ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 13 بهمن 1395     |     کد : 110836

تأکید وزرای خارجه ایران و فرانسه بر اجرای کامل برجام

ایران و فرانسه با هدف تقویت و تضمین اجرای برجام، همکاری های صنعتی و تجاری با یکدیگر را گسترش می دهند.این مطلب دیروز در همایش گسترش روابط اقتصادی ایران و فرانسه، در حضور وزرای خارجه دو کشور در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران اعلام شد.



ایران و فرانسه با هدف تقویت و تضمین اجرای برجام، همکاری های صنعتی و تجاری با یکدیگر را گسترش می دهند.این مطلب دیروز در همایش گسترش روابط اقتصادی ایران و فرانسه، در حضور وزرای خارجه دو کشور در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران اعلام شد.
دکتر محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در این همایش با اشاره به فرصت‌های پیش آمده در فضای پسابرجام گفت: مبادلات تجاری تهران و پاریس در سال ۲۰۱۶ بالغ بر ۳ برابر شده است.
وی با اشاره به دیدگاه مثبت دولت فرانسه برای گسترش روابط با ایران عنوان کرد: به شما اطمینان می‌دهم که دیدگاه مشابهی در جمهوری اسلامی ایران برای گسترش روابط همه‌جانبه بین ایران و فرانسه در حوزه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، علم و تکنولوژی و همینطور حوزه سیاسی، همکاری‌های منطقه‌ای، مبارزه با تروریسم و افراط گرایی که خطر مشترک همه ما در منطقه و کل جهان است، وجود دارد.
وزیر خارجه کشورمان با اشاره به برگزاری اولین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و فرانسه گفت: این نشست حاصل سفر رئیس‌جمهوری ایران به پاریس در بهمن ۱۳۹۴ و توافق دو رئیس‌جمهوری در آن سفر است.
وی ادامه داد: حضور همکار خوبم آقای آیرو وزیر امور خارجه فرانسه در این نشست بیش از هر چیز نشان‌دهنده اراده سیاسی دو کشور برای ارتقای روابط دوجانبه به ویژه مناسبات اقتصادی است.
رئیس دستگاه دیپلماسی ایران با بیان اینکه در طول سال گذشته تحول بسیار مهم و چشمگیری را در روابط اقتصادی داشته‌ایم، تصریح کرد: میزان مبادلات تجاری دو کشور در ۱۱ ماه ۲۰۱۶ و بعد از اجرایی شدن برجام به یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون یورو رسید که نسبت به سال قبل از آن سه برابر رشد داشته است.
وی ادامه داد: البته از نظر ما ظرفیت اقتصادی ایران و فرانسه و به ویژه ظرفیت بخش خصوصی دو کشور بسیار بسیار فراتر از این میزان است و این تنها شروعی است برای روابط ما تا متناسب با ظرفیت‌های موجود پیش برویم.
ظریف با اشاره به فرصت‌های پیش آمده در فضای پسابرجام اظهار داشت: در این فضا فرصت‌های جدیدی برای هر دو کشور فراهم آمده تا روابط اقتصادی مثمرثمر و مفید برای هر دو کشور را در فضایی آرام و مناسب گسترش دهند.
وی افزود: خوشبختانه در سایه امنیت موجود در ایران این امکان برای فعالان اقتصادی فرانسه و ایران به وجود آمده است تا بیش از پیش همکاری‌ها را رونق بخشند.
وزیر امور خارجه ایران عنوان کرد: وزارتخانه های خارجه‌ هر دو کشور هم به لحاظ مسئولیت ذاتی به عنوان مسئول روابط خارجی و هم به عنوان مسئولان کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور وظیفه دارند بسترهای سیاسی و اقتصادی لازم را فراهم کنند.
وی با تاکید بر اینکه وظیفه ما تسهیل است، گفت: وظیفه و تلاش اصلی برعهده کارآفرینان، تجار، بازرگانان و صنعتگران و مسئولان بنگاه‌های خصوصی است تا براساس سیاست‌های دولت جمهوری اسلامی ایران موتور محرکه پیشرفت اقتصادی داخلی و روابط اقتصادی خارجی باشند و امیدواریم از این فرصت به بهترین نحو استفاده کنند.
نامبرده ادامه داد: در عرصه پر رقابت اقتصاد جهانی که روند همگرایی و همکاری‌های اقتصادی با کشورها با چالش‌های متعددی به ویژه تحولات سیاسی در ایالات متحده و تحولات در اروپا مواجه است، جمهوری اسلامی در این شرایط دشوار به عنوان یک همکار و شریک قابل اتکا و با ثبات آماده همکاری‌های اقتصادی دراز مدت و پایدار و مبتنی بر منافع مشترک با کشورهای اروپایی و به ویژه فرانسه است.وی تاکید کرد: قطعا در این مسیر کنشگران اقتصادی در بخش خصوصی جایگاه ویژه و محوری دارند و دولت جمهوری اسلامی از تلاش این کنشگران اقتصادی به صورت کامل حمایت می‌کند.
ظریف ادامه داد: اقتصاد درون‌زا و برون‌گرا محور اصلی راهبرد توسعه اقتصادی در جمهوری اسلامی برای دهه‌های آتی است و با توجه به این مولفه‌ها، شرکای اقتصادی ما می‌توانند روی این اصول باثبات و بلند مدت برنامه‌ریزی کنند.
وی با تاکید بر اینکه مزیت‌های فراوان ایران برای همکاری‌های اقتصادی بر کسی پوشیده نیست، اظهار داشت: مهم‌ترین مزیت بازار ایران امنیت بی‌نظیر ناشی از اعتماد به مردم و حضور و مشارکت مردم در صحنه سیاسی، اقتصادی و فناوری ایران است که نه تنها امنیت ایران را در محیطی ناامن تضمین کرده و تلاش‌های فراوان افراطی‌ها در همه محیط پیرامونی ایران برای ناامن کردن این کشور را ناکام کرده است، بلکه پویایی علمی و اقتصادی ایران را در برابر هرگونه فشار احتمالی خارجی تضمین کرده است.
وزیر امور خارجه ایران افزود: علاوه بر این‌ها منابع غنی طبیعی، موقعیت جغرافیایی و امکانات ترانزیتی، جمعیت جوان و تحصیلات بالا، رشد علمی قابل توجه، پیشرفت وسیع در عرصه‌های توسعه ملی و همچنین قابلیت بالا در مدیریت بحران‌های اقتصادی، ایران را به عنوان شریکی قابل اعتماد برای همکاری به ویژه در حوزه تولید مشترک برای بازارهای داخلی، منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای مطرح می‌کند.
وی با بیان اینکه با همکاری فرانسه اولین قدم را برای تولید با هدف صادرات به بازارهای خارج از ایران برداشته‌ایم، گفت: در آینده نزدیک اولین تولیدات مشترک ایران و فرانسه با هدف مصرف داخلی و صادرات به بازارهای خارجی مورد توافق دو طرف از خط تولید خارج می‌شود.
عضو کابینه دولت ادامه داد: در گذشته نزدیک تورم بالای ۴۲ درصد و رشد اقتصادی منفی هفت درصد به گونه‌ای مدیریت شد که در مدت کوتاهی به تورم تک رقمی کمتر از ۹ درصد و رشد اقتصادی حدود ۴ر۷درصد که نویدبخش چشم‌اندازی بسیار روشن در شرایط بسیار دشوار اقتصاد جهان است، رسیدیم و این امر در حوزه مدیریت تحولات اقتصادی با توجه و اتکای به توانمندی‌های ملی صورت گرفت.
وی با تاکید بر اینکه مقدار زیادی از این توفیق علیرغم تحریم‌ها و در زمان وجود تحریم‌های ظالمانه علیه ایران حاصل شد، گفت: این امر نمایان‌گر همان اصل قابل اتکا بودن اقتصاد ایران و توجه به اتکای ما برای امنیت ، توسعه و پیشرفت برای مردم ایران است.ظریف با اشاره به برنامه ششم توسعه عنوان کرد: بر اساس این برنامه حوزه‌های نفت و گاز،‌ پتروشیمی، حمل و نقل و ترانزیت، علم و فناوری، صنایع معدنی، توسعه منابع آب، محیط زیست و… در اولویت ماست و این خود زمینه مناسب برای توسعه همکاری ایران و شرکایش به ویژه دوستان فرانسوی که حضور خوبی در ایران دارند را فراهم می‌کند.
وی ادامه داد: وزارت امور خارجه به عنوان رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی به گسترش مشارکت بخش خصوصی با محوریت اتاق در تعاملات اتاق اهمیت ویژه‌ای می‌دهد و ضروری‌ است اتاق‌های مشترک بین دو کشور تقویت شود و به ویژه توصیه می‌کنم در کنار پروژه‌های بزرگ و ملی به پروژه‌های کوچک و متوسط هم توجه ویژه‌ای شود.
رئیس دستگاه دیپلماسی ایران با بیان اینکه تلاش وزارت امور خارجه همواره بر این بوده است که بستر لازم را برای همکاری‌های اقتصادی، سرمایه‌گذاری و توسعه همکاری‌های بین‌المللی با کشورهای مختلف فراهم کند، گفت: در این زمینه از هیچ کوششی فروگذار نخواهیم کرد.
وی افزود: برجام برای همه کشورها از جمله ایران و فرانسه فرصت‌ساز بوده و موانع را از پیش روی فعالان اقتصادی ایرانی و فرانسوی برای همکاری بیشتر برداشته است و خوشحالیم که تا حد خوبی فعالان اقتصادی فرانسوی در این زمینه گام برداشته‌اند.
وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه پس از برجام شرکت‌ها و کشورهای زیادی علاقه‌مندی خود را برای حضور در بازارهای ایران نشان داده‌اند، اظهار داشت: مطمئن هستم که همکاری ایران و فرانسه دارای منافع بسیار گسترده‌ای برای دو کشور و برای پیشرفت اقتصادی دو ملت و صلح و امنیت منطقه‌ای و جهانی خواهد داشت. این فرصت‌ها باید در جهت انتفاع همگان مورد بهره‌برداری قرار بگیرد.
وی با بی‌مورد خواندن احتیاط‌ های برخی از بانک‌های بزرگ اروپا تصریح کرد: این احتیاط‌ های بی‌مورد سبب محدود شدن بهره‌وری حداکثری از برجام شده است.
ظریف گفت: اطمینان دارم که با تلاش و همکاری دوجانبه و اطمینا‌ن‌بخشی دولت فرانسه به عنوان یک شریک مهم ایران و یک طرف مهم در توافق هسته‌ای، می‌توانیم با تلاشی مشترک ورود بانک‌های بزرگ و معتبر به این روند را تضمین کنیم و از این مسیر، توسعه بیش از پیش همکاری‌های دو کشور با پیشرانی بخش خصوصی را شاهد باشیم.
“ژان ماک آیرو” وزیرامور خارجه فرانسه هم که به همراه یک هیأت ۷۸ نفره از تجار و صنعتگران فرانسوی به تهران سفر کرده است، در این همایش تاکید کرد: پس از امضای برنامه جامع اقدام مشترک ( برجام) در وین، برای فرانسه بسیار مهم بود که به این قرارداد بین المللی احترام گذاشته شود.
وی افزود: پس از امضای توافق نامه وین بین ایران و پنج کشور جهان، فرانسه بلافاصله برای برقراری روابط همه جانبه با ایران اقدام کرد و به لحاظ سیاسی پشتیبانی نیرومندی از این روابط به عمل آورد.
وزیرامور خارجه فرانسه گفت: روابط دوجانبه به ویژه در زمینه های اقتصادی به نفع هر دو کشور است و فرانسه
هیچ گاه با چنین شتابی با هیچ کشوری کار نکرده است.از این رو دو کشور باید از روابط دوجانبه برای همکاری های بیشتر به ویژه در زمینه تامین مالی و دسترسی به بازار بهره برداری کنند.
وی افزود: روابط ایران و فرانسه پس از برجام بیش از ۲۰۰ درصد رشد داشته است. شرکت های رنو و پژو فرانسه در ایران فعالیت می کنند که همه اینها اشتغال و سرمایه برای دو کشور به همراه می آورد.
این مقام ارشد سیاسی فرانسه ضمن اشاره به قرارداد فروش هواپیما به ایران که نخستین فروند آن تحویل شد، افزود: قراردادهای دیگر هم به همین سرعت امضا خواهد شد و شرکت های بزرگ فرانسوی از جمله توتال جزو نخستین شرکت های اروپایی هستند که با ایران وارد معامله شدند و این کمک می کند به اینکه شرکت های بزرگ دیگر بین المللی هم قدم پیش بگذارند.
وی گفت: ایران جزو کشورهای خوشنام در زمینه آموزش عالی است و فرانسه علاقه مند است که در زمینه های دانشگاهی و موسسات علمی بین دو کشور روابط خوبی برقرار شود و در این رابطه ۱۷ قطعنامه امضا شده است.
“ایرو” همکاری در زمینه آب و هوا، مدیریت آب، انرژی، صنایع غذایی، فناوری های اطلاعاتی و حمل و نقل را از دیگر زمینه های
مهم در توسعه روابط دو کشور عنوان کرد و افزود: با وجود اینکه آینده خوبی برای همکاری های دو کشور وجود دارد، اما تا زمانی که خلاءهای مالی بر طرف نشود، پیشرفت چندانی وجود نخواهد داشت.
وی تاکید کرد: این کشور از راه های مختلف تلاش
می کند تا بانک های مختلف را به فعالیت و تعامل با ایران ترغیب کند و موانع بانکی را از میان بردارد.
وزیر امور خارجه فرانسه ارائه گارانتی صادرات یکساله به صادرکنندگان کالا به ایران و تسریع و تسهیل ارائه ویزای فرانسه به فعالان اقتصادی و فرهنگی را از دیگر اقدام های دولت فرانسه اعلام کرد و در ادامه از مسئولان اقتصادی ایران خواست تا دسترسی به بازار ایران برای بازرگانان فرانسوی آسانتر شود و در یک منطق برد- برد، فرصت های موجود مورد
بهره برداری قرار گیرد.
وی تاکید کرد: این حجم از فعالیت ها که اکنون در حال انجام است نشان می دهد برجام برای همه مفید بوده است. ما همچنین تلاش می کنیم تا دادن ویزا به فعالان اقتصادی و فرهنگی آسانتر شود.
“تیبو دو سیلگی” رئیس انجمن کارفرمایان فرانسه هم در این همایش با اشاره به اینکه با رفع مشکلات هسته ای راه باز شده و پایه روابط اقتصادی فراهم شده است، گفت: سفر اخیر هیأت اقتصادی فرانسه درست یک سال بعد از دیدار رسمی دکتر روحانی رئیس جمهوری ایران از فرانسه صورت گرفته است.
وی با بیان اینکه امیدواریم این سفرموجب تقویت هر چه بیشتر روابط و همچنین شرکت‌های دو کشور شود، تصریح کرد: قصد شرکت‌های فرانسوی از این ارتباطات فراهم آوردن زمینه مشارکت و آموزش بیشتر است.
“دو سیلگی” بیان داشت: سال گذشته یادداشت تفاهم‌نامه های
متفاوتی بین دو کشور به امضا رسید که امروز مشاهده می‌شود شرکت‌های ایرانی تمایل زیادی برای امضا یادداشت تفاهمنامه اقتصادی دارند.غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران هم با بیان اینکه ارتقای همکاری‌ بانکی و رفع مشکلات موجود مالی و بانکی باید در دستور کار دولت‌های هر دو کشور قرار بگیرد، گفت: حل این معضل به عنوان مهمترین عامل توسعه روابط تجاری دو کشور است.
وی با اشاره به اینکه اتاق بازرگانی ایران برای سومین سال متوالی میزبان هیأت اقتصادی تجاری کشور فرانسه است، اظهار امیدواری کرد، تبادل تجاری همچنان مستدام باشد و دستاوردهای مثبتی برای دو کشور به همراه داشته باشد.
رئیس اتاق بازرگانی ایران بیان داشت: ایران و فرانسه دارای روابط دیرینه و مستحکمی اند که با وجود فراز و نشیب‌هایی همواره جایگاه مثبتی در اذهان عمومی داشته است.
وی تصریح کرد: متأسفانه روابط دو کشور طی دهه اخیر تحت تأثیر عوامل مختلف سیاسی و موضوع هسته‌ای قرار گرفت که اکنون رفع مشکلات هسته‌ای و با توجه به ظرفیت‌های متنوع و بالقوه و گسترش همکاری‌ها چشم‌انداز امیدبخشی در انتظار روابط آینده دو کشور وجود دارد.
نامبرده با اشاره به اینکه در حال حاضر ما شاهد پیشرفت‌های خوبی در حوزه‌های کشاورزی، انرژی، معدنی و خودروسازی در کشورمان هستیم، تصریح کرد: امیدواریم با توجه به تحولات پس از برجام این روند تقویت شود.
وی بیان داشت: اتاق بازرگانی ایران به عنوان نماینده بخش خصوصی همواره از همکاری بخش خصوصی دو کشور حمایت می‌کند.شافعی گفت: پس از سفر اول و دوم هیأت اقتصادی فرانسه به ایران و همچنین حضور هیأت تجاری، اقتصادی ایران در پاریس به همراه روحانی رئیس جمهوری کشورمان، شرکت‌های فرانسوی زیادی در حوزه‌های مختلف به ایران سفر کردند و با همتایان ایرانی‌شان مذاکره داشتند. البته این سفرها به تدریج در حال خارج شدن از حالت بررسی فرصت‌ها بوده و به سمت عملیاتی‌تر شدن پیش می‌رود.
وی بر لزوم حل مشکلات نقل‌و انتقال بانکی به عنوان مهمترین عامل توسعه روابط تجاری تأکید کرد و گفت: ارتقای همکاری‌ بانکی و رفع مشکلات موجود مالی و بانکی بین ایران و فرانسه، شرایط اساسی و ضروری توسعه روابط اقتصادی و تجاری دو کشور که لازم است، در دستور کار دولت‌های هر دو کشور قرار گیرد.
رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به تجربه بالا و فناوری پیشرفته صنایع فرانسه گفت: شرکت‌های ایرانی و فرانسوی می‌توانند در زمینه‌های مختلف از جمله امور زیربنایی، تولید دارو، تجهیزات پزشکی، حمل‌ونقل، ارتباطات و … با هم همکاری داشته باشند.وی بیان داشت: اتاق بازرگانی ایران در زمینه‌های مذکور دارای تشکل‌های مرتبط است و افتتاح دفتر تجاری فرانسه (بیزینس‌فرانس) در تهران هم ما را خوشحال کرده است که این مرکز هماهنگ‌کننده امور تجاری شرکت‌های دو طرف است و می‌تواند نقش بسزایی در ارتقای سطح روابط اقتصادی ایران و فرانسه داشته باشد.
شافعی با بیان اینکه آشنایی تجار دو کشور از قابلیت‌های یکدیگر نقش مؤثری در توسعه روابط تجاری ایران و فرانسه دارد، گفت: لذا در این راستا پیشنهاد می‌کنم تجار دو طرف ضمن سفر به شهرهای مختلف دو کشور از نزدیک آشنا شوند.
وی گفت: شرکت‌های فرانسوی می‌توانند به شهرهای مختلف ایران سفر کنند و با توانمندی های‌ موجود در مناطق مختلف ایران آشنا شوند.
رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه ایران دارای بازار بزرگی شامل کشورهای همسایه، خلیج‌فارس، آسیای میانه و قفقاز است، گفت: بهترین و مفیدترین راه برای ارتباط با این کشورها از طریق ایران است.
وی با بیان اینکه این سفر فرصت‌های بسیاری را برای انجام کارهای بزرگ‌تر دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی فراهم می‌کند، گفت: برگزاری موفق اولین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و فرانسه گام بزرگی برای توسعه روابط اقتصادی دو کشور است.
این مقام مسئول با ابراز امیدواری از حضور شرکت‌های بزرگ فرانسوی برای سرمایه‌گذاری در ایران در آینده نزدیک بیان داشت: ما از همکاری دو کشور در حوزه‌های مختلف آموزشی، توریسم و علمی استقبال می‌کنیم.وی بیان داشت: امیدواریم مناسبات ایران و فرانسه ارتقا یابد زیرا دو کشور از منافع مشترک دوجانبه، منطقه‌ای و جهانی برخوردارند.
شافعی افزود: امیدوارم اجرای توافقات انجام شده بتواند منافع جمعی دو کشور را تأمین کند و بخش خصوصی ایران و فرانسه موفق شوند تا در این راستا نقش ویژه‌ای ایفا کنند.
شایان ذکر است که در پایان این مراسم یک سند همکاری در زمینه های توسعه فرودگاه مشهد، یک سند در زمینه ایجاد کارخانه اتانول در کرمانشاه و ۲ سند در زمینه شیلات امضا شد.


نوشته شده در   چهارشنبه 13 بهمن 1395  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode