ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 12 آبان 1395     |     کد : 108173

آیت‌الله هاشمی در مراسم اختتامیه جشنواره شیخ طبرسی: تعداد بازدید :ندان، با عشق به قرآن برایم شیرین بود

* 33 جلد فرهنگ قرآن و 20 جلد تفسیر قرآن با زبان فارسی در آن شرایط سخت و در شب‌هایی که تا صبح شکنجه‌ام می‌دادند، سختی‌ها را برای من آسان می‌کرد. قرآن در همه حالات مرا نجات داده است، بنابراین توصیه می‌کنم سعی کنید فرزندان‌تان را با قرآن آشنا کنید...

*  *  33 جلد فرهنگ قرآن و 20 جلد تفسیر قرآن با زبان فارسی در آن شرایط سخت و در شب‌هایی که تا صبح شکنجه‌ام می‌دادند، سختی‌ها را برای من آسان می‌کرد. قرآن در همه حالات مرا نجات داده است، بنابراین توصیه می‌کنم سعی کنید فرزندان‌تان را با قرآن آشنا کنید

*  *  من 5 بار به زندان افتادم که طولانی‌ترین آن سه سال بود، اما زندان با عشق به قرآن برایم شیرین بود. در آن سه سال زندان، تفسیر راهنما و فرهنگ قرآن را نوشتم. البته بسیاری از آثار قبل از انقلابم مصادره شد، اما خوشبختانه این اثرها با همکاری همسرم به بیرون از زندان منتقل شد
مراسم اختتامیه بیست‌و‌یکمین دوره مسابقات قرآن و عترت و نخستین جشنواره شیخ طبرسی دانشگاه آزاد اسلامی با حضور آیت‌‌الله هاشمی‌ رفسنجانی رئیس هیئت‌ مؤسس و هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر حمید میرزاده رئیس دانشگاه، دکتر سید طه هاشمی معاون دانشجوئی و فرهنگی و معاونان و مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.
به گزارش اعتدال به نقل از آنا، در این مراسم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع گروهی قرآنی و پیروان عترت در پاسخ به سوالات قرآنی حمید میرزاده، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی که پیش از آن برگزار شده بود گفت: «انسان قرآن را به هر شکلی که استفاده کند ثواب می‌برد. قرآن انسان را به خدا نزدیک می‌کند؛ اما آنچه کار اساسی رسالت قرآن را نشان می‌دهد این است که ما از محتوای قرآن عالمانه و متناسب با زمان به مردم یاد دهیم، زیرا فلسفه نزول قرآن نیز همین بوده است.»

*  بسیاری از مضامین قرآن هنوز روشن نشده است
رئیس هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی به معجزات دیگر پیامبران اشاره کرد و گفت: «معجزه اصلی پیامبر ما قرآن است. با گذشت زمان انسان‌ها باشعورتر می‌شوند و این کتاب برای هر زمانی قابل‌فهم است. از زمان نزول قرآن چیزهای زیادی در آن کشف شده است، اما همچنان بسیاری از مضامین آن روشن نشده است.»

*  کلمه «اسلامی» در نام دانشگاه برای اُنس با قرآن و اسلام انتخاب شده
رئیس هیئت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی به دانشگاهیان توصیه کرد در بحث قرآن و عترت جدی باشند.
او ادامه داد: «شما باید حالا که دانشگاه آزاد اسلامی این فرصت را فراهم کرده است، در این موضوع جدی باشید. ما اسم این
دانشگاه را از دو کلمه آزاد و اسلامی انتخاب کرده‌ایم. آزاد برای اینکه استاد و دانشجو محدودیتی نداشته باشند. از ابتدا در نظر داشتیم هرکسی بدون کنکور برای درس خواندن به این دانشگاه بیاید. امام‌(ره) هم این موضوع را تأیید کردند، اما بعد از سنجیدن شرایط دیدیم به این شکل نمی‌شود دانشجو پذیرش کرد. کلمه اسلامی هم دقیقا برای اُنس با قرآن و اسلام انتخاب شده است که دانشجویان و استادان باید از آن استفاده کنند.»

*  هر موضوعی در قرآن
مطرح شده، آیاتش را
جمع‌آوری کرده‌ام
هاشمی رفسنجانی افزود: «بنده با توجه به بضاعتم سعی کردم وسیله شناخت قرآن را در 20 جلد تفسیر راهنمای فارسی به شکل شماره‌دار به دانشگاه اهدا کنم. البته هدف بالاتر و اصلی من در تدوین فرهنگ قرآن بود که در زندان آن را نوشتم. من فکر کردم خواندن همه قرآن برای پیدا کردن یک سوال بسیار سخت است. بنابراین هر موضوعی در قرآن مطرح شده بود، آیاتش را جمع‌آوری کرده و در یک جا آوردم. به طور مثال، اگر کسی به دنبال موضوع ابر باشد، همه آیات مربوط به آن در یک‌جا جمع شده است.»

*  با صدای عبادت پدرم با قرآن اُنس پیدا کردم
رئیس تشخیص مصلحت نظام گفت: «من در زندگی خود از قرآن بسیار استفاده کردم. از کودکی با صدای عبادت پدرم بیدار می‌شدم و از همان زمان با قرآن اُنس پیدا کردم. شما نیز خانه‌هایتان باید طوری باشد که فرزندان‌تان با عشق به قرآن آشنا شوند. تمام افکار من، چه افکار پیش از انقلاب و چه افکار بعد از انقلاب و چه افکار امروز همگی از قرآن گرفته شده و هیچ تغییری نکرده است.

*  زندان، با عشق به قرآن
برایم شیرین بود
من 5 بار به زندان افتادم که طولانی‌ترین آن سه سال بود، اما زندان با عشق به قرآن برایم شیرین بود. در آن سه سال زندان، تفسیر راهنما و فرهنگ قرآن را نوشتم. البته بسیاری از آثار قبل از انقلابم مصادره شد، اما خوشبختانه این اثرها با همکاری همسرم به بیرون از زندان منتقل شد.»

*  نوشتن تفسیر راهنما،
زندان را برای من آسان کرد
او افزود: «ما مسائل خوبی در تفسیر قرآن داریم. خوشبختانه دنیا به تدریج با این آثار آشنا می‌شود. کتاب‌های تفسیر راهنمای فرهنگ قرآن نیز در کشورهائی مانند پاکستان، لبنان و انگلستان به زبان عربی و انگلیسی ترجمه شده است. این اثر برای همه آزاد است و من می‌خواهم همه از آن استفاده کنند. نوشتن این اثر زندان را برای من آسان کرد.»

*  قرآن در همه حالات
مرا نجات داده است
رئیس هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «33 جلد فرهنگ قرآن و 20 جلد تفسیر قرآن با زبان فارسی در آن شرایط سخت و در شب‌هائی که تا صبح شکنجه‌ام می‌دادند، سختی‌ها را برای من آسان می‌کرد. قرآن در همه حالات مرا نجات داده است، بنابراین توصیه می‌کنم سعی کنید فرزندان‌تان را با قرآن آشنا کنید.»

*  شیخ طبرسی فرد بزرگی
در تفسیر قرآن بود
هاشمی‌رفسنجانی به تفسیر قرآن شیخ طبرسی اشاره کرد و گفت: «او فرد بزرگی در تفسیر قرآن بود و تفسیرش نیز بسیار قابل‌استناد و خوب است.»

*  خداوند موجودی مانند خودش را خلق کرده که انسان نام دارد
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، یک بار دیگر به سوالات رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و افزود: «خداوند به ملائک گفت من می‌خواهم سرپرستی روی زمین خلق کنم و همه اسما را به او آموزش دادم. بنابراین ملائک به آدم احترام گذاشتند. خداوند موجودی مانند خودش را خلق کرده که انسان نام دارد.
هاشمی، با تأکید بر اینکه خدا از ما نخواسته و به ما اجازه نداده خودمان را حقیر کنیم. گفت:‌ ملائکه به احترام آدم و برای خدا و بعد از فهمیدن از علم آدم به او سجده کردند و این سجده برای خدا بود.
وی ادامه داد: من برای دستبوسی‌ها این حق را برای خودم نمی‌دانم، بقیه خودشان می‌دانند. چون این کار اگر تملق باشد و باعث غرور شود گناه بزرگی است و خداوند به ما اجازه نداده است.
انسان در برابر خدا تکلیف دارد زیرا دارای علم و عقل است و همه موجودات باید در مقابل انسان احترام کنند.»

*  53 جلد تفسیر راهنما و فرهنگ قرآن را به همه واحدهای دانشگاه
 هدیه می‌کنم
هاشمی رفسنجانی تأکید کرد استادان و دانشجویان باید فهم و آموزش قرآن را دنبال کنند.
او به انتشار کتاب تفسیر راهنما و فرهنگ قرآن در دفتر تبلیغات اسلامی قم اشاره کرد و گفت: «دفتر تبلیغات اسلامی قم این کتاب‌ها را جمع‌آوری کرده؛ من نیز این دو کتاب را که در 53 جلد است به همه واحدها و دانشکده‌های دانشگاه آزاد اسلامی هدیه می‌کنم.»

*  بنده عاشق آنم که  دانشجویان بیشتر  با قرآن  آشنا شوند
رئیس هیئت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «بنده عزت و رسالتی عظیم برای این دانشگاه قائل هستم و عاشق آنم که شما با قرآن بیشتر آشنا شوید. دانشجویان و استادان می‌توانند به خوبی از این آثار استفاده کنند و من می‌خواهم یک دوره کامل از آنها در همه کتابخانه‌های دانشکده‌های دانشگاه آزاد اسلامی وجود داشته باشد.»
در این مراسم، از برگزیدگان جشنواره شیخ طبرسی و مسابقه قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی با اهدای لوح تقدیر شد.

*  اهدای جایزه علامه طباطبایی به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی
دکتر سید‌طه هاشمی در مراسم اختتامیه بیست‌ویکمین مسابقات قرآن و عترت و جشنواره شیخ طبرسی گزارشی از فعالیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه قرآن و عترت ارائه کرد
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر سیدطه هاشمی معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی با خیر مقدم به حضار، قرآن پژوهان، قاریان، حافظان و عالمان به مبانی قرآن و عترت پیامبر اسلام (ص) و آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی، دکتر حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و معاونان و مدیران خطاب به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: «شما در روزهای آغازین مهرماه 1392 که اینجانب در معیت دکتر میرزاده افتخار خدمت‌گزاری در دانشگاه آزاد اسلامی را پیدا کردم، به بنده فرمودید من از این که به مباحث عمیق و پژوهش‌های بنیادین قرآن و عترت در دانشگاه‌ها پرداخته نمی‌شود رنج می‌برم. از همان زمان، در حوزه فرهنگی و اجتماعی دانشگاه و نیز بعداً که دانشجویی هم بدان منضم شد وظیفه خود دانستم علاوه بر گسترش همه فعالیت‌های مرتبط با حوزه قرآن و عترت که در گذشته انجام می‌شده به مباحث بنیادی‌تر و توسعه پژوهش‌های قرآن و مکتب اهل بیت، سلام الله علیهم اجمعین، پرداخته شود.»
او افزود: «کارهای گسترده‌تر قرآنی در دانشگاه آزاد اسلامی که حجم آن در مقایسه با سایر فعالیت‌ها بیشتر است نه برای خوش‌آمدن فزون‌خواهانِ مدعی، بلکه همه آن‌ها برای خداست. چون به خدا و قیامت و تمامیت اسلام معتقدیم. اسلام، دین نجات بشریت است. اگر اسلام به درستی فهم شود و بر پایه مقتضیات زمان و مکان، مفاهیم قرآن و آموزه‌های مکتب اهل بیت عرضه شود در صف اول مخاطبان آن، دانشمندان، استادان و دانشجویان خواهند بود. آنچه که امروز بر سر اسلام عزیز و قرآن مظلوم می‌آید نتیجه کج‌فهمی از قرآن و آموزه‌های گران‌سنگ مکتب اهل بیت است.»

*  جایزه علامه طباطبایی
به آیت‌الله هاشمی
داده خواهد شد
هاشمی ادامه داد: «ما که افتخار تعهد به آموزه‌های قرآن و سیره پیامبر و اهل بیت بزرگوار آن حضرت را داریم، بیش از هر زمان دیگر مسئولیم در سطح دانشگاه‌ها به صورت گسترده به مباحث قرآنی بپردازیم. در حقیقت، اسلام ناب و خالص را بدون پیرایه‌های متحجرین و قشری‌نگرها بشناسیم و بشناسانیم. امروز در دانشگاه آزاد اسلامی، طرح‌های پژوهشی بزرگی نظیر علم در محضر قرآن، سبک زندگی که مورد تأکید مقام معظم رهبری مدظله بوده، اخلاق حرفه‌ای و اهتمام به شناخت مباحث اجتماعی قرآن و عرضه آن که همگی با استفاده از توان علمی استادان و محققان این دانشگاه در دست انجام است در حقیقت در راستای انجام وظیفه‌ای است که بر عهده ما گذاشته‌اید.»


او در ادامه درباره ماهیت جشنواره شیخ طبرسی- جایزه علامه طباطبائی و مسابقات سراسری قرآن و عترت گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی به منظور حمایت از مطالعات بنیادی و کاربردی در عرصه اصول و مبانی قرآن و عترت و توسعه کیفی و حرفه‌ای پژوهش‌ها و مطالعات قرآنی، بر آن شد تا آثار مکتوب قرآنی شامل کتاب، پایان‌نامه و مقاله‌های قرآنی و طرح‌های پژوهشی، را در یک فرآیند علمی، شناسائی و بررسی کند و آثار برتر قرآنی سال را انتخاب و به جامعه دانشگاهی معرفی و از نویسندگان آن‌ها تقدیر کند. لذا برای جمع آوری و انتخاب بهترین و برترین آثار قرآنی انتشار یافته از سوی دانشگاه آزاد اسلامی در 30 سال گذشته (1363- 1393) کمیته‌ای متشکل از استادان حوزه و دانشگاه تشکیل شده است. این جشنواره از این پس به صورت پیوسته و دو‌سالانه از سوی پژوهشکده قرآن و عترت برگزار خواهد شد.»
معاون دانشجوئی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: «همزمان با برگزاری جشنواره شیخ طبرسی، جایزه‌ای تحت عنوان «جایزه
علامه طباطبائی (ره)» به یکی از شخصیت‌های برجسته قرآنی به انتخاب اعضای کمیته داوران اهداء می‌شود. در این دوره از جشنواره، جایزه
علامه طباطبائی به انتخاب و اجماع اعضای کمیته داوران به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به پاس مجاهدت‌های فراوان در تألیف اثر ارزشمند و ماندگار تفسیر راهنما و همچنین فرهنگ قرآن تعلق می‌گیرد و امید است به یُمن این انتخاب، جایزه علامه طباطبائی(ره) هر دو سال یک بار تداوم پیدا کند.»

* دوهزار اثر به جشنواره
ارسال شد
او خبر داد بعد از فراخوان اولین دوره جشنواره، بیش از 2هزار اثر قرآنی از اعضای هیئت علمی دانشگاه به دبیرخانه جشنواره ارسال شد و کمیته داوری متشکل از اعضای هیئت علمی که دارای درجه استادی و دانشیاری در دانشگاه هستند در مرحله اول ارزیابی، آثار رسیده به دبیرخانه را ارزیابی کرد، که 230 پایان نامه، 75 کتاب، 122 مقاله و 12 طرح پژوهشی واجد شرائط برای ارزیابی شناخته شد و به مرحله دوم راه یافت.
هاشمی گفت: «کمیته داوری بر اساس شاخص های تعیین شده، تیر 95 آثار راه یافته به مرحله دوم را بررسی کرد و تعداد 21 کتاب، 16 پایان نامه، 10 مقاله و 5 طرح پژوهشی برای راهیابی به مرحله سوم (نهائی) انتخاب کرد. کمیته داوران در آبان سال جاری جلسه نهائی انتخاب آثار را برگزار کرد و با بررسی دقیق آثار،
4 کتاب، 1 پایان‌نامه و 2 مقاله را به عنوان آثار برگزیده انتخاب کرد که از آن‌ها در مراسم اختتامیه جشنواره تقدیر می‌شوند.»
او شاخص‌های انتخاب آثار را نو بودن و مفید بودن موضوع
مورد تحقیق، برخورداری از نتائج و دستاوردهای جدید، قوت علمی مباحث و تحلیل محتوا، نو آوری و تولید دانش در عرصه قرآن و حدیث، روشمند بودن محتوای اثر، ادبیات نگارشی متقن حاکم بر اثر، استفاده از منابع معتبر و دست اول و ارجاع درست، شکل ظاهری مناسب و رعایت اصول کتاب نویسی، نظم منطقی موضوعات و تطابق عناوین و محتوا، و توازن حجم فصول اعلام کرد.


* 120 هزار نفر در مسابقات سراسری قرآن و عترت
شرکت کردند

معاون دانشجوئی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی بیست و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی را از جمله اقدامات تبلیغی و ترویجی دانشگاه برای توسعه فرهنگ قرآن و عترت، دانست و گفت: «مسابقات قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی از سال 1372 تا کنون در 2 بخش کتبی و شفاهی همراه با جشنواره هنر و ادبیات دینی و پژوهشی و در 3 رده استادان دانشجویان و کارکنان برگزار می‌شود.
 بیست و یکمین دوره مسابقات کتبی و شفاهی با شرکت بیش از
 120 هزار استاد، دانشجو و کارمند دانشگاه در 14 رشته مختلف ‌شد و
 دیروز از 12 نفر استاد همراه با 30 دانشجوی برتر، تقدیر‌شد.»
او ادامه داد: «بخش شفاهی مسابقات قرآن کریم در سه مرحله (مقدماتی، استانی و ملی) در سه رده استادان، دانشجویان و کارکنان دانشگاه برگزار می‌شود و شامل رشته‌های قرائت و حفظ است. رشته‌های قرائت شامل بخش‌های ترتیل و تحقیق، رشته حفظ شامل حفظ 5 جزء، 10 جزء، 20جزء و حفظ کل قرآن کریم بود که در روزهای یکشنبه و دوشنبه 9 و 10 آبان‌، مرحله نهائی مسابقات به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم برگزار شد.
هاشمی تعداد راه یافتگان به مرحله کشوری را 190 نفر استاد و 260 نفر دانشجو اعلام کرد و گفت: «در هر رشته 3 نفر از برگزیدگان مسابقات دانشجویان، به جشنواره ملی دانشجویان اعم از دولتی و غیردولتی که در تاریخ 20 تا 23 آبان برگزار می‌شود معرفی خواهند شد. مرحله نهائی ششمین دوره مسابقات کارکنان دانشگاه در آذر ماه سال جاری به میزبانی استان هرمزگان دانشگاه آزاد بندر عباس برگزار می‌شود.در بخش داوری مسابقات سعی شده از داوران بین المللی و با تجربه استفاده شود.»
او از ابلاغ آئین‌نامه بیست و دومین دوره مسابقات کتبی، شفاهی هنر ادبیات دینی و فرهنگی و پژوهشی در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: «این آئین‌نامه در حال بازنگری است که به زودی برای اجراء از طرف رئیس محترم دانشگاه به واحدهای دانشگاهی ابلاغ می‌شود.»

 * حجت‌الاسلام والمسلمین ایازی در جشنواره
 شیخ طبرسی:

کتاب «تفسیر راهنمای قرآن» آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بُعد اجتماعی دارد

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدعلی ایازی در این مراسم گفت: کتاب تفسیر راهنمای قرآن آیت‌اللّه هاشمی رفسنجانی را کتابی
اجتماعی خواند.
حجت‌الاسلام و المسلمین ایازی در نخستین جشنواره شیخ طبرسی و اختتامیه مسابقات قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی درباره سبک‌‌شناسی کتاب تفسیر راهنمای آیت‌اللّه هاشمی رفسنجانی گفت: «خوشبختانه یک پایان‌نامه درباره این کتاب در دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد، هم‌چنین یک طرح دکتری هم در زمینه داریم. ده‌ها کتاب و جزوه درباره این تفسیر در دانشگاه وجود دارد.»
او درباره جایگاه و ویژگی‌های کتاب تفسیر راهنما گفت: «تفسیر راهنما، یک تفسیر مدون و دسته‌بندی شده است که به زبان فارسی و با ویژگی‌های متناسب جامعه امروز نگارش شده است.»
ایازی نکات مهم تفسیر راهنما را برشمرد و گفت: «این کتاب تفسیری ترکیبی است از تفسیر موضوعی و تفسیر ترتیبی که با طبقه‌بندی و دسته‌بندی که دارد، کمک زیادی به پژوهشگران حوزه قرآن و عترت می‌کند. دسترسی به آیات درباره موضوعات خاص در این تفسیر آسان است و مانند آن وجود ندارد.»
او افزود: «در کتاب تفسیر راهنما موضوعات جامعه امروز و آنچه امروز با آن چالش داریم مطرح شده است. در این کتاب همه آنچه در جامعه دیده می‌شود، وجود دارد. آیات موضوعاتی مانند حقوق زنان و یا آزادی به ترتیب حروف الفبا در یک جمع شده است که بعد اجتماعی کتاب تفسیر راهنما را نشان می‌دهد.»
ایازی به بعد اجتماعی کتاب آیت‌اللّه هاشمی رفسنجانی اشاره کرد و گفت: «حجم انبوهی از مسائل اجتماعی در این کتاب به چشم می‌خورد که برای همگان قابل استفاده است و امیدواریم فرهیختگان و محققان قرآن و عترت از این کتاب استفاده کنند و این کتاب منشأ گسترش ارتباط ما با فرهنگ قرآن باشد.»


نوشته شده در   چهارشنبه 12 آبان 1395  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode