ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 25 آبان 1395     |     کد : 108551

روحاني‎ ‎در همايش مسئوليت اجتماعي کشور: ‎بايد با انسجام ملي مانع ايجاد شکاف ميان مردم شويم

رئيس‌جمهوري با انتقاد از اين که براي مسائل جزيي و کم اهميت ارزش‌ها‌ را زير پا مي‌گذاريم، گفت: چرا براي اين کار به ديگران توهين و چهره‌ها‌ را تخريب مي‌کنيم.




سرويس سياسي - اجتماعي: رئيس‌جمهوري با انتقاد از اين که براي مسائل جزيي و کم اهميت ارزش‌ها‌ را زير پا مي‌گذاريم، گفت: چرا براي اين کار به ديگران توهين و چهره‌ها‌ را تخريب مي‌کنيم.

به گزارش خبرنگار ما، حجت‌الاسلام و‌المسملين حسن روحاني با اعلام اين مطلب در همايش مسئوليت اجتماعي کشور خاطرنشان کرد: اساس وجود انسان از انس و ريشه انسان هم از انس است. زندگي ما زماني با نشاط توام است که با همنوعان خود داراي انس و رافت باشيم.

وي افزود: اسلام و همه اديان آسماني هم ريشه و منشا در اين موضوع دارند. معني الفت در اسلام در نقطه مقابل آن چيزي است که افراطيون در جهان فرياد مي‌زنند. افراط‌گرايان فقط خود و جمع خود را مي‌بينند‌،در حالي که از نظر اسلام نهاد جامعه بشري يک واحد است که يا برادران يا همنوعان ما هستند.

روحاني يادآور شد: هيچ انساني در جامعه امروز بدون ياري ديگران نمي‌تواند زندگي کند. همه زندگي جوامع بشري احتياج به ديگران دارد. هر کس مي‌خواهد در اين جامعه مسئوليتي در هر سطحي به عهده بگيرد، بايد قدرت آن را داشته باشد تا از سرمايه‌ها‌ي مادي و معنوي به خوبي حفاظت کند که البته منظورم فقط منابع نفت، گاز و معادن نيست، بلکه بايد از رابطه سالم جامعه و دوستي اعضاي جامعه حفاظت کنيم تا شکاف در ميان مردم به وجود نيايد. سر مسائلي که خيلي براي جامعه مفيد و مهم نيست، وقت خود را تلف نکنيم و آنچه قرآن بر آن تاکيد دارد، سبقت گرفتن در عمل خير است.وي افزود: افتخار ما زماني است که نسبت به ملل و اقوام ديگر در خيررساني به مردم و جامعه و خير جمعي به ديگران مقدم باشيم. اولين خير در جامعه، وحدت جامعه و احترام گذاشتن به همه مذاهب و اديان است. ما همه اعضاي يک پيکر واحد هستيم و نبايد اين قدر شکاف و فاصله بايد وجود داشته باشد‌. چرا سر مسائلي که اهميت ندارد، ارزش‌ها‌ي مهم را زير پا مي‌گذاريم و وقت خود را تلف کنيم؟ چرا براي انجام کاري به ديگران توهين و چهره‌ها‌ را تخريب مي‌کنيم؟ آن کار چيست؟ اين آقا عزيز باشد يا نباشد، کاري کنيم در نظرسنجي محبوبيت فرد زياد شود يا کم شود، آنچه مهم است ارزش‌ها‌ي اخلاقي است. چرا بايد اخلاق، راستي و محبت به ديگران و وحدت جامعه را زيرپا بگذاريم؟اين کارها با چه هدفي انجام مي‌شود و چرا براي مسائل کوچک جامعه ارزش‌ها‌ي بزرگ جامعه را قرباني مي‌کنيم؟

روحاني با بيان اين که هر چه نيکوکاري يک انسان بيشتر شود خير جمعي هم بيشتر خواهد شد، افزود: گاهي بايد در مسائل روحي به جامعه و افراد کمک کنيم. حتي صله رحم و عيادت از بيماران هم به عنوان خير جمعي مورد تاکيد قرار داد.

رئيس دولت يازدهم افزود: خير جمعي معناي گسترده دارد و فقط کمک مالي نيست. گاهي نوشتن يک مقاله خوب و قرار دادن برنامه مناسب در فضاي مجازي که در زندگي مردم اثرگذار باشد، خير جمعي دارد و گاهي يک هنرمند ممکن است بخشي از وقت خود را صرف آموزش جوانان کند که اين هم خير جمعي به شمار مي‌آيد‌.

دکتر روحاني با تاکيد بر اين که امروز بهترين خير جمعي انسجام ملي است، خاطرنشان کرد: به صراحت عرض مي‌کنم که در شرايط فعلي کشور هيچ نيازي بالاتر از اشتغال جوانان نيست. هيچ خيري هم بالاتر از زمينه سازي براي اشتغال نسل جوان وجود ندارد؛ به ويژه براي آنهايي که مشکل جسماني دارند.رئيس جمهوري از کاهش اتکاي کشور به فروش نفت خبر داد و افزود: در دولت يازدهم اتکاي به نفت را خيلي کم کرده‌ايم به گونه اي که نياز بودجه جاري به نفت به حدود 30 درصد رسيده و تقريبا 70 درصد متکي به درآمدهاي مالياتي است؛ بنابراين همه بايد دست به دست هم بدهيم تا مشکلات جامعه حل شود.

وي مهمترين مسائل و مشکلات کشور را اشتغال، آب و محيط زيست دانست و با اشاره به سفر اخير خود به ميدان آزادگان گفت: در طول سه سال، توليد نفت در غرب کارون را 250 هزار بشکه افزايش داديم که از افتخارات صنعت نفت کشور است. براي اين منظور 7 ميليارد دلار سرمايه گذاري صورت گرفت، اما گاز فلر زيادي در اين مراکز در حال سوختن است که براي بهره مندي از آن نيازمند سرمايه‌گذاري هستيم.

جامعه بايد وارد خير جمعي شود

روحاني در بخش ديگري از سخنان خود خاطرنشان کرد: گفتمان جامعه خيلي سياست زده شده است، در حالي که جامعه نياز دارد تا وارد گفتمان اجتماعي و خير جمعي هم بشود‌.وي با بيان اين که برخي از دانشگاه‌ها‌ي اروپا و امريکا به صورت وقفي اداره مي‌شوند، گفت: براي نمونه، دانشگاه‌ها‌روارد امريکا داراي 33 ميليارد دلار موقوفات است و سالانه 1.5 تا 2 ميليارد دلار از طريق موقوفات درآمد دارد.

رئيس دولت يازدهم افزود: 70 دانشگاه آمريکايي درآمد خود را از موقوفات دريافت مي‌کنند؛ البته در کشور ما هم موقوفات زياد است گرچه بيشتر اين موقوفات به حوزه‌ها‌ي علميه و مساجد تعلق مي‌گيرد‌، اما مي‌توانيم وقف را به همه بخش‌ها‌ گسترش دهيم‌.

روحاني خاطر نشان کرد: اينطور نيست که در دنياي غرب وقف و کمک نباشد. در آنجا فرزند از بهزيستي مي‌آورند و به عنوان فرزند خوانده بزرگ مي‌کنند اما وقتي از غرب سخن گفته مي‌شود، فکر مي‌کنيم همه غرب در فساد غرق است. اگر همه غرب فساد بود که به اين رشد علمي‌و اقتصادي نمي‌رسيدند. البته جامعه غرب آلودگي‌ها‌يي دارد‌، ولي بخش‌ها‌ي مثبت آن را بايد در نظر داشته باشيم.وي گفت: خوشحالم که وزارتخانه‌ها‌ ودستگاه‌ها‌ مردم را براي کمک به جامعه تشويق مي‌کنند و خواهش مي‌کنم بخشي از گفتمان، حرف‌ها‌، تشويق‌ها‌ و تلاش‌ها‌ در مسير سبقت گرفتن در عمل خير باشد که هم اجر دنيوي و هم اخروي دارد‌.

ايران نيازمند سلامت و امنيت اخلاقي

در ادامه اين همايش که با شعار «هواي هم رو داشته باشيم، مسئولانه زندگي کنيم»برگزارشد علي ربيعي وزير کار و رفاه اجتماعيبا بيان اين که يکي از بزرگترين اقدامات دولت يازدهم گسترش خيرجمعي است و اين مسير ادامه پيدا مي‌کند، گفت: دولت يازدهم دولت فروتن است و خود را در مقابل ناسالمي‌ها و رفع فقر و نابرابري مسئول مي‌داند.

وي افزود: مي‌توان تورم را کنترل و رشد اقتصادي را تضمين کرد، اما ترميم جامعه آسيب‌ديده دشوار و سخت است و نياز به حرکت همه مسئولان و مردم دارد.

وي با بيان اين که متاسفانه در سال‌ها‌ي گذشته بي مسئوليتي‌ها‌ي زيادي در قبال جامعه صورت گرفت، افزود: براثر اين بي مبالاتي عادات ناخوشايندي شکل گرفته است که براي محو آنها بايد همه نهادها، دولت و مردم دست به دست هم دهند، زيرا جامعه نياز به سلامت و امنيت رواني، اخلاقي و اجتماعي دارد.

ربيعي گفت: بايد جامعه را مملو از شادي و نشاط کنيم. جامعه اي نياز داريم که اميدوارانه و با اطمينان از فرداي بهتر، امروز را با شادي و تلاش سپري کند. دولت يازدهم در اين زمينه نقش فعالي دارد و بايد در اين زمينه با گروه‌ها‌ي اجتماعي همکاري کند. همه تلاش‌ها‌ بايد در اين مسير باشد که بتوانيم با شرايط بهتري در کنار هم زندگي کنيم.

وي از تهيه سند مسئوليت اجتماعي در آينده نزديک خبر داد و تاکيد کرد: مردم نياز به آرامش دارند و دولت همه تلاشش را مي‌کند تنشي که در سال‌ها‌ي گذشته به دليل بي تدبيري در جامعه حاکم شده است را دوباره برگرداند و اين مهم در سه سال گذشته به طور جدي پيگيري شده است.ربيعي ويژگي‌ها‌ي مهم دولت يازدهم را فروتني دانست و گفت: دولت در هر جايي که نمي‌تواند مشکل را با مردم در ميان مي‌گذارد و دست خود را براي همياري به سوي آنان دراز مي‌کند، زيرا معتقد است بايد مشکلات را حل کرد و اگر من نتوانستم از مردم کمک مي‌گيرم و اين ويژگي فروتني است.ربيعي افزود: هر ايراني بايد در قبال ديگران مسئول باشد، به گونه اي که بياموزيم شانه‌ها‌ي خود را براي عبور کساني که مي‌خواهند براي مردم کاري انجام دهند، پايين بياوريم.

مسئوليت اجتماعي، گوشزد کردن اخلاق مداري

در ادامه اين مراسم معاون وزير کار و رئيس سازمان بهزيستي کشور با تاکيد بر ضرورت اخلاق مداري و پاسخگويي در جامعه، گفت: تعهد به مسئوليت اجتماعي مسيري براي کاميابي جمعي استکه فرد فرد يک جامعه را نسبت به يکديگر مسئول مي‌کند. امروز اگر از مسئوليت اجتماعي سخن مي‌گوييم به دنبال مفهوم جديدي نيستيم به دنبال گوشزد کردن اخلاق مداري، پاسخگويي و همدلي با اجتماعي هستيم که وضع فعلي آن حاصل بي‌تعهدي ما نسبت به آن است.انوشيروان محسني‌بندپي افزود: ايران امروز بيش از هر زماني نيازمند تسري مسئولانه زندگي کردن و نيازمند اخلاق‌مداري و توجه به جامعه و محيط است. به جرات عرض مي‌کنم آنچه که امروز شاهدش هستيم حاصل بي‌توجهي، فراموشي و تکروي‌هاي متعدد است. بي‌آنکه به خير جمعي توجه کنيم، بدون اعتنا به همنوعان امروز بيشتر از هر زماني کشور نيازمند گفتمان‌سازي در حوزه مسئوليت اجتماعي است که اين گفتمان در سطوح مختلف اعم از دولت، بنگاه‌ها و مردم به سوي يک هدف رهسپار است و جز با عزم ملي و اتکال به لايزال الهي به منحصه ظهور نخواهد رسيد.

وي ادامه داد: ما در بهزيستي بيش از هر نهاد و دستگاهي با مفهوم مسئوليت اجتماعي سروکار داريم به طوري که اين مفهوم به صورت عملياتي و به گونه‌اي متقن هر روز با پوست، خون و استخوانمان عجين شده است، از انواع اتفاقاتي که حاصل بي‌توجهي به مسئوليت اجتماعي است، اگر جايي مسئوليت اجتماعي ناديده گرفته مي‌شود جاي ديگري کاستي پديد مي‌آيد و پيامد آن گريبانگير همکارانم در بهزيستي خواهد شد. بنده با افتخار اعلام مي‌کنم که بهزيستي با تمامي‌توانش پاسخگوي کاستي‌ها در حوزه رفاه اجتماعي بوده و رسالت وجوديش که همانا عمل به مسئوليت اجتماعي است را در حد توان به انجام رسانده است.

محسني‌بندپي، تصريح کرد: امروز اگر به تاب‌آوري اجتماعي و آستانه آن توجه نکنيم و اگر تصميمات خود را هوشمندانه اتخاذ نکنيم، يقيناً پيامد آن دامنگير همه جامعه خواهد شد؛ مسئوليت اجتماعي مسيري است که پاي گذاشتن در آن به مثابه يک تعامل برد- برد است که نويد کاميابي فردي و اجتماعي را با خود به همراه مي‌آورد و جامعه و محيط را به دور از تفکرات جناحي و گروهي در مسير اخلاقيات همراهي مي‌کند.

رئيس سازمان بهزيستي کشور با بيان اين که به حرکت درآمدن نهضت مسئوليت اجتماعي که يک فرآيند خرد به کل و به اعتقاد قلبي تک تک ما نيازمند است، افزود: مسئوليت اجتماعي براي تکوين به همدلي نياز دارد به حس مسئوليت و دلسوزي وقتي پرونده‌هاي ارسالي بنگاه‌ها را بررسي مي‌کرديم گه ‌گاه به موسساتي بر مي‌خورديم که کارهاي بزرگي را انجام داده‌اند که از ديد ما دولتي‌ها مغفول مانده است و الحق و الانصاف دست مريزاد دارد. يادآور مي‌شود، در پايان اين مراسم توسط رئيس جمهوري، از اميد عباسي، آتش نشان فداکار، حميدرضا گن‌گوزه‌اي، معلم فداکار و شهيد دکتر فياض‌بخش تقدير و به نمايندگان آنها از جمله خانم ربابه رفيعي طاري همسر دكتر فياض‌بخش لوح تقدير اهدا شد. همچنين از دکتر فرهادي وزير علوم و بنيانگذار کاشت حلزون براي ناشنوايان و رخشان بني‌اعتماد تقدير به عمل آمد. از سوي ديگر، نشان مسئوليت اجتماعي به موسسه خيريه کوثر مشيز، صندوق قرض‌الحسنه بانک پارسيان، شرکت سالم آب، بانک تجارت، صندوق تامين خسارت‌ها‌ي بدني، شرکت تامين سرمايه امين، شرکت باند، گاز و پنبه کاوه، سنگ‌آهن مرکزي ايران-بافق، گروه بهداشتي فيروز، صنايع چوب خزر کاسپين، شرکت بيمه ما و شرکت مادپات راز اهداء شد.


نوشته شده در   سه شنبه 25 آبان 1395  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode