ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 31 خرداد 1395     |     کد : 104158

روزانه 3 هزار و 300 كانتينر بدون كوچك‌ترين بازرسي وارد كشور مي‌شود

رئيس ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز: روزانه 3 هزار و 300 كانتينر بدون كوچك‌ترين بازرسي وارد كشور مي‌شود

گزارش قاچاق كالا به نمايندگان مردم
رئيس ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز: روزانه 3 هزار و 300 كانتينر بدون كوچك‌ترين بازرسي وارد كشور مي‌شود


سرویس سیاسی – اجتماعی : در جلسه علنی روز گذشته مجلس، دکترسیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی، وزیر بهداشت در باره وضع درمان و بیمه‌ها و همچنین رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز درباره عملکرد این ستاد با توجه به اقتصاد مقاومتی به نمایندگان گزارش دادند.

به گزارش خانه ملت، دکتر قاضی زاده‌هاشمی‌در تشریح گزارش عملکرد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: طرح تحول سلامت به عنوان یکی از اصلی ترین برنامه‌های دولت یازدهم آغاز شد و در یکصد و یازده هفته گذشته اقدامات متنوعی برای آن انجام شده است. همچنین طبق وعده‌هایی که برای رفع بحران دارویی داده بودیم‌، آمار کمبود دارو از 300 قلم به 30 قلم کاهش یافته است.

وی تصریح کرد: وزارت بهداشت در مقطعی شروع به اجرای طرح تحول سلامت کرد که این وزارتخانه در دولت دهم بیشترین آسیب را در میان وزارتخانه‌ها متحمل شده بود و حدود 2 سال آخر دولت دهم فاقد وزیر بود‌.

وزارت بهداشت در دولت قبل 8 هزار میلیارد تومان بدهی داشت که این موضوع بار مالی سنگینی را بر روی دوش ما ایجاد کرد. امادولت با حمایت مالی کمک کرد که میزان بدهی‌های وزارت بهداشت کاهش پیدا کند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره تولید دارو در کشور در اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی گفت: توانستیم میزان تولید داروی مصرفی کشور را از 58 درصد به 67 درصد افزایش دهیم تا واردات دارو کاهش یابد. طبق آمار از سال 82 تا 92 بیشترین میزان واردات دارو در کشور صورت گرفت اما براساس توصیه‌های مقام معظم رهبری میزان واردات به شدت کاهش یافت و میزان صادرات دارو حدود دو برابر شد.

وی افزود: کاهش پرداخت هزینه‌های دارو از اقدامات مفید در وزارت بهداشت است که در چارچوب طرح تحول سلامت تصویب شد. طبق نظر رئیس جمهوری یکی از راه‌های هدفمندی یارانه‌ها صرف هزینه در راه سلامت بود. طبق برنامه قرار بود مقداری از 42 هزار میلیارد تومان یارانه صرف طرح تحول سلامت شود اما 90 درصد مردم مخالف قطع یارانه‌ها بودند در حالی که طرح 7 هزار میلیارد تومانی آغاز شده بود.

وی گفت: مشکل بیمه یکی از دغدغه‌های جدی مردم بود، اما امروز 98 درصد مردم بیمه شده‌اند. هزینه بستری در بیمارستان‌های دولتی از 38 درصد به 8.5 درصد کاهش یافته است و این خود یک انقلاب در سلامت کشور است. رقمی‌در حدود 2 هزار میلیارد تومان در این باره تا کنون پرداخت شده است و 15 میلیون نفر در بیمارستان‌های دولتی بستری شده‌اند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان این که در بیمارستان‌ها حدود 42 درصد با کمبود کالا مواجه بودیم اما امروز 55 هزار و 200 قلم در بیمارستان موجود است، افزود: دسترسی به 5 هزار و 735 پزشک متخصص در کشور ممکن و 238 بیمارستان تجهیز شده است‌. همچنین 860 متخصص مقیم در بیمارستان‌ها مستقر شده‌اند.

قاضی زاده‌هاشمی‌افزود: طبق آمار 58 هزار و 860 تخت فرسوده در بیمارستان‌ها وجود داشت و این یعنی حدود 67 درصد بیمارستان‌ها فرسوده بودند. علاوه بر آن در چارچوب طرح تحول سلامت 2 هزار و 470 تخت مراقبت‌های وی‍ژه در بیمارستان‌ها ایجاد شده است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه گفت: تاکنون 252 کلینیک ویژه با 6 هزار و 420 مطب ساخته شده است. در مورد زایمان طبیعی هم باید گفت که بین سال‌های 79 تا 92 سزارین در ایران شایع بود اما با توجه به ابلاغ مقام معظم رهبری، زایمان طبیعی را به صورت رایگان انجام دادیم. در چارچوب این برنامه حدود یک میلیون نفر یعنی 66.5 درصد موالید با روش زایمان طبیعی متولد بوده است‌.

قاضی‌زاده‌هاشمی‌گفت: تا پیش از دولت یازدهم فقط 2 پایگاه اورژانس هوایی وجود داشت اما این رقم به 21 پایگاه افزایش یافته است. در بخش بهداشت روستایی هم 2 هزار خانه بهداشت ساخته و تجهیز شده‌اند و حدود 6 هزار و 700 پزشک عمومی‌در خانه‌های بهداشت مستقر شده‌اند.ضمن این که 2800 خانه بهداشت هم تجهیز شده‌ است.

وی با اشاره به معضل حاشیه‌نشینی در کشوراظهار داشت: وزارت بهداشت یگانه ارگانی است که به طور مستقیم در میان 10 میلیون و 200 هزار حاشیه‌نشین حضور دارد و 1995 پایگاه سلامت و 818 خانه سلامت را با حضور 7 هزار نیرو سا‌خته است.

مساله زیر میزی

قاضی‌زاده‌هاشمی‌با بیان این که طرح تحول سلامت برای اصلاح چرخه معیوب بهداشت و درمان مطرح شد،گفت: دریافت زیر میزی تا پیش از اجرای طرح تحول سلامت رواج داشت. براساس برآوردها مبلغی بین 7 هزار تا 10 هزار میلیارد تومان در چرخه زیر میزی رد و بدل می‌شد. طرح تحول سلامت موجب جلوگیری از چرخه پرداخت زیر میزی‌ها شده است.

وی فقر پزشکی را یکی از مهم ترین مشکلات درمانی دانست و افزود: سرطان، فرزند آوری ناقص و بیماری‌های صعب العلاج خانواده‌ها را به زیر خط فقر می‌کشد. با پرداخت حدود 7 هزار میلیارد تومان تلاش کردیم این روند را کنترل کنیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه گفت: مقایسه حوزه سلامت ایران با کشورهای دنیا نشان می‌دهد که ما نسبت به آنها عقب هستیم. رتبه 89 موضوعی است که زیبنده ایران با رتبه درآمدی 17 نیست. دولت‌ها اولویت اصلی خود را به حوزه سلامت اختصاص می‌دهند. اگر سلامت یک جامعه مختل شود روند حرکتی آن جامعه هم مختل می‌شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به تأمین نشدن بودجه مورد نیاز وزارتخانه‌، گفت: درآمد وزارت بهداشت از هدفمندی یارانه‌ها تا کنون صفر بوده و از سهم این وزارتخانه از مالیات ارزش افزوده تا کنون مبلغی پرداخت نشده است اما بیمارستان‌ها را نمی‌توانیم تعطیل کنیم.

به گفته قاضی زاده‌هاشمی، سهم سلامت کشور کمتر از 7 درصد است که این رقم باید اصلاح شود.

وزیر بهداشت پس از استماع گزارش مرکز پ‍ژوهش‌های مجلس و نظرات نمایندگان گفت: امیدواریم مرکز پژوهش‌های مجلس در آینده گزارش‌های خود را به طور علمی‌و کارشناسی بیان کند.

وی یکی از مشکلات جدی نظام سلامت کشور را بیمه‌ها دانست و تاکید کرد: تا بیمه‌ها درست نشود مساله سلامت در کشور هم اصلاح نخواهد شد. بحث بیمه در مجلس دهم باید ساماندهی شود تا تجمیع منابع صورت گیرد. بیماری ارثی که در نظام سلامت کشور وجود دارد به بحث بیمه‌ها باز می‌گردد.

نادر قاضی‌‌پور نماینده مردم ارومیه در اخطار قانون اساسی به استناد اصل سوم گفت: براساس این اصل، قانونی تصویب شده که حداکثر حقوق کارمندان 7 برابر حداقل حقوق باشد، اما این قانون به ویژه در وزارت بهداشت بر اساس اظهارات رئیس جمهوری 10 برابر در نظر گرفته شده است. با این حال برخی مدیران در وزارت بهداشت حقوق 2 میلیاردی دریافت می‌کنند و این میزان خلاف قانون تفاوت 7 برابری بین حداقل و حداکثر حقوق است.

لاریجانی، رئیس مجلس در پاسخ به انتقاد نماینده مردم ارومیه نسبت به پرداخت حقوق‌های ۲ میلیاردی در وزارت بهداشت، بیان کرد: دیوان محاسبات تا اوایل هفته آینده در قالب گزارشی تخلفات را اعلام خواهد کرد.

وی گفت: درباره هماهنگی وزارت بهداشت و بیمه‌ها و ساماندهی بخش درآمدهای حوزه سلامت باید بگویم که بر اساس سیاست‌های کلی بخش سلامت که از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب و از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد، باید حوزه سلامت و بخش درآمدی آن از یک مدیریت واحد برخودار شود، از این رو دولت باید لایحه‌ای را مطابق با این سیاست‌ها تدوین و به مجلس ارائه کند.

ورود روزانه سه هزار و 300 کانتینر بدون کنترل

در ادامه جلسه‌، حبیب‌الله حقیقی‌، رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز درباره عملکرداین ستاد‌، گفت: پدیده شوم قاچاق کالا و ارز که به حق از جمله موانع تحقق سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی است‌، هزینه‌های درخور توجهی را به صورت مستقیم و غیرمستقیم متوجه کشور کرده است. وی با بیان این که در کشور ما قاچاق در 4 حوزه کالاهای مجاز، کالاهای مجاز مشروط و کالاهای یارانه‌ای و کالاهای ممنوع موضوعیت می‌یابد، گفت:بیشترین حجم قاچاق مربوط به کالاهای مجاز، مشروط و یارانه‌‌ای است و قاچاق در حوزه کالاهای ممنوعه در ردیف‌های آخر قراردارد.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، قاچاق را معلول ناکارآمدی فرآیندهای تجاری کشور اعلام کرد و گفت: هزینه‌های بالای ورود کالا از مبادی رسمی ‌و تعدد تعرفه‌ها در زمان ترخیص و ارزش افزوده قاچاق را به صرفه کرده است. اگر کسی بخواهد کالای خود را از مبادی رسمی ‌وارد کشور کند برای او دلار سه هزار تومانی 6 هزار تومان تمام می‌شود، اما اگر بخواهد همین کالا را از مبادی غیر رسمی‌وارد کشور کند دلار سه هزار تومان، 3500 تا 4 هزار تومان برای او تمام می‌شود.

حقیقی در بخش دیگری از سخنان خود با ذکر این نکته که در کشور ما 66 مورد معافیت وجود دارد که 40 مورد آن اقتصادی است، گفت: این معافیت‌ها عمدتا برای زمان‌های خاص، مناطق معین و کالاهای مشخصی تعریف شده است‌، در حالی که اکنون به طور گسترده و در مورد کالاهای عمومی ‌و به طور دائم اعمال می‌شود. رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از فقدان زیرساخت‌های کنترلی مناسب به عنوان عامل دیگر قاچاق گسترده در کشور یاد کرد و گفت: روزانه سه هزار و 300 کانتینر بدون کوچک‌ترین اقدام کنترلی وارد کشور می‌شود.

حقیقی تداوم پرداخت یارانه به سوخت را عامل دیگر قاچاق به ویژه گازوییل از کشور خواند و گفت: قیمت گازوییل در کشور ما در مقایسه با کشورهای همسایه تفاوت عمده دارد‌، به طوری که در ایران لیتری 300 و در کشورهای همسایه لیتری 4500 تومان است. وی با تاکید براین که تا زمانی که برای مرزنشینان معیشت قابل قبول تامین نشود زمینه‌های انتقال کالا از معابر غیررسمی‌کشور همواره فراهم است، افزود: منفعت اصلی در قاچاق کالا را کسانی می‌برند که اصلا دیده نمی‌شوند و جنسشان را در مبدا تحویل می‌گیرند و در مقصد تحویل می‌دهند.

وی با اشاره به اقدامات این ستاد در انهدام و جلوگیری از بازگشت کالاهای قاچاق به کشور‌،از ضرورت اقدامات فرهنگی و پژوهشی و مساعدت‌های مجلس در این باره سخن گفت.

حقی در ادامه به بیان رویکردهای ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای مقابله با پدیده قاچاق پرداخت و گفت: اصلاح و نوسازی فرآیندهای تجاری و گمرکی، ساماندهی نظارت‌های مرزی و فرامرزی، ساماندهی نظام حمل و نقل و تهیه بسته نظارت بر ترانزیت خارجی از جمله برنامه‌ها و رویکردهای ستاد است.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: علاوه بر این، استفاده از ظرفیت نیروهای مسلح شامل سپاه و ارتش در حوزه دریایی و درون شهرها هم از دیگر رویکردهای ستاد برای مقابله با قاچاق کالا است. حقیقی با اشاره به دستاوردهای این ستاد در سال‌های اخیر گفت: کاهش حدود ۱۰ میلیارد دلاری حجم قاچاق از سال ۹۲ به ۹۴، افزایش حجم کشفیات و افزایش جرایم وصولی از مهمترین دستاوردهای ستاد در دو سال اخیر بوده است.

حمایت از بیانات رهبری در جمع کارگزاران نظام

۲۳۷ نماینده مجلس در بیانیه ای از بیانات مقام معظم رهبری در جمع کارگزاران نظام اعلام حمایت کردند.

به گزارش خانه ملت، متن بیانیه به شرح زیر است:

سپاس خداوندی را سزا ست که نعمت رهبری فرزانه‌،شجاع، آگاه و دور‌اندیش را بر ما ارزانی کرد تا افق خورشید تدبیرش روشنگر راهمان باشد.

ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی‌با حمایت قاطع از سخنان مقام معظم رهبری در جمع کارگزاران نظام و سران قوا، مدیران ارشد دستگاه‌های مختلف و عناصر فعال سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، دولت، مجلس و قوه قضائیه را به نکات زیر که الهام گرفته از فرمایشات رحمت آمیز مقام معظم رهبری است یادآوری می‌کنیم.

_کارگزاران با شناخت ظرفیت‌های عظیم کشورباید برنامه‌ریزی و اولویت بندی برای حل مشکل اساسی رکود‌، بیکاری و تحقق اقتصاد مقاومتی را شتاب بخشند و موجب مصونیت و اقتدار بیشتر ملت و کشور شوند.

_توجه به صنایع کوچک و متوسط، حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، جلوگیری از واردات کالاهایی که مشابه داخلی دارند یا مورد نیاز کشور نیستند، ‌تبدیل تجهیزات فرسوده صنایع، توجه به بخش کشاورزی و تمرکز بر سرمایه‌گذاری برای تولید و صادرات فرآورده‌های نفتی به جای خام فروشی که می‌تواند باعث تحرک اقتصادی و ایجاد اشتغال شود، باید مورد توجه جدی دولت و مسئولان قرار گیرد.

_ما با سپاس فراوان از مذاکره کنندگان کشورمان از همه موافقان و مخالفان برجام می‌خواهیم با شیوه‌ای منصفانه و با بیان محسنات و معایب از هر گونه سخنان مبالغه آمیز در مخالفت و موافقت برجام پرهیز کنند.

ما بر اساس دستور صریح قرآن کریم مبنی بر وفای به عهد پیمان تا زمانی که طرف مقابل بر تعهداتش پایبند باشد بر عهدمان و برجام پایبند خواهیم بود و در صورت بدعهدی و پیمان شکنی طرف مقابل درسی فراموش نشدنی به پیمان شکنان می‌دهیم و استکبار را از نقض پیمانش پشیمان خواهیم کرد.

_صنعت راهبردی هسته‌ای باید حفظ و توسعه یابد و قابلیت‌های این صنعت و نیروی انسانی توانای آن و امکان رسیدن آن به وضع قبلی همواره باید مورد مراقبت و توجه قرار گیرد.

_ما در برابر رفتار جنایت آمیز و همراه با عناد استکبار جهانی که موجودیت جمهوری اسلامی‌ایران بزرگ را نشانه گرفته است، باید براساس فرمان صریح قرآن کریم قدرت ایمانی، ‌اقتصادی، دفاعی، علمی، سیاسی و جمعیتی خودرا افزایش دهیم و با تمام نقشه‌های شوم استکبار جهانی و صهیونیسم بین‌المللی مقابله کنیم.

_حفظ وحدت و انسجام ملی با وجود همه اختلاف‌ها و سلایق گوناگون سیاسی و حمایت و نقد منصفانه توجه ویژه به منافع ملی و روحیه استکبار ستیزی باید مورد توجه مردم، مسئولان و گروه‌های سیاسی قرار گیرد.

_ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی‌بار دیگر با رهبر معظم انقلاب اسلامی‌تجدید میثاق می‌نماییم که در تحقق رهنمودهای دقیق و راهگشای انقلابی معظم له از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنیم. در جلسه روز گذشته مجلس همچنین 68 نماینده در تذکر کتبی به رئیس جمهوری، وزرای دفاع، کشور، اطلاعات و خارجه تسریع در برخورد قانونی با اقلیم کردستان عراق برای جلوگیری از ورود تروریسم به داخل کشور را خواستار شدند. بنابر این گزارش جلسه بعدی مجلس سه‌شنبه اول تیر‌ماه رأس ساعت 9 صبح تشکیل می‌شود.


نوشته شده در   دوشنبه 31 خرداد 1395  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode