ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 17 آذر 1395     |     کد : 109086

مراسم 16 آذر در دانشگاه تهران با حضور دكتر روحاني برگزار شد رئيس‌جمهوري: لحن‌ها را آرام و اخلاقي‌تر كنيم

رئيس جمهوري با اشاره به موفقيت دولت در مساله هسته اي تاکيد کرد: موفقيت‌ها براي دولت نيست، بلکه براي ملت ايران و رهبر ايران است و ما هيچ قدمي‌در مساله برجام برنداشتيم مگر آنکه با مقام معظم رهبري مشورت کرديم.

رئيس جمهوري با اشاره به موفقيت دولت در مساله هسته اي تاکيد کرد: موفقيت‌ها براي دولت نيست، بلکه براي ملت ايران و رهبر ايران است و ما هيچ قدمي‌در مساله برجام برنداشتيم مگر آنکه با مقام معظم رهبري مشورت کرديم.

به گزارش ايسنا، حجت الاسلام والمسلمين حسن روحاني،‌ ديروزدر مراسم بزرگداشت روز دانشجو در سالن فردوسي دانشکده ادبيات دانشگاه تهران، اظهار داشت: ما در مساله برجام با مقام معظم رهبري مشورت کرديم، جلسه گذاشتيم و نامه‌هاي مکتوب ايشان خطاب به من هست و نامه اي نيست که نوشته باشند و من روي آن دستور نداده باشم و عين آنها اجرا نشده باشد. البته در مواردي به حد صد

در صد مورد نظر نرسيديم.

وي ادامه داد: روزي مقام معظم رهبري درباره موردي دستوري دادند که من گفتم مشکل است،‌ اما ايشان گفتند به خدا توکل کنيد. تيم مذاکره کننده را که در خارج بودند خواستم و دستور را به آنها منتقل کردم. که آنها گفتند احتمالا با اين دستور مذاکرات تمام خواهد شد. اما وقتي بلند شديم گفتم مطمئن باشيد و توکلتان به خدا باشد. به حول و قوه الهي آن نکات که مقام معظم رهبري فرمودند اجرايي و عملي کرديم و با اميد به آينده و اجماع در کنار هم باعث اين موفقيت شديم.

روحاني با بيان اينکه روزهاي بسيار سختي در اين سه سال پشت سرگذاشته شده است، يادآور شد: به حول و قوه الهي،پشتيباني مردم و رهبر معظم انقلاب مشکلات باقي مانده را هم پشت سر خواهيم گذاشت. به اعتراف همه کشورها هيچ کشوري نبوده که در عرض دو تا سه سال برابر قدرت‌هاي جهاني از حقوق ملتش به خوبي دفاع کند و اين مساله براي يک جناح و حزب نيست.

وي تصريح کرد: آمريکا و صهيونيست‌ها مي‌خواستند ايران هراسي را در دنيا به راه بيندازند و بگويند ايران خطر است. هدف ما اين بود که به دنيا بگوييم که آنها دروغ مي‌گويند و اگر خطر است از طرف خود اينهاست. آيا وقتي شوروي تجزيه شد فرصتي نبود که ما آن کشورهاي کوچک ايجاد شده را در دست بگيريم يا روزي که عراق به هم ريخت فرصت نبود که با توجه به دشمني‌هايش به اين کشور حمله کنيم؟ اما کشور ما متجاوز نيست.

رئيس دولت يازدهم اضافه کرد: البته ما از حق خودمان دفاع مي‌کنيم. اگر روزي خطري باشد همه ما بسيجي هستيم و بسيج يک گروه خاص نيست. بر مبناي اصل 151 قانون اساسي که مي‌گويد دولت موظف است به همه افراد ملت ايران آموزش بدهد و آن‌ها را براي دفاع از کشور آماده کند. اگر روزي خطري کشور را تهديد کند ما جناح و حزب نمي‌شناسيم و با هم از کشور دفاع مي‌کنيم.

وي با بيان اينکه هر جا انشقاق کنيم، قدرتمان را تضعيف کرده ايم تاکيد کرد: ما بايد تحملمان را بالا ببريم. اذکار و سليقه‌هايمان يکي نيست اما آرمان‌ها و اهداف بلند ما يکي است. در حفظ نظام و تبعيت از رهبري و حفظ کشور نظر ما يکي است. همه ما بايد انقلابي باشيم يعني مسيري که ازسال 41 شروع کرديم و در 22 بهمن ملت ما به موفقيت رسيد و در 12 فروردين 58 به آن راي داديم به عنوان جمهوري اسلامي‌ادامه دهيم.

روحاني ادامه داد: اخلاق،‌ استقامت، ‌ايستادگي،‌ يکپارچگي و انسجام جزو انقلاب ما است. ما ثابت کرديم که ايران تهديد نيست و همان شوراي امنيت که گفته بود ايران تهديد است،‌در قطعنامه 2231 به صراحت گفته همه بايد در مسير صلح آميز هسته‌اي به ايران کمک کنند. اين کار همه ملت بود و اگر رهبري تاييد و حمايت نکرده بودند و مجلس راي نداده بود به نتيجه نمي‌رسيديم.

وي همچنين تصريح کرد: اگر دنيا بداند اين رئيس جمهوري نماينده کل ملت است او با قدرت مي‌تواند با طرف مقابل صحبت کند. اما اگر خودش و عده‌اندکي باشند معلوم است که ناتوان خواهد بود. ما در اين مساله ملي که جناحي نيست،‌کاري کرديم که فعاليت هسته‌اي ما را که مي‌گفتند خلاف قانون است به جايي رسانديم که به راحتي در حال وارد کردن کيک زرد از خارج هستيم. در حالي که بعد از انقلاب نتوانسته بوديم يک گرم کيک زرد وارد کنيم و در داخل هم معادني داريم که در حدي مي‌توانيم توليد کنيم.

رئيس دولت تدبير و اميد خاطر نشان کرد: به ما مي‌گفتند آب سنگين خلاف است، اما امروز آب سنگين را به دنيا مي‌فروشيم که محموله اول را به آمريکا و محموله دوم را به روسيه فروختيم. راکتور اراک هم موديفاي خواهد شد و اراک در چارچوب راکتور آينده‌اش در حال اجرايي شدن است. ما چيزي را از دست نداده‌ايم. حتي مي‌خواستند تحقيق و توسعه را ممنوع کنند اما الان سانتريفيوژهايIR8 در حال کار کردن است.

وي با اشاره به صحبت‌هاي دانشجويان بيان کرد: يکي از عزيزان مي‌گفت تحريم‌ها ترک هم برنداشته اما فرض کنيد ترک برداشته است و ما مي‌توانيم نفتمان را بفروشيم. در مقطعي که وزير نفت ما کار بزرگي در اوپک کرد،‌دوستي حرفي گفت که قشنگ نبود. در مقطعي ما مي‌توانستيم 970 هزار تا يک ميليون بشکه نفت بفروشيم،‌اما الان به 2 ميليون و 300 هزار بشکه رسيده است. آيا اين خوب است يا بد؟ کشور مي‌تواند نفت را به هر مقداري که مي‌خواهد توليد و صادر کند. تمامي‌کشورهاي دوست ما از برجام خوشحال‌اند چون مي‌توانند با ما به راحتي تبادل داشته باشند.

روحاني در ادامه يادآور شد: در تحريم‌ها به جز بانکي بقيه تحريم‌ها به طور کامل و صد در صد برداشته شده است. در بانک‌ها با بانک‌هاي کوچک و متوسط در دنيا کار مي‌کنيم و تعدادي از بانک‌ها هستند که هنوز مي‌ترسند، اما در دوران تحريم بايد با صرافي‌ها کار مي‌کرديم که خطراتي داشت و هزينه اش بالا بود‌.

وي با اشاره به اينکه طرف مقابل 6 کشور هستند اظهار کرد: بعضي از آنها با ما دوست و بعضي رابطه خوبي دارند. آمريکا هم دشمن ماست و تا جايي که بتواند مي‌خواهد به ما فشار بياورد. ممکن است تخلف کنند و مي‌کنند. مورد اخير داماتو(ISA) است که دو حالت دارد،‌اگر اجرايي شود نقض فاحش و سريع برجام است و با عکس العمل تند ما مواجه خواهد شد و در برخورد با نقض برجام نظر واحد در کشور وجود دارد و هيچ اختلافي نيست.

رئيس جمهوري اضافه کرد: اما اگر رئيس جمهوري آمريکا امضا کند و بعد آن را تعليق کند، (خودشان مي‌گويند ويو) حتي اين مقدار را ما تخلف از برجام مي‌دانيم و در برابر همين مقدار هم عکس العمل نشان مي‌دهيم. فردا (چهارشنبه) جلسه هيات نظارت بر برجام خواهيم داشت و عکس‌العمل را مشخص مي‌کنيم. به دوستان خوب و انقلابي عرض مي‌کنم که نگران و دلواپس نباشند. حتما از حقوق ملت دفاع خواهيم کرد و براي آرمان‌هاي آينده خود با همه توان ايستادگي مي‌کنيم.

وي با اشاره به اينکه در نقد عليه دولت دقت شود، عنوان کرد: دقت کنيد جملاتي که به کار مي‌بريد درست باشد. همه مي‌دانيم که دروغ حرام است و چيزي نبايد غير واقعي باشد. گفته مي‌شود که اميد دولت به برجام بوده است اما در سال 92 که برجام نبود آيا نتوانستيم تورم را يک قدم پايين بياوريم. در پايان 93 تورم 45 درصد به 35 درصد رسيد. سال بعد قول داديم که تورم را 25 درصد مي‌کنيم که به جاي آن 15 درصد شد و قول داديم تا پايان 96 تورم را تک رقمي‌مي‌کنيم حتي بعضي دوستان گفتند چرا قول مي‌دهيد؟ گفتيم محاسبات ما اين گونه مي‌گويد و اگر نشد از مردم عذرخواهي مي‌کنيم. اما از خرداد امسال تورم را تک رقمي‌کرديم‌.

روحاني همچنين بيان کرد: ما نبايد کار هم را تخريب کنيم. اساس انصاف و اخلاق اين است که اگر کار خوبي انجام شده بگوييم که اين کار خوب است و اگر اين گونه بود بهتر مي‌شد. براي اولين بار در 60 سال گذشته صادرات غير نفتي بر واردات پيشي گرفته و امسال هم تا اينجاي کار همين طور است. البته ما از يک رکود عميق رنج مي‌بريم. اما در سال 91 و 92 که رشد ما منفي بود و در سال 93 به رشد 3 درصد رسيديم،‌ يعني از رکود عبور کرديم. در سال 94 بخاطر کاهش نفت دچار تنگناهاي زيادي شديم. وي افزود: تمام کشورهاي توليد کننده نفت در 94 و 95 از ذخايرشان استفاده کردند اما 20 درصد از درآمد نفتي را در صندوق توسعه ريختيم. معني اقتصاد مقاومتي اين است که به گونه‌اي بسازيم تا در شرايط فشار و سختي بتوانيم راهمان را پيش ببريم. تورم ونزوئلا بخاطر همين نفت 400 تا 700 درصد بود. ما نبايد کار صحيح را فراموش کنيم چون اميد به آينده اصل است.

رئيس جمهوري همچنين تاکيد کرد: بله ما مشکل داريم اما اگر مردم بگويند فايده اي ندارد و اميدشان از بين برود خلاف انقلاب و پيشرفت نظام است. دولت هر سال بيش از 700 هزار شغل جديد ايجاد کرده است. در هر سال يک ميليون و 200 هزار ورودي داريم و 500 هزار نفر بيکار مي‌شوند. ببينيد در سال‌هاي قبل اشتغال خالص ما 12 هزار و 14 هزار يعني تقريبا صفر بوده است. در حالي که اين 700 هزار که گفتم اشتغال خالص است. الان تقريبا يک ميليون و 200 هزار جوياي کار داريم که 65 درصد آنها خانم‌ها هستند.

وي با بيان اينکه کل بودجه سال 96‌،‌320 هزار ميليارد تومان است اضافه کرد: اين رقمي‌نيست،‌ بودجه عمراني سال 91‌، 11 هزار ميليارد بود و امسال 62 هزار ميليارد است. اما باز هم در برابر اين کشور عظيم چيزي نيست. دولت از اين به بعد نمي‌تواند دولت سرمايه گذار باشد بلکه بايد انتظام گر،‌هدايت کننده و ناظر باشد. هر چه بگوييم اوضاع خراب است‌، سرمايه گذاران فرار مي‌کنند. ما براي نفت و گاز 200 ميليارد دلار سرمايه نياز داريم، که دولت به تنهايي نمي‌تواند و برايمان مهم آوردن سرمايه و تکنولوژي است.

رئيس دولت يازدهم با اشاره به بودجه تقديمي‌به مجلس خاطر نشان کرد: ما در اين بودجه اعلام کرده‌ايم که 10 هزار ميليارد تومان براي چهار موضوع آب،‌ فاضلاب، محيط زيست و ريل خواهيم گذاشت؛ چرا که در اين بخش‌ها مشکلات زيادي داريم.

وي تاکيد کرد:براي حل مشکلات دانشگاه بايد نقاد باشد و با بيان احسن، حتي از بقيه قوا هم به نظر مي‌تواند انتقاد کند. نقد حق شماست و دانشجو بايد نقاد باشد. وي اضافه کرد: از طرفي به ما راه حل بدهيد و به ما کمک کنيد چرا که بار علم و فناوري روي دوش شما است. در علم و فناوري وضعمان خوب است. درآمد شرکت‌هاي دانش بنيان 15 هزار ميليارد تومان بوده و تا پايان امسال 20 هزار ميليارد تومان خواهد شد. صادرات دانش بنيان در سال 91، يک ميليون دلار بوده که الان 52 ميليارد تومان است. البته تنها با مقاله کار درست نمي‌شود و در قدم‌هاي بعدي بايد تجاري سازي صورت گيرد.

روحاني همچنين بيان کرد: خواهشم اين است که وحدت و اتحاد ما حفظ شود. لحن‌ها را آرام تر و اخلاقي تر کنيم. ما بدون نقد پيش نمي‌رويم. يک آرمان بزرگ براي همه ايران توسعه يافته است که همه بايد در اين راه تلاش کنيم. نکاتي هم که توسط دانشجويان گفته شد را به دانشجويان و کساني که در دستگاه هستند مي‌گويم تا آنها را دنبال کنند.

روحاني در بخش اول صحبت‌هاي خود هم گفت: 16 آذر روز دانشجو و دانشگاه و روز حرکت عظيم ضداستبدادي و ضداستعماري است که از همين دانشگاه تهران، توسط عزيزترين دانشجويان از جمله شهيدان قندچي، شريعت رضوي و بزرگ‌نيا، آغاز شد و شهداي اين روز پرچم ايستادگي‌، مقاومت و استقلال را از اين محل برافراشتند. اين روز به همه دانشجويان و جواناني تعلق دارد که حاضرند خود را فداي کشور و استقلال و آزادي آن نمايند‌.

وي با گراميداشت ياد و خاطره امام راحل و شخصيت‌هايي همچون آيت‌الله طالقاني، بهشتي، مطهري، بازرگان، شريعتي، باهنر، مفتح، باکري، همت، زين‌الدين، صيادشيرازي و همه عزيزاني که از دانشگاه‌ها به جبهه مبارزه در برابر متجاوزين، شتافتند و مقاومت کردند، گفت : سلام و درود مي‌فرستم بر اساتيد و دانشجوياني که در طول اين 3.5 سال گذشته از دولت تدبير و اميد حمايت کردند. دستاوردهاي ملي زماني محقق شده که همه دست به دست يکديگر داده‌ايم. اجماع، همواره کارساز بوده و گره‌ها را از پيش روي ما باز کرده است.

روحاني سخنراني‌هاي نمايندگان تشکل‌ها و طيف‌هاي مختلف دانشجويي و لحن‌هاي گوناگون را زيبا دانست و با بيان اينکه عظمت دانشجو و دانشگاه به نقادي و نقد دانشجويان شيرين است‌، خاطر نشان کرد: از دانشگاه همين‌طور توقع مي‌رود؛ چرا که زيبايي دانشگاه به زبان باز، گويا و نقاد آن است.

روحاني گفت: شما ببينيد در انتخابات آمريکا آقايي انتخاب شده وچه سر و صدا و تزلزلي در ذهن سياست‌مدارها در اروپا، شرق دنيا، آسيا و در بخش‌هايي از قاره آمريکا پديد آمده، اما تنها کشوري که همانطور که مقام معظم رهبري فرمود از آمدن اين آقا نه خوشحاليم و نه غم‌زده‌ايم، ايران است. هر برنامه‌اي هم دارد بعدها معلوم خواهد شد و ما راه و مسير خودمان را خواهيم رفت.

وي در ادامه گفت: او ممکن است خيلي چيزها دلش بخواهد، دلش بخواهد برجام را تضعيف يا پاره مي‌کند‌، مگر ما مي‌گذاريم و مگر ملت ما مي‌گذارد. آمريکا نمي‌تواند در مسير استقامت و ايستادگي ملت ايران تاثيرگذار باشد.

نشست با رئيس دانشگاه تهران

رييس جمهوري در حاشيه مراسم گراميداشت روز دانشجو و در نشست با رييس و اعضاي هيات رييسه دانشگاه تهران، عملکرد، برنامه‌ريزي‌ها، نيازمندي‌ها و چشم‌اندازهاي اين دانشگاه را مورد بررسي قرار داد‌‎.‎

به گزارش ايرنا، حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحاني در نشستي با رييس و اعضاي هيات رييسه آن، اين دانشگاه را دانشگاهي پيشرو در علم و فناوري، موثر در فرآيندهاي تاريخي و اجتماعي و همچنين خاطره انگيز توصيف و بر حمايت دولت از اين ‏مرکز مهم علمي‌کشور تاکيد کرد‎.‎ پيش از سخنان رييس‌ جمهوري، دکتر محمود نيلي احمد آبادي رييس دانشگاه تهران، گزارشي از اقدامات، ‏عملکرد و برنامه‌ريزي‌ها در راستاي ارتقاي سطح کمي‌و کيفي خدمات آموزشي و علمي‌در اين ‏دانشگاه ارائه کرد‎.‎


نوشته شده در   چهارشنبه 17 آذر 1395  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode