ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 3 مهر 1395     |     کد : 107053

دكتر حسن روحاني در نشست مجمع عمومي سازمان ملل متحد: آمريكا بايد تعلل در اجراي برجام را فوراً جبران كند

رئیس جمهوری با تبیین سیاست‌های اصولی ایران در عرصه ملی‌، منطقه‌ای و بین‌المللی تاکید کرد: رویکرد اصولی ایران، مشارکت سازنده با همسایگان برای تحقق نظم پایدار مبتنی بر امنیت جمعی و حمایت از توسعه کشورهای منطقه و ایجاد پیوندهای متقابل اقتصادی است.

رئیس جمهوری با تبیین سیاست‌های اصولی ایران در عرصه ملی‌، منطقه‌ای و بین‌المللی تاکید کرد: رویکرد اصولی ایران، مشارکت سازنده با همسایگان برای تحقق نظم پایدار مبتنی بر امنیت جمعی و حمایت از توسعه کشورهای منطقه و ایجاد پیوندهای متقابل اقتصادی است.

حجت‌الاسلام و‌المسلمین دکتر حسن روحانی روز پنجشنبه در جمع سران کشورهای شرکت کننده در نشست مجمع عمومی‌سازمان ملل متحد با بیان اینکه ایران با هرگونه فرقه گرایی و دامن زدن به اختلافات مذهبی مخالف است، گفت: آینده منطقه ما در گرو مواجهه با چالش‌هایی از قبیل بحران‌های امنیتی ناشی از فقدان مشروعیت و ناکارامدیِ دولت‌هاست و بدون مردمسالاریِ واقعی و بدون جلبِ مشارکتِ فراگیر، نمی‌توان با اشکال گوناگون شبکه‌های جنایی وتروریستی مبارزه کرد.

متن سخنان رئیس جمهوری به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

الحمدللّه رب‌العالمین والصّلوه والسلام علی سیدنا و نبینا محمد و آله الطاهرین و صحبه المنتجبین آقای رئیس!

انتخاب جناب‌عالی را به ریاست هفتاد و یکمین نشست مجمع عمومی‌ملل متحد تبریک می‌گویم و امیدوارم تصمیمات و ابتکارات این مجمع، نقش مؤثری در حل معضلات جهانی داشته باشد.

آقای رئیس، آقای دبیر کل، عالیجنابان، خانمها، آقایان!

بیش از 15 سال از فاجعه تروریستی دردناکی می‌گذرد که در همین شهر اتفاق افتاد. فاجعه ای که ابعاد انسانی آن، همگان را تحت تاثیر قرار داد. در آن روز کسی تصور نمی‌کرد که این واقعه، خود زمینه ساز فجایعی بزرگتر و مسبب جنگی ویرانگر در خاورمیانه و گسترش ناامنی در جهان شود. این جنگ، بذر تروریسمِ بدون مرز را در جای جایِ کره زمین کاشت. امروز شاید مبرم ترین سئوالی که مجامع بین‌المللی باید به آن بپردازند این است که چرا در چنین شرایطی قرار گرفته‌ایم؟ کدام رویکرد‌ها‌،سیاست‌ها و اقدامات نادرست، زمینه‌ساز گسترش ناامنی در سراسر جهان شده است و نگاه ما به تصویر 15 سال آیندۀ جهان چیست؟

امنیت در شرایطی به‌صورت یک مساله جهانی درآمده است که در این سال‌ها، عمدۀ تلاش قدرت‌های بزرگ جهانی، استفاده از شیوه‌های مختلف سرکوب و مداخلات نظامی، به بهانه رفع نگرانی از ناامنی شهروندان شان بوده است. پدیده تروریسمِ بدون مرز و خشن و افراطی را شاید بتوان نتیجۀ استراتژی‌های امنیتی قدرت‌های بزرگ طی 15 سال گذشته دانست. درس بزرگی که از تحلیل این روند باید آموخت این است که تامین امنیت در یک نقطه جهان به قیمت ناامن کردن نقاط دیگر، نه تنها ممکن نیست بلکه به ناامنی بیشترنیز دامن می‌زند. کار بدانجا کشید که تروریستها در سرزمین‌های شام، عراق و لیبی، ادعای تشکیل حکومت کردند و‌اندوهبارتر آن ‌که نیات پلید خود را پشت ادبیات دینی پنهان و با ترویج آموزه‌های افراطی و تکفیری دین رحمت و محبت را به ابزاری برای خشونت و وحشت تبدیل کردند.

خانم‌ها، آقایان!

قرنی که با ترور و خشونت در نیویورک آغاز شد نباید با رقابت‌های خصمانه و آتش افروزی فزاینده در خاورمیانه ادامه یابد.

واقعیت آن است که امروز بروز خشونت در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا شتاب حیرت‌آوری به خود گرفته و این منطقه گرفتار وحشیانه‌ترین خشونت‌ها و مخرّبترین سیاست‌ها شده است.میلیونها سوری، آوارۀ بیابان‌ها و دریا‌ها شده و صدها هزار انسان به خاک و خون غلتیده‌اند؛ مردم عراق از هر قوم و طایفه، نگران تمامیت ارضی و آینده کشور خود هستند؛ مردم بی دفاع یمن روزانه آماج بمباران‌های ویران‌گر می‌باشند و افغانستان هنوز در پی چند دهه اشغال و جنایت، از رنج خشونت و ترور نیاسوده است و فلسطینیان مظلوم هنوز در بند آپارتاید رژیم غاصب صهیونیستی هستند.

شکی نیست که اگر اراده آن باشد که روند خطرناک جاری متوقف شود و منطقه در مسیر توسعه و آرامش قرار گیرد، برخی کشورهای منطقه باید دست از بمباران همسایگان و حمایت از گروه‌های تکفیریِ تروریستی بردارند و با قبول مسئولیت خود‌، در صدد جبران خسارت‌ها برآیند. دولت عربستان سعودی اگر به تحقق چشم‌انداز تازه ای در توسعه خود و امنیت منطقه چشم دوخته است، باید از ادامه سیاست‌های تفرقه افکنانه، ترویج ایدئولوژی نفرت و تعرض به حقوق همسایگان باز ایستد، مسئولیت خود نسبت به حیات و حرمت زائران را بپذیرد و روابط خود را بر پایه احترام متقابل و مسئولیت پذیری در قبال ملت‌های منطقه تنظیم کند.

آینده منطقه ما در گرو مواجهه با چالش‌هایی از قبیل بحران‌های امنیتی ناشی از فقدان مشروعیت و ناکارآمدیِ دولت‌هاست. بدون مردمسالاریِ واقعی و بدون جلبِ مشارکتِ فراگیر، نمی‌توان با اشکال گوناگون شبکه‌های جنایی وتروریستی مبارزه کرد.

ما بر این باوریم که کشورهای منطقه با تکیه ‌بر تاریخ و فرهنگ مشترک، می‌توانند آینده مشترک خود را بیافرینند وجریان‌های تروریستی را منزوی سازند. نباید اجازه داد منطقه‌ای که صد سال پیش به کشورهای متعدد تجزیه شد یک‌بار دیگر در معرض تجزیه مجدد قرار گیرد.

خانم‌ها، آقایان!

رویکرد اصولی ایران، مشارکت سازنده با همسایگان برای تحقق نظم پایدار مبتنی بر امنیت جمعی و حمایت از توسعه کشورهای منطقه و ایجاد پیوندهای متقابل اقتصادی است. ریشه کن کردن خشونت در منطقه، بدون مردمسالاری، ارتقای حقوق شهروندی و توسعه اقتصادی، میسر نیست.

ایران با هرگونه فرقه گرایی و دامن زدن به اختلافات مذهبی مخالف است.

مسلمانان‌، اعم از شیعه و سنّی قرنهاست که در کنار یکدیگر، با احترام و اتّحاد، برادرانه زندگی کرده و خواهند کرد. تبدیل تفاوتهای مذهبی به تقابل‌های پر تنش، از مطامع سیاسی برخی کشورها سرچشمه می‌گیرد که می‌کوشند با پوشش‌های مذهبی، قدرت طلبی خود را پنهان سازند.

ایران برای حل معضلات منطقه، حفظ تمامیت ارضی کشورها، عدم ‌تغییر مرزها، حق حاکمیت ملت‌ها بر سرنوشت خود و عدم استفاده از زور را ضروری می‌شمارد و بر استفاده از ظرفیت دیپلماسی برای حل تعارضات تأکید می‌کند.

عالیجنابان!

علی‌رغم مشکلات امروز، من به فردایی پر امید باور دارم و تردید ندارم که باتدبیر می‌توانیم بر این مشکلات فائق آییم‌. تجربة گفتگو میان ایران و کشورهای 1+5 و دستیابی به «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) نمونه‌ای موفق از سیاست اعتدال و تعامل سازنده و روی ‌آوردن به گفتگو است که با اتخاذ رویکرد برد – برد به یک بحران غیرضروری اما پیچیده و طولانی پایان داد. این توافق با طراحی سازوکارهای اعتمادساز، پایان دادن به اتهامات جعلیِ «ابعاد احتمالی نظامی» و پذیرش اعمال حق غنی سازی، بر برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران مهر تایید زد؛ به نگرانی‌هایِ ساختگی پایان داد و تحریم‌های ظالمانه علیه ایران را رفع کرد.

اما فراتر از حل پرونده هسته‌ای، برجام درس‌هایِ مهمی‌برای حل و فصلِ مشکلاتِ پیچیده جهانی نیز به همراه دارد. برجام فقط یک توافق سیاسی نیست، بلکه یک رویکرد جدید و روشی خلاقانه برای تعامل سازنده به‌منظور حل‌و‌فصل مسالمت‌آمیز بحران‌ها و چالش‌هاست. برای این که بتوانیم از آموزه برجام در بهبود روابط بین‌المللی بهره‌گیریم، هرگز نباید فراموش کنیم که فشارها و تحریم‌ها و تهدیدهای غیرقانونی که با هدف برچیدن تاسیسات غنی سازی طراحی شده بود، به شکست انجامید و امروز شورای امنیت و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌رسماً برنامه صلح آمیز هسته ای ایران را پذیرفته‌اند.

ایالات متّحده، به خوبی می‌داند که برجام‌، اکنون یک سند پذیرفته شدۀ چندجانبه است و اهمال نسبت به اجرای آن از سوی امریکا، تخلفی بین‌المللی تلقّی خواهد شد و اعتراض جامعۀ جهانی را برخواهد انگیخت. هر گونه بدعهدی در اجرای برجام، به بی اعتباری بیشتر ایالات متحده در سطح جهان می‌انجامد. تعلل ایالات متحده در اجرای تعهدات قانونی اش در ماه‌های گذشته اشتباهی راهبردی است که باید فوراً جبران شود.متاسفانه این‌گونه اقدامات غیرقانونی مسبوق به سابقه است و آخرین نمونه آن رای دیوان عالی امریکا در تائید دست‌اندازی به میلیاردها دلار اموال ملت ایران در سالهای گذشته است. این تجربه به دنیا نشان داد که گروه‌های فشار صهیونیستی می‌توانند از طریق مصوبات غیرقابل دفاع کنگره، حتی عالی ترین نهاد حقوقی و قضایی آمریکا را به نقض بدیهی‌ترین اصول آمره حقوق بین‌الملل عرفی و قراردادی وادارند.

خانم‌ها، آقایان!

به یاری خداوند و با استقامت دولت و مردم ایران و حضور فزاینده شرکای بین‌المللی از مناطق مختلف جهان،تنها هشت ماه پس از رفع تحریم‌های ظالمانه هسته‌ای، روند بهبود شرایط اقتصادی در ایران به عنوان امن‌ترین و پربازده‌ترین مقصد سرمایه‌گذاری و مشارکت در منطقه، در بهار امسال به رشد بالای 4 درصد، تورم تک رقمی‌و نزدیک شدن به تولید و صادرات نفتی در دوران پیش از تحریم‌ها رسیده و شاهد شکوفایی بیشتر اقتصادی، علمی‌و فن آوری در ایران خواهیم بود. ​ایران جزو معدود کشورهای نفتی است که توانست اثر افت شدید قیمت نفت در سال 2014 بر اقتصاد کشور را کنترل کند. ما قصد داریم با انجام اصلاحات اقتصادی و رعایت انضباط پولی و مالی، با حفظ دستاورد کاهش نرخ تورم، ثبات و پیش‌بینی پذیری اقتصادی را افزایش دهیم و از این طریق زمینه‌ساز سرمایه‌گذاری بیشتر در اقتصاد شویم. رشد اقتصادی ایران تا پایان سال 2016 به حدود 5 درصد خواهد رسید و بر اساس همه پیش‌بینی‌های داخلی و بین‌المللی،ایران در سال جاری از بالاترین رشدهای پیش‌بینی‌شده برای کشورهای نفتی برخوردار خواهد بود‌.

عالی‌جنابان!

در پایان، تأکید می‌کنم علی‌رغم همه سختی‌ها، عمیقاً بر این باورم که اعتدال بر افراط، صلح‌‌طلبی بر خشونت‌گرایی، دانایی بر نادانی، و نهایتاً عدالت بر ظلم و بیداد غلبه خواهد کرد. آنچه مهم است‌ایمان، امید، تحرک و تلاش در تحقق صلح و عدالت است و تردیدی نیست که خداوند متعال‌، دوستداران صلح و عدالت و اعتدال را یاری خواهد کرد. «ولینصرنّ‌الله من ینصرُه انَّ الله لقوی عزیز»

متشکرم آقای رئیس

کنفرانس مطبوعاتی رئیس‌ جمهوری در نیویورک

رئیس‌ جمهوری بعد از ظهر پنج‌شنبه به وقت محلی در نشست خبری با رسانه‌های جهان در پایان سفر خود به مقر مجمع عمومی‌سازمان ملل متحد به تشریح مواضع ایران پیرامون مسائل مهم منطقه‌ای، بین‌المللی، برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و مسأله خشونت و تروریسم در خاورمیانه پرداخت.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه برای ما بسیار مهم بود که به جهانیان بگوییم که سلاح‌های هسته‌ای و کشتار جمعی جایی در دکترین دفاعی ایران ندارند، اظهار داشت: با حصول برجام این موضوع به جهانیان اثبات شد و این موفقیتی بزرگ برای ملت و دولت ایران است که توانستند ضمن اثبات این موضوع، موافقت جهانی با حفظ توانمندی‌ها و فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز خود را حاصل کنند.

وی تأکید کرد: با افتخار اعلام می‌کنم که ایران همواره یک سد دفاعی علیه تروریسم بوده و امروز هم سد بزرگی در برابر گروهک‌های تروریستی جدید است و از همه کشورهای جهان دعوت می‌کنم که در مبارزه با تروریسم فعال باشند، چرا که این خطر فقط ما و منطقه ما را تهدید نمی‌کند و خطری برای همه انسان‌ها و همه جهان است.

روحانی در پاسخ به این سئوال که آیا برخی اقدامات در ایران و دستگیری برخی افراد با هدف تضعیف شما در ایران انجام می‌شود، گفت: در ایران هم مثل همه جوامع دمکراتیک، اختلاف‌نظر وجود دارد و دولت در کنار موافقان خود، مخالفان و منتقدینی نیز دارد که ما گلایه‌ای نسبت به این موضوع نداریم، چرا که این طبیعت جوامع آزاد است.در موضوع دستگیری افراد نیز رسیدگی به آن در قوه قضائیه روال مشخصی دارد که در بسیاری از موارد این دستگیری‌ها و بازداشت‌ها تا مرحله دادسرا جریان دارد و فقط بعضی موارد هستند که به دادگاه ارجاع می‌شوند.

رییس‌ جمهوری در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه ایران مشخصاً از آمریکا در موضوع اجرای برجام، چه انتظاراتی دارد، تصریح کرد: گلایه‌ای که از ایالات متحده در نحوه اجرای برجام داریم، این است که شاهد تأخیر در اجرای تعهداتش و در برخی موارد اهمال و عدم شفافیت هستیم.

دکتر روحانی خاطر نشان کرد: مطابق برجام باید پس از آغاز این سند فروش هواپیماهای مسافربری به ایران بدون هیچ مانعی آزاد باشد و با توجه به اینکه از زمان حصول برجام تا آغاز اجرای آن فرصت کافی برای تدوین آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی آن وجود داشت، قابل قبول نیست که امروز شاهد تأخیر در اجرای این توافق باشیم. تأخیرها عمدتاً از ناحیه آمریکاست و بقیه کشورها برای اجرای برجام تلاش کردند و این آمریکایی‌ها هستند که با صراحت و شفافیت به بانک‌های بزرگ نمی‌گویند که موضعشان در قبال همکاری این بانک‌ها با ایران چیست. ما نسبت به این موضوع معترض و براساس ساز و کارهای اعتراض در حال پیگیری اعتراض خود هستیم.

دکتر روحانی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه استقبال ایران از تکنسین‌ها و متخصصان آمریکایی که پس از فروش هواپیمای مسافربری، به ایران سفر خواهند کرد، چگونه خواهد بود؟ اظهار داشت: مشکل ما با دولت آمریکا ست نه کمپانی‌ها، مردم، دانشگاهیان یا بخش‌های دیگر آمریکا،‌. ما هیچ مشکلی برای همکاری با کمپانی‌های آمریکایی نداریم و اگر این کمپانی‌ها مشکلی در داخل دارند، باید خودشان حل کنند.

رئیس جمهوری در پاسخ به سئوال بعدی درباره گسترش بیش از پیش تنش و درگیری در منطقه ادامه داد: متاسفانه برخی کشورهای منطقه از جمله عربستان اشتباه محاسباتی داشته‌اند و با انتخاب مسیری نادرست، نزدیک دو سال است که یمن را بمباران می‌کنند که هیچ نتیجه ای برای آنها نداشته و برای مردم یمن هم بسیار خسارت بار بوده و به کشته شدن روزانه زنان و کودکان منجر شده است.

رئیس جمهوری گفت: منطقه امروز لبریز از اختلاف و نزاع و ناامنی است و دیگر جای بیشتری برای اختلاف باقی نمانده است و همه باید به کشورهایی که اختلافات را دامن زده و همسایگان خود را مورد حمله نظامی‌قرار می‌دهند و از تروریست‌ها حمایت می‌کنند، تحت فشار جدی قرار دهند و سازمان ملل و شورای امنیت هم در این زمینه به نقش و مسئولیت خود عمل کنند تا از این معضل بزرگی که منطقه با آن مواجه شده است، عبور کنیم.

دکتر روحانی اضافه کرد: یک دلیل مقابله ما با تروریستها، درخواست کشورهایی است که با تروریسم درگیر هستند، اما دلیل دیگر آن این است که ما برای حفظ امنیت خودمان باید با تروریسم مقابله کنیم.

وی در باره دست‌اندازی به اموال ایران در آمریکا، اظهار داشت: تصرف اموال بانک مرکزی ایران به بهانه‌های واهی کاری بسیار خطرناک است‌. در کمتر کشوری سراغ داریم که تفکیک قوا پذیرفته شده باشد، اما قوه مقننه در کار دادگاه مداخله کند و ما این دست‌اندازی به اموال ایران را به عنوان یک دزدی بین‌المللی محکوم کرده‌ایم و به دادگاه لاهه شکایت بردیم و قطعاً ضمن محکومیت آمریکا پول کشورمان را با سود برمی‌گردانیم.

رئیس‌ جمهوری در پاسخ به سئوالی درباره ایجاد منطقه پرواز ممنوع برای دوره ای موقت در سوریه به منظور کمک‌رسانی به مردم این کشور و همچنین حمایت از بشار اسد، اظهار داشت: پرواز ممنوع یعنی کمک کردن به تروریست‌ها چرا که تروریست‌ها به جز هواپیما همه چیز دارند و ایجاد منطقه پرواز ممنوع نادرست و بی‌اساس است.باید با تروریسم مبارزه کنیم و در همه آتش‌بس‌ها مبارزه با تروریسم، داعش و جبهه النصره مورد تأیید همه قدرت‌ها بوده است.

روحانی تصریح کرد: کمک‌رسانی به مردم، مبارزه با تروریست‌ها و همچنین آماده کردن زمینه برای حضور همه در حکومت و ایجاد دمکراسی واقعی در سوریه سه مسأله مهمی‌است که باید درباره این کشور در نظر گرفت.

رئیس‌ جمهوری با اشاره به فروش نفت و گاز با قیمت و در چارچوب متعارف، خرید هواپیما و اجرایی شدن قراردادهای مختلف از جمله صنعتی با کشورهای خارجی در طول ماه‌های گذشته، ادامه داد: در حال حاضر بیش از 80 مورد از قراردادهای خارجی نهایی شده است و همچنین در حدود 40 درصد از روابط اقتصادی ایران با اروپا در 8 ماه گذشته افزایش یافته است.

روحانی با طرح این پرسش که این همه تجمع نیروهای آمریکایی در خلیج فارس به چه علت است که در نهایت نیز تزاحم به وجود آید، ادامه داد: امروز در خلیج فارس جنگی وجود ندارد و اگر هم باشد، حملات عربستان به مردم مظلوم یمن است که متأسفانه آمریکایی‌ها به آنها کمک می‌کنند.

وی با تأکید بر این که ایران قصد ماجراجویی، برخورد و تنش ندارد، ‌اظهار داشت: نیروهای آمریکایی باید به همه قوانین بین‌المللی احترام بگذارند و تنش در شرایط پیچیده کنونی خاورمیانه به نفع کسی نیست. رییس جمهوری در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه خبری CNN مبنی بر اینکه انتخاب چه کسی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌تواند روابط ایران و آمریکا را تحت تاثیر قرار دهد، خاطرنشان کرد: ما انتخابات در همه کشورها از جمله ایالات متحده آمریکا را در داخل ایران دنبال می‌کنیم؛ برای ما مهم نیست که چه حزبی پیروز یا چه فردی انتخاب می‌شود بلکه تنها منافع ملی کشورمان برای ما حائز اهمیت است.درمجموع ملت ایران از رفتار دولت‌های آمریکا راضی نیست و برای بی اعتمادی خود هم دلایل روشن و واضحی را دارد.

دیدار با نخبگان و‌اندیشمندان آمریکایی

رئیس‌ جمهوری همجنین نخبگان و‌اندیشمندان جهانی را به تلاش و فعالیت برای قانع کردن سیاستمداران و روسای برخی دولت‌ها نسبت به خطر تروریسم فرا خواند و گفت: در شرایط کنونی موضوع مهم و اساسی این است که برخی دولت‌ها و سیاستمدارانی که نسبت به خطر و آسیب تروریسم تردید دارند، قانع شوند که مقابله با تروریسم و ریشه‌های آن یک ضرورت اساسی است.

وی در حاشیه نشست مجمع عمومی‌سازمان ملل متحد در دیدار نخبگان و‌اندیشمندان آمریکایی گفت: یک سیاستمدار واقعی زمانی سیاستمدار است که بتواند از بروز جنگ و نزاع جلوگیری کند و چنانچه سیاستمداری وارد جنگ شد، سیاست و سیاستمدار هر دو شکست خورده‌اند.

دکتر روحانی تصریح کرد: ایران از آغاز تاکنون هر جا که تعهدی داده پای آن ایستاده و نگذاشته است تخلفی نسبت به تعهداتش انجام شود و در زمینه برجام نیز به تعهدات خود کاملاً وفادار هستیم و در 8 ماه گذشته به طور دقیق به آن عمل کرده‌ایم.

دکتر روحانی خاطر نشان کرد: برجام پس از قطعنامه 2231 یک توافق بین‌المللی و مورد تأیید جامعه جهانی است، بنابراین تخلف از آن تخلف از تعهدات بین‌المللی محسوب می‌شود، لذا همه باید نسبت به اجرای آن ملزم باشند.

‌ وی بابیان این که برای مبارزه با تروریسم باید به ریشه‌های شکل‌گیری آن توجه کرد افزود: کسانی که تصور می‌کنند از ابزار تروریسم می‌توانند منافع سیاسی و منطقه‌ای خود را برآورده کنند، بی‌تردید در اشتباه هستند.

ملل متحد، برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را نماد گفتگو و همکاری به جای اختلاف در عرصه بین‌المللی دانست و تاکید کرد که وظیفه همگان به ویژه دبیرخانه سازمان ملل متحد، حفظ و تقویت برجام است و این موضوع ایجاب می‌کند که گزارش‌های اجرایی دبیرکل از روند اجرای قطعنامه 2231 واقع بینانه، مستقل و موجب تقویت همکاری‌ها باشد.

وی با بیان این که فضای پسابرجام باید فضای همکاری باشد، گفت: اگر یک طرف به همه تعهداتش دقیق عمل کند در حالی که طرف دیگر در اجرای تعهداتش تعلل می‌کند، این بزرگترین خدشه به توافق برجام و اصل گفتگو است.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوعات مهم منطقه خاورمیانه به ویژه سوریه و یمن اشاره کرد و اظهارداشت: در یمن استمرار حملات نظامی‌و ارتکاب جنایات جنگی بسیار نگران کننده است، به طور مداوم همه کنوانسیون‌های بین‌المللی در این کشور نقض می‌شوند. این جنگ علیه مردم یمن بدون مبنا و برخلاف همه مقررات شروع و با بمباران زنان و کودکان ادامه یافته و عمده سازمان‌های بین‌المللی ‌‌بیطرف تایید می‌کنند که کشوری در آنجا مرتکب جنایات جنگی شده است.

دبیر کل سازمان ملل هم در ابتدای این دیدار با اشاره به دوره ریاست ایران بر جنبش عدم تعهد گفت که کار فوق العاده و درخشان شما را در دوره ریاست جنبش غیرمتعهدها تحسین می‌کنم.

دبیر کل سازمان ملل متحد در ادامه به موضوع برجام اشاره و تصریح کرد: همه طرفین باید از همه قوا برای پایبندی اعضا برتعهداتشان استفاده کنند.

وی در ادامه به موضوعات سوریه و یمن پرداخت و با تاکید بر ضرورت یافتن یک راه حل با دوام برای بحران‌های سوریه و یمن، خواستار حمایت‌های بیشتر و نقش آفرینی جمهوری اسلامی‌ایران در حل این بحران‌ها شد.

دیدار نخست وزیر ژاپن

رئیس جمهوری در دیدار نخست وزیر ژاپن هم با ابراز خرسندی از توسعه روابط تهران - توکیو در سال‌های اخیر تصریح کرد که پسابرجام فرصت مناسبی برای رساندن سطح همکاری‌های دو کشور به شرایط مطلوب است. روحانی در این دیدار اظهارداشت : آماده‌ایم نقشه راه مناسبات اقتصادی مشترک در10 سال آینده را تدوین کنیم. و ی با اشاره به توافقات انجام شده در سفر وزیر اقتصاد کشورمان به توکیو، گفت: برای تسریع در اجرای توافقات بانکی اعتباری، نیازمند تلاش مشترک هستیم و ضروری است بانک‌های ژاپنی برای تامین نیازهای مربوط به مناسبات اقتصادی فعال شوند. دکتر روحانی همچنین تاکید کرد که در کنار مبارزه با تروریست‌ها، آتش بس پایدار و کمک‌های انساندوستانه مهمترین اولویت‌ها در باره سوریه و یمن است. نخست وزیر ژاپن هم در این دیدار با ابراز خرسندی از دیدار مجدد با رئیس جمهوری کشورمان‌، اظهارداشت : ژاپن قدردان رویکرد ایران در تعامل سازنده با جامعه بین‌المللی است و درراه توسعه مناسبات در حوزه‌های متنوع تلاش می‌کند.

"شینزو آبه " با تاکید بر ضرورت توسعه بیش از پیش سطح همکاری‌های تهران - توکیو‌، گفت: آرزو می‌کنم روابط اقتصادی دو کشور را به بالاترین سطح ممکن برسانیم و در همین زمینه همکاری‌های دو کشور در حوزه محیط زیست و‌ایمنی فعالیت‌های صلح آمیز هسته ای ادامه دارد.

وی با بیان اینکه توکیو از ارتباط بانکی و همکاری شرکت‌های ژاپنی با بخش خصوصی ایران حمایت می‌کند‌، تصریح کرد: از ابتکار شما استقبال می‌کنم و دستور می‌دهم تا تدوین نقشه راه همکاری بلند مدت دهساله توکیو و تهران در دستور کار قرار گیرد. نخست وزیر ژاپن به نقش موثر و سازنده ایران در تامین ثبات و امنیت منطقه اشاره و تاکید کرد که امیدوارم ایران به تلاش‌های سازنده خود در این راستا ادامه دهد.

سایر دیدارهای رئیس جمهوری

روحانی در دیدار همتای بلغاری خودهم، گفت: برای ما مهم است که مسیرهای تجاری متقابل بین منطقه و اتحادیه اروپا با کشورهای دوست نظیر بلغارستان ایجاد کنیم.

روسن پلونلیف رئیس جمهوری بلغارستا‌ن هم در این دیدار با تاکید بر اینکه صوفیه خواهان تقویت همکاری‌های خود با تهران است، تفاهم، بردباری، صلح و دوستی را رویکرد مشترک دو کشور دانست و اظهارداشت: بلغارستان به عنوان کشوری دوست، علاقمند است که پایه ای برای روابط ایران با کل اتحادیه اروپا باشد. روحانی دردیدارحیدرالعبادی نخست وزیرعراق هم با تأکید بر اهمیت برقراری ثبات و امنیت کامل در آن کشورهم، اظهار داشت: هدف اصلی حمایت تهران از دولت، ارتش و حشد الشعبی عراق، آزادسازی مردم از دست تروریسم داعش و پاکسازی کامل این کشور از وجود تروریست‌ها است و از هیچ اقدامی‌در این زمینه دریغ نمی‌کند. وی با بیان این که تهران امنیت و ثبات عراق را امنیت و ثبات خود می‌داند، گفت: ایران همواره و به ویژه در فراز و نشیب‌های ماه‌های گذشته در کنار مردم و دولت عراق است و تا آخر به حمایت‌های خود از مردم عراق ادامه خواهد داد. نخست وزیر عراق هم روابط تهران - بغداد را استراتژیک و دارای منافع مشترک و منطقه‌ای دانست. وی با اشاره به همکاری ایران در عرصه مبارزه با تروریسم گفت: امروز هزاران نیروی مردمی‌علیه داعش در حال نبرد هستند و این گروه تروریستی تقریباً در مرحله آخر عمر خود در عراق قرار دارند و تلاش داریم به زودی راه را برای آزادی موصل تسهیل کنیم. نخست وزیر عراق تأکید کرد: هدف عراق از نبرد با تروریست‌ها فقط آزادی سرزمین نیست بلکه به دنبال آزادی مردم از دست تروریست‌ها هستیم و در این راستا تلاش داریم با همکاری‌ جامعه بین‌المللی مشکلات را کمتر کنیم. نخست وزیران پاکستان و یونان هم بارئیس جمهوری دیداروگفتگو کردند.

بازگشت رئیس جمهوری به تهران

رئیس جمهوری پس از بازگشت از سفر نیویورک با تشریح دستاوردهای این سفر گفت: درکمیسیون مشترک نظارت بر برجام موضع ایران مورد تائید قرار گرفت و رفتار آمریکا را منطبق با برجام ندانستند‌.

به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام و‌المسلمین حسن روحانی ظهر دیروزدر فرودگاه مهرآباد افزود: اگر یکی از هفت کشوری که در این توافق بودند، تخلف، اهمال یا تاخیر انجام دهد و اگر تذکر تاثیر نداشته باشد، در سطح مدیر کل و در نهایت در سطح وزرا این جلسه گذاشته می‌شود که در نیویورک دو جلسه برگزار شد. وی تصریح کرد:در جلسه وزرای کمیسیون مشترک نظارت بر اجرای برجام، همه به آمریکا گفتند که این مواردی که انجام می‌دهید با برجام منطبق نیست و آمریکا قول داد که این روند را اصلاح کند.

رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: به اعتقاد من این خیلی مهم است که در اولین جلسه مشترکی که تشکیل می‌شود، 6 کشور موضع ایران را دارند.

وی درباره هفدهمین اجلاس سران غیر متعهدها در ونزوئلا گفت: اجلاس بسیار خوبی بود و در حاشیه اجلاس ملاقات‌هایی با سران کشورهایی که شرکت کرده بودند، انجام شد. رئیس جمهوری ادامه داد: نخواهیم گذاشت امریکایی‌ها بخواهند اموال ملت ایران و بانک مرکزی را ببلعندو در دادگاه بین‌المللی ایستادگی خواهیم کرد و این پول را از آنها پس خواهیم گرفت.

روحانی با اشاره به انجام14 ملاقات با سران کشورها گفت: در این ملاقاتها همه از ما می‌پرسیدند و اوضاع منطقه و راه حل مسائل را سئوال می‌کردند. اینکه در دنیا مطرح می‌شود ایران راه حل است یا مشکل؟ یک مقدار خنده دار است. برای اینکه سران کشورها وقتی به ما می‌رسند به صراحت از ما می‌پرسند درباره سوریه عراق یمن و لیبی چه کار باید کرد. وی خاطرنشان کرد: بنابراین همه قبول دارند ایران راه حل است و کشوری است تاثیرگذار و نقش آن در منطقه ما بی بدیل است.

مخالفت ایران با طرح«کری» برای شمال سوریه

رئیس جمهوری ضمن مخالفت با ایجاد منطقه پرواز ممنوع در شمال سوریه خواستار حل و فصل بحران سوریه از طریق سیاسی شد و تاکید کرد: هیچ کس نمی‌تواند برجام را مجددا مورد مذاکره قرار دهد. به گزارش مهر، حجت الاسلام دکتر «حسن روحانی» در گفتگوی اختصاصی با شبکهNBC News آمریکا خواستار حل بحران سوریه از طریق سیاسی و نه از طریق جنگ که موجب درگیری‌های داخلی می‌شود، شد‌. وی گفت: آنچه که باید بیشتر از هر چیز دیگری فهمیده شود این است که سوریه راه حل نظامی‌ندارد. مشکلات سوریه باید یقینا از طریق سیاسی حل شوند؛ صرفا سیاسی. مرزها و تمامیت ارضی سوریه باید حفظ شوند و مردم سوریه باید درباره رهبری این کشور تصمیم بگیرند.

رئیس جمهوری در ادامه تاکید کرد: تنها تعیین کننده آینده این کشور باید صندوق رای، مردم سوریه و خواست مردم سوریه باشد. روحانی با مخالفت با درخواست «جان کری» وزیر خارجه آمریکا مبنی بر توقف پروازهای جنگنده‌های سوریه و روسیه در شمال سوریه و اعمال محدودیت بر این پروازها گفت: انجام چنین کاری موجب کمک و تقویت گروه‌های تروریستی داعش و جبهه النصره خواهد شد.اگر ما هواپیماهایمان را زمینگیر کنیم این کار ۱۰۰درصد به نفع تروریست‌ها خواهد بود.

روحانی با اشاره به توافق هسته ای بین ایران و قدرت‌های جهانی تصریح کرد: وزارت خزانه داری آمریکا بر بانک‌ها و دیگر موسسات مالی برای تعامل با ایران فشار می‌آورد و سختگیری می‌کند.

وی همچنین تاکید کرد: ایران حتی بعد از پایان ۸سال قصد ساخت تسلیحات هسته ای را ندارد.

روحانی با اشاره به اظهارات برخی کاندیداهای ریاست جمهوری آمریکا درباره برجام و تاکید آنها بر اصلاح برجام و مذاکره مجدد درباره آن، این اظهارات را رد و تأکید کرد: هیچ دولت یا رئیس جمهوری نمی‌تواند توافقی را که توسط ۷کشور و سازمان ملل حاصل شده است و توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌نظارت می‌شود را تغییر دهد.

رئیس جمهوری ایران تاکید کرد: کاندیداها در رقابت‌های انتخابی می‌توانند هر چه که می‌خواهند بگویند اما هیچ کس در اینجا و آنجا نمی‌تواند بگوید من توافق را قبول ندارم و باید مجددا مذاکره شود.


نوشته شده در   شنبه 3 مهر 1395  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode