ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 15 ارديبهشت 1395     |     کد : 102611

كتاب، قدرت ملي را در صحنه جهاني ارتقاء خواهد داد

رئيس جمهوري در مراسم گشايش نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران:

رئيس جمهوري در مراسم گشايش نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران:
كتاب، قدرت ملي را در صحنه جهاني ارتقاء خواهد داد


حجت‌الاسلام و‌المسلمين دکتر حسن روحاني ديروز در مراسم افتتاحيه بيست و نهمين نمايشگاه بين‌المللي کتاب که در مجموعه نمايشگاهي شهر آفتاب برگزار شد، توجه عمومي به اقتصاد فرهنگ را ضروري برشمرد و اظهارداشت: فرهنگ، نشر و صنايع وابسته ، «بازار خلاق» و نيروي محرکه توليد و اقتصاد است.

رييس‌ جمهوري گفت: فضاي پسابرجام با کتاب، تفکر و تأمل به سرانجام نهايي مي‌رسد و فرهنگ در رأس امور قرار دارد و هر چقدر که به سمت کتاب حرکت کرده و آن را ترويج و تقويت کنيم به نفع خودمان و نسل‌هاي آينده خواهد بود.

دکتر روحاني، نمايشگاه بين‌المللي کتاب را مکان مناسبي براي تعامل و تبادل فکري و فرهنگي دانست و گفت: احداث مجموعه آبرومند نمايشگاهي در تهران، پاسخ به نيازي مهم براي تعامل و گفتگوي داخلي و خارجي است و از اين که اين نمايشگاه امروز افتتاح شد بسيار خرسنديم و از شهردار تهران و شوراي شهر تهران و همه مسئولين و دست‌اندرکاران که اين بناي بسيار بزرگ، بيادماندني و زيبا را براي برگزاري نمايشگاه‌هاي مختلف بوجود آوردند تشکر مي‌کنيم.

رييس‌ جمهوري با اشاره به اين که امروز در دنيا شهرهايي وجود دارند که معروفيت و آوازه آنها بخاطر مراکز علمي و دانشگاهي موجود در آن شهرها است، خاطرنشان کرد: در جهان شهرهايي وجود دارند که مرکز فرهنگي موجود در آن براي ملت آن کشور و ملت‌هاي منطقه و گاهي جهان شناخته شده است و اين‌گونه شهرها با فرهنگ شناخته مي‌شوند.

دکتر روحاني با تاکيد بر اينکه فرهنگ، نشر و صنايع وابسته ، «بازار خلاق» و نيروي محرکه توليد و اقتصاد است، اظهارداشت: گاهي چنين تصور مي‌شود که اقتصاد فقط به صنعت، کشاورزي و بنگاه‌هاي مختلف اقتصادي اختصاص دارد در حالي که فرهنگ و صنايع مربوط به آن يک بازار خلاق است و مي‌تواند بازار اقتصادي مهمي براي کشور محسوب شود.

دکتر روحاني با اشاره به مشاغل مختلفي که کتاب به دنبال خود مي‌آورد، اظهار داشت: نه تنها کتاب، بلکه همه بخش‌هاي فرهنگي به دنبال خود صنايع و اشتغال فراواني به وجود مي‌آورند و فرهنگ و هنر مي‌تواند خلاق بوده، اشتغال ايجاد کرده و توليد را به حرکت درآورد لذا بايد اقتصاد فرهنگ را مورد توجه ويژه قرار دهيم. رييس‌ جمهوري افزود: چنين تصور مي‌شود که اقتصاد بخش پولدار کشور است و فرهنگ به مثابه بخشي ناتوان براي دريافت کمک به سمت اقتصاد دست دراز مي‌کند در حالي که فرهنگ مي‌تواند سازنده اقتصاد و خلاق باشد. دکتر روحاني کتاب را قدرت بزرگ بين‌المللي ملت ايران دانست و اظهار داشت: انس با کتاب قدرت ملي ما را در صحنه جهاني ارتقا خواهد داد و امروز ملت‌هاي بزرگ جهان، ملت ايران را با اشعار سعدي، حافظ و ساير شعرا، علما، نويسندگان و فيلسوفان بزرگ ايران مي‌شناسند.

رييس‌ جمهوري با اشاره به تعبير اميرالمؤمنين (ع) مبني بر اين که کتاب به ما آرامش مي‌دهد و آرامش نيز موجب آسايش ما است،گفت:کتاب آرام کننده دلها است و ملتي که با کتاب انس دارد از قدرت تحليل بالايي برخوردار است. دکتر روحاني اضافه کرد: ‌ملتي که با کتاب آشنايي بيشتري دارد، تعمق، تأمل و تفکر بيشتري در مسايل گوناگون دارد و کتاب به ما قدرت و توانمندي مي‌دهد که دنيا و حوادث آن را بهتر بشناسيم.

رييس‌ جمهوري با اشاره به اين که همه کساني که دست اندرکار دنياي کتاب هستند، عمدتاً به دنبال دريافت پول از ما نيستند بلکه خواهان آزادي و امنيت هستند، گفت: ديروز مقام معظم رهبري در بيانات خود اعلام کردند کسي را که نقد مي‌کند، نبايد با مشت به عقب راند. لذا نقاد دلسوز را که يک نعمت است ، نبايد گرفتار کرد و البته در پوشش نقد هم نبايد تهمت زد، دروغ گفت و به دنبال تخريب و تضعيف قدرت ملي بود.

دکتر روحاني اضافه کرد: نبايد کتاب، نوشتار و شعر کسي در سخن‌هاي مختلف گرفتار شود و اين موضوع را بارها در دولت و به وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي اعلام کرده‌ام که بايد امور مربوط به اين حوزه به صاحبنظران واگذار شود. اين که کتاب خوب يا بد است و يا قابل نشر هست يا نيست بايد به انجمن نويسندگان و ناشران واگذار شود و بي‌ترديد اين نهادهاي مدني کار خود را دقيقتر انجام مي‌دهند. رييس‌ جمهوري با تأکيد بر اين که دولت نبايد در هر جايي مداخله کند، تصريح کرد: دولت برنامه‌ريز و سياست‌گذار است البته بايد نظارت هم داشته باشد که مي‌تواند آن را از طرق مردمي انجام دهد. دکتر روحاني گفت: بايد بتوانيم کاري کنيم که کتاب تراوش انديشه، فکر و تجربه يک انديشمند و متفکر باشد و زماني که قلم روي کاغذ مي‌برد دغدغه‌هاي نظارتي متعدد بر نوشتار خود نداشته باشد.

رييس‌ جمهوري با تاکيد بر اينکه به ناشران بايد فضاي رقابتي داد و رانت ها را از عرصه فرهنگ زدود ، اظهارداشت: امروز زماني است که بايد به مؤلفين، امنيت و آزادي و به ناشران خود فضاي نشر آزاد و بدون رانت بدهيم تا همه به صحنه بيايند. فضاي پسابرجام با کتاب، ‌تفکر و تأمل به سرانجام مي‌رسد و همه چيز اقتصاد و سياست نيست و فرهنگ در رأس امور قرار دارد. رييس‌ شوراي عالي انقلاب فرهنگي افزود: کتاب نور است و راه را به ما نشان داده و ما را از تاريکي و گمراهي نجات مي‌دهد.

دکتر روحاني در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به اين که امروز کشورمان وارد صحنه و صفحه جديدي شده است، گفت: دنياي پسابرجام با زندگي و دنياي قبل از برجام کاملاً متفاوت است.

رييس‌ جمهوري با اشاره به اين که در ملاقات‌هاي خارجي خود بخشي از مذاکرات به ابعاد مختلف موفقيت ايران در مذاکرات بسيار پيچيده‌ هسته اي اختصاص مي‌يابد، گفت:‌ با اين که از ابتدا در روند مذاکرات هسته‌اي کشورمان حضور داشتم اما در ملاقات‌هاي خارجي ابعاد جديدي از اين مسأله توجهم را به خود جلب مي‌کند و مقامات خارجي که به اين صحنه از بيرون نگاه مي‌کنند زيبايي‌ها و ابعاد جديدتري را از موفقيت هسته‌اي ايران برداشت مي‌کنند.

دکتر روحاني با اشاره به اين که ملت ايران در يک واقعه مهم تاريخي و مذاکرات بسيار پيچيده در برابر قدرت‌هاي جهاني به موفقيت بزرگي دست يافت که به نفع هر دو طرف بود، اظهار داشت: معمولاً چنين است که در مذاکرات يک طرف پيروز و طرف ديگر بازنده است اما مذاکرات هسته‌اي کشورمان به نفع هر دو طرف و منطقه و جهان بود. رييس‌ جمهوري خاطرنشان کرد: سرازير شدن نمايندگان شرکت‌هاي متعدد خارجي ، حضور مقامات خارجي و اعتبارات بانکي خارجي به سمت ايران نشان مي‌دهد که موفقيت مذاکرات به نفع همه بوده است.

دکتر روحاني با بيان اين که اگر کشوري در ايران کار عظيم زيربنايي انجام مي‌دهد هر دو طرف از آن نفع مي‌برند، گفت: حضور سرمايه و شرکت‌هاي خارجي در برخي از پروژه‌ها باعث مي‌شود که آن پروژه به جاي 40 سال در کمتر از 5 سال به سرانجام برسد.

رييس‌ جمهوري با اشاره به اين که در منطقه ما يکي دو کشور از مذاکرات هسته‌اي ايران خيلي احساس زيان مي‌کنند، خاطرنشان کرد: در دنيا بيش از 188 کشور از اين مذاکرات نفع مي‌برند و ممکن است دو کشور هم احساس ضرر کنند و اين طبيعت دنياست. البته آنها خيلي عصباني بوده و به دنبال کارشکني در اين مسير هستند اما مطمئن هستم ملت بزرگ ايران که اين موفقيت را به ثمر رسانده در ادامه مسير نيز با همان توان کار را ادامه خواهد داد. دکتر روحاني با تأکيد بر اين که امروز دنيا کاملاً به جمهوري اسلامي ايران و تعهدات کشورمان اعتماد و اطمينان دارد، گفت: وجود اعتماد در عرصه جهاني و در داخل کشور بين دولت و مردم بسيار مهم است و سرمايه اجتماعي بزرگي در داخل و سرمايه بين‌المللي در سطح جهاني محسوب مي‌شود.رييس‌ جمهوري خاطرنشان کرد: ‌اين که رؤساي جمهور کشورهاي مختلف به ايران آمده و قراردادهاي بلند مدت امضا مي‌کنند به معناي اعتماد به ايران است. وقتي کشوري مثل ايران وعد‌ه‌اي به دنيا مي‌دهد روي تحقق آن وعده، تا آخر خواهد ايستاد.دکتر روحاني خاطرنشان کرد: حتي به کساني که هشت سال جنگ را بر ما تحميل کردند و در قبال ملت خود و ملت ايران جنايت کردند، روزي که اعلام کرديم صلح مي‌کنيم به آن کاملاً متعهد مانديم.رييس‌ جمهوري تصريح کرد: ‌امام راحل فرمودند صلح ما واقعي است و ما حتي اگر به دشمن و قاتل جوانان خود قولي بدهيم، به آن عمل خواهيم کرد.دکتر روحاني تصريح کرد: ‌ما اعتقاداتي داريم که بر مبناي آن به قول، امانت‌داري و عهد خود وفادار مي‌مانيم.

رييس‌ جمهوري در ادامه، فضاي جديد بوجود آمده را نيازمند وجود زيرساخت‌هايي در کشورمان دانست و گفت: نمايشگاه بين‌المللي يکي از آن زيرساخت‌ها است. امروز نيازمند نمايشگاهي هستيم که بتوانيم محصولات خود و ديگران را در فضايي مناسب عرضه کنيم.

وزير ارشاد: نمايشگاه‌ بيست‌و‌نهم کتاب رويکردهاي جديد و بديعي دارد

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در مراسم گشايش بيست‌ و ‌نهمين نمايشگاه بين المللي کتاب تهران گفت:‌ اين نمايشگاه نسبت به دوره‌هاي پيش از آن رويکردهاي جديد و بديعي همراه دارد. جنتي واگذاريِ امور اجرايي به تشکل‌هاي صنفي نشر و ادامه تقويت اين تشکل‌ها، ايجاد تسهيلات فضاهاي فرهنگي و ارزشيِ نمايشگاه، تقويت و اختصاص تسهيلات رفاهيِ بيشتر براي بازديدکنندگان و خانواده‌ها را از جمله اين تغييرات عنوان کرد.

علي جنتي با تبريک آغاز بزرگترين رويدادِ فرهنگي کشو ابراز اميدواري کرد نمايشگاه بيست‌و‌نهم پربارتر از هميشه، ارزش‌هاي ماندگاري بر جاي نهد و با نظم و زيبايي برگزار شود و ميزبان خوبي براي همگان باشد.

جنتي در ادامه به فرازي از سخنان رهبر معظم انقلاب اشاره کرد که فرمودند: «نمايشگاه کتاب، يکي از پديده‌هاي بسيار خوب و شيرين و پرفايده‌ جمهوري اسلامي است. در گذشته، ما چنين چيزهايي را به ياد نداريم و سابقه نداشت. اين‌گونه نمايشگاه‎ها، ميداني است براي عرضة بهترين و تازه‎ ترين عناوين کتاب در متنوع‎ ترين موضوعات... به‌خصوص که اين نمايشگاه، بين‎المللي است.»

وي افزود:‌مهم‌ترين تغييرِ نمايشگاهِ امسال نسبت به دوره‌هاي پيشين، برگزاريِ اين رويدادِ مهم در مکان و فضايي جديد است. انتقالِ محل نمايشگاه از مصلاي تهران به شهر آفتاب ـ آن هم پس از 9 دوره ـ به لحاظ اجرايي کار بسيار دشواري بود که با اهتمامِ شهرداري تهران و همکاران ما در معاونت فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تحقق پيدا کرد. جنتي يادآورشد: سال گذشته از شهردار تهران خواستيم که مکاني مناسب و شايستة منزلتِ نمايشگاه بين‌المللي کتاب تهران و شرکت‌کنندگان و مخاطبان آن فراهم کند که اينک او و همکاران‌‌ِشان به عهد خود وفا و با تلاش شبانه‌روزي، شهر آفتاب را براي برگزاري نمايشگاه بيست‌و‌نهم آماده کرده‌اند و امروز مراسم گشايش رسمي شهر آفتاب با گشايش بيست‌و‌نهمين نمايشگاه بين‌المللي کتاب تهران مقارن شده است.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي افزود: آماده کردن فضايي به اين وسعت به لحاظ امکانات زيرساختي، تأسيساتي، رفاهي و حمل و نقل کار سهلي نبود اما اراده و اهتمامِ شهردار تهران، مديران مربوطه و کارکنان زحمتکش شهرداري همراه با همراهي همکاران تلاشگر ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي اين موضوع را محقق کرد. جنتي گفت: تکميل خط متروي شهر آفتاب يک کار بزرگ و زيرساختي و يک پروژة اساسي بود که به موقع آماده بهره‌برداري شد و دغدغة مردم را براي حضور در نمايشگاه امسال برطرف کرد. وي همچنين درباره بُعد علمي نمايشگاه گفت: با دعوت از استادان، علما و اهالي قلم اين بخش تقويت شده، فعاليت‌هاي غيرضروري و نامربوط کاهش يافته و ساختار نمايشگاه کوچک‌ و چابک‌ شده است؛ با ساماندهي ِيارانة خريد کتاب و توجه به بهره‌مندي همة اقشار جامعه از اين تسهيلات براي تحقق عدالت فرهنگي گام‌هاي مؤثر و دقيقي برداشته شده است.

جنتي گفت: به هيچ‌وجه اين‌طور نيست که کتاب‌هاي وارد شده به کشور به لحاظ شکلي يا محتوايي مورد بررسي و ارزيابي قرار نگيرند و درهاي نمايشگاه روي عرضه هر کتابي با هر محتوايي باز باشد.به گفته وي همواره چندين لاية نظارتِ محتوايي، حاکم و ناظر بر عرضة کتاب‌هاي نمايشگاه بوده است، اين نظارت حتي نسبت به کتاب‌هاي داخلي هم وجود دارد.

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي تصريح کرد: ورود کتاب‌هاي استاندارد و با کيفيت به نفع کشور و حجم عمدة اين کتاب‌ها متمرکز بر نيازهاي علمي و پژوهشي کشور است و بديهي است که به غناي کتابخانه‌ها و منابع مورد نياز مراکز آموزشي و پژوهشي مي‌انجامد. جنتي خاطرنشان کرد: در طول ساليانِ گذشته يکي از کليدي‌ترين عواملي که ارتباط جامعه علمي کشور را با پيشرفت‌ها، نوآوري‌ها و انديشه‌هاي روز دنيا مستمر نگه داشته، حمايت از غني‌سازي کتابخانه‎‌ ها با آثار روز دنيا بوده که نتايج آن نيز در جنبش نرم‌افزاري و توليد علم مشهود است.

عضو کابينه دولت يازدهم در بخش ديگري از سخنان خود سياست اين دولت را حمايت از کالاهاي کليدي و استراتژيکي که مشابه داخلي ندارد عنوان کرد و گفت قيمت با‌لاي اين کالاها نبايد موجب تحميل فشار بر مصرف‌کننده شود. جنتي افزود: داروهاي خارجي مثال‌ خوبي براي اين موضوع است که حمايت از آن معادل تضعيف توليد داخلي تلقي نمي‌شود؛ بنابراين نه تنها عرضه کتاب‌هاي خارجي ضرورت دارد، بلکه حمايت از آن نيز ضروري است.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي همچنين جايگاهِ جهاني نمايشگاه کتاب تهران را وابسته به همين بخش بين‌الملل دانست و گفت: وجود همين بخش بين‌الملل باعث شده تا بسياري از ناشران داخلي به ايده گسترده کردن امور خود در سطح جهاني بينديشند و در صدد گسترش ارتباطات بين‌المللي خود باشند. به گفته جنتي در بخش بين‌المللي بسياري از کشورهاي دوست و هم‌فکر حضور دارند و بستر تقويت تعاملات فرهنگي را بيش از پيش فراهم کرده‌اند. بسياري از آثار برتر اسلامي نيز از همين مجرا وارد عرصه تحقيق و پژوهش کشور شده است.

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي درادامه به بيانات مقام معظم رهبري که مي‌فرمايند: «‌ما بايد از محصول تفحص و تحقيق ديگران استفاده کنيم. مثلاً فرض کنيد در جغرافيا يا تاريخ، يک مورخ و محقق اروپايي مطلبي نوشته ‌است که ما استفاده مي‌کنيم و همان را مي‌آوريم. در اين‌جا هيچ ابايي نيست؛ ولي بايد سعي شود که در کنار آن، حرف ما هم زده‌بشود.» اشاره کرد.

جنتي با اشاره به اينکه بخش بين‌الملل نمايشگاه بيست‌و‌نهم بيش از يکصد و 60 هزار عنوان کتاب را دربر مي‌گيرد،‌گفت:‌از اين تعداد بيش از 42 هزار عنوان عربي و بيش از 118 هزار عنوان به زبان‌هاي انگليسي، فرانسه، آلماني و روسي است. به گفته وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي بيش از نيمي از اين کتاب‌ها در سه سال اخير منتشر شده است. وي همچنين گفت: از برکات اين نمايشگاه وجود دو قرآن ويژه است که در ميان اين حجم از عناوين علوم انساني، هنر، علوم پايه، پزشکي و فني و مهندسي خودنمايي مي‌کند. گران‌بها‌ترين کتاب عرضه شده در بخش بين‌الملل، قرآني است که نسخه چاپي و تذهيب آن با طلاي واقعي در اتريش توليد شده و با هديه 80 هزار يورو عرضه مي‌شود و ارزان‌ترين هم قرآن کوچکي با قطع جيبي است که در کشور سوريه توليد شده و با هديه 5/1 دلار عرضه مي‌شود. وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در بخش ديگري از سخنان خود رويکرد ستاد نمايشگاه در دعوت کشورهاي صاحبِ عنوان در نشر و توليد کتاب، رويکردِ مثبت و مفيد عنوان کرد و گفت: سال گذشته ميزبان برادرانِ عماني بوديم. امسال ميزبان روسيه به ‌عنوان ميهمان ويژه نمايشگاه بيست‌و‌نهم هستيم و طبق برنامة پيش‌بيني شده سال آتي و در سي‌امين دوره از نمايشگاه ميزبان ايتاليا خواهيم بود. وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي تصريح کرد که به اعتقاد من نمايشگاه بين‌المللي کتاب تهران موتورِ محرکة صنعت چاپ و نشر در ايران است و بايد هر دوره بيش از دوره‌هاي پيشين تقويت شود و ارتقا يابد.

جنتي در پايان از همه کساني که به نحوي در برپايي نمايشگاه بيست‌و‌نهم نقش‌آفريني کردند و اين رويداد بزرگ را در فرصتي اندک در اين مکان تدارک ديدند قدرداني کرد. سيدعباس صالحي، معاون فرهنگي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، محمدباقر قاليباف، شهردار تهران، مشاور ارشد ولاديمير پوتين رئيس‌جمهوري روسيه، رئيس اتحاديه ناشران و کتابفروشان آلمان، سيدرضا صالحي اميري و حسام‌الدين آشنا مشاوران رئيس جمهوري، مهدي چمران، رئيس شوراي شهر تهران، احمد مسجدجامعي، عضو شوراي شهر تهران و جمعي از مسئولان فرهنگي و شهري در اين مراسم حضور داشتند.

ناشران برگزيده سال 94 معرفي شدند

ناشران برگزيده سال 94 در مراسم افتتاحييه بيست‌ونهمين نمايشگاه بين‌المللي کتاب تهران تقدير شدند.

به گزارش ايسنا، ناشران برگزيده سال 94 تنديس و هداياي خود را از دست حجت‌الاسلام و المسلمين دکتر حسن روحاني، رئيس‌جمهور کشورمان، گرفتند.

اسامي برگزيد‌گان به شرح زير است:

ناشر خصوصي بزرگسال تهران (انتشارات مجد)

ناشر خصوصي بزرگسال شهرستان (انتشارات فرهنگ ايليا)

ناشر غيرخصوصي بزرگسال (انتشارات سوره مهر)

ناشر خصوصي کودک و نوجوان (انتشارات قدياني)

ناشر غيرخصوصي کودک و نوجوان (انتشارات کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان)

ناشر خصوصي کودک و نوجوان (انتشارات افق)

ناشر خصوصي کودک و نوجوان شهرستان (انتشارات جمال)

نمايشگاه کتاب از امروز تا 25ارديبهشت در مجموعه نمايشگاهي شهر آفتاب از ساعت 10 تا 20 پذيراي

علاقه مندان کتاب خواهد بود.


نوشته شده در   چهارشنبه 15 ارديبهشت 1395  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode