ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 5 ارديبهشت 1395     |     کد : 102201

نخستين نداي گفتگوي تمدن‌ها، تعامل اديان وجهان عاريازخشونت از ايران برخاست

دكتر روحاني در سمينار بين‌المللي محيط زيست، دين و فرهنگ:

دكتر روحاني در سمينار بين‌المللي محيط زيست، دين و فرهنگ:
نخستين نداي گفتگوي تمدن‌ها، تعامل اديان وجهان عاريازخشونت از ايران برخاست


رئيس‌ جمهوري با اشاره به نقش تأثيرگذاراديان و مذاهب درارتقاي فرهنگ حفاظت از محيط زيست در جوامع انساني گفت: محيط زيست مي‌تواند عامل وحدت پيروان همه اديان باشد و ما براي حفظ محيط زيست، راهي جز اعتدال و دوري از خشونت و خودخواهي در رفتار با طبيعت نداريم.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري، حجت‌الاسلام والمسلمين دکتر حسن روحاني صبح ديروز دردومين سمينار بين‌المللي محيط زيست، دين و فرهنگ با هدف ارتقاي گفتگوي بين فرهنگي براي توسعه پايدار، خاطرنشان کرد: اعتقادات ديني به عنوان يک انگيزه مهم فرهنگي مي‌تواند پايه اي تأثيرگذاردرحرکت جامعه به سمت اهداف بلند انساني باشد.

رئيس‌ جمهوري اظهارداشت: اگر بشرنتواند از محيط زيست خود پاسداري کند، زندگي همه انسان‌ها در معرض خطر خواهد بود و حفظ محيط زيست، وظيفه مهم انساني، اجتماعي، ديني و فرهنگي همگان است.

دکترروحاني، ازدياد جمعيت و گام برداشتن بشر به سمت صنعت بدون توجه به ضرورت حفظ محيط زيست را از جمله عوامل فشار بر طبيعت و تخريب محيط زيست در جهان برشمرد و گفت: در حالي که انتظار مي‌رفت همزمان با پيشرفت‌‌هاي صنعتي، انسان‌‌ها باکمک علم، انديشه و فکر باري از دوش کره زمين بردارند اما عملا و با گذشت زمان، صنعت نه تنها کمکي به محيط زيست نکرد بلکه به تخريب آن پرداخت.

رئيس‌ جمهوري ادامه داد: استفاده بشرازسوخت‌هاي فسيلي و جنگ‌‌هاي پي درپي در عرصه جهاني بيشترين آسيب‌ها را به ويژه بين قرون 17 تا 20 به طبيعت وارد کرد و استفاده از سلاح‌هاي شيميايي و اتمي‌درآن دوران عامل نابودي انسان و تخريب محيط زيست شد.

دکترروحاني با تاکيد بر ضرورت دستيابي به منابع جديد، استفاده از علم به تنهايي و بدون برنامه‌ريزي را توسعه ناپايداردانست و خاطرنشان کرد: توسعه‌اي پايدار است که به واسطه آن، انسان در مسير حرکت براي صنعتي شدن و استفاده از منابع متعدد، در برابر کره زمين و محيط زيست هم احساس مسئوليت کند.

رئيس‌ جمهوري با اشاره به اين که نگاه دين و مذهب به ما مي‌آموزد که مديون طبيعت هستيم، اظهارداشت: بايد دربرابرنعمت‌هاي بيکران الهي سر تعظيم فرود آوريم و آموزه‌‌هاي الهي به ما مي‌گويد که شکرگزار نعمات الهي باشيم و همه اديان الهي متفق القول هستند که انسان در برابر زمين و نعمات الهي مسئول است.

دکترروحاني تأکيد کرد: نمي‌توان بدون بهره‌گيري و استفاده از دين، فرهنگ، ايمان و ارزش‌هاي انساني، در مسأله مهمي‌چون محيط زيست به خوبي برنامه‌ريزي و اقدام کرد.

رئيس‌ جمهوري با تأکيد براين که دستيابي به توسعه پايدار بدون صلح و اعتدال امکانپذيرنيست، افزود: ما بايد هم با افراط‌، خشونت و تروريسم مقابله کنيم و هم در برابر تخريب محيط زيست بايستيم؛ چرا که جهان ما بايد عاري از خشونت و افراط و سوء استفاده از نعمات طبيعي و افراط در رفتار با طبيعت باشد.

دکتر روحاني با بيان اين که طبيعت هوشمندانه به رفتارهاي آسيب‌زننده پاسخي سخت مي‌دهد، استفاده بي‌حساب از آب‌هاي زيرزميني، خشکاندن تالاب‌ها و درياچه‌ها، ساخت و سازدرحاشيه رودخانه‌ها را از جمله آسيب‌هايي دانست که بشربه طبيعت وارد مي‌کند.

رئيس شوراي عالي محيط زيست افزود: ما بايد با طبيعت همزيستي مسالمت آميز داشته باشيم؛ چرا که اگر بخواهيم با طبيعت مقابله کنيم قطعاً شکست خواهيم خورد.

رئيس‌ جمهوري محافظت از اقليم منطقه‌اي و جهاني را رسالت و وظيفه‌اي همگاني برشمرد و گفت: خوشحاليم دومين سمينار بين‌المللي محيط زيست، دين و فرهنگ در زماني برگزار مي‌شود که سند مهم اقليم در سازمان ملل متحد روند نهايي خود را طي مي‌کند و توجه جهانيان به مسأله محيط زيست بيش از گذشته است و اميدوارم اين سمينار‌، اين پيام قدرتمند جهاني را به همگان بدهد که با وحدت، اتحاد و همفکري و با تلاش و کوشش پيگير همگاني مي‌توانيم به اين هدف مهم دست پيدا کنيم.

دکتر روحاني افزود: همه اديان الهي اين پيام را براي بشريت دارند که بايد ازطبيعت به درستي و با برنامه‌اي دقيق استفاده کرد و همه انسان‌ها موظف به آباداني زمين هستند.

راه نجات ما دوري ازافراط است

رئيس‌ جمهوري تصريح کرد: امروز بسيارخوشحالم از ايراني سخن مي‌گويم که نداي برنامه خاورميانه عاري از سلاح هسته‌اي، گفتگوي تمدن‌ها، تعامل بين فرهنگي و اديان در موضوع محيط زيست و جهان عاري از خشونت و افراطي‌گري از اين سرزمين به پا خاست و پيام اين کشور براي جهان، اعتدال و ميانه‌روي بوده و همواره اعلام مي‌کند که راه نجات ما ميانه روي و دوري ازافراط است. دکتر روحاني با اشاره به اين که ملت ايران توانست با منطق و استدلال و گفتگو در ميز مذاکره، مهمترين و پيچيده‌ترين معضل حقوقي، سياسي و فني سال‌هاي اخير را با 1+5 حل و فصل کند، گفت: ملت ايران 200 سال است که به هيچ کشوري تجاوز نکرده است و هنگامي‌که مورد تجاوز قرار گرفت با شجاعت از کشور و ملت خود دفاع کرد. ايران سرزمين همزيستي مسالمت آميز است و قرن‌ها پيروان اديان و اقوام مختلف با صلح و صفا و برادري دراين سرزمين در کنارهم زندگي کرده اند.

رئيس‌ جمهوري تأکيد کرد: دولت يازدهم ازآغاز فعاليت خود باوجود همه مشکلات سياسي، اجتماعي و فرهنگي پيش روي خود و ناامني و مشکلات منطقه‌اي، مسأله محيط زيست را از ياد نبرد و اولين دستور جلسه در دولت يازدهم‌، موضوع احياي درياچه اروميه بود.

دکترروحاني افزود: دولت تدبيرواميد کارخود را از محيط زيست آغاز کرد و لبخندش زماني بود که زاينده‌رود را احيا شده و درياچه‌‌هامون را پرتلاطم ديد و توانست در زمينه مقابله با آلودگي هوا اولين قدم‌ها را بردارد.

رئيس‌ جمهوري دولت يازدهم را دولت محيط زيست دانست و افزود: موضوع محيط زيست مسأله‌اي کوتاه مدت نيست و بايد در بلند مدت براي حل مشکلات زيست محيطي در کشور برنامه‌ريزي و اقدام کنيم.

اقدامات دولت براي حفظ محيط زيست

دکترروحاني جمع‌آوري خودروهاي فرسوده به عنوان يکي ازعوامل آلودگي هوا در شهرهاي بزرگ، رسيدگي به مسأله ريزگردها، تلاش براي توليد بنزين يورو 4 و گسترش و افتتاح فازهاي جديد گازي در پارس جنوبي و استفاده از گاز در نيروگاه‌هاي کشور را از جمله اقدامات دولت در زمينه حل مشکلات زيست محيطي در سال جاري دانست و گفت: يکي ازعوامل مؤثر براي دستيابي به محيط زيستي سالم، حرکت فرهنگي و اجتماعي است که در اين زمينه رسانه‌ها، آموزش و پرورش و مبلغان ديني و مذهبي نقش بسيار مهمي‌در زمينه تقويت توجه مردم به موضوع محيط زيست و جلوگيري از آلودگي‌ها دارند.

رئيس‌ جمهوري افزود: رهبران اديان و مذاهب مختلف باوجود قدرت بزرگي که در تأثيرگذاري بر جامعه دارند، متأسفانه در دهه‌هاي اخير نتوانستند در زمينه توجه مردم به محيط زيست به خوبي عمل کنند.

دکترروحاني محيط زيست، صلح جهاني، مقابله با افراط و خشونت و مبارزه با تروريسم را عامل وحدت ميان اديان برشمرد و خاطرنشان کرد: ايران زماني که تروريست‌ها براي سقوط بغداد و دمشق تلاش مي‌کردند به نداي مظلوميت همسايگان خود پاسخ مثبت داد و اگر ايران نبود داعش به طورعملي تحقق مي‌يافت و امروز به جاي يک گروه تروريستي با دولت تروريستي داعش مواجه بوديم.

رئيس‌ جمهوري ادامه داد: آنهايي که قدرمجاهدت‌هاي ايران را نمي‌دانند امروز به روشني مي‌بينند که ايران در کلام و عمل پرچمدار مبارزه با افراطي‌گري و خشونت در جهان است. دکتر روحاني اظهار اميدواري کرد اديان آسماني و صاحبان فرهنگ به رسالت خود در راستاي ترغيب انسان‌ها در رفتار مناسب با طبيعت و حفظ محيط زيست عمل کنند.

شكل گيري جرياني اجتماعي براي حفاظت از محيط زيست

رئيس سازمان حفاظت محيط زيست هم دراين سمينار گفت: جرياني اجتماعي در راستاي آگاهي براي حفاظت از محيط زيست در کشور در حال شکل گيري است که مي‌تواند به رفع چالش‌‌ها و موانع کنوني زيست محيطي کمک کند.

براساس گزارش سايت محيط زيست،دكترمعصومه ابتکاراظهارداشت: گام‌‌هاي موثري براي حفاظت از محيط زيست در سطح ملي و برنامه‌‌هاي مدوني براي همراه شدن با جامعه جهاني برداشته و تدوين شده است.

وي تاکيد کرد: به رغم تمام چالش‌‌ها از جمله مسائل اقتصادي که براي دولت وجود دارد، توجه خاصي به محيط زيست، فرهنگ و طبيعت مي‌شود.

معاون رئيس جمهوري ادامه داد: امروز پس از 15 سال دومين همايش با محوريت دين و فرهنگ و با هدف ارتقاي گفتگوي بين فرهنگي براي توسعه پايدار برگزار شده است که اميدواريم بتوانيم تاثير مفيدي بر فرهنگ و انديشه در اديان مختلف براي حفاظت از محيط زيست داشته باشيم. وي با تشکر ازهمکاري يونسکو و يونپ دربرگزاري اين همايش گفت: موضوع فرهنگ و اديان در شکل‌گيري ذهنيت و رفتار انسان‌‌ها و جامعه بشري نسبت به همديگر و محيط زيست بسيارتاثيرگذاراست و اين مباحث مي‌تواند در قالب يک برنامه ريزي مدون به الگويي در اين راستا تبديل شود.

ابتکارتاکيد کرد: از آنجا که ايران خاستگاه تمدن، فرهنگ و اديان مختلف است، در اين زمينه مسئوليت بيشتري دارد و برهمين اساس در اين راستا گام‌‌هاي موثري در سطح ملي و بين‌المللي برداشته است. معاون رئيس جمهوري با اشاره به امضاي تفاهمنامه نشست پاريس درزمينه تغييرات آب و هوايي در روزجمعه توسط وزيرامورخارجه ايران در سازمان ملل گفت: اميدواريم پايه گذاري اين عملکرد به نتايج مثبتي در سطح جهان با هدف کاهش انتشار گازهاي گلخانه اي و حفظ محيط زيست منجر شود.

ابتکار گفت: اين همايش گفتمان محيط زيستي را در زمينه توسعه پايدار ترويج مي‌دهد و فضا را براي حفاظت از زمين و درياها مهيا مي‌کند.

وي ادامه داد: ايران در سال 2001 گفتمان بين فرهنگ‌‌ها را بنا نهاد و اين سمينار فرصت مناسبي براي پردازش به ابعاد مختلف اين گفتمان همراه با توسعه پايدار است.

ابتکارگفت: افتخار مي‌کنيم که ايران اقدامات تاثيرگذاري را براي کاهش انتشار گازهاي گلخانه اي و توسعه هزاره انجام داده است و امضاي توافقنامه پاريس نشان دهنده تعهد دولت ايران به تعهدات بين‌المللي از جمله در بخش محيط‌زيست است.


نوشته شده در   يکشنبه 5 ارديبهشت 1395  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode