ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 19 ارديبهشت 1395     |     کد : 102753

لاريجاني: مجلس آينده بايد فهم درستي ازكشور و جهان داشته باشد

همايش فرآيند «قانونگذاري، الزامات و راهكارها» برگزار شد...

همايش فرآيند «قانونگذاري، الزامات و راهكارها» برگزار شد
لاريجاني: مجلس آينده بايد فهم درستي ازكشور و جهان داشته باشد
عارف: هدف ما تشكيل مجلسي توانمند و كارآمد است


رئيس مجلس‌، از حضور دبير شوراي عالي امنيت ملي، فرمانده سپاه قدس و وزير امور خارجه در نشست امروز منتخبان مجلس دهم خبر داد و گفت: دريافت مشترك از مسائل كشور مي‌تواند در انتخاب راهبردهاي مجلس آينده بسيار موثر باشد.

به گزارش ايرنا، دکترعلي لاريجاني ديروز در همايش فرايند «قانونگذاري-الزامات و راهكارها» كه در محل ساختمان قديم مجلس برپا شد، با اشاره به اهداف اين نشست، گفت: نخستين هدف آشنايي بيشتر نمايندگان جديد با يكديگر است، چرا كه حدود 75 درصد نمايندگان در اين دوره تغيير كرده اند.

وي ايجاد فهم مشترك از شرايط كشور در ابعاد اقتصادي، امنيتي و اوضاع منطقه و بين‌الملل را ديگر هدف برگزاري اين نشست دانست وتاكيد كرد: اين موضوع وجه غالب اين نشست است، به ويژه اين كه از حدود يك ماه بعد مجلس جديد در مسائل كشور تصميم گير است، بنا‌بر‌اين دريافت مشترك از مسائل كشور مي‌تواند در انتخاب راهبردهاي مجلس آينده بسيار موثر باشد.

وي به حضور دبير شوراي عالي امنيت ملي، فرمانده نيروي قدس سپاه پاسداران، وزير اطلاعات، وزير امور خارجه و وزراي جهاد كشاورزي، اقتصاد ودارايي و نفت در اين نشست دو روزه اشاره كرد و گفت: دراين جلسه مسائل داخلي مجلس را بررسي كرديم و ساير مسائل داخلي مجلس هم در نشست صبح يکشنبه(امروز) و مسائل مهم منطقه‌اي و بين‌المللي در نشست عصرامروز با حضور فرمانده نيروي قدس سپاه و ديگر مسئولان مربوطه بررسي مي‌شود‌.

لاريجاني با بيان اين كه نمايندگان منتخب در مجلس دهم از تخصص‌هاي خوبي برخوردارند، گفت: مجلس بر اساس نظريه امام(ره) زماني مي‌تواند در راس امور باشد كه بتواند خود را اصلاح كند، لذا فهم درست از شرايط كشور و قضاوت درست در مسير آينده جهان و اولويت كشور مي‌تواند تدبيري نيكو را حاصل كند. وي با اشاره به اين كه جهان در4 دهه آينده ثروتمندتر، پايدارتر و رشد يافته‌تر خواهد بود، افزود: آسيا نيروي غالب جهان خواهد شد و سهم آمريكاي شمالي از "‌جي. دي.‌پي" جهاني‌،40 درصد و سهم آمريكاي شمالي به 20 درصد تغيير مي‌يابد. رئيس مجلس ادامه داد: دنيا پايداري بيشتري پيدا مي‌كند و اميد به زندگي 100 سال مي‌شود، اما دولت‌ها با چالش ناتواني در مقابل شهروندان براي ارائه خدمات اجتماعي و بازنشستگي مواجه مي‌شوند. رئيس نهاد قانونگذاري کشور تصريح كرد: از استراتژي نفت با استفاده بيشتر از گاز و انرژي نو كاسته خواهد شد و سهم محيط زيست و علم زيست در تعامل دانش‌هاي نو و اطلاعات، محور اصلي گسترش خواهد بود.

عضو شوراي عالي امنيت ملي خاطرنشان كرد: جنگ‌هاي منطقه‌اي و رقابت‌هاي نظامي‌حتي بعد زراد‌خانه‌هاي كوچك اتمي‌مي‌تواند محور منازعات باشد و آب در اين موضوع بسيار تاثيرگذار است‌.

لاريجاني با بيان اين كه ايران از فرصت‌هاي خوبي در منطقه غرب آسيا برخوردار است، زيرا استوانه حكومتي همچون رهبر معظم انقلاب، جوانان باانگيزه و شرايط ژئوپلتيكي بسيار خوبي دارد، اظهارداشت: تمامي‌اين موارد، شرايط را براي جهش بزرگي براي ملت ايران آماده مي‌كند به شرط آن كه استراتژي و روشي روشن داشته باشيم و از سياست‌زدگي پرهيز كنيم.

وي با بيان اين كه سياست اقتصاد مقاومتي نقطه اصلي جهش اقتصادي ايران خواهد بود، گفت: بايد راهكار و بستر مناسب‌تري براي ارتباط ميان توليد و دانشگاه ايجاد کنيم و با آسيب‌هاي اجتماعي مواجهه درستي داشته باشيم و براي اين كار بايد بيشتر كارها را به مردم سپرد اما متاسفانه‌اين موضوع در بخش اقتصادي به درستي انجام نشده است و شرايط كشور دربعد اقتصادي مطلوب نيست‌. وي تصريح كرد: به نظر مي‌رسد بايد در سياست‌ها و قوانين اصل 44 قانون اساسي تجديدنظر كرد زيرا به درستي و كامل در كشور اجرا نشده است.

جهانگيري‌: پيام انتخابات اعتدال، پيشرفت و بازگشت به قانون است

در ادامه اين جلسه‌،معاون اول رئيس جمهوري، دولت و مجلس را دو قوه مستقل و دو بازوي تواناي نظام توصيف كرد و گفت: پيام انتخابات، اعتدال، عقلانيت، پيشرفت، بازگشت به قانون، مبارزه با مفاسد و اعتلاي سطح زندگي و معيشت مردم است.

دکتر اسحاق جهانگيري در جمع منتخبان مجلس دهم افزود: وظيفه دولت اين بود كه زمينه حضور و اعمال راي تمامي‌شهروندان در سراسر كشور و در دورترين نقاط را فراهم كند.

وي تاكيد كرد: از اين پس دولت و مجلس به عنوان دو قوه مستقل و دو بازوي تواناي نظام با هم نظري و همسويي در انتخابات 92 و 94 وظيفه سنگين تري دارند وآن پاسخگويي به مطالبات ملت است.

جهانگيري با بيان اين كه دولت در سال 92 در شرايط بسيار دشواري كار خود را آغاز كرد، افزود: دولت سعي كرد در اين سال‌ها شرايط‌، مسائل و مشكلات به وجود آمده در عرصه‌هاي بين‌المللي و داخلي را حل كند. وي گفت: در عرصه بين‌المللي با انتخاب تيمي‌حرفه اي و هدايت رهبر معظم انقلاب و حمايت مجلس به خصوص شخص لاريجاني كه در مقطعي خاص با گذشت از خود، برجام را عملي كرد،يكي از پيچيده ترين مذاكرات جهاني را به نتيجه رسانديم و تحريم‌هاي ظالمانه را برچيديم.

معاون اول رئيس جمهوري تصريح كرد: اين كه در شرايط پسا تحريم و اجراي برجام هستيم، اهميت دوره دهم اگر بيشتر از دوره نهم نباشد، كمتر نيست. دولت و مجلس نيازمند همراهي و همكاري هر چه فشرده تر براي حل مسائل منطقه‌اي، داخلي و جهاني هستند. جهانگيري ادامه داد: شرايطي در منطقه حاكم است كه بايد با هوشمندي و درايت با آن برخورد و آن را اجرايي كنيم و مسائل داخلي را هم با منويات رهبر معظم انقلاب و همراهي مجلس برطرف كنيم.

وي با اشاره به ديدار خصوصي اخير خود با رهبر معظم انقلاب، گفت: ايشان اقتصاد را همواره موضوع نخست كشور مي‌دانند و در جلسه‌اي فرموند كه بايد مشكلات اقتصادي حل شود.

معاون اول رئيس جمهوري ادامه داد: پس از ابلاغ سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي، برخي در خارج از دولت سعي مي‌كردند كه اجراي آن را به دست بگيرند اما رهبر معظم انقلاب صريحا فرمودند كه اجراي آن بر عهده دولت و فرماندهي آن بر دوش معاون اول رئيس جمهوري است.

جهانگيري يكي از اقدامات دولت در سال‌هاي گذشته را ايجاد ثبات در بازار برشمرد و گفت: بازگشت ثبات به بازار، بزرگترين دستاورد دولت بود و ما توانستيم تورم را از 40 درصد در سال 92 به 11 درصد در ماه‌هاي اخير و تورم نقطه‌اي را در ماه گذشته به 8.9 درصد برسانيم كه پيش‌بيني‌ها گوياي آن است كه تورم نقطه اي در نيمه نخست امسال به 6 درصد برسد.

وي افزود: از ركود خارج شديم اما به دنبال افزايش رونق توليد هستيم و توانستيم در اين سال‌ها طرح تحول سلامت را اجرايي كنيم تا بار زيادي را از دوش مردم برداريم‌.

معاون اول رئيس جمهوري با بيان اين كه مردم و رهبري در سال 95 انتظارات زيادي از دولت دارند، تصريح كرد: دولت برنامه‌هاي دقيقي براي اجراي سياست اقتصاد مقاومتي تدوين كرده است كه بتواند در اهداف كمي‌و كيفي آن را اجرايي كند. جهانگيري ادامه داد: برخي اظهار نظرها كه امروز انجام مي‌شود متاسفانه ارتباطي به اقتصاد مقاومتي و 24 بند ابلاغي از سوي مقام معظم رهبري ندارد و ما توانستيم مجموعه اي از سياست‌هاي اقتصادي كلان در زمينه اقتصاد مقاومتي را که مورد اتفاق تمامي‌صاحبنظران است، تهيه كنيم و مسئول اجراي اين سياست‌ها دولت است.

وي با بيان اين كه امسال مهمترين موضوع كشور به حركت در آوردن توليد داخلي كشور است، گفت: اگر بتوانيم رشد اقتصادي بالاي 5 درصد داشته باشيم، مي‌گوييم اقتصاد رشد كرده است و بايد سال‌هاي بعد هم از اين رشد مواظبت كنيم تا در بخش‌هاي مختلف رشد اقتصادي ادامه يابد. پيش بيني مي‌شود با برداشته شدن تحريم‌ها فروش نفت افزايش پيدا كند. وي تصريح كرد: دولت پس از توافق هسته‌اي خود را آماده كرده بود كه در روز اجراي برجام، فروش نفت را افزايش دهد به همين دليل توانستيم توليد خود را به 2 ميليون بشكه در روز برسانيم.

جهانگيري، مهمترين محدوديت دولت را منابع مالي دانست و گفت: براي برطرف كردن آن بايد بخش خصوصي را باور كنيم و متاسفانه به دلايل اقدامات قبلي، امروز اعتماد بخش خصوصي كم شده است‌.

وي بدهي دولت را بر اساس گزارش وزير امور اقتصادي و دارايي بيش از 380 هزار ميليارد تومان اعلام كردو گفت‌:

نظام بانكي كشور با چالش‌هاي بزرگي روبروست و اين كه گفته مي‌شود بعد از برجام با بانك‌هاي اروپايي كار كنيم، متاسفانه مي‌بينيم كه بانك‌هاي ما استانداردهاي كافي براي كار با بانك‌هاي خارجي را ندارند.

جهانگيري همچنين معوقات بانكي در كشور را 90 هزار ميليارد تومان اعلام كرد و گفت: بخشي از اين معوقات به عنوان سپرده در بانك مركزي قرار مي‌گيرد.

وي با انتقاد از افزايش سود بانكي اظهار داشت: افزايش ناسالمي‌در سود بانكي رخ داده است و جنگ زرگري در افزايش سود ميان بانك‌ها وجود دارد‌.

معاون اول رئيس جمهوري يادآور شد: اکنون تورم به زير 11 درصد رسيده است اما بانك‌ها سود خود را كاهش نمي‌دهند. اگر مي‌خواهيم كه توليد آغاز شود، بايد سود بانكي را كاهش دهيم. جهانگيري با تاكيد بر اين كه اگر بخواهيم اقتصاد كشور به حركت درآيد بايد مشكلات بانك‌ها حل شود و سود بانك‌ها را كاهش دهيم، خاطرنشان كرد: پيش بيني مي‌شود بتوانيم با رفت و آمدهايي كه سپرده گذاران خارجي به ايران دارند، منابع خوب خارجي جذب كنيم.

وي تصريح كرد: اين كه دولت در آمدهاي خود را وصول مي‌كند تا بتواند خود را اداره كند، حقيقتي تلخ است به دليل اين كه حجم دولت بزرگ شده است و هر روز بر دامنه مخارج دولت افزوده مي‌شود‌.

معاون اول رئيس جمهوري تصريح كرد: بايد دولت و مجلس درباره بزرگ شدن و حجيم شدن دولت تصميمي‌بگيرند تا بتوانيم اين مشكل را حل كنيم.

جهانگيري گفت: طرح‌هاي نيمه تمام حدود 500 تا 600 هزار ميليارد تومان لازم دارند و اگر بتوانيم حتي به قيمت صفر طرح‌هايمان را واگذار كنيم، كار بسيار خوبي است‌.

تهيه 200 ميليارد دلار طرح در وزارت نفت

جهانگيري ادامه داد: بايد در بخش گاز، نفت و پتروشيمي‌به‌ ويژه در ميادين مشترك سرمايه‌داري كنيم. به طور مثال قطري‌ها در سال 92 يك و نيم ميليارد بشكه بيشتر از ما از ميدان مشترك برداشت كرده‌اند كه اگر بخواهيم آن را ضرب در دلار كنيم، ده‌ها ميليارد دلار مي‌شود.


وي گفت: وزارت نفت 200 ميليارد دلار طرح تهيه كرده است و زماني مي‌توان در آن حضور يافت كه مجلس و دولت با هم همراه باشند.

معاون اول رئيس جمهوري، بازارهاي صادرات ايران را آمريكا و شمال اروپا ندانست و گفت: اين كشورهاي منطقه هستند كه بازار هدف ما هستند و بايد درباره صادرات كالا فكري شود.

جهانگيري خواستار يكسان‌سازي نرخ ارز شد و افزود: ما در ابتداي دولت، سه نرخ ارز داشتيم اما امروز دو نرخي هستيم و بايد ارز را تك‌نرخي كنيم. بانك مركزي بايد بر منابع ارزي تسلط داشته باشد و برخي رسانه‌ها ذخاير ارزي را حدود 100 هزار ميليارد دلار برآورد مي‌كنند كه در اين زمينه بايد شفاف‌سازي صورت گيرد‌.

وي ادامه داد: ما با رسيدگي برنامه ششم در مجلس نهم موافق نيستيم و مصوبات كميسيون تلفيق را قبول نداريم. بيش از اين مجلس تصويب كرد كه برنامه پنجم توسعه يك سال ديگر تمديد شود و اين زمان خوبي براي دولت است تا بتوانيم با همراهي مجلس جديد برنامه ششم توسعه را تدوين كنيم.

لايحه سهام عدالت در مجلس دهم

معاون اول رئيس جمهوري درباره سهام عدالت هم گفت: سهام مهمترين شركت‌هاي كشور به‌عنوان سهام عدالت در اختيار مردم قرار دارد، بدون آن كه مشخص شود سرمايه‌گذاري چگونه در اين شركت‌ها صورت مي‌پذيرد يا تقسيم سود چگونه بايد باشد.

جهانگيري اضافه كرد: درباره سهام عدالت كار دقيقي انجام شد و پس از تشكيل مجلس دهم، لايحه بررسي سهام عدالت به مجلس تقديم مي‌شود.

وي تاكيد كرد: مسائل اقتصادي را مي‌توان با همدلي مجلس دهم و دولت برطرف كرد و مشكلات زيادي را از پيش‌روي دولت برداشت.

جهانگيريادامه داد: دولت اين توفيق را يافت كه با برگزاري انتخاباتي سالم، خواست مردم تحقق يابد و بايد از مردم تشكر كنيم كه به درخواست رهبر معظم انقلاب پاسخ دادند و با مشاركت خوب، دو دوره انتخابات را به خوبي انجام دادند كه اين اقدام مردم، شتاب خوبي به فرآيند مردمسالاري داد و نشان داد كه مردم بر سرنوشت خود حاكم هستند و دولت هم زمينه حضور مردم را فراهم و با حفظ رأي مردم از آن به خوبي امانتداري كرد.

ظريف: اولويت ما اجراي برجام از سوي غرب است

وزير امور خارجه در ادامه همايش‌، با اشاره به اين كه رهبر معظم انقلاب نقش برجسته‌اي در سياستگذاري خارجي كشور برعهده دارند، گفت: من ملتزم به دستورات ايشانم و تا زماني كه در اين مسئوليت هستم، مهمترين اصل برايم اجراي منويات مقام معظم رهبري خواهد بود‌.

دکترمحمدجواد ظريف گفت: باور ما بر اساس قانون اساسي است. سياست خارجي موضوعي فراجناحي و ملي است و ديد ما نسبت به اقدامات در سياست خارجي بر اساس ضرورت تعامل سازنده و عزتمند با جهان است‌.

وي اظهار داشت: اصل اين است كه سياست خارجي بايد براي پيشبرد منافع ملي و اهداف نظام تدوين شود، به همين دليل سكاندار سياست خارجي شخص مقام معظم رهبري هستند و نقش برجسته ايشان در سياست خارجي كاملا مشهود است.

وي با تاكيد بر اين كه براي پيشبرد سياست خارجي، همدلي و همفكري ميان همه قوا ضروري است، گفت: از نقش برجسته مجلس و رئيس آن در پيشبرد اهداف سياست خارجي در دوره نهم قدرداني مي‌كنيم.

مجلس در كنار دولت اين امكان را فراهم كرد كه در سياست خارجي به ويژه در موضوع برجام كار را پيش ببريم.

وي خطاب به منتخبان مجلس دهم، اظهار داشت: از شما تقاضا داريم يار و ياور ما در اجراي سياست‌هاي خارجي باشيد. ما هم به شما اطمينان مي‌دهيم در همه حوزه‌هاي سياست خارجي مردم و نمايندگان مجلس را محرم خود بدانيم و با آنان مشورت كنيم‌.

رئيس دستگاه ديپلماسي کشور ادامه داد: در جهان كنوني قدرت از روش‌هاي مختلف قابل استفاده شده است. امروز حضور مردم براي ما قدرت آفريده است و از طريق نمايندگان و ديپلماسي پارلماني مي‌توانيم دموكراسي و مردمسالاري ديني را در صحنه به منصه ظهور برسانيم.

ظريف اضافه كرد: با همكاري مجلس در زمينه ديپلماسي پارلماني، گروه‌هاي دوستي، حضور فعال مجلس در صحنه‌هاي بين‌المللي و بين المجالس مي‌توان گام‌هاي اساسي برداشت و در اين چارچوب مي‌توان از تخصص و كارشناسان وزارت امور خارجه استفاده كرد.

وي خاطرنشان كرد: استفاده از ديدگاه‌هاي نمايندگان در پيشبرد اهداف از اصول اساسي ما‌ست و در اين همفكري بايد چندين نكته را مد نظر قرار دهيم.

وزير امور خارجه گفت: اولويت جدي ما در روزها و ماه‌هاي آينده، تضمين اجراي صحيح برجام توسط غربي‌ها و ساير طرف‌هاي برجام است.

وي با اشاره به امنيت در منطقه پيراموني و تضمين مقابله هماهنگ با خطر بسيار جدي افراط و تروريسم، گفت: خطر تروريسم امروز منطقه را به خود مشغول كرده است و هر روز خبرهاي نگران كننده اي مي‌شنويم، خبرهايي كه اگر حكام منطقه به آن توجه كنند‌،خواهند ديد خود بيش از هر كسي در معرض اين خطرها هستند.

وزير امور خارجه در بخش ديگري از سخنانش با تاكيد بر اين كه برجام يك ضرورت تاريخي در شرايط ويژه كشور بود، گفت: برجام با نظر رهبري پيگيري شد و امروز هيچ‌كس در عرصه جهاني پيدا نمي‌شود كه بگويد ايران در برجام ضرر كرده است‌.

وي ادامه داد: در شرايطي به برجام رسيديم كه فروش نفت هر ماه 20 درصد كاهش مي‌يافت و در ادامه اين مسير فروش نفت كشورمان به صفر مي‌رسيد. سرمايه‌گذاري در كشور وجود نداشت. سرمايه‌گذاري خارجي متوقف شده بود و درآمد كشور از محل سرمايه آزادشده از طريق توافق ژنو بود.

وي تصريح كرد: امروز پس از برجام به نقطه‌اي رسيديم كه شاهديم هفته گذشته رئيس‌جمهوري كره جنوبي با 25 ميليارد دلار فاينانس به ايران آمد و پيش از آن هم كشورهاي ديگر براي توسعه روابط به ايران آمده بودند.

ظريف خاطرنشان كرد: در شرايطي كه ناگزير بوديم از فايناس يك به يك استفاده كنيم آن هم با شرايط بسيار سخت كه كمتر از پول ما به ما فاينانس مي‌دادند، ولي امروز بدون محدوديت آن را انجام مي‌دهيم و فقط مذاكره ما درباره اين است كه آيا تضمين دولتي به اين فاينانس‌ها بدهيم يا خير؟

وي تاكيد كرد: از شرايطي كه فقط مي‌توانستيم به اندازه بخشي از منابع خود از بانك‌هاي خارجي فاينانس دريافت كنيم، به شرايطي رسيديم كه بدون هيچ سپرده‌اي‌،فاينانس دريافت مي‌كنيم و كشورهاي خارجي براي ارائه اين تسهيلات به ما با هم رقابت مي‌كنند و در اين مسير بدخواهان به دنبال ناامن جلوه دادن ايران در حوزه‌هاي مختلف هستند.

وي خاطرنشان كرد: بايد با صداي رسا به دنيا اعلام كنيم كه ايران امن‌ترين و سودآورترين كشور براي سرمايه‌گذاري است و در مقابل القائات برخي از دشمنان كه به‌دنبال ناامن جلوه دادن ايران هستند، تلاش خود را براي بيان واقعيت جمهوري اسلامي‌ايران چند برابر كنيم.

وزير امور خارجه تصريح كرد: همان گونه كه بارها اعلام كرديم و رهبري نظام هم در روزهاي اخير بر اين موضوع تاكيد كردند، به‌دنبال جنگ با هيچ كشوري نيستيم، اما بايد بگويم توان دفاعي ما و توانمندسازيمان در اين حوزه به هيچ فرد و كشوري ارتباط نخواهد داشت.

وي با تاكيد بر اين كه حضور قدرتمند ما در منطقه نخستين پيش‌نياز هدفمان در مقابله با افراطي‌گري است، ‌گفت: علاوه بر آن ديپلماسي فعال منطقه‌اي براي ايجاد ثبات در مقابل سياست‌هاي خطرناك برخي از حكام منطقه به‌ويژه سعودي‌ها اقدام ديگري است كه بايد با جديت و آينده‌نگري انجام دهيم و توجه داشته باشيم در اين حوزه نبايد دچار احساسات شويم. در ادامه‌،آيت الله رضا استادي از استادان حوزه علميه قم، وجود تكبر را براي نمايندگان مجلس خطرناك دانست و با تاكيد بر لزوم پرهيز از آن، گفت: اگر فرد دچار تكبر باشد، حرف‌هاي ديگران را قبول نمي كند و اين ممكن است به كشور صدمه بزند.

وي افزود: حضور منتخبان جديد در مجلس يك امتحان بزرگ براي تمامي‌افراد است، زماني كه يك برتري اجتماعي و اقتصادي براي يك فرد ايجاد مي شود‌،به همان ميزان امتحان آن هم بسيار سخت تر خواهد بود. امتحان شما نمايندگان مجلس 4 ساله است و بدانيد در اين مدت هر روز آن براي شما يك آزمون بزرگ است.

انصاري: دخالت شوراي نگهبان در موضوع خالقي قانوني نيست

معاون پارلماني رئيس جمهوري با بيان اين که دخالت شوراي نگهبان دررد صلاحيت مينو خالقي منتخب مردم اصفهان براي مجلس دهم پس از برگزاري انتخابات وجاهت قانوني ندارد، گفت: پس از برگزاري انتخابات تنها مرجع صالح براي رسيدگي به اعتبارنامه منتخبان مردم، خود مجلس شوراي اسلامي‌است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني و خبري جماران به نقل ازايلنا، حجت‌الاسلام و‌المسلمين مجيد انصاري با اشاره به آخرين وضع مينو خالقي منتخب مردم اصفهان درانتخابات مجلس دهم که راهيابي قطعي او به مجلس شوراي اسلامي‌پس از مطرح شدن نظر شوراي نگهبان درهاله‌اي از ابهام قرارگرفته است، اظهارداشت: اين کاردراين مرحله نه در حوزه شوراي نگهبان که در حوزه وزارت کشور است.

وي افزود: همان طور که رئيس جمهوري هم مطرح کردند و در نامه رحماني فضلي وزير کشور به شوراي نگهبان هم تأکيد شده است، بعد از برگزاري انتخابات و گرفتن رأي مردم، به هيچ وجه، رسيدگي به صلاحيت منتخبان مردم توسط شوراي نگهبان قانوني نيست، چون وظيفه شوراي نگهبان مربوط به مراحل قبل از گرفتن رأي از مردم و انتخابات است.

معاون پارلماني رئيس جمهوري تصريح کرد: ابطال انتخابات دراين مرحله که مردم به کانديدايي رأي داده اند واو را بعد از تأييد صلاحيت شوراي نگهبان انتخاب کرده‌اند، وجاهت قانوني ندارد و تنها خود مجلس شوراي اسلامي‌است که مرجع صالح براي رسيدگي به اعتبارنامه‌هاست که در گذشته هم سابقه داشته است.

طرح3529 سئوال از دولت درمجلس نهم

معاون پارلماني رئيس جمهوري گفت: تعداد کل سئوالات مطرح شده در مجلس نهم از دولت تا يک ماه قبل سه هزار و 529 سئوال بوده است.

به گزارش ايسنا، حجت الاسلام والمسلمين مجيد انصاري در نشست هم انديشي فراکسيون اميد افزود: طبق آمار يک ماه پيش در دوره نهم مجلس شوراي اسلامي‌همچنين 481 طرح و 222 لايحه تقديم مجلس شده است.

وي اظهار داشت: نکته مهم اين است که از مجموع طرح‌هاي تقديمي‌85 طرح تبديل به قانون‌، شش طرح مسترد‌، 21 طرح در صحن مجلس رد‌، 96 طرح بايگاني‌، 15 طرح منتفي شده و 285 طرح در جريان است.

وي اضافه کرد: از بين 222 لايحه در مجلس نهم‌، 79 لايحه در جريان‌، 109 لايحه تبديل به قانون شده‌، 12 لايحه مسترد‌، پنج لايحه در صحن مجلس رد و 12 لايحه هم بايگاني شده است.

انصاري ادامه داد: از مجموع 703 طرح و لايحه تقديمي‌در مجلس نهم فقط 194 مورد تصويب شده و 337 مورد در جريان است.

وزير بهداشت‌:عملكرد دولت در حوزه بهداشت بي‌نظير بود

وزير بهداشت‌، درمان و آموزش پزشكي هم از افزايش اميد به زندگي و كاهش شاخص‌هاي مرگ و مير نوزادان و كودكان در ايران خبر داد و گفت: عملكرد دولت يازدهم در حوزه بهداشت بي‌نظير بود.

دکتر سيد حسن قاضي‌زاده‌هاشمي‌افزود: درست است كه 18 رتبه در نظام سلامت جهاني نسبت به ديگر كشورها پيشرفت داشته‌ايم اما اين ميزان بسيار كم و ناكافي است.

وي گفت: اين كه گفته مي‌شود 10 يا 15 هزار ميليارد تومان دريافت كرده‌ايم، نادرست است و متاسفانه از نظر تخصيص اعتبارات، رتبه ما در جهان 153 است.

وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با بيان اين كه هزينه كل سلامت در سال‌هاي 90، 91 و 92 كاهش يافته است، ادامه داد: دليل آن شوك تحريم‌ها و افزايش نرخ دلار بود كه باعث شد مراجعه مردم به بيمارستان‌ها و درمانگاه‌ها كاهش يابد و بر اساس آن هم سهم هزينه سلامت در كشور از كل درآمد ناخالص ملي كاهش يافت، در حالي كه در سند تحول سلامت بايد حدود 7.2 درصد باشد.

قاضي زاده‌هاشمي‌ادامه داد: زماني كه وارد دولت شدم، مردم 60 درصد از هزينه‌هاي بهداشتي را پرداخت مي‌كردند، اما امروز 40 درصد از هزينه‌هاي درمان توسط مردم پرداخت مي‌شود كه تقريبا بيشتر اين هزينه‌ها مربوط به بيماران بستري است.

وي با بيان اين كه در هر دو بخش منابع عمومي‌و حق بيمه كم كاري كرده‌ايم، گفت: فاصله ما با دنيا در بخش سلامت بسيار زياد است و بايد براي حل آن، جمعيت زير پوشش خود را زيادتر كنيم تا بتوانيم از مردم هم حفاظت مالي به عمل آوريم.

معاون منابع انساني قوه قضائيه هم تعدد و تورم قوانين را عاملي براي اطاله دادرسي دانست و گفت: افزايش استاندارد سيستم قانونگذاري از مطالبات قوه قضائيه است.

حجت الاسلام عليرضا اميني با اشاره به اين که مجلس طبق اصل 72 قانون اساسي عالي ترين نهاد وضع قوانين و نظارت بر اجراي صحيح آن است، تصريح کرد‌:همچنين طبق اصل 157 قانون اساسي، قوه قضائيه در كنار ساير قوا وظايفي دارد كه عمده آن طبق اصل 61، حاكميت قضائي از طريق محاكم است.

وي تصريح كرد: مجلس اقتدار خود را با وضع قانون نشان مي‌دهد، با اين حال تمامي‌اقتدار نظام به قانونگذاري نيست و استفاده به موقع از قانون، نفوذ قانون را افزايش مي‌دهد.

معاون رئيس قوه قضائيه افزود: هرگاه قانوني به درستي استفاده نشود، ناهنجاري به وجود مي‌آيد و پرونده‌هاي دستگاه قضا زياد مي‌شود كه مطلوب نيست و وضع قانون موثر، مهم است.

تلاش براي مديريت فضاي مجازي

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات هم فضاي مجازي را فرصت و تهديد دانست و از انجام پيگيري‌هاي لازم براي اجراي دو برنامه مشخص در زمينه افزايش امنيت شبکه و صيانت روابط اجتماعي خبر داد.

محمود واعظي افزود: هفته گذشته مقام معظم رهبري انتظاراتي از وزارت ارتباطات در زمينه مسائل فرهنگي و تربيتي در فضاي مجازي مطرح کردند که به دنبال آن هستيم در اين مسير فضاي مجازي مديريت شود.

وي با بيان اين که فضاي مجازي را فرصت و تهديد مي‌دانيم، گفت: فکر مي‌کنيم در فضاي امروز نمي‌توانيم بدون اين ابزار امور را پيش ببريم.

از اين رو استفاده از فضاي مجازي لازم است. البته در عين حال يک تهديد هم به شمار مي‌آيد و مي‌تواند اخلاق و کانون خانواده را تهديد کند بنابر اين به دنبال اين هستيم که همزمان با استفاده از فرصت‌هاي فضاي مجازي، برنامه ريزي دقيقي براي کم کردن تهديدات داشته باشيم.

وي افزود: دو برنامه مشخص براي اين کار داريم که يکي از آنها افزايش امنيت شبکه و ديگري صيانت روابط اجتماعي است.

نوسازي ناوگان حمل و نقل کشور

وزير راه و شهرسازي هم اعلام کرد: از پاييز به تدريج پس از پايان مراحل تکميل قرارداد، شاهد ورود هواپيماهاي جديد به کشور خواهيم بود.

عباس آخوندي خاطرنشان کرد: توسعه ناوگان هوايي از اولويت‌هاي اصلي وزارت راه و شهرسازي است که در اين مسير قرارداد ورود 138 هواپيماي جديد با شرکت ايرباس بسته شد.

به گفته وي، در حوزه ريلي هم به دنبال اتصال شبکه ريلي به شبکه ريلي منطقه هستيم که در اين مسير اتصال ريلي به عراق از طريق بصره و کرمانشاه را در دستور کار داريم و نوسازي ناوگان پير ريلي که برخي از آنها حدود 60 سال قدمت دارند، در اولويت است.


نوشته شده در   يکشنبه 19 ارديبهشت 1395  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode