حرکت کند.
حاج سيد حسن خميني در ادامه از مترو و دانشگاه آزاد به عنوان نمونه‌هايي از طرح‌هاي رو به جلو مرحوم‌هاشمي رفسنجاني ياد کرد و گفت:ايشان سال‌ها قبل و با نيازسنجي،ساخت مترو براي تهران را ضروري دانست و به اين ترتيب ساخت آن را پايه گذاري کرد که امروز ما از نعمات آن بهره‌مند هستيم.
وي تاکيد کرد: آيت الله‌هاشمي رفسنجاني اعتقاد داشت که بايد جامعه روز را بشناسيم، البته ايشان از گذشته منقطع نمي‌شد و مي‌دانست که اگر از گذشته منفک شويم، با يک نسيم از بين مي‌رويم، با اين وجود در گذشته نماند. در حقيقت آن مرحوم در زمانه خود مي‌زيست و جامعه را مي‌شناخت و همتي داشت تا فردا بهتر از امروز باشد.
يادگار گرامي امام در ادامه از عملگرايي به عنوان ويژگي ديگر آيت الله‌هاشمي رفسنجاني ياد کرد و گفت: ايشان صرفا سخن نمي‌گفت بلکه سخن را مي‌شنيد و گام به سوي رفع مشکلات برمي داشت، در حقيقت ايشان از يک شجاعت خاص براي رسيدن به هدف برخوردار بود که اين موضوع به عنوان يک نياز امروز حس مي‌شود، امروز نيازمند آن هستيم تا علاوه بر شناختن درد و درمان، حرکت کنيم.
وي تاکيد کرد:مرحوم‌هاشمي رفسنجاني وقتي براي رياست جمهوري نامزد شد و ثبت نام کرد ، در حقيقت همه زندگي سياسي شان را عرضه کرد ،يا وقتي پشت سر آقاي روحاني ايستاد ،تمام يافته‌هايشان را پشت سر کانديدايي گذاشت که امکان داشت پيروز هم نشود، اما ايشان به ما آموخت که براي سعادت جامعه و فرزندانمان حاضر باشيم هر هزينه‌اي بدهيم که البته خداوند هم محبت آنها را دل مردم قرار مي‌دهد. اين که روي ديوار شهر نام ايشان را مي‌بينيم به اين جهت است که به ويژگي‌هاي اخلاقي اين عزيزان نيازمنديم و اين موضوع را مرور کنيم که براي سعادت فرداي مردم، بايد هر هزينه را داد.
حاج سيد حسن خميني با يادآوري اين موضوع که بايد براي پيشرفت جامعه هزينه داد،تصميم گرفت و عمل کرد،افزود: گاهي اين تصميم،صبر و گاهي هم جوش و خروش است و من آقاي‌هاشمي را در هر دو وضع ديدم. ايشان زماني با صبر و زماني هم سخن مي‌گفت‌، اين را بايد بدانيم که فردا محتاج تصميم‌گيري ماست.
وي همچنين حضور پرشور مردم در مراسم تشييع مرحوم‌هاشمي رفسنجاني و راي بالاي فرزند ايشان در انتخابات شوراي شهر تهران را نمونه اداي دين و قدرداني از آن مرحوم دانست و تاکيد کرد:ايشان سعادت جامعه را درتلفيق عفاف و کفاف مي‌دانست. دينداران به شرطي توفيق ترويج دين را پيدا مي‌کنند كه بتوانند دنياي مردم را هم بسازند و شعار‌ها به شرطي براي جامعه مفيد است که سبب درجازدن جامعه و کم شدن شعور نشود.
يادگار گرامي امام همچنين گفت: بزرگي آن مرحوم در اين بود كه مي‌توانستم به راحتي جلو او صحبت كنم و ما در كنار شخصيت او بزرگ مي‌شديم؛ او بزرگي به ما نمي‌فروخت، بلكه بزرگي را مي‌آموخت. آقاي هاشمي بزرگ زيست و بزرگ از دنيا رفت و ان شا‌ء‌الله در آينده از بزرگان باقي خواهد ماند.
حاج سيد حسن خميني با تأكيد بر اين كه ايشان در ماه‌هاي پاياني حياتشان از مرگ مي‌گفت‌، افزود: آبروي يك شخصيت سياسي به درد قبر او نمي‌خورد؛ بلكه در همين روزگار و زندگي بايد آن را هزينه كند.
سخنراني شهردار تهران
محمدباقر قاليباف شهردار تهران هم در اين مراسم گفت: آيت‌الله‌هاشمي رفسنجاني با حضور در پروژه‌هاي مختلف سازندگي، نشاط پيدا مي‌کرد و خستگي از تنش بيرون مي‌رفت.‏
وي افزود: مکان‌هاي مهم مانند بزرگراه‌ها، خيابان‌ها و ميادين براي يادآوري و حفظ سرمايه‌هاي بزرگ جامعه و کشورمان به نام شخصيت‌ها و بزرگان در حوزه مذهبي و ملي نامگذاري مي‌شود و نهايتاً در اين روزهاي پاياني دوره چهارم اين توفيق نصيب شد که بزرگراهي به نام بزرگمردي که هر جاي تاريخ انقلاب را نگاه کنيم ردپاي آن را مي‌بينيم، نامگذاري شود.‏
شهردار تهران افزود: اين توفيق نصيب شد با کسي که چندين سال با نامش آشنا بودم، در دوران دفاع مقدس آشنا شدم و ماهي يک‌بار و يا هر هفته از نزديک ايشان را مي‌ديدم؛ چراکه نقش ايشان در دوران دفاع مقدس برجسته بود و در همان روزها با دقت و تيزهوشي‌شان آشنا شدم.‏
وي با بيان اين که امروز روز آزادگان و مجاهديني است که با مجاهدت دوران اسارت را به‌‌سر بردند، گفت: نامه‌نگاري‌هايي که ايشان با صدام داشت، منجر به آزادسازي اراضي اشغالي کشور و آزادي آزادگان و ورود آنها به کشور شد.‏
قاليباف اظهار داشت: در 8 سالي که در رياست جمهوري بود، در حوزه بازسازي و سازندگي مسائل شهري را دنبال مي‌کرد و در هر بخش نگاه کنيد، آثار مديريتي وي وجود دارد.‏
شهردار تهران به ساخت تونل توحيد اشاره کرد و گفت: هنگام تکميل تونل توحيد در بزرگراه چمران، با فشارهاي متعددي ازجمله سياسي مواجه بوديم که در آن زمان آيت‌الله‌هاشمي رفسنجاني مرا صدا کرد و با توجه به اين که ما به دنبال حل ترافيک آن محدوده بوديم، اعلام کرد ترافيک اينجا را حل کنيد و تحت فشارها قرار نگيريد و محکم اين کار را به پايان برسانيد.‏
وي تاکيد کرد: آيت‌الله‌هاشمي رفسنجاني بازديدي هم از تونل توحيد داشت و بنده شاهد بودم ايشان در هر پروژه‌اي حضور پيدا مي‌کرد، خستگي از تنش بيرون مي‌رفت و نشاط پيدا مي‌کرد. آيت‌الله‌هاشمي مي‌گفت اين کارها مي‌ماند و اين حرف‌ها تمام مي‌شود.‏
شهردار تهران اظهار داشت: در عرصه سياسي همين بس که مقام معظم رهبري درباره آيت‌الله‌هاشمي رفسنجاني فرمودند؛ ايشان از استوانه‌هاي سياسي کشور هستند.‏
وي گفت: بنده هم همانند آيت‌الله‌هاشمي يک روستازاده هستم، هم خدمت کردم و هم خطا. خدمت ما باشد براي آخرت و خطاهاي ما را هم بزرگواران و مردم عزيز خواهند بخشيد و آيندگان هم آن خطا را تکرار نخواهند کرد.‏
مجتبي شاکري عضو شوراي اسلامي شهر تهران هم در اين مراسم گفت:‌ در شوراي چهارم ????نامگذاري انجام شده است.
وي با بيان اين که بعد از ارتحال حضرت آيت‌الله هاشمي رفسنجاني، طبيعي بود از ايشان قدرشناسي شود و کمترين آن نامگذاري است، افزود: تمامي اعضاي شوراي شهر عزم خود را جزم کردند و در کميسيون نامگذاري با هماهنگي‌هاي انجام‌گرفته، مقرر شد بزرگراه نيايش را به پيشنهاد خانواده آيت‌الله هاشمي رفسنجاني به نام ايشان تغيير دهيم و اين موضوع در صحن شورا به تصويب رسيد.
عضو شوراي اسلامي شهر تهران گفت: نامگذاري‌ها در اين شورا به‌گونه‌اي انجام شده است که همه ايران در تهران سهيم باشند و بايد همه ما تلاش کنيم که فقط يک نام باقي نماند و همه دستگاه‌ها و رسانه‌ها بايد اين هويت‌ها را احيا کنند تا نسل‌هاي بعد هم با آنها آشنا شوند و بدانند کساني بودند تا انقلاب باقي بماند.
شاکري اظهار داشت: در روزهاي آينده هم رونمايي از مکاني به نام فرج‌الله سلحشور کارگردان متعهد کشور و دو معبر هم به نام مدافعان حرم را خواهيم داشت.
سخنان محسن هاشمي
همچنين در اين مراسم مهندس محسن هاشمي در سخناني با اشاره به دوران مبارزاتي مرحوم آيت‌الله هاشمي رفسنجاني، گفت: ايشان از همان روزهاي آغاز نهضت، سختي‌هاي زيادي را تحمل كرد. ايشان اگر در حوزه مي‌ماند و به دروس مي‌پرداخت، مقام بالايي در آنجا داشت ولي به دليل احساس مسئوليت و گريز از ساواك به تهران آمد و از سال 44 تا پايان حيات، به عنوان يك شهروند در تهران زندگي مي‌كرد و امروز يكي از بزرگراه‌ها‌ به نام يك شهروند مسئوليت‌پذير كه مسئوليت خود را در قبال تهران عملي كرد، نامگذاري مي‌شود.
وي از ايده ساخت مترو تهران به عنوان يكي از اقدامات مهم آيت‌الله هاشمي رفسنجاني اشاره كرد و گفت: ايشان اهتمام زيادي به آباداني ايران و تهران داشت.
فرزند ارشد آيت‌الله هاشمي رفسنجاني همچنين از آن مرحوم به عنوان يك شهروند نمونه و مسئوليت‌پذير ياد كرد و گفت: اميدواريم راه مرحوم هاشمي رفسنجاني به عنوان سمبل ميانه‌روي و مديريت ايراني ادامه پيدا كند.
پيشنهاد نامگذاري يك خيابان به نام دكترمصدق
همچنين در اين مراسم سيد محمود دعايي مدير مسئول روزنامه اطلاعات با بيان خاطراتي درباره رابطه عاشقانه امام راحل با مرحوم هاشمي رفسنجاني، خطاب به قاليباف شهردار تهران گفت: خاطرم هست كه آيت‌الله هاشمي رفسنجاني به شما به عنوان مرد عمل و خدمت علاقه داشت و شما را به مثابه يك رهرو حق‌شناس مي‌ديد.
وي با اشاره به فرا رسيدن سالروز كودتاي 28 مرداد، تأكيد كرد: اميدوارم شوراي بعدي تصميم‌ بگيرد كه ياد دكترمصدق را هم در شهر تهران گرامي بدارد و خياباني را به نام ايشان نامگذاري كند مي‌دانم هر انساني ممكن است خطا كند ولي بايد ياد و خاطره انسان‌هاي بزرگي را كه براي اين كشور زحمت كشيده‌اند در يادها زنده نگه داشت. دعايي در پايان از زحمات و خدمات قاليباف در شهر تهران قدرداني كرد.
در پايان مراسم از تابلو بزرگراه آيت‌الله هاشمي رفسنجاني رونمايي شد.


نوشته شده در   شنبه 28 مرداد 1396  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode