ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 1 مهر 1395     |     کد : 106992

اعلام آمادگي روحاني براي همكاري‌هاي دوجانبه در ديدار با سران كشورها

رئيس جمهوري اسلامي‌ايران كه براي شركت در هفتاد و يكمين نشست مجمع عمومي‌سازمان ملل به نيويورك سفر كرده است در نخستين ساعات حضور خود، ديدارهاي مهم ديپلماتيك با سران كشورهاي فرانسه، انگليس، ايتاليا، تركيه، سوئيس، اسلووني و همچنين رهبران مسلمان جامعه آمريكا داشت.

رئيس جمهوري اسلامي‌ايران كه براي شركت در هفتاد و يكمين نشست مجمع عمومي‌سازمان ملل به نيويورك سفر كرده است در نخستين ساعات حضور خود، ديدارهاي مهم ديپلماتيك با سران كشورهاي فرانسه، انگليس، ايتاليا، تركيه، سوئيس، اسلووني و همچنين رهبران مسلمان جامعه آمريكا داشت.

نخستين ديدارهاي ديپلماتيك دكتر حسن روحاني با متئو رنتزي نخست وزير ايتاليا، ترزا مي ‌نخست وزير انگليس، فرانسوا اولاند رئيس جمهوري فرانسه، رجب طيب اردوغان رئيس جمهوري تركيه و رهبران مسلمان جامعه آمريكا بود‌.

ديدار رنتزي

رئيس جمهوري اسلامي‌ ايران در ديدار نخست وزير ايتاليا که در حاشيه هفتاد و يكمين نشست مجمع عمومي‌سازمان ملل متحد انجام شد، گفت: ايتاليا اين فرصت را در دوره پسابرجام در اختيار دارد كه بار ديگر به نخستين شريك و همكار اقتصادي و تجاري ايران در اروپا تبديل شود.

روحاني افزود: سفرهاي دوجانبه اخير، نقطه عطفي در روابط مشترك و نشانگر اراده دو ملت و دو دولت براي توسعه و تحكيم سطح همكاري‌ها‌ است. وي با تاكيد بر ضرورت توسعه همكاريهاي مشترك در عرصه‌ها‌ي اقتصادي، علمي‌و سياسي، نقش بخش‌ها‌ي خصوصي دو كشور رادر اين مسير ارزشمند دانست و اظهارداشت: علاقه شركت‌ها‌ي خصوصي دوطرف به روابط تجاري بايد مورد حمايت و تشويق دودولت قرار گيرد‌.

رئيس جمهوري در ادامه به موضوع برجام اشاره كرد و با تاكيد براين كه مطابق برجام طرفين متعهد به تامين فضاي لازم براي فعاليت اقتصادي ايران هستند، گفت: طرفين بايد به استحكام برجام پايبند باشند و استحكام برجام مي‌تواند پايه اي نيز براي افزايش صلح و ثبات منطقه باشد.

روحاني با بيان اين كه رهبران اروپا بايد به بانك‌ها‌ و بيمه‌ها‌ براي همكاري مالي تضمين و اطمينان دهند، تصريح كرد: ملت‌ها‌ وشركت‌ها‌ي ما و منطقه بايد از فوايد برجام منتفع شوند. نخست وزير ايتاليا نيز در اين ديدار با تاكيد بر اينكه رم با هيجان به دنبال تقويت روابط همه‌جانبه با تهران است، گفت: ما براي هراقدامي‌در استحكام روابط اقتصادي آماده‌ايم. «متئو رنتزي» با اشاره به اعزام يك هيات بلندپايه ايتاليا به تهران در ماه‌ها‌ي آينده تاكيد كرد: در بحث روابط بانكي، بيمه دولتي ساچه ايتاليا آماده ارائه تضمين‌ها‌ي لازم است‌.

نخست وزير ايتاليا، اطمينان و تقويت سرمايه گذاران براي همكاري با ايران را براي ايتاليا حياتي دانست و اظهارداشت: در باره برجام تعهد خود را تكرارمي‌کنيم و براي استحكام آن هر چه بتوانيم انجام خواهيم داد. وي همچنين گفت كه كشورش آماده رايزني و هماهنگي با ايران در مسايل منطقه اي و بين‌المللي است.

ديدار روحاني ورئيس جمهوري فرانسه

روساي جمهوري اسلامي‌ايران و جمهوري فرانسه، بر اجراي دقيق و کامل مفاد برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) تاکيد کردند.

حجت الاسلام و المسلمين دکتر حسن روحاني در حاشيه نشست مجمع عمومي‌سازمان ملل متحد در ديدار «فرانسوا اولاند»، گفت: نبايد اجازه داد دستاوردهاي برجام تضعيف شود و همه طرفين علاوه بر پايبندي، اعضا را به اجراي کامل تعهدات خود يادآور شوند.

وي با تاکيد بر اين که ايفاي تعهدات موجب پايداري توافق خواهد بود، اظهارداشت: اين که در مسير اجراي توافق، کشوري بخواهد با ايجاد محدوديت‌ها‌ي غير سازنده در مسير اجراي توافقات، خواست‌ها‌ي خود را فرامرزي کند، قابل قبول نيست.

رئيس جمهوري با بيان اين که پس از دوران طولاني مدت مذاکره، ملت‌ها‌ و شرکت‌ها‌ي ما و منطقه بايد از فوايد برجام منتفع شوند، گفت: در اين مسير رهبران اروپا بايد به بانک‌ها‌ و بيمه‌ها‌ براي همکاري مالي تضمين و اطمينان دهند.

دکتر روحاني در ادامه ايجاد تحرک در روابط تهران - پاريس را ضروري خواند و با تاکيد بر ضرورت اجرايي شدن مفاد توافق‌ها‌ي ميان دو کشور اظهارداشت: براي ايران توسعه روابط با فرانسه همواره از اهميت زيادي برخوردار است و هيچ مانعي براي توسعه روابط اقتصادي، علمي، فني و سياسي با فرانسه وجود ندارد. رئيس جمهوري گفت: بايد از فضاي پسابرجام به نفع دو ملت در عرصه اقتصادي و فناوري استفاده کنيم.

دکتر روحاني در بخش ديگري از سخنان خود به موضوع تروريسم و اهميت وحدت همه کشورها در مبارزه با اين معضل جهاني اشاره و تصريح کرد: تروريست‌ها‌ي خشن و بي‌رحمي ‌که منطقه ما را ناامن کرده‌اند ساير نقاط جهان را هم مي‌توانند نا امن کنند و ايران آماده همکاري بيشتر با اروپا به ويژه فرانسه درمبارزه با تروريسم و افراطي گري است.

رئيس جمهوري اظهارداشت: ايران به عنوان يکي از بزرگترين قربانيان تروريسم، براي مبارزه با اين معضل جهاني، آماده است و در همين زمينه به درخواست دولت‌ها‌ي منطقه براي مبارزه با تروريسم پاسخ مثبت داده است.

دکتر روحاني به تحولات سوريه، عراق، يمن و لبنان اشاره کرد و گفت: در سوريه مشکلات بايد از طريق سياسي حل و فصل شود و مبارزه با تروريسم، آتش بس پايدار، بازگشت آوارگان و کمک‌ها‌ي انساندوستانه اولويت‌ها‌ي اصلي هستند. رئيس جمهوري گفت: در عراق بايد دولت و مردم اين کشور را براي پيروزي کامل بر تروريست‌ها‌ ياري داد و در يمن نيز که با بمباران‌ها‌ي پي در پي عملا به يک ويرانه تبديل شده، از اروپا و فرانسه انتظار مي‌رود که براي بازگشت آرامش به مردم اين کشور کمک کنند. دکتر روحاني همچنين انتخاب هر چه سريعتر رئيس جمهوري را حق مردم لبنان دانست. رئيس جمهوري تاکيد کرد: ايران آماده همکاري با اروپا و فرانسه در زمينه ثبات، امنيت و حل و فصل مسايل منطقه‌اي است.

فرانسوا اولاند رئيس جمهوري فرانسه هم در اين ديدار بر توسعه همکاري‌ها‌ي تهران - پاريس در همه عرصه‌ها‌ تاکيد کرد و گفت: بايد از فرصت برجام براي توسعه هر چه بيشتر روابط به نفع دو ملت بهره گرفت وبر تعهداتي که از سوي اعضا توافق شده، به طور کامل پايبند بود. رئيس جمهوري فرانسه درباره موضوع تروريسم در منطقه نيز گفت که در اين مبارزه، اقدامات بايد سريع باشد و پاريس با توجه به نقش موثر ايران، آماده همکاري با تهران در اين زمينه است.

ديدار نخست وزير بريتانيا

ترزا‌مي ‌نخست وزير بريتانيا هم از ديگر مقامات بلند پايه‌اي بود كه با رئيس جمهوري ديدار و گفتگو كرد.

روحاني در اين ديدار برنامه جامع اقدام مشترك (برجام) را تحولي بزرگ، نمادي براي حل اختلافات و پايه‌اي براي همكاري‌ها‌دانست و تاكيد كرد كه همه طرف‌ها‌ بايد به اجراي دقيق و بهنگام تعهدات خود در برجام، پايبند باشند.

رئيس جمهوري تصريح كرد: ايران به طور كامل به تعهدات خود عمل كرده است و تا زماني كه طرف مقابل به تعهداتش پايبند باشد، ما هم پايبند خواهيم بود.

روحاني، بهره مندي ايران از فضاي مثبت اقتصادي را جزو تعهدات برجام برشمرد و اظهارداشت: تا برخي مشكلات فني در زمينه بانك و بيمه حل نشود، تعهدات طرف مقابل به انجام نمي‌رسد و دولت‌ها‌ي اروپايي بايد به بانك‌ها‌ي بزرگ براي همكاري با ايران اطمينان دهند و لندن مي‌تواند قدم اصلي را در اين زمينه بردارد. وي با ابراز خرسندي از بهبود و توسعه روابط تهران - لندن در سال‌ها‌ي اخير، افزود: با احترام متقابل و تمركز بر همكاري درچارچوب منافع مشترك مي‌توانيم بر ذهنيت‌ها‌ي منفي تاريخي غلبه كنيم.

روحاني اظهارداشت: نتايج همكاري دو كشور را طي سال‌ها‌ي اخير در مذاكرات هسته‌اي ديده‌ايم و اكنون هم فرصت براي توسعه روابط اقتصادي، سياسي و فرهنگي و استفاده از ظرفيت‌ها‌ به نفع دو ملت فراهم است‌.

رئيس جمهوري در بخش ديگري از سخنان خود به موضوعات منطقه حساس خاورميانه اشاره كرد و با تاكيد بر اين كه 'منطقه ما مسائل پيچيده اي دارد و جز راه حل سياسي مسيري براي حل آنها وجود ندارد'، گفت: ايران آماده همكاري با اتحاديه اروپا، انگليس و كشورهاي منطقه براي ثبات و امنيت به ويژه در سوريه ، عراق و يمن است.

'ترزا مي' نخست وزير بريتانيا هم در اين ديدار با ابراز خرسندي از توسعه روابط دو كشور در عرصه‌ها‌ي سياسي و اقتصادي درسال‌ها‌ي اخير گفت: از افزايش سطح مناسبات دو كشور در همه عرصه‌ها‌ حمايت مي‌كنيم.

نخست وزير بريتانيا اظهارداشت: لندن حمايت خود را از گام مهم برجام ادامه خواهد داد و معتقد است طرفين بايد به اصول توافق‌شده متعهد باشند. وي با بيان اين كه براي حل مشكلات بانكي و بيمه‌اي و بهره مندي اطمينان‌بخش ايران از فرصت‌ها‌ي اقتصادي در حال هماهنگي با طرفين برجام براي اقدامات لازم هستيم، تصريح كرد: بريتانيا يك هيات بانكي را براي مذاكرات و همكاري‌ها‌ي فني با بانك مركزي ايران راهي تهران مي‌كند.

ديدار رئيس جمهوري تركيه

رئيس جمهوري همچنين در ديدار 'رجب طيب اردوغان' رئيس جمهوري تركيه با تاكيد بر اين كه ايران در همه مراحل دوست و برادر وكنار تركيه خواهد بود، گفت: آماده‌ايم تا روابط خود را با آنكارا در همه بخش‌ها‌ از حمل‌و‌نقل، صنعت و انرژي توسعه دهيم‌.

روحاني اظهار داشت: شركاي بخش‌ها‌ي خصوصي دوطرف بايد براي همكاري بيشتر حمايت شوند.

رئيس جمهوري تصريح كرد: دولت و ملت تركيه را برادر خود مي‌دانيم و اراده تهران، تقويت روابط با آنكارا در تمامي‌زمينه‌ها‌ ست.

روحاني در ادامه به كودتاي اخير در تركيه اشاره و اظهار داشت: وقوع ناامني و كودتا عليه دولتي كه در تركيه با راي مردم حاكميت دارد براي ما بسيار ناراحت كننده بود و ايران از همان لحظات نخست ، تمام امكانات خود را براي ثبات و امنيت در تركيه به كارگرفت.

رئيس جمهوري با بيان اين كه كودتا در تركيه را در ادامه سلسله حوادثي مي‌بينيم كه برخي قدرت‌ها‌ عليه منطقه ما طراحي كرده‌اند، گفت: ترديدي نداريم كه با تلاش مشترك مي‌توانيم جلو مسيري را كه دشمن عليه ما طراحي كرده است، سد كنيم.

روحاني در بخش ديگري از سخنان خود به موضوع تروريسم و خطرات آن براي منطقه و جهان پرداخت و اظهارداشت: تروريسم تهديدي عليه همه ما ست و نقش دو كشور در مبارزه با تروريسم و ناامني در منطقه و به ويژه سوريه و عراق اهميت دارد.

رئيس جمهوري تركيه هم در اين ديدار با قدرداني از حمايت دولت و ملت ايران از تركيه در برابر كودتاي اخير در كشورش گفت: اطمينان داريم كه ايران در ادامه اين روند، حمايتش را از تركيه قطع نخواهد كرد.

رجب طيب اردوغان در ادامه برنده اختلاف و ناامني‌ها‌ي منطقه را دشمنان جهان اسلام دانست و با بيان اين كه ديگران قادر به حل مشكلات منطقه نيستند،اظهارداشت: ايران و تركيه دو كشور اسلامي‌و بزرگ منطقه هستند و با همكاري مي‌توانند در روند مبارزه بابحران‌ها‌ و ايجاد ثبات در منطقه و از جمله سوريه و عراق نقش تعيين كننده اي داشته باشند.

ديدار رهبران مسلمان جامعه آمريكا

رئيس جمهوري ضرورت تقويت وحدت و يكپارچگي در دنياي اسلام را مورد تأكيد قرار داد و گفت: امروز اصل اساسي براي همه دولت‌ها‌ي اسلامي‌و متفكران مسلمان، حفظ و ارائه چهره واقعي اسلام است و براي حفظ منافع مسلمانان، بايد روي اشتراكات خودكه همانا قرآن، سيره پيامبر گرامي‌اسلام(ص) و اهل بيت(ع) است، تمركز كرد.

روحاني در ديدار رهبران مسلمان جامعه آمريكا، اظهار داشت: دين مبين اسلام و مسلمانان در طول قرن‌ها‌ي گذشته با مشكلات فراواني روبرو بودند اما در همه مقاطع تاريخي، مصلحين و متفكرين دنياي اسلام و مجاهدين واقعي توانستند از دين و فرهنگ اسلام به خوبي صيانت كنند. رئيس جمهوري خاطر نشان كرد: در طول تاريخ جنگ‌ها‌ي زيادي بر مسلمان‌ها‌ تحميل شد و مستبدين فراواني بر جوامع اسلامي‌مسلط بودند و از سوي ديگر استعمارگران كشورهاي زيادي از دنياي اسلام را تحت سلطه خود در‌آورده بودند، اما مسلمانان باايستادگي و مقاومت و در سايه فرهنگ غني اسلام توانستند بر مشكلات غلبه كنند. روحاني اضافه كرد: شايد سخت ترين دوران زماني بود كه از لحاظ فرهنگي، اسلام را مساوي سنت قرار دادند و اين در حالي است كه سنت‌ها‌، آداب و رسوم ملت‌ها‌ با مفهوم جامع سنتي كه در اسلام به عنوان سنت پيامبر(ص) ياد مي‌شود دو مقوله متفاوت است.

رئيس جمهوري گفت: برخي مواقع نيز اسلام را در برابر تجدد قرار دادند و تجدد هم يك لفظ و معناي دوگانه دارد. تجدد به معناي نوآوري، دانش و فناوري و يا تجدد به معناي رسيدن به مطامع مادي با شيوه‌ها‌ و روش‌ها‌ي جديدي كه ترويج مي‌شود؟

روحاني تصريح كرد: اسلام با تجدد به معناي علم و فناوري‌ها‌ي جديد هرگز مخالف نبوده و نيست، اما عده اي تقابل غيرواقعي بين اسلام، علم و تجدد به وجود آوردند، در حالي كه اسلام دين فهم، عقل و فقه به معناي درك عميق مسائل است.رئيس جمهوري با بيان اين كه در دنياي امروز معضلي را پيش پاي مسلمانان به وجود آوردند كه ظاهر آن تقابل دين با دين و باطن آن تقابل باطل با حق است، اظهار داشت: اگر امروز شرايطي فراهم آمده است كه برخي از جوانان مسلمان در كشورهاي مختلف به اين احساس رسيده اند كه بايد از تعاليم اسلام و مسلماني خود فاصله بگيرند تا بتوانند در امنيت فكري و روحي قرار بگيرند، اين همه به خاطر قرائت انحرافي از اسلام و آموزه‌ها‌ي ديني توسط گروه‌ها‌ي تروريستي و تكفيري است.

روحاني با تأكيد بر اين كه دنياي اسلام از شرايط دشوار كنوني عبور خواهد كرد، گفت: ترديدي نداريم كه حق دائمي‌است و باطل براي دوران كوتاهي كارايي دارد و در نهايت از بين خواهد رفت، اما در عين حال مسئوليت‌ها‌ي بسيار بزرگي بر دوش حكومت‌ها‌ ومتفكرين مسلمان وجود دارد تا چهره واقعي اسلام را به جهانيان معرفي كنند.

رئيس جمهوري پيروي از سيره و روش پيامبر را به عنوان الگوي كامل مورد تأكيد قرار داد و گفت: حكومت و روش پيامبر(ص)، مسيرمحبت و رحمت براي همه مردم بود و ديديم كه چگونه پيامبر(ص) توانست با همين روش براي مردم علم، اخلاق، حكومت عادلانه وآزادي به ارمغان آورد.

روحاني در ادامه با تأكيد بر لزوم توجه به شبكه‌ها‌ي اجتماعي و مجازي، اظهار داشت: اين وسايل ارتباط اجتماعي چه بسامشكلاتي را هم از لحاظ فرهنگي براي جوانان ايجاد كنند، اما در عين حال ابزاري است كه مي‌توان از آن در پيشبرد اهداف متعالي هم استفاده كرد. رئيس جمهوري خطر جذب جوانان به سمت گروه‌ها‌ي خشونت طلب را مورد اشاره قرار داد و گفت: خطر اين موضوع از كشته شدن انسان‌ها‌ بدتر است چرا كه مي‌تواند آينده و نسل‌ها‌ي آتي را از مسير حق و هدايت واقعي منحرف كند‌. روحاني خاطر نشان كرد: امروز متأسفانه برخي دولت‌ها‌ي اسلامي‌آنچنان كه بايد به وظيفه خود در برابر مشكلات و بحران‌ها‌ي موجود عمل نمي‌كنند و برخي از آنها تحت تأثير قدرت‌ها‌ي سلطه‌گر قرار دارند و اين مسأله‌اي است كه مشكلات را مضاعف كرده است. رئيس جمهوري تصريح كرد: امروز راهي جز اتحاد، هوشيار كردن جوانان در برابر خطرات و معرفي چهره اسلام واقعي، وجود ندارد وبايد چهره واقعي اسلام را از خطر انحراف فرهنگي كه عده اي از آن به عنوان توطئه عليه اسلام استفاده مي‌كنند، حفظ كنيم‌.

روحاني گفت: جمهوري اسلامي‌ايران به هر كشور اسلامي‌و دولتي كه در برابر تروريست‌ها‌ خواهان كمك بوده، كمك كرده است واين را وظيفه خود مي‌داند چرا كه ترور و تروريسم را خطر بزرگي براي جان، مال و نواميس مسلمان‌ها‌ و آبروي اسلام مي‌دانيم ومعتقديم راهي جز همفكري، همكاري و برادري و تلاش مضاعف در برخورد با اين معضل وجود ندارد و مطمئن هستيم خداوند هم درصورت اتحاد ياري مي كند و در نهايت حق پيروز خواهد شد‌. روحاني در بخش ديگري از سخنان خود و پس از سخنان شماري از رهبران مسلمانان جامعه آمريكا، اعتقاد جمهوري اسلامي‌ايران به وحدت شيعه و سني را مورد تأكيد قرار داد و گفت: همواره به دنبال وحدت شيعه و سني بوده‌ايم و تأكيد بر اين موضوع به اين معناست كه هر دو را در كنار هم به رسميت شناخته ايم. رئيس جمهوري تصريح كرد: امروز اگر به دنبال منفعت كل اسلام هستيم بايد بر روي اشتراكات ديني خود تمركز كرده و آنها راتقويت كنيم. روحاني افزود: بي ترديد كساني كه با اسلام مخالفند ، براي آنها شيعه و سني تفاوتي با يكديگر ندارند و با هر دو ضديت مي‌ورزند، همانطور كه امروز در منطقه ما گروه‌ها‌ي تروريستي شيعه، سني و حتي مسيحي‌ها‌ را قتل عام مي‌كنند. روحاني با اشاره به واقعه بزرگ غدير خم گفت: اصل اين واقعه مورد اتفاق شيعه و سني قرار دارد، لذامهم اين است كه بر اين گونه موارد مشترك خود تأكيد كنيم و سطح تحمل خود را بالا ببريم. در اين ديدار شماري از رهبران مسلمان جامعه آمريكا در سخنان جداگانه اي نظرات و ديدگاه‌ها‌ي خود را با رئيس جمهوري اسلامي‌درميان گذاشتند.

ديدار رئيس جمهوري سوييس

رئيس جمهوري در ديدار همتاي سوييسي اش تاکيد کرد که براي تحکيم و تعميق روابط تهران - برن در همه حوزه‌ها‌ به ويژه اقتصادي و بانکي هيچ مانعي وجود ندارد و سطح همکاري‌ها‌ي مشترک، در راستاي منافع دو ملت بايد بيش از پيش توسعه يابد.روحاني در ديدار «يوهان اشنايدر امان»، به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) اشاره کرد و اظهارداشت: با توافق برجام، موانع همکاري‌ها‌ي اقتصادي از پيش رو برداشته شده و اکنون دو طرف ضروري است به روند توسعه همکاري‌ها‌ي مشترک شتاب بخشند.

رئيس جمهوري کنفدراسيون سوييس هم در اين ديدار تاکيد کرد : «علاقمندم مجددا تاکيد کنم که مصمم به توسعه روابط اقتصادي، مالي و بانکي با جمهوري اسلامي‌ايران هستيم». «يوهان اشنايدر امان» با بيان اينکه تلاش داريم روند همکاري‌ها‌ي مشترک را گسترش دهيم، اظهارداشت: همه کوشش ما بر بهبود وضع کنوني است و مي‌خواهيم در کنار ايران فعاليت‌ها‌ي اقتصادي و مالي داشته باشيم.

دکتر روحاني همچنين با رئيس‌جمهوري اسلووني ونخست وزيران نروژ و سوئد ديدار و مذاکره کرد.


نوشته شده در   پنجشنبه 1 مهر 1395  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode