ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 19 مرداد 1395     |     کد : 105739

آغاز فصلي نوين در همکاري هاي ايران روسيه و جمهوري آذربايجان

نشست مشترک دکتر روحاني، پوتين و علي اف درباکوبرگزارشد...

نشست مشترک دکتر روحاني، پوتين و علي اف درباکوبرگزارشد
آغاز فصلي نوين در همکاري هاي ايران روسيه و جمهوري آذربايجان


نشست روساي جمهوري اسلامي ايران، روسيه و جمهوري آذربايجان عصر دوشنبه در باکوبرگزار شد؛ نشستي که مي تواند فصل نويني را در همکاري‌هاي مشترک سه کشور بگشايد.

تکميل «هاب ترانزيتي ايران» و تبديل کشورمان به مرکز گذر کريدورهاي حمل ونقل منطقه اي و به تبع آن کانون تحولات اقتصادي منطقه، از جمله موضوعاتي است که در دستور کار اين نشست سه جانبه قرار گرفت.

اين کريدور 7200 کيلومتري غرب خزر يا شمال- جنوب، از يکسو ايران را ازطريق جمهوري آذربايجان به روسيه و از راه گنجه به بنادر گرجستان و سپس کشورهاي شرق اروپا و از سوي ديگر هند وکشورهاي خليج فارس را از مسير بندرعباس و ايران به جمهوري آذربايجان و ازآنجا به روسيه وشرق و شمال اروپا پيوند مي دهد.

حجت الاسلام و المسلمين دکتر حسن روحاني رئيس جمهوري با استقبال الهام علي اف رييس جمهوري آذربايجان وارد محل نشست مشترک سران جمهوري اسلامي ايران، جمهوري آذربايجان و روسيه شدودر ادامه روساي جمهوري سه کشور، در سالن «حيدر علي اف» عکس يادگاري گرفتند.

به دنبال آن روساي جمهوري سه کشورديدگاه‌هاي خودرامطرح کردند.دکترروحاني دراين نشست باتاکيد بر اينکه براساس اصول و موازين سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران، توسعه روابط همه‌‌جانبه با کشورهاي همسايه از اولويت برخوردار است، تصريح کرد: جمهوري اسلامي ايران، از هر نوع ايده و ابتکاري براي افزايش تعامل و همکاري با همسايگان استقبال خواهد کرد.

متن سخنان دکتر روحاني به اين شرح است:

بسم الله الرّحمن الرّحيم

همکاران گرامي!

جناب آقاي الهام علي‌اف، رييس جمهوري آذربايجان

جناب آقاي ولاديمير پوتين، رييس جمهوري فدراسيون روسيه،

حضار محترم

در ابتدا، لازم مي‌دانم از رييس جمهوري آذربايجان براي ميزباني و برگزاري اين اجلاس مهم قدرداني نمايم.

از آنجايي که براساس اصول و موازين سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران، توسعه روابط همه‌‌جانبه با کشورهاي همسايه از اولويت برخوردار است، جمهوري اسلامي ايران، از هر نوع ايده و ابتکاري براي افزايش تعامل و همکاري با همسايگان استقبال مي‌نمايد. برگزاري نشست سه‌جانبه سران جمهوري اسلامي ايران، جمهوري آذربايجان و جمهوري فدراسيون روسيه از آنجايي که فرصتي را براي طرح ديدگاه‌ها، تبادل نظرات و پيگيري روابط و مناسبات و در مجموع پيشبرد منافع مشترک فراهم مي‌نمايد، از منظر جمهوري اسلامي ايران ايده و ابتکاري مثبت و ارزشمند است. بدون شک، برگزاري چنين نشستي در شرايط کنوني منطقه و جهان، با اتکاء به روابط حسنه سه کشور و اراده موجود براي توسعه و تعميق هر چه بيشتر روابط، از اهميتي مضاعف برخوردار است. از آنجايي که اين سه کشور همسايه به دلايل مختلف بالاخص موقعيت جغرافيايي و ژئوپلتيکي، با طيف گسترده‌اي از موضوعات، فرصت‌ها، چالش‌ها و برخي تهديدات مشترک در حوزه‌هاي سياسي، ‌اقتصادي، فرهنگي، اجتماعي، فناوري، زيست‌محيطي و غيره مواجه هستند، تعامل و همکاري مشترک آنها بيش از گذشته ضرورت دارد.

ما در جمهوري اسلامي ايران بر اين اعتقاديم که در شرايط امروز جهان، يک کشور به تنهايي قادر به مقابله با چالش‌ها و استفاده از فرصت‌ها نبوده و دستيابي به سطح قابل قبولي از صلح، رفاه و توسعه براي مردم هر کشور، نيازمند تعامل و همکاري با ساير کشورها بالاخص کشورهاي همجوار و همسايه است. سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران در قبال ساير کشورها و به طريق اولي کشورهاي همسايه مبتني بر همکاري، هم‌افزايي و يافتن راه‌هاي دستيابي به منافع مشترک، سود متقابل و در يک کلمه سياست برد – برد است. در همين چارچوب، مشارکت با کشورهاي منطقه و استفاده از مکانيزم گفتگوهاي چندجانبه را بسيار مفيد، ضروري و کارگشا مي‌دانيم.

اشتراکات و علائق تاريخي در کنار قرابتهاي فرهنگي، ديني و مردمي اين سه کشور، از جمله زمينه‌ها و بسترهاي مناسب و در عين حال ظرفيت‌هاي بالقوه‌اي است که شناسايي و استفاده به موقع و بهينه از آنها مي‌تواند موجد فرصت‌هاي گسترده‌اي براي توسعه روابط سه‌جانبه باشد. ظرفيت‌هاي بالقوه و بالفعل اقتصادي، منابع خدادادي و عظيم طبيعي، انرژي و همچنين موقعيت جغرافيايي، بخش ديگري از فرصت‌هاي موجود براي توسعه روابط و همکاري بين سه کشور مهم و همسايه است.

از سوي ديگر، تروريسم و افراط‌گرايي، ‌دخالت قدرت‌هاي فرامنطقه‌اي در امور کشورهاي منطقه، استفاده سياسي و ابزاري از عنصر تحريم اقتصادي براي پيشبرد اهداف سياسي، مشکلات و چالش‌هاي زيست‌محيطي، مواد مخدر، جدايي‌طلبي، جرايم سازمان يافته، جرايم سايبري و غيره، تهديدات و چالش‌هاي مشترکي‌اند که مواجهه و مقابله جدي و کارآمد با آنها، نيازمند همکاري و تعامل هر چه بيشتر اين سه کشور است. تحولات سالهاي اخير در جهان و منطقه شاهدي بر اين ادعاست که با همکاري، تعامل و درک متقابل مي‌توان بر بسياري از اين چالش‌ها فائق آمده و از بسياري از ظرفيت‌هاي بالقوه، استفاده بهينه و حداکثري کرد.

روابط دوجانبه جمهوري اسلامي ايران و جمهوري آذربايجان در عرصه‌هاي سياسي و اقتصادي ظرف چند سال اخير با تحول مثبت و سازنده‌اي همراه بوده و دو کشور با تأکيد بر حسن همجواري و احترام متقابل، گام‌هاي ارزنده‌اي را براي توسعه روابط برداشته‌اند. در عرصه تلاش براي توسعه هر چه بيشتر روابط تجاري و اقتصادي بين دو کشور مي‌توان به امضاء موافقتنامه گمرکي، توافقنامه فروش برق، توافقنامه اتصال خطوط راه‌آهن ايران و آذربايجان، قرارداد احداث پل ريلي بر روي رودخانه آستاراچاي در مرز ايران و آذربايجان، موافقتنامه ادامه ساخت و بهره‌برداري از سدها و نيروگاههاي خداآفرين و قيزقلعه سي و ساير موارد اشاره کرد.

روابط دوجانبه با فدراسيون روسيه نيز با توجه به عزم و اراده رهبران دو کشور، طي دو سال گذشته از روند مطلوبي برخوردار بوده است. همکاري و رايزني‌ نزديک جمهوري اسلامي ايران و فدراسيون روسيه در چند سال اخير در مسير حل موضوع هسته‌اي ايران، رسيدن به توافق با کشورهاي عضو گروه 1+5 و اجراي برجام، همچنين همکاري و تعامل مثبت و سازنده اين دو کشور در مديريت بحران سوريه، نمونه و الگوي ارزنده ديگري از تعامل و همکاري منطقه‌اي اين دو کشور بوده که مي‌تواند به ساير حوزه‌هاي مشترک و حتي به همکاري‌هاي سه‌جانبه نيز تسري يابد. به علاوه، امضاء اسناد متعدد پايه از جمله موافقتنامه تسهيل رواديد، تشويق و حمايت متقابل از سرمايه‌گذاري، همکاري‌هاي گمرکي، ايجاد کريدور سبز گمرکي، توافقات در حوزه علوم و فناوري، گسترش تعامل و همکاري بين استان‌ها و مناطق و موارد متعددي از اين نوع مؤيد آن است که بستر و زمينه‌ها براي جهش در مناسبات تجاري و اقتصادي بين دو کشور بيش از گذشته فراهم شده و مي‌توان به آينده‌اي با چشم‌انداز بسيار مثبت اميدوار بود.

از ديدگاه جمهوري اسلامي ايران، تعامل سه کشور ايران، آذربايجان و فدراسيون روسيه در يک فرمت سه‌‌جانبه نه تنها مي‌تواند به توسعه و تقويت ظرفيت‌ها و قابليت‌هاي بالقوه موجود بين سه کشور در حوزه‌هاي مختلف سياسي، فرهنگي و اقتصادي مساعدت نمايد، بلکه مي‌تواند با ايجاد هم‌افزايي و همگرايي، فرصت‌هاي جديدي را در مقابله با چالش‌هاي موجود در منطقه فراهم نمايد. بديهي است چنين ترتيباتي، عليه هيچ کشور و يا طرف ثالثي نبوده و صرفاً چارچوبي براي گفتگوهاي معطوف به توسعه همکاري‌هاي منطقه‌اي سه کشور است. لذا افتخار دارم پيشنهاد نمايم نشست بعدي اين اجلاس عالي رتبه در سطح وزرا و سران در جمهوري اسلامي ايران برگزار شود.

به رغم وجود ظرفيت‌هاي فراوان و وسيع براي توسعه روابط تجاري و اقتصادي بين سه کشور همسايه در حوزه‌هايي نظير انرژي، برق، حمل و نقل، امور بانکي و سرمايه‌گذاري، توريسم، ترانزيت کالا، گمرکات، راه‌آهن، بنادر و کشتيراني، متأسفانه و به دلايل مختلف هنوز استفاده از اين ظرفيت‌ها با مشکلات متنوعي همراه است که برطرف کردن آنها نيازمند آسيب‌شناسي و اراده جدي براي يافتن راههاي عملي و اجرايي است.

در اين راستا به نظر مي‌رسد، تنظيم و تدوين و امضاء اسناد پايه، موافقتنامه‌هاي سه‌جانبه و غيره از نقش مهم و برجسته‌اي برخوردار است. همچنين از آنجايي که کميسيون‌هاي مشترک، متولي انجام اين مهم و توسعه و گسترش روابط تجاري و اقتصادي سه کشور هستند و از طرفي وزارت ارتباطات و فناوري جمهوري اسلامي ايران مسئول کميسيون مشترک با هر دو کشور همسايه، فدراسيون روسيه و جمهوري آذربايجان است، پيشنهاد مي‌نمايم، رؤساي کميسيون مشترک سه کشور نشست يا نشست‌هاي مشترکي را برگزار نموده و در آن تدوين و امضاء اين نوع اسناد و موافقتنامه‌ها و همچنين راههاي توسعه همکاري‌ها، انجام سرمايه‌گذاري و اجراي پروژه‌هاي مشترک سه‌جانبه را بررسي و پيگيري کنند.

بدون ترديد، رشد و توسعه اقتصادي و رفاه اجتماعي کشورها مستلزم استقرار آرامش، صلح، ثبات و امنيت است که امروز منطقه ما بيش از هر زمان ديگري نيازمند آن است. در شرايط کنوني با توجه به ظهور و روند رو به رشد تروريسم و افراط‌گرايي به عنوان يک تهديد جدي منطقه‌اي و جهاني و بر هم زنندة ثبات، امنيت و آرامش، ضروري است، تلاش نماييم تا همه اختلافات و درگيري‌ها در اين منطقه از طريق مذاکره و گفتگو و روش‌هاي مسالمت‌آميز حل و فصل شده و تمام ظرفيت و توان خود را معطوف مقابله و مبارزه با تروريسم و افراط‌گرايي در سطح منطقه‌اي و جهاني کنيم.

از حسن توجه رؤساي جمهوري محترم و ساير حضار تشکر مي‌کنم.

تاکيد پوتين و روحاني به شتاب بيشتر در توسعه روابط

ولاديمير پوتين و حسن روحاني روساي جمهوري روسيه و ايران در ديدار خود در باکو پايتخت جمهوري آذربايجان بر لزوم تلاش هر چه بيشتر دو کشور براي شتاب بخشي بيشتر براي توسعه فراگير همکاري‌ها تاکيد کردند.

به گزارش ايرنا، دراين ديدار که عصر دوشنبه انجام گرفت، رئيس جمهوري روسيه با خاطره انگيز خواندن سفر پاييز سال گذشته خود به تهران و مذاکره با مقام معظم رهبري و رئيس جمهوري، اظهارنظر کرد: از آن سفر تاکنون اقدام‌هاي بسيار خوبي براي توسعه روابط دوجانبه برداشته شده و روابط همچنان رو به تحکيم خواهد بود.

پايگاه خبري کاخ کرملين به نقل از پوتين نوشت: همکاري‌هاي ايران و روسيه به مشارکت راهبردي همه جانبه تبديل شده است که به روابط اقتصادي و سياسي هم مربوط مي‌شود.

وي ادامه داد: اکنون روابط تهران و مسکو در همه عرصه‌ها گسترش يافته است و آينده بسيار روشني دارد.

حسن روحاني هم در اين ديدار با ارزشمند خواندن فرصت فراهم شده براي مذاکرات سران دو کشور گفت که حضور رئيس جمهوري روسيه در ايران که سال گذشته انجام شد و مذاکرات صورت گرفته دستاوردهاي زيادي داشته است.

رئيس جمهوري ايران همچنين با ارزشمند خواندن همکاري مسکو در روند مذاکرات هسته اي تهران و 1+5 منجر به برجام ،نقش رئيس جمهوري روسيه را در اين مذاکرات و حصول توافق قابل توجه خواند.

روحاني همچنين با ابراز خرسندي از روند رو به رشد مبادلات بازرگاني دو کشور گفت: اکنون فرصت بسيار خوبي فراهم شده است تا سران ايران، روسيه و جمهوري آذربايجان در مذاکرات خود زمينه‌هاي تحکيم روابط سه جانبه را بررسي و همچنين براي افزايش ثبات در منطقه برنامه ريزي کنند.

پوتين پيش از آغاز مذاکرات با همتاي ايراني خود هم گفت: ايران، روسيه و جمهوري آذربايجان با استفاده از توانمندي‌هاي خود مي توانند طرح‌هاي مختلف دوجانبه، سه جانبه و منطقه اي را اجرا کنند و زمينه‌هاي اجراي همکاري‌هاي اقتصادي در حوزه انرژي، حمل و نقل و همچنين درياي خزر را دارند.

وي افزو د: نشست باکو براي افزايش همکاري‌هاي سه کشور بسيار مهم است و دستاوردهاي خوبي خواهد داشت که زمينه ساز نتايج خوبي براي منطقه است.

پوتين گفت: مسکو، تهران و باکو مي توانند در مورد موضوع‌هاي مختلف مانند اقتصادي، بازرگاني و حمل و نقل گفتگو و همکاري کنند و از منافع چند سويه آن بهره ببرند.


نوشته شده در   سه شنبه 19 مرداد 1395  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode