ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 3 خرداد 1395     |     کد : 103150

چابهار مركز تجارت منطقه مي‌شود

ايران، هند و افغانستان، امروز موافقتنامه چابهار را امضا مي‌كنند...


ايران، هند و افغانستان، امروز
را امضا مي‌كنند
چابهار مركز تجارت منطقه مي‌شود
14 سند همكاري ميان تهران ـ دهلي‌نو امضا مي‌شود

نخست‌وزير هند و رئيس جمهوري افغانستان امروز در تهران به ميزباني دکترحسن روحاني رئيس جمهوري کشورمان‌، موافقتنامه همکاري سه‌جانبه در‌باره بندر چابهار را امضا مي‌کنند.

«ناندرا مودي» عصر ديروز به دعوت دكتر روحاني رئيس جمهوري وارد تهران شد.

به گزارش ايسنا، افغانستان و هند در سال‌هاي گذشته درصدد بودند تا از بندر راهبردي چابهار ايران براي دسترسي به دريا استفاده کنند و با توجه به سردي روابط اين دو کشور با اسلام‌آباد، از چابهار به عنوان بديل کراچي و گوادر ياد کرده‌اند.

بندر چابهار در گسترش مبادلات تجاري و بازرگاني کشورهاي منطقه اهميت زيادي دارد و چابهار به مرکز ترانزيت، انرژي و تجارت منطقه تبديل مي‌شود. هند و افغانستان، بندر چابهار را بهترين مسير براي واردات کالاها و صادرات محصولات خود به ويژه ميوه و سبزيجات به کشورهاي آسياي ميانه مي‌دانند. قرارداد مشارکت هند در توسعه فاز يک بندر چابهار ايران، ارديبهشت پارسال در تهران به امضاي "نيتين گادکاري"، وزير کشتيراني و حمل و نقل هند و عباس آخوندي، وزير راه و شهرسازي ايران رسيد و مطابق اين قرارداد، هند با سرمايه‌گذاري 85 ميليون دلاري در تجهيز فاز يک طرح توسعه بندر چابهار، به مدت 10سال بهره‌برداري از اين فاز را به عهده خواهد داشت.

منطقه آزاد چابهار در يک سال گذشته 50 هکتار زمين در سواحل مکران به بازرگانان افغانستان اختصاص داد و 130 شرکت در چابهار توسط اتباع افغان به ثبت رسيد و ثبت اين تعداد شرکت ،حاکي از اشتياق سرمايه گذاران افغان براي حضور بيشتر در سواحل مکران است. "عبدالله عبدالله" رئيس اجرايي دولت افغانستان هم اواسط دي پارسال در صدر هياتي از وزيران کابينه اين کشور به تهران سفر کرده بود. وي در سفر سه‌روزه خودبه ايران به بندر چابهار رفت و صادرات و واردات کالاهاي افغانستان از اين بندر را مورد بررسي قرار داد. در نخستين گام‌ها افغانستان 15 کانتينر ميوه خشک‌شده ازطريق بندر چابهار به هند فرستاده است. پيش از اين فعاليت‌هاي صادراتي افغانستان از بندر گوادر انجام مي‌شد، اما به‌علت محدوديت‌هاي سياسي و هزينه‌هاي بالاي ذخيره‌سازي و کندي تجارت، بندر چابهار به‌عنوان بندر جايگزين بنادر پاکستان در نظر گرفته شده است. بندر چابهار در 72 کيلومتري «بندر گوادر» در بلوچستان پاکستان ظرفيت انتقال 5.2 ميليون تن کالا را در سال داراست. ايران در تلاش براي افزايش اين ظرفيت به 5.12 ميليون تن در سال است. منطقه آزاد تجاري چابهار هم ظرفيت‌هاي زيادي براي توسعه هر چه بيشتر آن فراهم کرده است.

هند هم در تلاش است تا ازطريق ايران به بازارهاي افغانستان و کشورهاي آسياي مرکزي راه پيدا کند. هند در12سال گذشته بيش از 2 ميليارد دلار در افغانستان سرمايه ‎گذاري کرده است که اين مقدار سرمايه‎گذاري در ميان کشورهاي منطقه بي‎سابقه بوده است. سرمايه‎گذاري هندي‎ها در استخراج معدن «حاجي‎گک» در افغانستان که از چندي پيش آغاز شده ، براي بهبود وضع اقتصادي افغانستان مفيد است. براي حضور بيشتر اقتصادي در افغانستان، هند در سفر" سلمان خورشيد"، وزير امور خارجه اين کشور به تهران براي هفدهمين نشست کميسيون مشترک ايران و هند در مه 2013، به‌ طور رسمي مشارکت در پروژه توسعه بندر چابهار ايران را تأييد کرد. هرچند هند مذاکرات تجاري خود را با افغانستان دنبال مي‌کند، اما به‌ دليل اختلاف هاي سياسي و مشکلات در زمينه سامانه حمل‌ونقل ميان هند و پاکستان اين کشور نمي‌تواند به مسير پاکستان براي دسترسي به افغانستان متکي باشد. بنابراين بندر چابهار يک نياز استراتژيک براي هند است. با امضاي موافقتنامه سه جانبه بندر چابهار، برنامه‌هاي توسعه ظرفيت‌هاي چابهار به ويژه امکان لنگر انداختن کشتي‌هاي غول پيکر در اين بندر بعد از 10سال محقق خواهد شد. علاوه بر اين امکان دو طرفه کردن حمل و نقل کالا فراهم خواهد شد.

فرصتي مهم براي مشارکت راهبردي

ايران و هند

نخست‌وزير هند روز يکشنبه پيش از ترک دهلي‌نو به سوي تهران با انتشار توييت در صفحه شخصي خود با اشاره به برنامه ديدار وي با رهبر‌معظم انقلاب و رئيس‌جمهوري نوشت ديدار با رهبر عالي و رئيس‌جمهوري ايران‌، فرصتي مهم براي پيشبرد مشارکت راهبردي بين ايران و هند است.


به گزارش ايرنا، «نارندرا مودي‌» در ادامه اين توييت، تقويت روابط اقتصادي‌، تجاري، فرهنگي و مشارکت در زمينه انرژي را از مهمترين اهداف وي در سفر به ايران ذکر ‌و اظهار اميدواري کرده است که توافقنامه چابهار در اين سفر نهايي شود. وي در ادامه با اشاره به روابط تاريخي و فرهنگي ايران و هند نوشته است‌: دو کشور داراي روابط تاريخي و منافع مشترکي در صلح‌، امنيت‌، ثبات و رفاه در منطقه هستند. گفته مي‌شود در سفر «مودي» به تهران 14 سند همکاري بين دو کشور در زمينه سرمايه‌گذاري درچابهار، ترانزيت سه جانبه بين ايران - هند و افغانستان‌،يادداشت تفاهم و برنامه مبادلات فرهنگي امضا شود . نخست وزير هند در گفتگوي اختصاصي با ايرنا در دهلي‌نو هم اظهارداشت که ايران و هند همکاري خود را در زمينه‌هاي تجاري، فناوري، سرمايه‌گذاري‌، زيربنايي و امنيت انرژي توسعه مي‌دهند.

وي،مهمترين زمينه همکاري بين تهران و دهلي‌نو را بخش انرژي اعلام و خاطرنشان کرد‌: همکاري دو کشور در ميدان گازي «فرزاد ب» روابط ايران و هند را از روابط مشتري و فروشنده به شرکاي واقعي در حوزه انرژي تغيير مي‌دهد. نخست‌وزير هند تاکيد کرده است که در روابط جديد بين ايران و هند، بندر چابهار به مرکز منطقه‌اي ترانزيت‌، انرژي و تجارت منطقه تبديل مي‌شوند. وي با اشاره به اهميت بندر چابهار در گسترش مبادلات تجاري و بازرگاني کشورهاي منطقه گفته است که فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري در بندر چابهار مي‌تواند به نفع ايران، هند و کل منطقه باشد.


نوشته شده در   دوشنبه 3 خرداد 1395  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode