ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 21 فروردين 1395     |     کد : 101608

رئيس جمهوري: تفكر افراطي بزرگترين خطر براي جامعه است

در مراسم بزرگداشت روز ملي فناوري هسته‌اي...

در مراسم بزرگداشت روز ملي فناوري هسته‌اي
رئيس جمهوري: تفكر افراطي بزرگترين خطر براي جامعه است


رئيس جمهوري در مراسم بزرگداشت روز ملي فناوري هسته‌اي، با سپاس از انديشمندان و دانشمنداني که براي ارتقاي جايگاه ايران اسلامي‌تلاش مي‌کنند، اعتدال را بناي انديشه اسلامي‌و اساس پيشرفت کشور دانست و تاکيد کرد: دستاوردهاي جهاني ايران اسلامي، نتيجه تفکر اعتدالي و تعامل مقتدرانه است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري‌،حجت الاسلام و المسلمين دکتر حسن روحاني در اين مراسم با گراميداشت ياد و خاطره شهيدان انقلاب‌، دوران دفاع مقدس و شهداي هسته‌اي‌،اظهارداشت: شهيدان بزرگوار هسته‌اي براي عظمت کشور از جان خود گذشتند و افتخارات علمي‌و فناوري را در اين کشور جاودانه کردند.

رئيس جمهوري، سال 94 را سال نمايش قدرت نرم ايران و سالي تاريخي و به ياد ماندني براي ملت ايران و حتي در تاريخ ديپلماسي جهان برشمرد و گفت: در سال 94 به جهانيان اعلام کرديم به قدرت نرم بيش از قدرت سخت بايد توجه داشت و جهانيان ديدند منطق، استدلال و ميز مذاکره بر قدرت سخت، تهديد و فشار پيروز است و امروز حقوق هسته‌اي ملت ايران در عرصه بين‌المللي تثبيت شده است.

روحاني، برجام را فرصتي بزرگ براي تحقق سريعتر اقتصاد مقاومتي دانست و اظهارداشت: اعتدال به ما مي‌گويد نه همه جا به ديگران اعتماد کنيد و نه همه جا به ديگران بدبين باشيد و نه همه مسائل صرفا با مذاکره حل مي‌شود و البته چنين هم نيست که با مذاکره نتوانيم هيچ يک از مسائل مهم را به ثمر برسانيم.

رئيس جمهوري با تاکيد بر اين که افراط به ويژه در انديشه و فکر کردن بزرگترين خطر را براي جامعه ايجاد مي‌کند، افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامي‌همه جا هدايتگر و حامي‌تدبير و اميدآفريني بوده اند و همان گونه که معظم له فرمودند روزگار ما روزگار همه چيز است و از همه ابزار و امکانات خود بايد به درستي و خوبي استفاده کنيم.

روحاني گفت: در يک فکر افراطي هيچ گاه نبايد با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي‌و سازمان‌ملل متحد همکاري کرد و حتي فکر افراطي به ما مي‌گويد به هيچ کس و حتي همسايگان و دوستان خود هم اعتماد نکنيد، اما انديشه اعتدالي به ما مي‌گويد رويکرد ما بايد رويکرد معتدل باشد، به گونه اي که هم با دنيا حرف بزنيم و هم بايد براي خوداتکايي و خودکفايي تلاش کنيم‌.

رئيس دولت تدبير و اميد با تاکيد بر ضرورت تعامل با جهان و در عين حال تلاش براي خودکفايي و خوداتکايي، گفت: رسيدن به خودکفايي و خوداتکايي بايد با کمترين هزينه و در کمترين زمان انجام گيرد. اين که ممکن است نوجواني بگويد نياز به مدرسه و معلم ندارد و مي‌خواهد خودکفا و خوداتکا باشد و خود بياموزد، اين همان تفکر نادرست افراطي است.

روحاني با اشاره به اين که اساس پيشرفت يک ملت، اعتدال است و بناي اسلام هم بر اعتدال است، اظهارداشت: معناي اعتدال اين است که رويکرد ما نسبت به جهان و کشورهاي ديگر رويکردي متوازن باشد. ما اعتدال را پذيرفته ايم و با رويکرد اعتدالي، با هزينه اي کمتر و مسيري کوتاه تر به مقصد مي‌رسيم.

رئيس جمهوري با تاکيد بر اين که ما نمي‌توانيم 100درصد به ديگري اعتماد کنيم يا بدبين باشيم، گفت: در موافقتنامه هسته‌اي نه بناي ما در برابر 1+5 بر مبناي اعتماد است و نه آنها بنايشان برمبناي اعتماد 100 در صد است. مبناي ما پايش‌، نظارت و راستي آزمايي است و کار را گام به گام و با نظارت دقيق به پيش مي‌بريم‌.

روحاني، مسير دولت تدبير و اميد را شکست ايران هراسي دانست و با تاکيد بر اين که دشمنان ما در سال‌هاي گذشته ايران‌هراسي را تبليغ کردند و گاهي متأسفانه ايران‌هراسي را در ذهن برخي به باور رساندند، گفت: کار دولت تدبير و اميد از زمان فعاليتش، بر اين مبنا بود که پروژه ايران‌هراسي را به شکست بکشاند. امروز دنيا به ايران و به اين ملت بزرگ که در سال‌هاي گذشته برخي نسبت به او به ناروا قضاوت کردند، اعتماد دارد و نبايد امروز سخن و کلام ما دوباره آن ايران‌هراسي شکست‌خورده و از ميان رفته را زنده کند.

رئيس دولت يازدهم اظهار داشت: ايران اسلامي‌براي هيچ کشوري تهديد نيست و امنيت همسايگان را امنيت خود مي‌داند. در 37 سال بعد از انقلاب نه به کشوري تجاوز و نه کشوري را تهديد کرديم. فقط آن گاه که به ما حمله شد، از خودمان دفاع کرديم.

روحاني تصريح کرد: البته بايد صاحب قدرت باشيم و هر کشوري در برابر تهديدات احتمالي بايد قدرت خود را تقويت کند. ما مي‌دانيم، گاهي قدرت نرم و گاهي قدرت سخت موثر است و ما معتقد به يک قدرت هوشمندانه هستيم. قبول داريم که روزگار، روزگار همه چيز است، اما در عين حال ما براي هيچ کشوري تهديد نيستيم.ما عليه هيچ کشوري برنامه‌ريزي نکرده‌ايم و نخواهيم کرد و ما امنيت منطقه و امنيت همسايگان را امنيت خودمان مي‌دانيم.

رئيس جمهوري با اشاره به اين که امنيت قابل تقسيم نيست و اگر همسايه ما امنيت نداشت، مرزها و کشور ما هم امنيت ندارد، گفت: هر گونه قدرت نظامي‌و سلاح ما، براي ايجاد امنيت در کشور ما و در منطقه است. تمامي‌کشورهاي همسايه بايد به اين نکته توجه کنند که برنامه ايران حمايت از همسايگان و کشورهاي اسلامي‌است و اگر کشوري فکر مي‌کند ايران براي او تهديد است، در محاسبه خود اشتباه کرده است. ايران براي کسي تهديد نيست و عليه هيچ کشوري جنگي را آغاز نکرد و نخواهد کرد.

روحاني با اشاره به اين که ايران در دو قرن گذشته هيچ گاه به کشوري تجاوز نکرد و نخواهد کرد، گفت: البته ايران کشوري است که از حقوق خود به خوبي دفاع مي‌کند. آنجا که لازم باشد، با نرم افزار و سخت‌افزار از حقوقش دفاع مي‌کند. در جنگ 8 ساله ما نخست از قدرت نرم‌افزار و بعد از قدرت سخت استفاده کرديم. ايمان و انگيزه و توجه مردم به خداوند قدرت نرم ما بود و البته از افزار سخت هم در برابر تهاجم دشمن استفاده کرديم.

رئيس جمهوري اضافه کرد: سال 94، سال نمايش قدرت نرم ايران بود. ما به همه فناوري‌هاي خودمان و تمامي‌هنرمندي‌هاي هنرمندان خودمان افتخار مي‌کنيم. چه اين هنرمندي و فناوري در ميدان فناوري هسته‌اي و چه اين هنرنمايي در ميدان فناوري ديپلماسي کشور باشد. ما به هر دو اين مولفه‌هاي قدرت افتخار مي‌کنيم.

روحاني اظهار داشت: همان گونه که دانشمندان هسته‌اي ما و تمامي‌دانشمندان بزرگ کشور ما براي خدماتشان در علم و فناوري محبوب مردمند، تمامي‌ديپلمات‌هاي ما هم براي دفاع هنرمندانه و درست از حقوق کشور محبوب ملت ما هستند. دکتر محمدجواد ظريف، مخترعي نيست که چيزي را اختراع کند، اما هنرمندي است که در پاي ميز مذاکره به بهترين وجه با يارانش، از حقوق ملت ايران دفاع کرده است.

رئيس جمهوري تصريح کرد: ملت ما به تمامي‌افتخارات خودش مي‌بالد و کسي نمي‌تواند بگويد، بوعلي سينا افتخارماست و حافظ افتخار ما نيست. بوعلي سينا، حافظ، سعدي‌، زکرياي رازي و تمامي‌دانشمندان و بزرگان ايران افتخار ما هستند. افتخار برجام را قبل از همه‌، انسجام و راي ملت به تعامل سازنده، آفريد‌.

روحاني ادامه داد: ملت ما در سال 92 به دولتي راي داد که رويکردش نسبت به جهان تعامل سازنده بود. اگر اين رويکرد نبود ما به برجامي‌نمي‌رسيديم، ملت به دولتي رأي داد که تفکرش در مذاکرات جهاني برد – برد بود و اين پايه‌هاي موفقيت ما است. اگر ما به فکر برد – باخت بوديم، به پيروزي نمي‌رسيديم.

رئيس جمهوري خاطرنشان کرد: رهبري مقتدر و فرهيخته ما که همه جا راهنماي ما بودند، در خرداد 92 ما را راهنمايي کردند. ايشان مسير را براي آراء مردم هموار کردند. در مذاکرات هسته‌اي هم ايشان هدايت‌، حمايت و تدبير کردند و اگر دولت ما، دولت تدبير و اميد بود، هم تدبير را از ايشان آموختيم و هم اميد را از ايشان گرفتيم.

روحاني از کساني که در صحنه و ميدان، اين کار عظيم و بزرگ را به ثمر نشاندند، تقدير کرد و گفت: وزارت امور خارجه، سازمان انرژي اتمي‌و در مقطعي وزارت دفاع، همه دست به دست هم دادند. اگر دکتر ظريف‌، دکتر صالحي و آقاي دهقان دست به دست هم نمي‌دادند، امروز در اين نقطه نبوديم.

رئيس جمهوري اظهار داشت: همان گونه که مقام معظم رهبري تاکيد کردند نه فقط در ميان دولت و ملت، حتي مسئولان، کارگزاران، قواي سه گانه، نيروهاي مسلح و غيرمسلح هم دست به دست هم دادند تا کار به پيش برود.

فرصت برجام

روحاني سال 94 را زمان فرصت سازي توصيف کرد که همه دست به دست هم دادند تا يک فرصتي را بسازند و افزود: مي‌خواهم نکته‌اي را بگويم. هرچند ممکن است لحن و عبارت به گونه‌اي باشد که برخي فکر کنند در اين زمينه افراط و تفريطي وجود دارد. فرصتي که برجام براي وحدت، پيشرفت و تعامل آفريد، دائمي‌و ابدي نيست.

برجام امروز يک فرصت بزرگ، براي ملت ما در زمينه جذب فناوري، مسائل اقتصادي، تعامل با جهان، جذب سرمايه‌گذاري و مهمتر از همه، تقويت وحدت و اتحاد در درون کشور است.

رئيس جمهوري خاطرنشان کرد: اگر خداي ناکرده عده معدودي موفق شوند و نگذارند ما به خوبي از اين فرصت استفاده کنيم، اين فرصت باز نمي‌گردد. امروز بايد تمامي‌هنرمندي خودمان را به کار ببريم و از فرصت به وجود آمده براي پيشرفت و تعالي کشور، استفاده کنيم.

رئيس شوراي عالي امنيت ملي در ادامه با تاکيد بر اين که دوره پسابرجام براي فناوري هسته‌اي کشور هم فرصت محسوب مي‌شود، اظهار داشت: امروز فرصتي به دست آورديد که يو اف 6 را مي‌فروشيد و کيک زرد را مي‌خريد، آب سنگين را مي‌فروشيد، ميله سوخت مي‌سازيد و با همکاري کشورهاي ديگر از جمله کشورهاي 1+5 به حول و قوه الهي قادر خواهيم بود در سوخت رآکتور قدرت، خودکفا شويم و روي پاي خود بايستيم‌.

روحاني گفت: امروز فرصتي پيدا کرده‌ايم که در زمينه فناوري هسته‌اي، بتوانيم از فناوري‌هاي روز کشورهاي ديگر هم استفاده و آن فناوري‌ها را جذب کنيم.

رئيس جمهوري با تاکيد بر اين که اگر کسي فکر مي‌کند علم و فناوري مرز دارد اشتباه مي‌کند، تصريح کرد: در دنياي امروز حتي اگر فکر کنند اقتصاد و سياست مرز دارد، اشتباه مي‌کنند. بايد از ارتباط صحيح با تمامي‌جهان به ويژه دوستان‌ و همسايگانمان استفاده کنيم و بهره بگيريم و بهره بدهيم، نه اين که ترس بيفشانيم و ترس را درو کنيم، اين که هنر نيست. درشتگويي و حرف‌هاي بي‌پايه زدن که هنر نيست.

رئيس جمهوري با بيان اين که امروز برجام فرصت بسيار خوبي براي ملت ما به وجود آورده است،اظهار داشت: امروز رهبري عزيز انقلاب و هدايت‌هاي معظم‌له فرصت خوبي براي ما به وجود آورده است. امروز وحدت و انسجام ملي فرصت خوبي را در کشور به وجود آورده است و امروز نگاه جديد جهان به ايران فرصت خوبي به وجود آورده است که بايد از اين فرصت‌ها به خوبي استفاده کنيم.

روحاني، ضرورت تقويت بيش از پيش وحدت و همدلي را مورد تاکيد قرار داد و گفت: مردم ايران همه برادريم و در کنار هم قرار داريم. همه مسلمان‌ها برادر و تمامي‌کشورهاي همسايه با دوستي و برادري در کنار يکديگر هستيم و بايد از اين فرصت به خوبي براي پيشرفت و تعالي کشور استفاده کنيم‌.

رئيس جمهوري خاطرنشان کرد: بايد در سالي که سال اقتصاد مقاومتي اقدام و عمل است، مثل پارسال همدلي و همزباني را ادامه دهيم و بي‌ترديد مي‌توانيم شاهد آباداني بيشتر ايران عزيز، راه مردم و تعالي کشور در زمينه‌هاي مادي و معنوي باشيم ‌.

رونمايي از دستاوردهاي جديد هسته‌اي

رئيس جمهوري در اين مراسم‌،از تعدادي از تازه‌ترين دستاوردهاي دانشمندان ايران اسلامي‌در حوزه صنعت هسته‌اي، رونمايي کرد.

روحاني از دستگاه‌هاي جديد «زونال سانتريفيوژ»‌، «اولتراسانتريفيوژ» و مجتمع‌هاي «سوخت تست راکتورهاي قدرت» و «سوخت تست راکتور مدرن شده اراک» رونمايي کرد.

زونال سانتريفيوژ‌ها بيشتر در توليد محصولات ژن‌درماني و واکسن‌هاي ويروسي به کار مي‌رود و مي‌تواند به مدت طولاني به کار گرفته شود. از اين نوع سانتريفيوژ در توليد انبوه واکسن‌هايي مانند‌هاري، آنفلوآنزا، هپاتيت‌ب و مننژيت استفاده مي‌شود‌.

اولترا سانتريفيوژها براي دوران دورهاي خيلي بالا( 50000 دور بر دقيقه) طراحي شده اند و از آنها براي جداسازي در مقياس تحقيقاتي و در زمينه‌هاي بيولوژي و بيوشيمي‌مانند جداسازي ذرات ريز در حد و اندازه ويروس‌، پروتئين‌، "آر ان آ" و "دي ان آ" استفاده مي‌شود.

رئيس جمهوري همچنين در اين مراسم از سه عنوان کتاب «دانشنامه حفاظت و امنيت هسته‌اي»‌، «صنعت هسته‌اي؛ شاهکار ايراني» و «برخوردهاي دوگانه آژانس بين‌المللي انرژي اتمي‌با کشورهاي مظنون به فعاليت در زمينه تسليحات هسته‌اي يا داشتن خطاهاي پادماني» رونمايي کرد‌.

روحاني همچنين از طريق ويدئو کنفرانس، «سايت هسته‌اي پسمان گور» در منطقه انارک را افتتاح کرد.

سايت هسته‌اي پسمان گور مديريت مرکزي پسماندهاي پرتو زاي ايران را بر عهده دارد.

رئيس جمهوري در فرمان آغاز به کار اين سايت هسته‌اي، گفت: با تشکر از تلاش و کوشش تمامي‌دست اندرکاران در زمينه هسته‌اي که در کنار اين دانش به فکر سلامت محيط زيست هم هستند، با نام خدا و به نام امام باقر (ع) اين کار را آغاز کنيد.

رئيس جمهوري همچنين از نمايشگاه دستاوردها و توانمندي‌هاي سازمان انرژي اتمي‌ايران در زمينه صنعت هسته‌اي ديدن کرد.

وي در اين بازديد، با توضيح مهندسان، متخصصان و کارشناسان در جريان آخرين توانمندي‌ها و دستاوردهاي کشور در صنعت هسته‌اي قرار گرفت.

دکتر علي اکبر صالحي رئيس سازمان انرژي اتمي‌ايران و جمعي از وزرا و معاونان رئيس جمهوري، روحاني را در اين بازديد همراهي کردند.


نوشته شده در   شنبه 21 فروردين 1395  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode