ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 17 فروردين 1395     |     کد : 101462

رئيس جمهوري: تراز تجاري ايران براي نخستين‌بار در تاريخ انقلاب مثبت شد

رئيس جمهوري، فناوري ارتباطات و اطلاعات را از پايه‌هاي توسعه کشور دانست و تاکيد کرد: امروز براي تسريع در روند پيشرفت و توسعه کشور نيازمند اين فناوري هستيم.

رئيس جمهوري، فناوري ارتباطات و اطلاعات را از پايه‌هاي توسعه کشور دانست و تاکيد کرد: امروز براي تسريع در روند پيشرفت و توسعه کشور نيازمند اين فناوري هستيم.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت، حجت‌الاسلام والمسلمين دکتر حسن روحاني ديروز در ديدار وزير، مديران و کارکنان وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات با تبريک سال جديد به همه کساني که براي پيشرفت و آباداني ايران اسلامي تلاش مي کنند، گفت: سال 95، ‌سال کار، تلاش و مديريت براي اقدام و عمل در اقتصاد مقاومتي است.

وي با تأکيد بر اينکه حرکت هوشمندانه و شتابان به سمت توسعه و پيشرفت، نياز کشور است و امروز تسهيلات و فضاي بهتري براي حرکت در اين مسير فراهم شده، گفت: برجام ايجاد تسهيلات لازم و برداشتن موانع است و فضايي را ايجاد مي‌کند تا بتوانيم از همه امکانات به نفع مردم و توسعه و پيشرفت کشور استفاده کنيم.

رئيس جمهوري با اشاره به اينکه در سال‌هاي گذشته دشمنان ملت ايران به دنبال اين بودند تا توانمندي و تأثيرگذاري ايران در بازار جهاني انرژي را حذف کنند، در حالي که ايران قدرت بزرگ منطقه‌اي و يک کشور تأثيرگذار در انرژي به شمار مي‌‌رود، گفت: اگر اين دولت مي‌خواست راه گذشته را ادامه دهد، امروز صادرات نفت کشور به صفر مي‌رسيد. در حالي که اگر برجام نبود، قدم به قدم حتي يک بشکه نفت را هم نمي‌توانستيم صادر کنيم، اما بزودي با ياري خداوند وتلاش‌هاي دولت، به نقطه‌اي خواهيم رسيد که حق و سهم حضور ما در بازار بوده است.

وي به اقدامات دولت براي ارتقاء نقش ايران در بازار انرژي و تأثيرات آن بر زندگي مردم اشاره کرد و افزود: دولت در عين حال تلاش کرده تا گام به گام اتکاء بودجه را به درآمدهاي نفتي کاهش داده و براي اولين بار در تاريخ بعد از انقلاب، سال 94 اولين سالي بود که صادرات غيرنفتي بيشتر از واردات غيرنفتي در کشور شد.

دکتر روحاني اظهار داشت: امروز در توليد برخي از مواد غذايي در حال رسيدن به خودکفايي هستيم به طوري که در سال 94،بالغ بر 8 ميليون تن گندم از کشاورزان خريداري شد و امسال بودجه لازم براي خريد 10 ميليون تن گندم در دولت برنامه‌ريزي شده است.

وي با اشاره به پيشرفت‌هاي انجام شده در وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، افزود: براساس گزارش وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات، در ابتداي کار دولت نسبت به برنامه پنجم پروژه‌هاي اين وزارتخانه حدود 5/14درصد پيشرفت داشته که امروز اين ميزان از صددرصد هم عبور کرده است.

رئيس جمهوري با تاکيد بر اينکه نبايد اجازه دهيم فضاي اميد و تلاشي که پس از برجام شکل گرفته، از بين برود، گفت: بايد قدردان زحمات کساني باشيم که براي باز کردن اين گره کور تلاش کردند و موفقيت‌هاي دولت در سايه لطف و عنايت خداوند و حضور، تلاش و پشتيباني مردم بوده است.

وي خاطرنشان کرد: اگر مردم در انتخابات حضور پرشور نداشته و با آراء خود نظراتشان را اعلام نمي‌کردند، مطمئناً نمي‌توانستيم به اين سطح از پيشرفت و اقتدار دست پيدا کنيم.

رئيس دولت تدبير و اميد با تأکيد بر ضرورت، وحدت و يکپارچگي در کشور اظهارداشت: در کشوري که همه ارکان آن در سايه قرآن، احکام الهي، قانون اساسي و هدايت ولي فقيه هستند، نبايد، ذهن و فکرمان به حاشيه‌سازي‌ها مشغول و درگير شود.

وي ادامه داد: مباحث مربوط به رقابت‌هاي انتخاباتي بايد پس از پايان انتخابات به پايان برسد و همه به دنبال تلاش براي توسعه و پيشرفت کشور باشيم و نبايد اجازه دهيم آثار يک انتخابات تا انتخابات بعدي ادامه داشته باشد.

دکتر روحاني با بيان اينکه بايد از فضاي بوجود آمده در برجام در راستاي جذب سرمايه‌هاي داخلي و خارجي و بهره‌گيري از فناوري‌هاي مهم دنيا استفاده کنيم، گفت: بايد با کار، تلاش، ذوق و فناوري، از توانمندي‌هاي داخلي و نيروهاي جوان کشورمان به بهترين شکل استفاده کنيم و در اين فضا يکي از بخش‌هايي که مي‌تواند به حرکت پرشتاب جامعه کمک کند، آي‌تي و آ‌سي‌تي است که مي‌تواند در توسعه علم و دانش و فناوري‌هاي ما پيشران باشد.

وي با اشاره به اينکه اگر دانشي در انحصار قرار گيرد، نمي‌توان بهره‌هاي لازم را از آن برد، خاطر نشان کرد: پيشرفت اقتصادي و علمي در سايه رقابت سالم ايجاد مي‌شود و هر چه اين رقابت بيشتر باشد، به نفع مردم بوده و کيفيت را ارتقاء خواهد داد.

رئيس‌ جمهوري با اشاره به تصويب چارچوب‌هاي شبکه ملي اطلاعات در شوراي عالي فضاي مجازي و فراهم شدن زمينه‌هاي استفاده از اين شبکه در کشور، گفت: وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات بايد در بخش‌هاي مختلف ارايه خدمات، امين مردم باشد و اگر کسي امکانات لازم را در اختيار دارد، نبايد در امانت مردم خيانت کند، چرا که مهم‌ترين اصل ما در امنيت ارتباطات است و مردم بايد به ما اعتماد کنند و اين حق را نداريم که بخواهيم در زندگي خصوصي مردم دخالت کنيم.

وي افزود: بايد به گونه‌اي برنامه‌ريزي و عمل کنيم تا مردم استفاده از شبکه‌هاي اجتماعي داخلي را مطلوب‌تر و مطمئن‌تر از شبکه‌هاي اجتماعي بيگانه بدانند.

رئيس‌ دولت يازدهم همچنين با اشاره به ضرورت تلاش براي اجراي کامل دولت الکترونيک در کشور گفت: دولت الکترونيک يکي از راه‌هاي مبارزه با فساد در کشور است.

وي شفاف‌ شدن امور در فضاي مجازي را از ديگر راه‌هاي مبارزه با فساد برشمرد و افزود: هر چه ارتباط مردم با کارگزاران و ادارات کمتر شود، به نفع ما خواهد بود و استفاده از دولت الکترونيک يکي از راه‌هاي تسهيل امور مردم، تجارت و سرمايه‌گذاري آسان و حذف مقررات زائد است.

دکتر روحاني با اشاره به لزوم حفظ شئونات ديني، اخلاقي و صيانت از فرهنگ ملي و اسلامي در استفاده از فضاي مجازي گفت: بايد از هوشمندانه‌ترين و کم‌هزينه‌ترين راه‌ها براي پالايش‌ها استفاده کنيم و با تعامل سازنده با کشورهايي که اين امکانات را در اختيار دارند، در جهت سهولت کار و صيانت از فرهنگ مردم با رعايت حفظ اسرار کشور در اين راستا برنامه‌ريزي کنيم.

وي خاطر نشان کرد: بايد فضاي امني را که نتوان از آن سوء استفاده کرد، ايجاد کنيم تا بتوانيم از آن در جهت صيانت از فرهنگ کشور و پايه‌اي براي رشد و حرکت به سوي اقدام و عمل در اقتصاد مقاومتي استفاده کنيم.

رئيس جمهوري اين تفکر را که اگر يک امکاني موجب ايجاد ضرر در قسمتي شده، بايد به طور کامل آن را کنار زد و ناديده گرفت، موجب اختلال در زندگي بشر دانست و گفت: ما بايد به دنبال همه ابزارها و امکانات مفيد براي انسان ها باشيم و در عين حال بايد براي استفاده مفيد از اين ابزارها، برنامه‌ريزي داشته باشيم.

وي با تأکيد بر اينکه هيچ تحولي در جهان همانند تحول در عرصه فناوري ارتباطات و اطلاعات يعني دوران انفجار اطلاعات نبود، خاطرنشان کرد: از زماني که ماشين بخار، فصل نويني را در زندگي بشر بوجود آورد و دوران صنعتي در جهان آغاز شد، تحولات بسياري يکي پس از ديگري در حوزه صنعت روي داد. شروع تحولات هم از اين نقطه بود که علم، فکر و ذهن در مقام اجرا، عملياتي و محسوس شد و در همان دوران برخي از کشورها پيشتاز مرحله صنعتي و برخي هم متأسفانه در ذهنيات باقي ماندند.

دکتر روحاني با بيان اينکه پس از صنعتي شدن جهان، هر مقطعي از تاريخ به دليل موجي که در برخي فناوري‌ها ايجاد شد، به نام آن فناوري، نام‌گذاري شد، اظهار داشت: در طول دوران صنعتي شدن جهان، شاهد دوران‌هاي مختلفي از جمله عصر اتم و عصر فضا بوديم، اما هيچ تحولي همانند تحول در عرصه فناوري ارتباطات و اطلاعات و عصر انفجار اطلاعات نيست و شايد اين دوران را نتوان با هيچ يک از تحولات گذشته مقايسه کرد.

وي با طرح اين سوال که بدون ارتباطات و اطلاعات روزآمد و فوري در چه زمينه‌اي از علم مي‌توان توسعه و پيشرفت ايجاد کرد،گفت: امروز اگرچه دانش‌هاي فراواني وجود دارد، اما همه آنها نيازمند فناوري ارتباطات و اطلاعات هستند.

رئيس قوه مجريه همچنين با طرح اين سوال که اساساً علم، دانش و فناوري براي چيست؟، تصريح کرد: هدف نهايي ،ارتقاء کيفي زندگي مردم است، همچنان که حتي دين و وحي آسماني هم براي اين آمده که کيفيت زندگي انسان را در زمينه‌هاي مادي و معنوي ارتقاء بخشد.

وي با تأکيد بر اينکه بعثت پيامبر گرامي اسلام(ص) براي مکارم اخلاق بوده است، اظهار داشت: بايد ارتباط انسان‌ها با هم ارتباط صحيح و مناسبي باشد و در درون خانواده و جامعه روابط اخلاقي صحيحي حاکم باشد تا در نهايت شاهد زندگي بهتري در جامعه باشيم.

دکتر روحاني افزود: در توسعه پايدار عمدتاً بر محيط زيست تأکيد مي‌شود، چرا که اگر صنعت توسعه پيدا کند، اما محيط زيست سالمي وجود نداشته باشد، زندگي فايده‌اي نخواهد داشت. همچنان که اگر جامعه مترقي و برخوردار از همه امکانات مادي داشته باشيم، اما در اخلاق پيشرفت نکنيم، چنين جامعه‌اي فايده‌اي نخواهد داشت.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت، در ابتداي اين نشست دکتر محمود واعظي وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات، گزارشي را از اقدامات و برنامه هاي اجرا شده در بخش هاي مختلف ارتباطات و فناوري اطلاعات ارائه کرد و گفت: هر آنچه در توان داريم در راه اهداف دولت تدبير و اميد به کار مي‌بنديم

وي گفت: با عنايت حضرتعالي که همواره حامي بخش ICTدر کشور بوده‌ايد، هر آنچه در توان داريم در راستاي اهداف دولت تدبير و اميد به کار مي‌بنديم .

وزير ارتباطات با بيان اينکه در ابتداي اين دولت اولويت، ايجاد زيرساخت‌هاي بخش ICTدر کشور بود، افزود: در ابتداي دولت برنامه پيشرفت اين بخش 14/5درصد بود و امروز بيش از برنامه، پيش رفته‌ايم.

وي با اشاره به اينکه عملياتي شدن برنامه‌ها ادامه خواهد داشت، افزود: اولويت وزارت ارتباطات ايجاد کسب و کار، توليد محتوا ، افزايش خدمات و اپليکيشن‌ها است و اين امر از طريق حمايت جدي از بخش خصوصي انجام خواهد شد.

واعظي بر کاهش تصدي گري در حوزه ICTتاکيد کرد و افزود: فقط در حوزه زيرساخت‌هايي که اقتصادي نيستند يا امنيتي هستند، حاکميت نقش دارد و اميدواريم بتوانيم بقيه امور را به بخش خصوصي بسپاريم.

وي بر ايجاد بستر فعاليت براي شرکت‌هاي دانش بنيان و فارغ‌التحصيلان تاکيد کرد و ادامه داد: در اين 31 ماه تلاش، از فعاليت حوزه حمايت کردم و اميدواريم در آينده هم بخش خصوصي و شرکت‌هاي دانش‌بنيان از حمايت‌هاي لازم برخوردار شوند.

همچنين در اين نشست که بيش از يک ساعت به طول انجاميد، چند تن از معاونان و مديران ارشد وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، گزارش هايي در رابطه با عملکرد و وضع فعاليت هاي انجام شده و در دست اقدام در حوزه هاي گوناگون از جمله جايگاه بخش IT (فناوري اطلاعات)، ميزان سرمايه گذاري ها در زمينه ارتباطات و فناوري اطلاعات، عملکرد اهداف کمي و شاخص هاي کليدي بخش ارتباطات و فناوري اطلاعات، درآمدهاي دولت از بخش IT، اهداف کليدي سند راهبردي برنامه ششم توسعه در حوزه ITC (فناوري اطلاعات و ارتباطات)، افزايش ظرفيت شبکه انتقال داخلي، طرح صيانت فرهنگي و اجتماعي در فضاي مجازي و برنامه هاي توسعه صنعت، پژوهش، فناوري و آموزش ارائه کردند.


نوشته شده در   سه شنبه 17 فروردين 1395  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode