ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 26 مرداد 1395     |     کد : 105940

بهره‌برداري از 155طرح صنعتي و معدني د ر هفته دولت

155 طرح بزرگ صنعتي و معدني ظرف 15 روز آينده به مناسبت هفته دولت در كشور به بهره برداري خواهد رسيد.





155 طرح بزرگ صنعتي و معدني ظرف 15 روز آينده به مناسبت هفته دولت در كشور به بهره برداري خواهد رسيد.

منوچهر طاهايي سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت ديروز در جمع خبرنگاران ضمن تشريح اين طرح ها گفت: طرح‌هاي مذكور كه با سرمایه گذاری بیش از 50 هزار میلیارد ریال به بهره‌برداری می رسند براي 9 هزار نفر بصورت مستقيم فرصت شغلي ايجاد مي كنند.

به گفته وي، از ميان اين طرح‌ها 8 كارخانه بزرگ قرار است با حضور رئیس جمهوری، معاون اول ریاست جمهوری و وزیر صنعت، معدن و تجارت در استان‌های مختلف بهره‌برداری شود.

طاهایی اين طرح ها را شامل کاغذ ترمه درآذربایجان شرقی ، فولاد کاوه جنوب کیش در استان هرمزگان‌‌،آریا ترانسفور شرق در استان سمنان ، آریا ترانسفو قدرت در استان سمنان ، زر معدن اختران در استان مرکزی ، پاكشوما در استان قم ، فروكتوز ناب در استان البرز و ورق‌های پوشش دار در استان چهار محال و بختیاری معرفي كرد.

وی در ادامه با اشاره به اعطاي تسهيلات به واحدهاي صنعتي براي خروج از ركود گفت: قرار است تا پايان امسال 16 هزار ميليارد تومان تسهيلات به 7 هزار و 500 طرح کوچک و متوسط صنعتی و معدنی براي خروج از ركود پرداخت شود كه تا امروز 1500 میلیارد تومان برای هزار و 304 طرح پرداخت شده است.

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه طی سه ماهه نخست امسال بالغ بر 28 هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش صنعت تزریق شده است، گفت: نیاز بخش صنعت به طور متوسط حدود 200 هزار میلیارد تومان در سال است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: طی سه ماهه نخست امسال خوشبختانه با فضای مناسب ایجاد شده رشد صنعتی به 2/4 درصد رسیده که امید است روند افزایشی داشته باشد.

محسن صالحي نيا معاون وزير صنعت، معدن و تجارت در امور صنايع هم در تشريح اين رشد صنعتي به خبرنگاران گفت: توليد صنايع خودرو سازي در سه ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 5/3 درصد، لاستيك، پودرشوينده، تراكتور و فيبر 27 درصد، دوده صنعتي 47 درصد، پلي استر و الياف 22 درصد، نخ پنبه اي 6 درصد، كولر آبي 4 درصد، فولاد 3 درصد، شمش آلومينيوم 7 درصد، كنسانتره آهن 7 درصد و سنگ آهن 4/4 درصد رشد داشته اند.

وی افزود: در صادرات محصولات صنعتي هم ظرف اين مدت نسبت به سه ماهه نخست سال قبل 1/21 درصد رشد داشته‌ايم به گونه اي كه صادرات كالاهاي بخش پتروشيمي 4/40 درصد، بخش معدن 64 درصد، فرش ماشيني و كف پوش 2/13 درصد و ساير اقلام صنعتي و معدني مجموعاً 8 درصد رشد كرده اند.

معاون امور صنايع وزير صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به سئوال خبرنگار ما مبني بر ارائه آمار متوسط ظرفيت فعال در صنايع و متوسط موجودي كالاي انباشته شده در انبار واحدهاي توليدي گفت: به دليل يكسان نبودن وزن موجودي انباشته شده و ظرفيت فعال وحدهاي صنعتي، چنين آماري در دست نيست؛ با اين حال وي تاكيد كرد كه هم‌اکنون دپوی خودرو در انبار خودروسازان وجود ندارد.

وي با بیان اینکه در معاملات خودرو رکود وجود ندارد، گفت: اجرای طرح‌هایی همچون جایگزینی خودروهای فرسوده، تامین تاکسی‌ها و تامین نیازهای مردم شرایطی را فراهم کرده که رکودی در خرید و فروش خودرو مشاهده نمی‌شود، ضمن‌ اینکه تولیدات خودروسازان هم رشد داشته و در بازار فروش می‌رود.

نامبرده افزود: هم اکنون به بهترین نحو ممکن خودروهای تولیدی خودروسازان در بازار به فروش می‌رود و هیچ‌گونه انباشت یا دپویی برای این خودروها وجود ندارد؛ البته خودروسازان به تعداد معقولی که عرف است، خودروها را برای فروش در انبارهای خود نگه می‌دارند.

اين سخنان از سوي معاون وزير صنعت، معدن و تجارت در حالي مطرح شد كه به گفته اعضاي صنف نمايشگاه داران خودرو، ركود حاكم بر اين بازار از پارسال تاكنون تغييري نكرده و با وجود اينكه به سومين ماه تابستان نزديك مي شويم، همچنان معاملات خودرو در كمترين سطح است.

صالحی نیا در رابطه با اینکه آیا بسته خروج از رکود توانسته رکود موجود در بخش صنعت را برطرف کند، گفت: وزارت امور اقتصادی و دارایی می تواند اطلاعات دقیقی در این رابطه ارایه دهد، اما سیاست‌های وزارت صنعت در جهت ایجاد رونق و خروج از رکود است و آمار رشد هم نشانگر این است که خروج از رکود عملیاتی شده است.

وی معتقد است: رونق تولید و افزایش صادرات و همچنین تأمین نقدینگی و مدیریت واردات نشان دهنده خروج بخش صنعت از رکود است و البته آثار خروج از رکود و رشد هم در بخش های نفت، گاز، پتروشیمی و راه و ترابری مشاهده می شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ۳۰ درصد از کل تسهیلات بانکی پرداخت شده به واحدهاي كوچك و متوسط در ماههاي اخير را مربوط به بخش صنعت دانست و گفت: البته انتظار ما این است که حداقل ۳۶ درصد از تسهیلات بانکی به بخش صنعت اختصاص یابد؛ ضمن اینکه هم‌اکنون ۱۵ هزار واحد تولیدی برای دريافت تسهیلات به بانک معرفی شده است که از میان آنها ۶۰ درصد صنعتی و ۴۰ درصد به بخش کشاورزی اختصاص دارند.

وی اظهار داشت: البته قرار بر این است که با تعاملات صورت گرفته با بانک مرکزی، منابع تسهیلات از ۱۶هزار میلیارد تومان به ۱۸ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کند. ضمن اینکه برای حمایت از تولید داخلی هم ممنوعیت واردات ۸۷۰ ردیف تعرفه‌ای در نظر گرفته شده و بررسی‌ها حکایت از این دارد که واردات این کالاها به هیچ عنوان مشکلی را ایجاد نمی‌کند. در کنار این موضوع می‌خواهیم برای رونق تولید و حمایت از کالاهای داخلی به لحاظ کیفیت و قیمت هم اقدامات لازم را انجام دهیم تا فروش این کالاها در سطح داخلی افزایش پیدا کند.

صالحی نیا خاطرنشان کرد: برای تامین مواد اولیه موردنیاز واحدهای تولیدی هم ۱۷۰۰ ردیف تعرفه‌ای تعریف شده که اختصاص ارز مبادله‌ای به آنها محدود شده است تا امکان رقابت را در سطح بازار داشته باشند.

وی درباره همکاری شرکت رنو با خودروسازان ایرانی گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت سیاست‌های کلی برای انعقاد قرارداد با خارجی ها را به شرکت‌های خودروساز داخلی ابلاغ کرده است و آنها می‌توانند در قالب این سیاست‌ها با شرکت‌های خارجی تعامل کنند؛ همانطور که قرارداد منعقده با یک شرکت فرانسوی هم در همین چارچوب و ضوابط بوده است.

معاون امور صنايع وزير صنعت، معدن و تجارت افزود: در نامه‌نگاری جدیدی که شرکت فرانسوی رنو با بنده داشته، مدیریت ارشد این شرکت چارچوب‌های وزارت صنعت را پذیرفته است؛ اما قرار شده تا براساس مذاکرات انجام شده شرکت رنو با سایپا، یکی از واحدهای زیرمجموعه طرف ایرانی را به عنوان آورده خود تعیین و به تناسب ارزش آن، طرف فرانسوی هم اقدامات لازم را انجام دهد؛ اما یکسری محدودیت‌ها در عرضه محصولات و روش‌های همکاری باعث شده که هنوز به نتیجه‌ منتج نشود.

از سوي ديگر يدالله صادقي رئیس مرکز امور اصناف ایران در حاشيه اين نشست به خبرنگاران گفت: اجازه ثبت سفارش واردات گوشی‌های آیفون به شرط داشتن نمایندگی خدمات پس از فروش و تأیید سازمان حمایت صادر می‌شود.

وي گفت: در رابطه با عرضه گوشی‌های اپل، نمایندگی معتبر و مجازي در کشور نداریم و هیچکس از ما تقاضایی برای ثبت نمايندگي نداشته است، علاوه بر این قراردادی هم با اپل برای ثبت به ما ارائه نشده است.

با این حال برای ساماندهی واردات کالاهایی که در ایران نمایندگی ندارند، به شرط داشتن نمایندگی خدمات پس از فروش و مشروط به تأیید سازمان حمایت، اجازه ثبت سفارش کالا صادر می‌شود.

صادقی تأکید کرد: این مجوز در شرایطی صادر می‌شود که آن کالا تولید داخل نداشته باشد یا میزان تولید داخل پاسخگوی نیاز بازار نباشد.

اين سخنان در حالي مطرح شد كه غلامحسين كريمي رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی ديروز در يك نشست خبري گفت: 9 شرکت متقاضی ايجاد نمايندگي آيفون در ايران عضو اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی هستند که صلاحیت 7 شرکت برای ارائه خدمات پس از فروش و واردات گوشی آیفون توسط اتحادیه احراز شده است. همچنین مجوز دو شرکت باقیمانده هم در شرف صدور است.

وی با بیان اینکه تأیید سازمان حمایت شرط دریافت مجوز واردات است،‌ گفت: پس از تأیید سازمان حمایت، سازمان صنعت و معدن اجازه ثبت سفارش برای واردات رسمی را صادر می‌کند و شماره سریال گوشی‌ها هم در سامانه وزارت صنعت ثبت می‌شود. رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی تأکید کرد: شركت "اپل" آمريكا به ایران نمایندگی مستقیم نداده است و متقاضيان مذكور دارای نمایندگی غیرمستقیم برای واردات کالای آیفون خواهند بود.



نوشته شده در   سه شنبه 26 مرداد 1395  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode