ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 20 اسفند 1394     |     کد : 100700

آغاز بهره‌برداري از بزرگترين سد غرب كشور

وزير نيرو: سد و نيروگاه سيمره امروز با حضور معاون اول رئيس جمهوري به بهره‌برداري مي‌رسد

آغاز بهره‌برداري از بزرگترين سد غرب كشور
وزير نيرو: سد و نيروگاه سيمره امروز با حضور معاون اول رئيس جمهوري به بهره‌برداري مي‌رسد


سد بتني و نيروگاه سيمره در ميان دو استان ايلام و لرستان به عنوان بزرگترين سد غرب كشور، امروز با حضور معاون اول رئيس جمهوري به بهره برداري مي رسد.

مهندس حميد چيت چيان وزير نيرو با بيان اين مطلب به خبرنگارما گفت: اين سد به عنوان بزرگ ترين سد غرب کشور و مهم ترين پروژه عمراني استان ايلام روي رودخانه مشترک استان هاي ايلام و لرستان ساخته شده است و بهره برداري از آن نياز اراضي پايين دست را به منابع آب كشاورزي تامين مي كند.

مهندس سيد محمدرضا رضازاده مديرعامل شركت توسعه منابع آب و نيروي ايران هم در همين رابطه گفت: سيمره سد بتني دوقوسي با ارتفاع 180 متر به شمار مي رود که حجم مخزن آن 2 ميليارد و 800 مترمکعب در تراز نرمال است.

وي افزود: نيروگاهي با ظرفيت 480 مگاوات شامل سه واحد فرعي کنار اين سد پيش بيني شده است که با يک ست جي.آي. اس (GIS) برق را به شبکه سراسري متصل مي کند.

به گفته وي، آغاز مطالعات سد سيمره که در 40 کيلومتري شمال غربي شهرستان دره شهر ايلام قرار دارد، به سال 1372 باز مي گردد

و داراي نيروگاه برقابي به مجموع ظرفيت 480 مگاوات در قالب سه واحد 160 مگاواتي است.

با اتصال واحدهاي نيروگاه سيمره به شبکه سراسري برق ايران در ميانه تابستان امسال، ظرفيت توليد برق کشور 480 مگاوات افزايش يافت، اما آبگيري اين سد و گذر از مراحل آزمايش و پيش راه اندازي واحد سوم تاکنون ادامه داشت.

هدف هاي ساخت سد سميره، توليد انرژي برقابي به ميزان 850 گيگاوات ساعت در سال و کمک به پايداري شبکه برق کشور، کنترل و تنظيم جريان هاي سطحي رودخانه، تامين حقابه هاي پايين دست، افزايش طول عمر سد کرخه و جلوگيري از انتقال رسوب به مخزن سد کرخه است.

مديرعامل شرکت توسعه منابع آب و نيروي ايران گفت: ساخت سازه آبگير نيروگاه تلمبه - ذخيره‌اي در سد سيمره، امکان بهره مندي از قابليت کنترل بار شبکه سراسري را در آينده فراهم کرد.

وي افزود: ساخت اين سازه آبگير سبب مي شود تا در آينده و با بالا آمدن تدريجي تراز درياچه سد، امکان اجراي تلمبه - ذخيره اي فراهم باشد. سد سيمره در مسير رودخانه سيمره و در شهرستان بدره استان ايلام قرار دارد.

به گفته اين مقام مسئول، نيروگاه هاي تلمبه ذخيره اي اين قابليت را دارند که در ساعات اوج مصرف به توليد برق بپردازند و در ساعات کاهش مصرف با پمپاژ آب به سد بالا و ذخيره آن و در نتيجه مصرف برق، به کنترل بار شبکه سراسري اقدام کنند.

وي با اشاره به اينکه هر سه واحد نيروگاهي سيمره فعال است و برق توليد مي کند، افزود: اين نيروگاه ها خود راه انداز بوده و پاسخ سريعي به تغييرات ناگهاني بار در شبکه دارند و مي توانند در تنظيم ولتاژ و کنترل فرکانس شبکه مؤثر باشند.

وي بيان داشت: آمادگي افتتاح رسمي و بهره برداري از اين سد تا پايان سال وجود دارد و مشغله هاي مسئولان، بهره برداري از آن را در دهه فجر به تعويق انداخت.

وي تصريح کرد: سد سيمره با وجود سيل در بالادست، از بروز خسارت به بخش هاي پايين دست آن جلوگيري کرده است.

مديرعامل شرکت توسعه منابع آب و نيروي ايران يادآور شد: منتقداني که به صورت «صفر و يکي» به مقوله سدسازي نگاه

مي کنند، بهتر است به اين مسائل هم توجه داشته باشند.

مديرعامل شرکت توسعه منابع آب و نيروي ايران همچنين از پيش بيني يک هزار ميليارد ريال اعتبار براي رفع آلودگي رود کارون در سال آتي خبر داد و خشکي درختان و باغ هاي نخل در خرمشهر و آبادان را مربوط به هجوم آب خليج فارس به کارون دانست.

وي افزود: مقرر شده است تا هنگام ساماندهي رودخانه در پايين دست سد گتوند عليا، طرح هاي جمع آوري فاضلاب صنعتي و خانگي و تکميل طرح هاي زهکشي آب کشاورزي (بويژه طرح هاي نيشکر) عملياتي و اجرا شود.

وي اعلام کرد: اين مهم به عنوان يک رديف اعتباري در بودجه سال آينده ديده شده و يک هزار ميليارد ريال اعتبار براي آن در نظر گرفته شده است که سال هاي آينده نيز ادامه خواهد يافت. وي اعلام کرد: بزودي عمليات اجرايي به منظور جلوگيري از نفوذ آب شور دريا به کارون در دستور کار قرار مي گيرد.


نوشته شده در   پنجشنبه 20 اسفند 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode