ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 29 ارديبهشت 1395     |     کد : 103003

فصل نويني در روابط ايران و اروپا آغاز شده است

دكتر روحاني در ديدار سفراي فرانسه و اسلواكي در تهران:

دكتر روحاني در ديدار سفراي فرانسه و اسلواكي در تهران:
فصل نويني در روابط ايران و اروپا آغاز شده است


رئيس‌جمهوري ديروز هنگام دريافت استوارنامه‌هاي سفراي جديد فرانسه‌، اندونزي‌، جمهوري آذربايجان و اسلواکي در تهران با اشاره به ضرورت همکاري ميان کشورها براي مقابله با تروريسم و افراط‌گرايي‌، بر علاقه‌مندي کشورمان براي همکاري‌هاي اقتصادي با ساير کشورها تاکيد کرد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني رياست‌جمهوري‌، حجت‌الاسلام والمسلمين دکتر حسن روحاني در ديدار "فرانسوا سنمو" سفير جديد فرانسه در ايران، با تاکيد بر اين که تهران از گسترش و تعميق همکاري‌ها با پاريس در تمامي‌حوزه‌هاي مورد علاقه استقبال مي‌کند، گفت: فصل نويني در روابط ايران و فرانسه آغاز شده است و اجراي سريع توافقات مشترک، مي‌تواند اين روابط را بيش از پيش تعميق بخشد‌. روحاني به اشتراک فرهنگي و روابط ديرينه دو ملت و دولت اشاره کرد و اظهارداشت: روابط دو کشور بزرگ ايران و فرانسه با توجه به ظرفيت‌ها و توانمندي‌هاي گسترده‌اي که از آن برخوردارند، بايد در همه حوزه‌هاي اقتصادي، سياسي، علمي، فرهنگي و منطقه‌اي ارتقا و تعميق يابد‌. رئيس‌جمهوري، با تشريح توافقات گسترده‌اي که در ديدار رسمي‌خود از پاريس به دست آمد، گفت: اسناد بسيار مهمي‌براي گسترش روابط دو کشور امضا شد که اجراي سريع آنها از جمله در حوزه مبادلات بانکي، مسير توسعه و تحکيم همکاري‌ها به ويژه ميان بخش‌هاي خصوصي دو کشور را هموارتر مي‌کند.

وي به ضرورت تقويت پايه صلح و ثبات در منطقه پرداخت و با تاکيد بر اين که ايجاد شرايط آرام در منطقه به ويژه در سوريه و عراق به نفع دو کشور خواهد بود، اظهارداشت: ايران و فرانسه با توجه به توانمندي‌هاي خود مي‌توانند نقش مهمي‌در تقويت پايه‌هاي آرامش و ثبات در منطقه‌ايفا کنند. رئيس‌جمهوري، تروريسم را معضلي براي جهان برشمرد و تاکيد کرد: ايران از ديرباز تلاش خود را براي مبارزه با تروريسم متمرکز کرده است و همکاري‌هاي دو کشور به اين مبارزه، شتاب مي‌دهد‌. روحاني ابراز اميدواري کرد در دوران فعاليت سفير جديد فرانسه در تهران‌، روابط دو کشور بيش از پيش گسترش يابد. سفير جديد فرانسه در تهران هم با تاکيد بر اين که پاريس مصمم به توسعه و تعميق روابط با تهران در تمامي‌حوزه‌ها ست‌، به روابط قديمي‌و استوار دو کشور اشاره کرد و اظهارداشت: فرانسه همه تلاش خود را براي اجراي سريع توافقات ميان دو کشور به کار گرفته است.

سنمو گفت: دولت و بخش خصوصي فرانسه بسيار علاقه‌مند به مشارکت در طرح‌هاي توسعه اي ايران و اجراي طرح‌هاي مشترک هستند و زمينه براي توسعه همکاري‌ها در همه بخش‌هاي سياسي، اقتصادي، فرهنگي و علمي‌مهيا ست. وي به دستاوردهاي سفر دکتر روحاني به پاريس اشاره کرد و افزود: سرعت و پويايي جديدي که در روابط و همکاري‌هاي تهران – پاريس با سفر جناب عالي ايجاد شد‌، بايد حفظ و تقويت شود و پاريس همه تلاش خود را در اين ارتباط به کار گرفته است.

سفير جديد اسلواکي

روحاني، هنگام دريافت استوارنامه سفير جديد اسلواکي در تهران اعلام کرد : ايران علاقه‌مند به گسترش همکاري‌ها با اتحاديه اروپا از جمله اسلواکي است. وي در ديدار «لوبوميو گليان» اظهارداشت: روابط ايران و اتحاديه اروپا درحال نوسازي است و زمينه براي همکاري‌هاي مشترک در همه حوزه‌هاي اقتصادي، سياسي، علمي‌و فرهنگي آماده است.

رئيس‌جمهوري با اشاره به اين که اسلواکي رياست آينده شوراي اتحاديه اروپا را برعهده خواهدداشت، گفت: رياست "براتيسلاوا" بر اين شورا، مي‌تواند پنجره اي براي سرعت بخشيدن در همکاري‌هاي تهران و اتحاديه اروپا باشد.

روحاني با تشريح توانمندي‌ها و امکانات گسترده‌ايران، گفت: روابط دو کشور در همه حوزه‌ها و از جمله اقتصادي بايد بيش از پيش گسترش يابد و بي ترديد استحکام روابط بانکي ايران و اسلواکي‌، روند اين همکاري‌ها را شتاب مي‌بخشد. رئيس‌جمهوري به ضرورت همکاري مشترک بخش‌هاي خصوصي ايران و اسلواکي اشاره کرد و گفت: تقويت روابط ميان اتاق‌هاي بازرگاني دو کشور و تشکيل اتاق بازرگاني مشترک، نقش مهمي‌در ارتقاي سطح همکاري‌هاي اقتصادي و تجاري تهران – براتيسلاوا برجا مي‌گذارد. سفير جديد اسلواکي در تهران هم در اين ديدار با تشريح اولويت‌هاي ماموريت خود در تهران، گفت: اسلواکي مصمم به توسعه همکاري‌هاي همه جانبه با ايران است. گليان با تقديم استوارنامه خود به روحاني، افزود: ايران کشوري غني با مردمي‌تحصيل کرده و با فرهنگي متمدن است و تلاش اسلواکي، بناي روابطي مستحکم با تهران در تمامي‌حوزه‌ها به ويژه سياسي و اقتصادي است.

وي با اشاره به اين که سفارت اسلواکي در تهران، با برعهده داشتن همزمان فعاليت‌هاي ديپلماتيک مرتبط با افغانستان، پاکستان و خاورميانه عملا سفارتخانه اي منطقه‌اي است، اظهارداشت: اسلواکي در دوره رياست بر شوراي اتحاديه اروپا هم تلاش خود را براي تقويت همکاري‌هاي اين اتحاديه با ايران به کار مي‌گيرد.

سفير جديد جمهوري آذربايجان

رئيس‌جمهوري هنگام دريافت استوارنامه «بنياد حسين اف» سفير جديد جمهوري آذربايجان در تهران هم با اشاره به روابط صميمانه و رو به گسترش دو کشور، گفت: امروز شاهد اراده‌اي جدي از سوي دو طرف براي توسعه همه‌جانبه مناسبات تهران – باکو هستيم که بايد با تلاش مسئولان دو کشور‌، تحرکي جدي در همکاري‌هاي مشترک ايجاد شود. روحاني با تأکيد بر ضرورت استفاده از فضا و فرصت به وجود آمده پس از توافق و لغو تحريم‌ها براي توسعه روابط و همکاري‌هاي ايران و جمهوري آذربايجان‌، خاطر نشان کرد: توافقات و پروژه‌هاي فراواني ميان دو کشور وجود دارد که اجرا و تکميل آنها مي‌تواند تحول مثبتي در استحکام روابط و مناسبات دو جانبه داشته باشد.

روحاني افزود: مشکلات منطقه از جمله معضل تروريسم و افراطي‌گري بايد با همکاري و مشارکت همه کشورها، حل و فصل شود‌.

حسين اف هم با تقديم استوارنامه خود به رئيس‌جمهوري، با بيان اين که روابط ايران وجمهوري آذربايجان همواره بر پايه دوستي و همکاري بوده است و هيچگاه نسبت به حمايت و دوستي با ايران ترديد نداشته‌ايم، گفت: توسعه و پيشرفت همکاري‌ها و روابط تهران – باکو در زمينه مناسبات دو جانبه، منطقه‌اي و بين‌المللي به نفع دو ملت و دو کشور خواهد بود.

سفير جديد اندونزي

رئيس‌جمهوري کشورمان همچنين هنگام دريافت استوارنامه «اوکاتاونيو علي مودين» سفير جديد اندونزي در تهران با اشاره به گام‌هاي مثبتي که در دو سال گذشته در ارتقاي سطح روابط دوستانه و برادرانه دوکشور برداشته شده است، گفت: ظرفيت‌ها و فرصت‌هاي فراواني براي توسعه همه جانبه مناسبات تهران – جاکارتا به ويژه در حوزه اقتصادي وجود دارد که بايد به بهترين شکل از آنها استفاده کرد.

روحاني گفت: ايران آمادگي دارد در زمينه خدمات فني - مهندسي و سرمايه‌گذاري‌هاي مشترک در بخش‌هاي مختلف از جمله انرژي و ساخت سد، نيروگاه و پالايشگاه روابط و همکاري‌هاي خود را با اندونزي توسعه دهد.

رئيس‌جمهوري تصريح کرد: دو کشور علاوه بر مسائل اقتصادي مي‌توانند در ديگر بخش‌هاي علمي، فرهنگي، تکنولوژي و فناوري، همکاري‌هاي خود را گسترش دهند.

وي تأکيد کرد: ايران و اندونزي به عنوان دو کشور مهم در جهان اسلام که معرف اسلام اعتدالي و رحماني هستند، در شرايط امروز بايد در چارچوب بيان حقيقت اسلام، در مقابل آنچه برخي گروه‌هاي افراطي و تروريستي از اسلام ارائه مي‌کنند، همه مساعي خود را به کار گيرد و براي رفع مشکلات موجود در جهان اسلام همکاري و همبستگي بيشتري با يکديگر داشته باشند. رئيس‌جمهوري اظهار داشت: ايران هيچ مانعي در مسير توسعه همکاري‌ها و روابط با اندونزي نمي‌بيند. اوکاتاونيو هم با تقديم استوارنامه خود به رئيس‌جمهوري کشورمان، با اشاره به روابط تاريخي و دوستانه ايران و اندونزي و ضرورت استفاده از فرصت‌هاي همکاري در چارچوب تحکيم و تعميق روابط دو کشور، خواستار توسعه همه جانبه مناسبات ميان ايران و اندونزي و انتقال تجربيات و خدمات فني و مهندسي از ايران به کشورش شد‌.

سفير جديد اندونزي در تهران اظهار داشت: ايران و اندونزي به عنوان دو کشور مهم در جهان اسلام با توسعه همکاري‌ها و روابط مي‌توانند به جهان نشان دهند که اسلام دين رحمت براي تمامي‌جهانيان است‌.


نوشته شده در   چهارشنبه 29 ارديبهشت 1395  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode