ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 20 شهريور 1395     |     کد : 106639

سند بی‌لیاقتی آل سعود ده‌ها هزار کشته و مجروح طی 14 سال

روزنامه الاخبار لبنان با جمع‌آوری اسنادی به اثبات بی‌لیاقتی آل‌سعود در مدیریت حج و تضمین امنیت جانی حجاج پرداخته و نوشته، این رژیم فقط طی 14 سال گذشته باعث کشته و مجروح شدن ده‌ها هزار حاجی ‌شده است.

روزنامه الاخبار لبنان با جمع‌آوری اسنادی به اثبات بی‌لیاقتی آل‌سعود در مدیریت حج و تضمین امنیت جانی حجاج پرداخته و نوشته، این رژیم فقط طی 14 سال گذشته باعث کشته و مجروح شدن ده‌ها هزار حاجی ‌شده است.



اسناد جمع‌آوری شده از ناتوانی آل سعود در مدیریت حج و تضمین امنیت جانی حجاج حکایت داشته و نشان می‌دهد فریضه حج پس از نفت ابزاری در دست آل سعود برای تحقق اهداف سیاسی و صدور اندیشه تکفیری وهابی در منطقه و جهان به‌ویژه جهان اسلام بوده است. در اولین سالگرد فاجعه منا روزنامه الاخبار تحقیقاتی انجام داده که اطلاعات آن را از وزارت بهداشت عربستان به دست آورده است.
 به گزارش تسنیم، این اسناد و بیانیه‌ها مربوط به حجاج متوفی در طول 14 سال گذشته از جمله قربانیان منا و حادثه سقوط بالابر است. بر اساس این اسناد که سه هزار و 121 صفحه است، ده‌ها هزارحاجی و عمره‌گزار در سرزمین وحی جان باخته یا مجروح شده‌اند و بزرگترین فاجعه، فاجعه سال گذشته در منا است. (با بیش از 7 هزار نفر قربانی) طبق این گزارش، اکنون یک سال از فاجعه منا گذشته است، اما آل‌سعود جرئت نکرده تا به وعده خود برای تحقیقات عمل کند و حتی حاضر نشده مسئولیت خود در این فاجعه را قبول و از مسلمانان عذرخواهی کند و در نتیجه صدها خانواده از کشورهای مختلف جهان همچنان منتظر هستند تا از آنچه بر عزیزانشان گذشته و از حقیقت ماجرا مطلع شوند. نکته قابل توجه دیگر اینکه‌ آل‌سعود به‌سرعت و بدون کسب اجازه از خانواده حجاج جان‌باخته، بسیاری از آنها را در مکان‌هائی نامعلوم دفن کرده تا شاید از مسئولیت پاسخگویی در این خصوص خلاص شود.
در گزارش الاخبار ضمن اعلام اینکه طی این 14 سال 9 هزار و 267 حاجی شهید شده‌اند آمده آمارهای رسمی عربستان کمتر از این میزان است اما ریاض هرگز آمارهای غیررسمی را تکذیب نکرده است.
واکنش علمای جهان اسلام
از سوی دیگر، همزمان با شروع مناسک حج،  برخی علما و مسئولین جهان اسلام در کنار رسانه‌ها نسبت به بی‌لیاقتی و بی‌تدبیری عربستان در فاجعه منا در سال گذشته که به جان باختن بیش از 7 هزار زائر انجامید، واکنش نشان دادند. فراکسیون حزب الله (وفاداری به مقاومت) در پارلمان لبنان؛ با صدور بیانیه‌ای با بیان اینکه « فاجعه منا فراموش شدنی نیست»، تاکید کرد: «فاجعه دردناک منا در موسم حج تمتع سال گذشته که به جان باختن هزاران تن از حجاج بیت الله الحرام منجر شد، بطور اکید و به روشنی نتیجه مدیریت بد سعودی‌ها بود و باید مسئولیت آن را بپذیرند.» «نایف احمد القانص» سفیر یمن در سوریه نیز در مصاحبه با تسنیم اعلام کرد، «اگر می‌خواهیم مکه و حج را از بهره‌برداری طایفه‌ای عربستان دور نگه داریم؛  باید این فریضه با مدیریت تمامی کشورهای اسلامی اداره شود.»
 رئیس «انجمن دوستی ایران و فلسطین» هم در این مورد بیان داشت، «هیچ فتنه‌ای را در جهان اسلام نمی‌توان یافت مگر اینکه دست‌های عربستان پشت آن باشد.» دکتر «محمد البحیصی» تاکید کرد: «مدیریت حج باید به دستانی سپرده شود که به عظمت خانه خدا و حرمت خون مسلمانان ایمان داشته باشد.» شماری از علما، شخصیت‌ها و فعالان سیاسی هند نیز با محکوم کردن اقدام سعودی‌ها در جلوگیری از شرکت زائران برخی از کشورها در مناسک حج تاکید کردند، این اقدامات و حوادث سال‌های گذشته نشان داد که آل سعود توانایی و لیاقت اداره حرمین شریفین را ندارد.


نوشته شده در   شنبه 20 شهريور 1395  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode