ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 12 اسفند 1394     |     کد : 100398

اولويت دولت تأمين خواست‌هاي مردم است

حمايت تعرفه اي دولت از صنعت خودروسازي داخلي دائمي نيست و خودروسازان بايد به فكر بهبود كيفيت محصولات خود باشند.


رئيس جمهوري در همايش بين‌المللي صنعت خودرو:
اولويت دولت تأمين خواست‌هاي مردم است
دولت خود را موظف به احترام به آراي مردم فهيم ايران و متعهد به همكاري با مجلس آينده مي‌داند


حمايت تعرفه اي دولت از صنعت خودروسازي داخلي دائمي نيست و خودروسازان بايد به فكر بهبود كيفيت محصولات خود باشند.

حجت الاسلام و المسلمين دكتر حسن روحاني رئيس جمهوري اسلامي ايران ديروز در سومين همايش بين المللي صنعت خودرو اعلام كرد: ايران از ديرباز و هزاران سال پيش سرزمين اتصال ملت هاي شرق و غرب بوده است و امروز هم خواهان آن است که همان نقش را به عنوان نقطه اتصال، تعامل جهاني و نقطه اعتدال ايفا کند.

وي گفت: ما براي اشتغـال جوانـان مان و حرکت اقتصـادي به سمت پيشرفت نيـاز به رشد اقتصادي داريم.

آنچه نياز کشور است، رشد هشت درصدي است، البته کشوري که در سال 91 و 92 داراي رشد منفي بوده و در شرايط رکود جهاني

مي خواهد رکود داخلي را بشکند، کار ساده اي نيست.

رئيس جمهوري افزود: اما در سال گذشته، ما توانستيم رشد منفي هشت فصل مداوم را پشت سر بگذرانيم و به رشد مثبت سه درصد برسيم؛ در رشد سال گذشته صنعت نقش ارزشمندي را ايفا کرد و در اين ميان صنعت خودرو جزو صنايع پيشران بود.

وي ادامه داد: اما در سال 94 به خاطر شرايط اقتصادي رکود جهاني و کاهش قيمت نفت براي تقاضا در بازار ما با مشکلاتي مواجه شديم و دولت خود را ناچار ديد که به کمک برخي از صنايع و از جمله صنعت خودرو گامي بردارد و از بانک هاي کشور بخواهد که در اين زمينه در کوتاه مدت با تسهيلاتي که به مردم مي دهد، مسير تقاضا را باز کند.

روحاني اضافه کرد: انجمادي که در تقاضا ايجاد شده بود، با اين حرکت دولت باز شد؛ با پيروزي و موفقيت ايران در مذاکرات هسته اي، اجراي برجام و پايان يافتن

تحريم هاي ظالمانه شرايط مناسب تري براي کشور و بويژه براي اقتصاد و از جمله صنعت خودرو باز شد.

وي افزود: در اولين سفر اروپايي دولت يازدهم به اروپا، يکي از صنايعي که در مذاکرات و توافقات مورد نظر بود، صنعت حمل و نقل و از جمله صنعت خودرو بود و در اين زمينه به تفاهمات و توافقات و حتي قراردادهايي دست يافتيم.

رئيس دولت يازدهم اظهار داشت: اين به آن معناست که مسير براي حرکت و رشد صنعت خودرو در کشور باز شده است. البته صنعت خودرو توقعاتي از دولت و دولت هم توقعاتي از صنعت خودرو دارد، نهايت امر دولت خود را ملزم به رضايت مردم مي شناسد.

وي افزود: همه ما اعم از دولت، صنعت و بخش خودرو بايد رضايت مردم را جلب کنيم. اين هدف ماست که اگر رضايت مردم جلب شد، به طور طبيعي و علي القاعده رضايت خداوند هم جلب خواهد شد.

روحاني گفت: اگر اينچنين است ما بايد قدم هاي جدي برداريم، دولت همواره از صنعت خودرو براي آنکه فعال باشد،از طريق ممنوعيت واردات و تعرفه هاي سنگين حمايت کرده است، اما اين حمايت دولت نمي تواند دائمي باشد.

وي افزود: حمايت دولت از يک صنعت در برابر صنايع بيرون کشور دوراني دارد، اين دوران نمي تواند نامحدود باشد. براي ما مهم اين است که صنعت ما بايد از کيفيت لازم و قدرت رقابت برخوردار باشد و حمايت بي حد و حصر يعني خارج کردن يک صنعت از رقابت و خروج از رقابت به معناي پايين آمدن کيفيت و حتي بالا رفتن قيمت است.

رئيس جمهوري ادامه داد: از آن مهمتر مساله محيط زيست است، مساله محيط زيست و پاک کردن هواي کشور از گازهاي آلاينده جزو اصول مورد نظر اين دولت است که اين خواست مردم، ضرورت کشور است و سلامت مردم را تامين خواهد کرد.

وي اضافه کرد: هر خودرويي با هر کيفيتي با هر شدتي در مصرف انرژي و با هر آلايندگي نمي تواند براي ما قابل قبول باشد، بايد مساله محيط زيست به عنوان يک اولويت در صنعت، بنگاه هاي اقتصادي و از جمله در صنعت خوردرو باشد، بايد کاهش انرژي و مصرف انرژي به عنوان يکي از اصول مورد نظر ما باشد.

روحاني افزود: کشور نمي تواند مصرف کننده کل انرژي باشد، بايد به طور معقول انرژي را مصرف کرده و صادر کنيم، صادرات انرژي ايران يکي از پايه هاي قدرت ملي ما است و ما نمي توانيم از اين قدرت ملي صرف نظر کنيم.

وي يادآور شد: صادرات انرژي ايران يکي از پايگاه ها و موقعيت ايران در روابط جهاني با کشورهاي مختلف است و ما نمي توانيم اين جايگاه را فراموش کنيم.

رئيس قوه مجريه گفت: از آن طرف هم به خاطر محيط زيست نمي توانيم از صنعت خودرو بگذريم؛ بنابراين يک تلفيق نياز است که هم صنعت خودرو بماند و تقويت شود و هم صنعت با کيفيتي باشد که آلودگي هاي آن در حداقل ممکن باشد؛ مصرف انرژي هم بايد به حداقل قابل قبول برسد.

وي افزود: براي اين که ما به اين نقطه برسيم دو راه داريم، يکي اينکه در داخل کشور منتظر بمانيم تا تحقيقات ما قدم به قدم ما را به نقطه اي برساند که در توليد موتور خودرو و بدنه آن به جايي برسيم که هم شدت انرژي و هم محيط زيست حل شده باشد.

اما نکته اين است که اين اقدام چه قدر طول مي کشد و چند سال زمان مي برد.

روحاني در توضيح راه دوم گفت: اين اقدام يک راه

ميان بر ديگر هم دارد و آن مشارکت با شرکت هاي خارجي و استفاده از تحقيقات، جوانان و ابتکارات خودمان است. بايد طراحي نو و خودرو ملي داشته باشيم و با خودروسازان مطرح جهان مشارکت کنيم تا سريع تر از لحاظ فناوري، شدت مصرف انرژي و محيط زيست به نقطه مطلوب برسيم.

وي با تاکيد بر اين که امنيت، جان و سلامت مردم و محيط زيست، مصرف انرژي و حضور ايران در صحنه جهاني براي ما بسيار مهم است، گفت: پس ما بايد به اين نقطه مطلوب برسيم. رئيس جمهوري ادامه داد: ما براي رشد اقتصادي و اشتغال به صنعت خودرو نياز داريم. صنعت خودرو در جهان دو هزار و 700 ميليارد دلار گردش مالي را به خود اختصاص داده و 48 ميليون نفر را مستقيم و غيرمستقيم مشغول به کار کرده است.

وي خاطرنشان کرد: خودرو ايران اين توانمندي را دارد که اگر حرکت درستي انجام شود، سالانه دو يا سه ميليون خودرو توليد کند که بخشي از آن به بازار جهاني صادر شود.

روحاني اظهارداشت: تا زماني که ما در صنعت صادرکننده نباشيم، اين به معناي رشد گلخانه اي است و متوجه عيوب خود نخواهيم شد. اگر بازاريابي نکنيم و وارد بازارهاي جهاني نشويم، نمي توانيم کيفيت و قيمت خودرو خود را اصلاح کنيم.

وي اضافه کرد: سياست دولت يازدهم اين است که صنعت خودرو خصوصي و در اختيار مردم باشد و دولت هيچ گاه مدير خوبي در صنعت از جمله صنعت خودرو و کل اقتصاد نخواهد بود. بايد اين بخش به طور کامل خصوصي و رقابتي شود.

رئيس جمهوري ادامه داد: اين که يکي دو بنگاه خودروسازي تاسيس و به يک ملت تحميل کنيم،

دروازه ها را ببنديم و به يک ملت بگوييم اين تنها خودرو است،

مي خواهيد بخواهيد، نمي خواهيد نخواهيد؛ اين دولت ابدا چنين منطقي را نمي پذيرد.

وي تاکيد کرد: براي اين دولت خواست و منافع مردم اولويت اول و وظيفه قانوني است، البته روشن است که ما بايد صحنه رقابت را به وجود آوريم و بايد بخشي از توليدات خودرويي خود را صادر کنيم.

رئيس دولت تدبير و اميد با بيان اين که خصوصي سازي، رقابتي کردن و صادرات اصول ما در صنعت خودرو است، گفت: صنعت خودرو به عنوان صنعت پيشران مي تواند يک تحرک بزرگ در اشتغال و صنعت کشور به وجود آورد. به همين دليل دولت به اهميت اين صنعت توجه دارد .اما براي اين که اين صنعت در جايگاه خود قرار گيرد، قطعه سازها بايد در صحنه بين المللي حاضر باشند.

وي ادامه داد: ما با شرکت هاي خارجي مشارکت

مي کنيم به شرط اين که قطعه ساز ما در بازار جهاني مشارکت کند. بخش هاي ديگر ما همچون مهندسين و طراحان هم مي توانند اگر در سطح جهاني قرار گيرند، حضور بين المللي داشته باشند. ما براي اين کار از شرکت هاي خودروساز خارجي براي حضور در ايران استقبال مي کنيم نه براي مصرف در يک جامعه 80 ميليوني ايران. بلکه حضورشان در ايران بايد براي مشارکت با خودروسازان داخلي ما باشد و اين که بخشي از بازار داخلي و خارجي را با مشارکت يکديگر به دست آوريم.

روحاني گفت: خودرو 30-20 سال بعد با خودرو امروز قابل مقايسه نيست، ما بايد در تحقيقات براي آينده و

طراحي هاي آينده خودرو مشارکت کنيم.

وي خطاب به طرف هاي خارجي اظهار داشت: ايران کشوري داراي امنيت و ثبات مثال زدني در سطح منطقه و حتي جهان است. ما داراي خطوط مواصلاتي قابل قبول و مهم در سطح کشور و منطقه هستيم.

رئيس جمهوري افزود: جاده ها و راه آهن هاي ما به خطوط کشورهاي اطراف متصل است. بنادر ما به آب هاي آزاد و اقيانوس ها اتصال دارد و از لحاظ توسعه انساني، جوانان تحصيلکرده، باسواد و با استعداد آماده کار داريم. مهندسين فارغ التحصيل کشور ما، معادل مهندسين فارغ التحصيل ايالت متحده آمريکا است.

وي ادامه داد: سابقه بيش از 50 ساله خودرو سازي در ايران و زمينه هاي بسيار فراوان براي مشارکت و ارتقاي کيفيت خودرو داخلي، ساخت انواع خودرو، مصرف داخلي و صادراتي در منطقه و جهان وجود دارد.

روحاني اضافه کرد: اگر ذهن خودروسازي در دنيا اين باشد که همه طراحي ها و قطعات خود را بدون همکاري با ديگران انجام دهد، خطا کرده و در دنياي افسانه اي به سر مي برد.

وي ادامه داد: ما مي توانيم از طريق مشارکت، بهترين، زيباترين، ارزان ترين و مطمئن ترين خودرو را توليد کنيم. بايد از توانمندي و موقعيت جغرافيايي هم به خوبي بهره بگيريم،زيرا مشارکت عادلانه به نفع همه است.

رئيس جمهوري همچنين در بخش ديگري از همه مردم ايران براي حضور هوشمندانه در انتخابات تشکر کرد و گفت: دولت آماده همکاري با مجلس بوده و در آينده هم خواهد بود. وي افزود: انتخابات دميدن روح جديد در کالبد جامعه براي حضور و حرکت پرشتاب تر در مسير توسعه، رفاه جامعه و مردم است.

رئيس قوه مجريه ادامه داد: کشوري که انتخابات ندارد، قطعا پرنشاط و زنده نخواهد بود.کشور و جامعه اي که انتخابات ندارد و اراده مردم بر سرنوشت آن کشور حاکم نيست، قطعا آن جامعه پرنشاط و زنده نخواهد بود. وي اضافه کرد: بسيار انتخابات معنا داري در ايران انجام شد، آراي مردم صدها جلد کتاب، حرف، سخن و رهنمود براي ما دارد. اميدوارم همه درس آموز از مکتب ملت ايران باشيم. روحاني افزود: ملت ايران در شرايط بسيار حساس منطقه با مشارکت بسيار گسترده، سلامت، امنيت کامل و رقابت بسيار خوب در انتخابات شرکت کردند. وي با تاکيد بر اين که نتايج اين انتخابات براي ملت ما بسيار مبارک خواهد بود، گفت: دولت قبلا هم گفته بود نتيجه انتخابات هرچه باشد و ترکيب مجلس به هرگونه اي باشد، دولت خود را موظف به احترام به آراي مردم فهيم ايران و متعهد به همکاري با مجلس شوراي اسلامي آينده خواهد ديد.

رئيس جمهوري گفت: اميدوارم همه ما درس آموز از مکتب ملت ايران باشيم و بدانيم اين ملت سربلند در هر مقطعي با آرا و حرکت خود در سرنوشت اين کشور تاثيرگذار بوده و خواهد بود. وي با اشاره به اينکه صاحب اين کشور مردم هستند و راه و مسير اين کشور را مردم و مسير توسعه را آراي آنها مشخص مي کند، اضافه کرد: شيوه حکمراني را مردم مشخص مي کنند و در مواردي که در سياست داخلي يا خارجي نظرات متفاوتي وجود دارد، اين آراي مردم است که راه صحيح و درست را براي کشور مشخص مي کند. روحاني گفت: سپاسگزاريم از مردم فهيم، غيور و سربلند ايران که کشور را گامي به پيش بردند، مسير توسعه را مشخص کردند و گفتند در ميان سليقه هاي مختلف کدام سليقه به نظر مردم نزديک تر است، البته اين بدان معنا نيست که جناحي حاکم باشد و جناحي حق حضور نداشته باشد.

وي اضافه کرد: همه جناح ها، اعضا، گروه ها و فعالان سياسي چه آنها که از لحاظ رأي مردم به مفهوم اکثريت هستند و چه آنها که از لحاظ رأي مردم به مفهوم اقليت هستند؛ هر دو براي مردم، دولت و نظام محترم هستند.

رئيس شوراي عالي امنيت ملي تاکيد کرد: معتقديم که بعد از دوران انتخابات در هر مرحله اي دوره رقابت سياسي و اجتماعي پايان يافته و بايد همکاري ها بيش از گذشته مدنظر همه باشد. وي گفت:کشور ما در شرايطي قرار دارد که بعد از گذشت چند سال تحريم شديد غيرقانوني و ظالمانه، لازم بود با منطق و بيان به دنيا بگوييم مردم ايران، مردمي صلح خواه، امنيت دوست و خواهان همکاري و تعامل با جهان هستند و اين خواست ملت بزرگ ايران است.

رييس جمهوري ادامه داد: مردم ما در سال 92 با صداي رسا به دنيا گفتند ما اعتدال را مي خواهيم و نه افراط را، و با صداي بلند گفتند ما تعامل با جهان را مي خواهيم نه تقابل را، و با صداي بلند گفتند مي خواهيم مشکلاتمان را با دنيا با منطق و استدلال و پشت ميز مذاکره حل و فصل کنيم.

وي خاطرنشان کرد: ما به ملت قول داديم که

ديپلمات هاي کشور ما قادر هستند پشت ميز مذاکره در برابر قدرت هاي بزرگ جهاني حقوقشان را بازستانند ،منطق ملت را به کرسي بنشانند و راه را براي همکاري و توسعه جهاني باز کنند.

روحاني با بيان اينکه آنچه وعده داده بوديم با همکاري، حمايت و پشتيباني ملت بزرگ ايران به انجام رسانديم،تصريح کرد: امروز دوران تقابل به سر آمده ،اگر کساني هنوز فکر

مي کنند کشور بايد در تقابل با ديگران باشد، هنوز پيام سال 92 را با تاخير دو ساله هم دريافت نکرده اند.

وي افزود: مردم ما براي حقوق خودشان ايستادگي

مي کنند. البته در برابر فشار و تحميل سرفرود نمي آورند، اما خواهان تعامل با ملت هاي جهان هستند.

گزارش خبرنگار ما حاكيست: رئيس جمهوري در حاشيه اين همايش از خودرو ساينا و موتور ديزلي به عنوان دستاوردهاي جديد شرکت خودروسازي سايپا و ايران خودرو رونمايي کرد. اين گزارش مي افزايد: مهندس محمدرضا نعمت زاده وزير صنعت، معدن و تجارت هم در اين همايش اعلام كرد: دخالت نكردن دولت در نظام قيمت‌گذاري و در نتيجه تعيين قيمت خودرو در بازار آزاد از جمله برنامه‌هاي وزارت صنعت در سند راهبردي صنعت خودرو است.

وي گفت: برخلاف رشد منفي صنعت در سال‌هاي 91 و 92 توانستيم در سال 93 به رشد 5/6درصدي برسيم و در اين افزايش، رشد بسياري از بخش‌هاي مختلف از جمله صنعت خودرو دخالت داشتند. البته 40 درصد رشد اقتصادي کشور ناشي از بخش صنعت بوده که مهم بودن اين حوزه را بيشتر نشان مي‌دهد.

نعمت‌زاده يکي از دلايل فراگير بودن بخش صنعت را سهم مهم آن در ارزش افزوده اقتصاد کشور دانست و گفت: اواخر سال 92 با مشارکت خودروسازان و قطعه سازان برنامه راهبردي 10 ساله صنعت خودرو تدوين شد که هم‌اکنون 2 سال از اين مسئله مي‌گذرد و توانستيم تا حدودي به اهداف خود برسيم. وي در تشريح جزئيات برنامه راهبردي صنعت خودرو هم گفت: بر اساس اين برنامه، ايران بايد بعد از 10 سال رتبه اول منطقه، رتبه پنجم در آسيا و رتبه يازدهم در دنيا را در صنعت خودرو کسب کند.

وزير صنعت با اشاره به پيش‌بيني توليد 3 ميليون دستگاه خودرو سبک در اين برنامه گفت: براساس برنامه راهبردي صنعت خودرو، توليد 120 هزار دستگاه خودرو تجاري و سنگين هم پيش‌بيني شده و براي خودروهاي سواري، صادرات يک سوم توليدات و همچنين صادرات يک چهارم توليدات خودروهاي سنگين هم پيش‌بيني شده است.

وي اظهارداشت: براساس برنامه راهبردي صنعت خودرو 50 درصد خودروهاي توليدي بايد براساس طراحي و ساخت داخل عرضه شوند و 50 درصد بقيه هم با برندهاي خارجي راهي بازار شوند.

اين عضو کابينه دولت با اشاره به سهم 3 درصدي تحقيق و توسعه در هزينه شرکت‌هاي خودروساز و قطعه‌ساز براساس برنامه راهبردي صنعت خودرو گفت: سرمايه‌گذاري مشترک و توسعه صادرات در اين برنامه هدف‌گذاري شده و توليد خودروهاي برقي و هيبريدي در اولويت کاري ما قرار گرفته است. وي بهبود سوخت متناسب با ارتقاي سطح فني موتورهاي توليدي، عدم دخالت دولت در نظام قيمت‌گذاري و تعيين قيمت‌ها در بازار آزاد، اصلاح ساختار قطعه‌سازي و حمايت جدي و موثر از مصرف کنندگان را از جمله برنامه‌هاي وزارت صنعت در سند راهبردي صنعت خودرو عنوان کرد و گفت: توسعه و بهبود نظام تامين مالي و تسريع در جايگزيني خودروهاي فرسوده از جمله اين برنامه‌ها است.


نوشته شده در   چهارشنبه 12 اسفند 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode