ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 24 آبان 1395     |     کد : 108523

اكنون نوبت سرمايه‌گذاري و انتقال فناوري است

چندين طرح بزرگ ملي صبح ديروز با حضور رئيس جمهوري در استان خوزستان به بهره‌برداري رسيد.

چندين طرح بزرگ ملي صبح ديروز با حضور رئيس جمهوري در استان خوزستان به بهره‌برداري رسيد.

به گزارش خبرنگار ما، اين طرحها شامل بهره‌برداري از فازهاي توسعه ميادين نفتي غرب كارون، طرح آبرساني به شرق اهواز و شهرهاي دشت آزادگان، و مديريت الكترونيكي شبكه ريلي جنوب كشور بود.

دكتر حسن روحاني رئيس جمهوري در مراسم بهره‌برداري از اين طرحها با اشاره به اهميت استان خوزستان در دوران جنگ تحميلي و دوران سازندگي گفت: تمامي طرح‌هايي كه در اين سفر در اين استان به بهره‌برداري رسيده‌اند، زمينه توسعه استان را فراهم مي‌كنند.

وي افزود: طرح الكترونيكي شدن مسير ريلي تهران تا بندر امام خميني(ره) كه 76 ايستگاه زير مجموعه آن را شامل مي‌شود، از جهت افزايش سرعت سير و افزايش ايمني داراي اهميت است و در آينده هم بايد اقداماتي براي بازسازي اين شبكه ريلي و دو خطه‌كردن آن از تهران تا اهواز و در مرحله بعد از اهواز تا دزفول صورت گيرد تا بار ترافيكي به دوش شبكه ريلي بيفتد و استان از محيط زيست سالمتري بهره‌مند شود.

رئيس جمهوري ادامه داد: استان خوزستان براي مردم ايران، منطقه آشنايي است قرارگاه مركزي خاتم‌الانبيا در همين منطقه در دوران جنگ حضور داشت و اينك فعاليت‌هاي گسترده‌اي براي بازسازي آن به عهده گرفته است.

وي گفت: خوزستان مظهر ايستادگي، مقاومت دلاوري، ايثار و فداكاري بسيج، سپاه، ارتش و نيروي انتظامي است.

روحاني خاطر نشان كرد: اين سرزمين مقدس، سرزمين شرف و عزت است و در همين جهت بايد به روان همه شهدا، جانبازان، آزادگان، ايثارگران و خانواده آنها كه امروز حضور دارند، درود فرستاد.

وي از تلاش كاركنان صنعت نفت در توسعه ميادين نفتي غرب كارون تشكر كرد و افزود: اگر در مرحله نخست برجام بار اصلي كار بردوش وزارت خارجه و سازمان انرژي اتمي، وزارت دفاع، دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي، دولت، مجلس و شوراي نگهبان بود و همچنين مقام معظم رهبري از ابتداي گفتگوها آن را هدايت مي‌كردند، اينك در مرحله جديد از برجام سنگيني كار بردوش كاركنان وزارت نفت است تا از فرصت فراهم شده براي توسعه اين حوزه استفاده ببرند.

رئيس جمهوري ادامه داد: برجام يعني فضاي جديد، تنفس جديد و دريچه‌هاي بازشده كه از طريق آن هواي آزاد مي‌دمد. بايد از اين فضا استفاده كنيم، زيرا هواي تازه براي سلامتي و تحرك و برداشتن گام‌هاي سريعتر است.

وي اضافه كرد: همانطور كه در مرحله اجراي برجام تعجب جهانيان را برانگيختيم، اينك هم اعجاب جهانيان را نسبت به توسعه صنعت نفت در دوره پسابرجام بايد برانگيزيم.

رئيس دولت يازدهم افزود: كسي فكر نمي‌كرد حجم سازندگي‌هاي صنعت نفت در چند ماهه اخير به قدري زياد باشد كه به گفته جهانيان شرايط را در اين حوزه به دوران قبل از تحريم‌ها برگردانده است.

وي تأكيد كرد: از فضاي به وجود آمده پسابرجام بايد براي آمدن شركتهاي بزرگ و انعقاد قراردادهاي بزرگ بين‌المللي در صنعت نفت استفاده ببريم. البته اينك فضاي بهره‌برداري از علم و سرمايه جهانيان است.

روحاني اظهار داشت: ميادين نفتي غرب كارون يكي از فعاليت‌هاي بزرگ صنعت نفت پس از جنگ تحميلي است. در اين منطقه قبلاً روزانه تا 65 هزار بشكه نفت بهره‌برداري مي‌شد و امروز پس از سه سال از فعاليت دولت يازدهم به توليد 250 هزار بشكه در روز رسيده‌ايم. البته كل منطقه آزادگان توان روزانه 300 هزار بشكه توليد و صادرات نفت دارد و بايد اين ظرفيت را به يك ميليون بشكه در روز برسانيم كه اين امر نيازمند سرمايه هنگفت و تكنولوژي به روز است البته هم سرمايه ما محدود است و هم تكنولوژي مي‌خواهيم

به گفته وي براي توسعه ميادين اين حوزه اگر چه تاكنون 7 ميليارد دلار سرمايه‌گذاري ثبت شده است ولي براي ادامه توسعه در فازهاي بعدي به 18 ميليارد دلار ديگر نياز داريم.

رئيس جمهوري ادامه داد: حجم ذخاير درجا در اين منطقه 67 ميليارد بشكه است و اگر با استفاده از سرمايه و تكنولوژي جديد ضريب بازيافت از اين ميدان را فقط يك درصد افزايش دهيم، مجموعاً 670 ميليون بشكه توليد بيشتر نفت خواهيم داشت كه حدود 33 ميليارد دلار ارزش اقتصادي آن است. بايد كاري كرد كه اگر سرمايه‌گذاري بود، زمينه بهره‌برداري و استفاده از عوايد آن را براي او فراهم كنيم.

وي گفت: بايد چاههاي نفت را جوان و سرپا نگهداريم. نبايد آنها را رو به قبله كنيم. اگر مي‌خواهيم چاه‌هاي ما30 تا 50 سال قابل بهره‌برداري باشد،‌بايد تكنولوژي جديد را به كشور بياوريم.

روحاني ادامه داد: فضاي بوجود آمده از برجام فرصت مناسبي براي جذب سرمايه‌گذاري خارجي و انتقال فناوريهاي نوين به كشور است.

وي بزرگترين معضل امروز كشور را دغدغه ايجاد شغل براي نسل جوان تحصيلكرده دانست كه رفع بيكاري نيازمند سرمايه‌گذاري و تكنولوژي است. رئيس دولت تدبير و اميد از سرمايه‌گذاري صنعت نفت در آباداني و تغيير چهره استان خوزستان دفاع كرد و گفت: چهره مناطق نفتي كشور نبايد براي مردم همجوار چهره خشونت باشد. بلكه بايد چهره رحمت براي مردم باشد. رئیس جمهوری همچنين در مراسم افتتاح مرکز کنترل ترافیک راه آهن تهران- جنوب ( CTC) گفت: اصلاح و نوسازی مسیر راه آهن تهران- جنوب به بالا رفتن امنیت تردد کمک می کند.

دکتر روحانی افزود: با توجه به اینکه راه آهن باید در آینده بخش مهمی از حمل و نقل در کشور را به عهده بگیرد، اصلاح و نوسازی و دو خطه کردن مسیرهای راه آهن بسیار کار مناسبی است و اینکه چنین طرحی به دست متخصصان ایران صورت می گیرد، بسیار باعث افتخار است.

دكتر روحانی بیان کرد: خوشبختانه مرکز کنترل ترافیک راه آهن جنوب (CTC) که بر همه قطارها و مسیر راه آهن تهران تا اهواز نظارت می کند، طرح بسیار خوبی است که علاوه بر اینکه زمان سفر تهران تا اهواز را کاهش می دهد، سلامت عبور و مرور در راه آهن را هم افزایش می دهد.

رئیس جمهوری اضافه کرد: همچنین کارهای دیگری که در حوزه راه آهن مثل دو خطه کردن خط آهن اهواز - بندر امام خمینی انجام شده و دو خطه کردن مسیر راه آهن اهواز - اندیمشک که به زودی انجام می شود، کارهای بسیار خوبی هستند. این طرحها در نهایت باعث کاهش آلودگی و کاهش ترافیک در شهر اهواز می شود که کارهای پسندیده ای هستند؛ چرا که بخشی از حمل و نقل خودرویی به راه آهن منتقل می شود.

روحانی گفت: بخش عمده ای از حمل و نقل کشور در آینده باید به سوی راه آهن سوق یابد.

بنا بر این گزارش مهندس بيژن زنگنه وزير نفت همچنین در مراسم بهره برداری از طرح توسعه ميادين نفتي غرب كارون با ارائه گزارشی گفت: از امروز به ظرفيت برداشت روزانه 300 هزار بشكه نفت در اين ميدان دست يافته‌ايم.

وي افزود: قرارداد توسعه ميدان يادآوران به صورت بيع متقابل در گذشته با یک شركت چينی و قرارداد توسعه ميدان آزادگان شمالي به همين روش با شركت ملي نفت این کشورو قرارداد ميدان ياران شمالي هم با شركت پرشيا انرژي وابسته به ستاد اجرايي فرمان حضرت امام(ره) بسته شد. وي گفت: در نظر داريم ميزان برداشت از اين ميدان بزرگ نفتي را در آينده به يك ميليون بشكه در روز برسانيم. زنگنه همچنين ميادين مشترك غرب كارون را بال همتراز ميدان گازي پارس جنوبي در عسلويه دانست و تا‌كيد كرد: بايد به سمت افزايش بازيافت و ازدياد داشت از چاه‌هاي نفتي كشور حركت كنيم كه اين امر مستلزم به كارگيري مدل جديد قراردادهاي نفتي است كه شكل تكامل يافته قراردادهاي بيع متقابل محسوب مي‌شود.

وزير نفت گفت: براي انجام تعهدات اجتماعي نظير ايجاد شبكه آب آشاميدني، بهسازي و نوسازي مدارس، ساخت خانه‌هاي مسكوني، ورزشگاه‌هاي كوچك، آسفالت راهها، ايجاد بيمارستان و تاسيس هنرستانهاي حرفه‌اي و نيمه حرفه‌اي در 5 سال آينده هزار ميليارد تومان سرمايه‌گذاري خواهيم كرد. همچنين3درصد از سرمايه‌گذاري امور اجرايي خود را براي ايجاد زيرساختهاي اجتماعي استان خوزستان به كار خواهيم گرفت. وي افزود: توسعه ميادين نفتي غرب كارون به 18 تا 20 ميليارد دلار سرمايه نياز دارد، اما سرمايه‌گذاري در شرق كارون به سرمايه‌اي بيش از اين نيازمند است. كه در نظر داريم با سرمايه‌گذاري يك ميليارد دلاري و ايجاد واحد NGL گاز دريافتي از اين مناطق را شيرين‌سازي كرده و سالانه 3/2 ميليون تن خوراك براي صنايع پتروشيمي فراهم كنيم.

بنابر این گزارش، وزیر راه و شهرسازی هم در مراسم افتتاح مرکز کنترل ترافیک راه آهن تهران- جنوب از راه اندازی خط آهن اهواز - دزفول در آینده به منظور جابه جایی ایمن کالا و مسافر در این مسیر خبر داد و گفت: حجم ترافیک در اهواز و اطراف آن به علت تردد بالای خودروها بسیار بالا است به همین دلیل راه اندازی خطوط آهن می تواند این ترافیک را کاهش دهد.

وی افزود: مدتی قبل راه آهن اهواز - بندرامام خمینی را دو خطه کردیم و این امر باعث شد سرعت قطارها در این مسیر به ۱۶۰ کیلومتر در ساعت برسد. به عبارتی هم اکنون هیچ خودرویی نمی تواند با چنین سرعتی کالا و مسافر جابه جا کند.

آخوندی بیان کرد: هم اکنون هشت قطار در مسیر ریلی اهواز - بندرامام خمینی در حال فعالیت هستند که امکان افزایش آنها هم وجود دارد.در این زمینه حتی از استاندار خوزستان هم خواسته ایم برخی ماموریت های دولتی را از طریق راه آهن اهواز - بندرامام خمینی انجام دهند تا بتوان در هزینه ها صرفه جویی کرد. آخوندی بیان کرد: به زودی مسیر ریلی اهواز - دزفول هم راه اندازی می شود تا بتوانیم به صورت ایمن اقدام به جابه جایی کالا و مسافر در این مسیر کنیم.

افتتاح مرحله دوم طرح آبرسانی غدیر

طبق اين گزارش، همچنين مرحله دوم طرح آبرسانی غدیر در اهواز برای تامین آب مورد نیاز قسمت شرقی این شهر با حضور رئیس جمهوری به بهره برداری رسید. مرحله نخست طرح آبرسانی غدیر در اهواز در سال 92 و همزمان با نخستین سفر رئیس جمهوری به خوزستان اجرا شد که در آن زمان غرب اهواز زیر پوشش این طرح قرار گرفت و حدود 60 درصد جمعیت از این طرح بهره مند

‌شدند.

مرحله دوم طرح غدیر 130 هزار مترمکعب آب در روز را برای مناطق شرقی اهواز تامین خواهد کرد که این آب به "تصفیه خانه ملی راه" اهواز متصل می شود.

اعتبار پیش بینی شده برای طرح جامع آبرسانی غدیر که با هدف تامین آب 25 شهر و یک هزار و 608 روستای خوزستان در حال اجراست، بالغ بر 13 هزار میلیارد ریال است و توسط سازمان آب و برق خوزستان اجرا می شود. تاکنون شهرهای آبادان، خرمشهر و اهواز از این طرح بهره مند شده اند.

‌وزیر نیرو هم دراین مراسم گفت: در دولت یازدهم 6 هزار میلیارد ریال برای طرح آبرسانی غدیر در خوزستان هزینه شده و قرار است 17 هزار میلیارد ریال دیگر هم برای خرید لوله این طرح از محل فاینانس اختصاص یابد. حمید چیت چیان گفت: تاکنون 340 کیلومتر از این خط لوله اجرا شده و 9 کیلومتر آن هم حفاری تونل بوده که از ابتدای کار این دولت یک هزار و 630 متر تونل حفاری شده است. وی افزود: در ابتدای فعالیت دولت یازدهم، پروژه آبرسانی غدیر 15 درصد پیشرفت داشت که اکنون به 29 درصد رسیده و امید است با دستور رئیس جمهوری کارها سریع تر پیش برود. چیت چیان با اشاره به اینکه اکنون برای این طرح 22 متر مکعب آب بر ثانیه تامین می شود،ادامه داد: در دولت یازدهم برای شهرستان شادگان هم آب از این خط لوله تامین شده و ظرفیت آبرسانی به آبادان و خرمشهر هم افزایش یافته است.

افتتاح پایانه مرزی شلمچه

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری همچنین در ادامه سفر خود به استان خوزستان ضمن حضور ‏در یادمان شهدا و افتتاح پایانه مرزی شلمچه، زائران سید و سالار شهیدان ،

‌حضرت ابااعبدالله الحسین (ع) را بدرقه ‏کرد‎.‎

‎پیش بینی می شود با افتتاح پایانه مرزی شلمچه ، حدود یک میلیون نفر زائران حسینی از این پایانه ‏مرزی عبور کنند‎.


نوشته شده در   دوشنبه 24 آبان 1395  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode