ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 10 مهر 1395     |     کد : 107300

رايزني‌هاي بيژن زنگنه در الجزاير به كوتاه آمدن عربستان انجاميد: تصميم اوپك به كاهش توليد نفت

اوپک تصميم گرفت توليد نفت خود را به5/32 ميليون بشکه در روز کاهش دهد و پذيرفت حداکثر تا محدوده نوساني 33 ميليون بشکه باشد.

اوپک تصميم گرفت توليد نفت خود را به5/32 ميليون بشکه در روز کاهش دهد و پذيرفت حداکثر تا محدوده نوساني 33 ميليون بشکه باشد.

به گزارش فارس، زنگنه وزير نفت در ارتباط تلفني با بخش خبري 21 شبکه يک سيما ضمن اعلام اين مطلب با اشاره به اينکه اوپک يک تصميم تاريخي گرفته است، افزود: اين سازمان در دو سال و نيم گذشته نمي‌توانست تصميم بگيرد و جلسات ما در عمل فقط به بحث مي‌گذشت.

وي گفت: تصميم اوپک مبني بر کاهش توليد نفت موجب مي شود که افزايش عرضه براي سال آينده پيش بيني نشود. وزير نفت افزود: اينکه به رغم اختلافات درون اوپک اين تصميم گرفته شد، موفقيتي براي اوپک بود و بسياري که مي گفتند اوپک مرده است، اين تصميم نشان داد که اوپک زنده است و در شرايط حساس مي تواند به نفع اعضاي خود تصميم بگيرد. وي در پاسخ به اين پرسش که سهميه ما در تصميم جديد اوپک به چه ميزان شده است؟ گفت: فعلا سهميه اي تعيين نشده است و ما يک سقف کل گذاشتيم. اين عضو کابينه دولت ادامه داد: قرار شد کارگروه عالي رتبه تخصصي از اعضاي اوپک تشکيل شود تا در جلسه بعدي اوپک که در ماه نوامبر برگزار مي شود، سناريوهايي براي نحوه توزيع اين کاهش براي اعضا ارائه شود. وي افزود: از زمان اجلاس دوحه در قطر که در فوريه امسال برگزار شد، بسياري اصرار داشتند ايران توليد خود را افزايش ندهد يا کم کند که با مقاومت و پافشاري که انجام شد، اين گونه نشد.

زنگنه اضافه کرد: در جلسات آينده بايد در پي اين باشيم که ميزان توليد نفت خود را با توجه به روند تاريخي توليدمان در سال هاي قبل از تحريم تعيين کنيم. وي در پاسخ به اين پرسش که عربستان چگونه حاضر به تغيير موضع خود نسبت به ايران شد و آيا واقعا مي خواهد توليد خود را کاهش دهد؟ گفت: بله، فکر مي کنم عربستان آمادگي دارد توليد خود را کم کند؛ اما اينکه به چه عللي به اين تصميم رسيد، بخشي از آن اقتصادي و بخشي سياسي است.

وزير نفت درباره اعتراضات عراقي ها نسبت به تصميمات اوپک گفت: عراقي ها مي گفتند توليد ما در اوپک در ماه اوت نوشته شده 4 ميليون 300 هزار بشکه و ادعا مي کردند که توليد واقعي آنها 4 ميليون 770 هزار بشکه است و مي گفتند منابع ثانويه اطلاعات توليد کشور ما را غلط ارائه کردند.

وي در پاسخ به اين پرسش که ضمانت اجراي مصوبات اوپک چيست؟ گفت: ضمانت اجراي اوپک بازار است. يعني اگر اجرا کنند، آثار آن را در بازار مي بينند و قيمت هاي بهتري خواهند داشت و اگر مصوبات خود را اجرا نکنند، بازار عکس العمل منفي نشان مي دهد و قيمت ها پايين مي آيد.


نامبرده افزود: تجربه تاريخي اوپک نشان مي‌دهد که مصوبات اين سازمان تا حدود بالايي رعايت مي‌شود به ويژه توليد کنندگان بزرگتر، بيشتر رعايت مي کنند. وي درپاسخ به اين پرسش که آيا غير اوپکي‌ها توصيه اوپکي ها را جدي مي گيرند و آيا روسيه حاضر است توليد نفت خود را کاهش دهد؟ گفت: کسي توصيه کسي را در بازار جدي نمي گيرد مگر اينکه چاره اي جزء آن نداشته باشد.

زنگنه با بيان اينکه تعدادي از غير اوپکي ها از جمله روسيه براي همکاري با اوپک اعلام آمادگي کرده اند، ادامه داد: در جلسه اي که با وزيران قطر، الجزاير و ونزوئلا داشتيم، اعلام آمادگي کردند که با تصميمات اوپک همراهي کنند.

وي گفت: قرار شد کارگروه عالي رتبه تخصصي اوپک جلساتي را با غير اوپکي ها داشته باشد تا آنها را هم تشويق به همراهي کند و هم ميزان تعهدات را مشخص و نظارت کند که آيا رعايت کردند يا خير. وزير نفت درباره آينده بازار نفت گفت: بازار نفت از همان ثانيه هايي که اوپک ديروز تصميم گيري کرد، عکس العمل خود را نشان داد و قيمت بيش از دو دلار در بشکه افزايش يافت.

وي افزود: اين اثر رواني تصميم گيري اوپک بود و وقتي اوپک توليد خود را در بازار عملاً کاهش دهد اين اثر بيشتر مي شود؛ به ويژه که گزارش ها نشان مي دهد ميزان ذخاير نفت و فرآورده هاي نفتي آمريکا روند نزولي گرفته است و اين به نفع توليدکنندگان و در دراز مدت به نفع مصرف کنندگان هم است.

از سوي ديگر،بيانيه پاياني نشست فوق العاده وزيران انرژي و نفت کشورهاي صادر کننده نفت (اوپک) با تمرکز بر چالش ها و نگراني هاي توليدکنندگان و چشم انداز بازار نفت، هدف توليد 32 ميليون و 500 هزار تا 33 ميليون بشکه را براي سرعت بخشيدن به توازن مجدد در بازار نفت دردستور کار قرار داد. به گزارش ايرنا به نقل از دبيرخانه اوپک، تصميم برگزاري نشست فوق العاده بعد از نشست مشورتي روز چهارشنبه در الجزيره پايتخت الجزاير اتخاذ و اعضا مقرر کردند که نشست فوق العاده را به رياست محمد بن صالح الساده وزير صنعت و انرژي قطر رئيس دوره اي اوپک برگزار کنند. در بيانيه اين نشست آمده است: طي دو سال گذشته بازارهاي نفت در جهان با چالش هاي زيادي روبرو شده است که بيشتر اين چالش ها در نتيجه عرضه به وجود آمد. اين شرايط باعث کاهش بيش از 50 درصدي قيمت نفت خام شد، اين در حالي است که نوسان ها تشديد شده است. در نتيجه اين مساله، درآمد کشورهاي صادر کننده نفت هم به نحو قابل ملاحظه اي کاهش يافت و با تاثير پذيرفتن بازارهاي مالي، رشد اقتصادي کشورهاي توليد کننده نفت با مانع روبرو شد. در اين بيانيه تصريح شده است: اکنون صنعت نفت با افت شديد سرمايه گذاري و به تبع آن، حذف فرصت هاي شغلي روبروست و اين تهديد به وجود آمده است که احتمالا ميزان عرضه کنوني نفت پاسخگوي تقاضاي آينده نباشد. به اين موضوع بايد تحولات فعلي جهان را هم افزود که امنيت عرضه را با مخاطره مواجه کرده است.

کنفرانس فوق العاده اوپک با ملاحظه شرايط فعلي و تصويري از چشم انداز فوري اوضاع به اين نتيجه رسيده است که چشم پوشيدن از خطرات بالقوه ادامه افزايش سطح ذخيره نفت خام معقول نيست زيرا تاثيرات منفي در آينده با اين شرايط توليدکنندگان، بر مصرف کنندگان و صنعت سايه خواهد انداخت.

مطابق اين مقدمات و تحليل ها کشورهاي عضو سازمان اوپک بر آن شدند که براي تثبيت بازارهاي جهاني نفت خام و با هدف جلوگيري از تاثيرات زيانبار کوتاه مدت و بلند مدت، مذاکراتي سازنده و جدي را با دولت هاي غير عضو در اين سازمان با هدف تثبيت بازارهاي نفت جهان برگزار کنند. کنفرانس موافقت کرد که اشتراک نظر و زمينه مشترک در اين باره وجود دارد که تلاش هاي مستمر مشترک بين توليد کنندگان نفت چه در داخل اوپک و چه با توليد کنندگان خارج از اين سازمان مي‌تواند به بازگرداندن توازن و پايايي بازار نفت کمک کند. در اين مقطع پيش از هر چيز بر ضرورت تعهد اوپک به بازارهاي ثبات يافته براي تامين منافع متقابل کشورهاي توليدکننده، عرضه کافي و امن براي مصرف کنندگان و بازگشت منصفانه سرمايه گذاران براي همه توليدکنندگان تاکيد شد.

کنفرانس، پس از ارزيابي کلي از تقاضاي نفت و تعادل عرضه جهاني ارائه شده توسط دبيرخانه اوپک، اشاره کرد که تقاضاي جهاني نفت همچنان قوي باقي خواهد ماند، در حالي که چشم اندازهاي عرضه آينده به شکلي منفي تحت تاثير برش هاي عميق (کاهش‌شديد) در سرمايه گذاري ها و حجم عظيم بيکاري و حذف فرصت هاي شغلي قرار خواهد گرفت. کنفرانس، به ويژه به چالش شديد در کاهش ميزان ذخيره سازي هاي نفت خام در فصول سه ماهه آتي اشاره کرد و افزود: در هفته هاي اخير ذخيره سازي نفت خام از سوي آمريکا کاهش يافته است.

بر اساس بيانيه اوپک، اين کنفرانس در نشست فوق العاده الجزاير به منظور شتاب بخشيدن به کاهش سطح بالاي ذخيره سازي ها و بازگشت توازن به بازار نفت، براي اعضاي اوپک هدف توليد 32 ميليون و 500 هزار بشکه تا 33 ميليون بشکه را در نظر گرفت. کشورهاي عضو اوپک همچنين تصميم گرفتند کميته اي را با حمايت دبيرخانه اين سازمان به منظور بررسي و ارائه پيشنهاد درباره تعيين ميزان توليد نفت هر يک از کشورهاي عضو تشکيل دهند.

قرار است کميته مورد نظر، چارچوب مشورت‌ها ميان کشورهاي عضو و غيرعضو اوپک را توسعه دهد که شامل تعيين خطرات و اقدام هاي سازنده براي تضمين توازن بازارهاي جهاني نفت خام بر اساس پايه هاي پايدارمي شود. پيشنهادها و گزارش‌هاي اين کميته در نشست عادي 30 نوامبر (10 آذر) اوپک در وين اتريش بررسي مي شود.


نوشته شده در   شنبه 10 مهر 1395  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode