ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 15 شهريور 1403
پنجشنبه 15 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 24 دي 1394     |     کد : 98767

عذرخواهی آمریکا

تفنگداران آمریکایی که پس از ورود غیرقانونی به آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران، از سوی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دستگیر شده بودند پس از مشخص شدن سهوی بودن این اقدام و عذرخواهی و متعهد شدن مقامات آمریکایی مبنی بر تکرارنشدن چنین اتفاقی، آزاد شدند.


تفنگداران بازداشت شده آمریکا آزاد شدند
عذرخواهی آمریکا
 

تفنگداران آمریکایی که پس از ورود غیرقانونی به آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران، از سوی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دستگیر شده بودند پس از مشخص شدن سهوی بودن این اقدام و عذرخواهی و متعهد شدن مقامات آمریکایی مبنی بر تکرارنشدن چنین اتفاقی، آزاد شدند.

به گزارش روابط عمومی سپاه، در پی ورود غیرقانونی و غیرمجاز دو فروند شناور رزمی آمریکایی به آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در خلیج‌فارس و در حوالی جزیره فارسی در ساعت 16و30 دقیقه روز سه‌شنبه، این شناورها پس از اخطار شناورهای رزمی نیروی دریایی سپاه متوقف و سرنشینان آن که 9 تفنگدار مرد و یک تفنگدار زن بودند، دستگیر و به جزیره فارسی منتقل شدند. در اطلاعیه‌ای که سپاه پاسداران در این زمینه صادر کرده آمده است: پس از بررسی‌های فنی و عملیاتی در تعامل با مراجع ذی‌صلاح سیاسی و امنیت ملی کشور و مشخص شدن سهوی و غیر عمدی بودن ورود شناورهای رزمی آمریکا به آب‌های جمهوری اسلامی ایران و عذرخواهی آنها، تصمیم به رهاسازی آنان گرفته شد. این اطلاعیه با تاکید بر این‌که آمریکایی‌ها متعهد شدند که دچار اشتباهات مجدد نشوند آورده است: تفنگداران دریایی دستگیر شده با نظارت شناورهای رزمی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آب‌های بین‌المللی رها شدند.

اقدام سپاه بر اساس قوانین بین‌المللی

آن‌طور که در اطلاعیه سپاه پاسداران و در اظهارات فرمانده نیروی دریایی سپاه آمده، گرچه نیروهای ایرانی به صورت حرفه‌ای و بدون حاشیه، طبق قوانین بین‌المللی اقدام به متوقف کردن دو شناور آمریکایی و دستگیری ده تفنگدار این کشور کردند اما ناوگروه هواپیمابر آمریکا که در منطقه حضور داشت، دست به اقدامات تحریک آمیزی زده که اگر متانت و اقتدار نیروهای ایرانی نبود، این اتفاقات می‌توانست به یک فاجعه منجر شود. براساس قوانین بین‌المللی، رفت و آمد شناورها در آب‌های سرزمینی یک کشور منوط به گرفتن اجازه از قبل است و بر اساس این قوانین ورود به آب‌های سرزمینی یک کشور باید بی‌ضرر باشد و مرجع تشخیص بی‌ضرر بودن این ورود، کشور ساحلی است.

سردار علی فدوی، فرمانده نیروی دریایی سپاه در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما ضمن اشاره به این قوانین تاکید کرد: به طور حتم ما می‌دانیم حضور آمریکایی‌ها در آب‌های سرزمینی کشورمان بی ضرر نیست و به همین دلیل نیروهای سپاه پاسداران دو شناور این کشور را که در مسیر حرکت خود از کویت به بحرین وارد آب‌های سرزمینی ما در نزدیکی جزیره فارسی شده بودند، توقیف و به این جزیره منتقل کردند. وی این روند را طبیعی خواند و گفت: کاری که صورت گرفته، کاری است که باید انجام می‌دادیم، زیرا شناورهای آمریکایی بدون اجازه وارد شده بودند.

رفتار تحریک‌آمیز آمریکایی‌ها

اما با وجود مطابق بودن اقدامات نیروهای ایرانی با قوانین بین‌المللی، آمریکایی‌ها ابتدا دست به اقداماتی شتابزده زدند و جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید مدعی شد اقدام ایران در بازداشت تفنگداران آمریکایی اقدامی تحریک‌آمیز بوده است.

آن‌طور که در اطلاعیه سپاه آمده، اقدام ناوگروه آمریکایی نیز ابتدا، بشدت تحریک‌آمیز بوده که در صورت نبود مدیریت نیروهای ایرانی می‌توانسته، عواقب وخیمی در پی داشته باشد. در اطلاعیه سپاه آمده است: هنگام توقیف این دو شناور رزمی، ناوگروه هواپیمابر ترومن آمریکا و ناوگروه هواپیمابر شارل دوگل فرانسه در آب‌های بین‌المللی منطقه حضور داشته‌اند و همزمان ناوگروه هواپیمابر آمریکایی اقدام به تحرکات انفعالی و احساسی هوایی و دریایی کرد که با هوشمندی و مدیریت مقتدرانه نیروی دریایی سپاه، کنترل و آرامش در منطقه تامین شد.

سردار فدوی هم در تشریح اقدامات آمریکایی‌ها در زمان دستگیری ده تفنگدار آمریکایی گفت: این تفنگداران مقاومت زیادی از خود نشان ندادند ولی بعدا متاسفانه شاهد بودیم نیروی دریایی آمریکا ـ ناو هواپیمایی آمریکا ـ به مدت 40 دقیقه رفتار غیرحرفه‌ای از خود نشان داد و تحرکات هوایی و شناوری را در منطقه داشت که این نشان‌دهنده عدم تعهد آمریکا بود که مدعی‌اند می‌خواهند به تامین امنیت در منطقه بپردازند. وی ادامه داد: در آن 40 دقیقه با اقدام بموقع ما آرامش به منطقه برگشت و کنترل صددرصد برقرار شد. فدوی تاکید کرد: ناو هواپیمابر آمریکایی ترومن در زمان دستگیری متجاوزان، 40دقیقه رفتار غیرحرفه‌ای داشت در حالی‌که ما با موشک‌های ساحل به دریا، شناورهای تندروی موشک‌انداز و توانمندی‌های متعدد خود در آمادگی بالایی به سر می‌بردیم و طی اطلاعیه‌ای که از سیستم بین‌المللی پخش کردیم، از حرکات بعدی غیرمسئولانه آنها جلوگیری کردیم. وی با بیان این‌که به آنها ثابت شد در اینجا حرف اول و آخر را نیروی دریایی سپاه می‌زند ادامه داد: ناو هواپیمابر آمریکا و فرانسه در تیررس موشک‌های ما بودند و اگر کار غیرحرفه‌ای خود را ادامه می‌دادند، فاجعه‌ای رخ می‌داد که در طول تاریخ برای آنها اتفاق نیفتاده بود. فرمانده نیروی دریایی سپاه گفت: آنها در معرض شلیک‌های ما بودند که در صورت این اتفاق، به انهدام آنها می‌انجامید.

غیرعمدی بودن ورود

پس از فروکش کردن تنش‌های اولیه و بازگشت آرامش به منطقه و پس از انتقال و استقرار تفنگداران دستگیر شده در محل پایگاه نیروی دریایی سپاه، بررسی‌های لازم درباره چرایی و چگونگی ورود غیرقانونی آنان آغاز شد.بنا بر گزارش فارس، هرکدام از قایق‌های آمریکایی مجهز به سه مسلسل کالیبر 50 بودند و این دو شناور حدود دو کیلومتر در آب‌های کشورمان گشتزنی کردند که این اطلاعات روی دستگاه جی‌پی‌اس آنها ثبت شده و در اختیار سپاه پاسداران قرار گرفت. فرمانده نیروی دریایی سپاه ادامه داد: بازجویی‌ها و بررسی سیستم ناوبری آنها نشان داد که آنها غیرعمد و نادانسته وارد آب‌های ایران شدند و در انتها هم خودشان و هم دیپلمات‌هایشان اشتباه خود را قبول کردند و متعهد شدند که آن را تکرار نکنند و مسئولان ما هم تصمیم به آزادسازی آنها گرفتند. فدوی افزود: آنها گفتند که می‌خواستند مسیر کویت به بحرین را طی کنند که مسافت زیادی است و هماهنگی مناسبی با ناوگروه خودشان نداشتند و قاعدتا نباید این مسافت زیاد را با این شناورها می‌رفتند. سیستمشان مشکل پیدا کرده و طی بازجویی‌ها این موضوع مشخص شد. وی گفت: آنها تفنگداران جوانی بودند و یکی از آنها هم خانم بود که با رعایت قوانین اسلامی و احترام کامل به جزیره فارسی منتقل شدند.

تماس‌های مقامات آمریکایی

طبق اطلاعیه سپاه پاسداران، همزمان با شروع بررسی‌ها درباره چرایی ورود شناورهای آمریکایی به آب‌های سرزمینی کشورمان، مقامات سیاسی آمریکا در تماس‌های پی‌درپی با مقامات سیاسی جمهوری اسلامی ایران، با غیر عمد خواندن اقدام شناورهای رزمی خود، آزادی تفنگداران آمریکایی را درخواست می‌کنند. آن‌طور که فرمانده نیروی دریایی سپاه گفته، در یکی از این تماس‌ها، وزیر خارجه آمریکا با وزیر خارجه کشورمان به صورت تلفنی گفت‌وگو کرده و خواستار آزادی تفنگداران آمریکایی شده است. خبرگزاری صدا و سیما نیز به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، گزارش کرده که محمدجواد ظریف در این گفت‌وگو با تاکید بر این‌که ملوانان آمریکایی در آب‌های سرزمینی ایران بودند، خواستار عذرخواهی آمریکا شده است. سرانجام نیز با مسجل شدن غیرعمد بودن ورود تفنگداران آمریکایی به آب‌های کشورمان و عذرخواهی مقامات این کشور، نیروهای آمریکایی دیروز آزاد شدند.

مصداقی از قدرت درونی ایران

سیدعباس عراقچی، معاون وزیر خارجه کشورمان دیروز با اشاره به ماجرای دستگیری و آزادسازی تفنگداران آمریکایی گفت: این قدرت درونی ایران است که با قدرت، شناور نظامی قدرت بزرگ نظامی جهانی را توقیف کردیم و پس از اطمینان از سهوی بودن ورود آنها به آب‌های سرزمینی، پرسنل آن را با قدرت آزاد کردیم، این اقتدار ماست. عراقچی تاکید کرد: مولفه جدید در قدرت درونی ایران، بروز و ظهور قدرت دیپلماسی است که آخرین نمونه آن، موضوع شب گذشته شناور آمریکایی است که با دیپلماسی حل شد. معاون وزیر خارجه گفت: تا این قدرت درونی حفظ شود، برجام هم حفظ خواهد شد.

حسین جابری‌انصاری، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان نیز با اشاره به ماجرای دستگیری تفنگداران آمریکایی از سوی نیروهای سپاه پاسداران تصریح کرد: همکاری در جهت تسهیل دریانوردی امن بر اساس اصول حقوق بین‌الملل و برخورد انسانی با موارد فوق العاده، معیارهای اصلی در انجام ماموریت نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در خلیج‌فارس و دریای عمان بوده و خواهد بود. وی با اشاره به تماس وزیر خارجه آمریکا با وزیر خارجه کشورمان نیز گفته است: با توجه به نزدیک شدن به روز اجرای توافق هسته‌ای برجام، تماس‌های تلفنی میان وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا در این خصوص در جریان است که موضوع فوق‌العاده مزبور نیز در این تماس‌ها پیگیری و زمینه حل هر چه سریع‌تر آن فراهم شد.

اگر حسن‌نیت فرماندهان ایرانی نبود...

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح هم با اشاره به این ماجرا گفت: خداوند در این حادثه به آمریکایی‌ها آموخت که تا چه حد در برابر نیروهای مقتدر جمهوری اسلامی آسیب‌پذیرند و اگر درایت و حسن‌نیت فرماندهان ما نبود، امروز آنها با یک مصیبت جدید مواجه می‌شدند. سردار سرلشکر سیدحسن فیروزآبادی افزود: آن دسته از نمایندگان کنگره آمریکا که هر روز برای ایران مشکل جدیدی طراحی می‌کنند، ظاهرا اطلاعات درستی ندارند و با چشم بسته و دور از واقعیت‌ها به ضرر ملت آمریکا اقدام می‌کنند. وی تصریح کرد: امیدوارم حادثه شمال خلیج فارس که احتمالا آخرین اشتباه نیروهای آمریکایی در منطقه نیست، درسی برای سنگ‌اندازان در کنگره آمریکا باشد.

انتقاد جمهوریخواهان از اوباما

ماجرای دستگیری تفنگداران آمریکایی با نطق سالانه رئیس‌جمهور آمریکا همزمان شد؛ نطقی که با توجه انتخابات ریاست جمهوری این کشور در آینده نزدیک، آخرین نطق سالانه آمریکا در کسوت ریاست جمهوری بود. بر همین اساس خیلی‌ها انتظار داشتند اوباما در این نطق، اشاره‌ای هم به ماجرای تفنگداران آمریکایی داشته باشد.

اما موضوع توافق هسته‌ای، تنها موضوعی بود که در ارتباط با ایران در نطق رئیس‌جمهور آمریکا مطرح شد. اوباما در این زمینه بار دیگر ادعاهای این کشور را مبنی بر تلاش ایران برای دستیابی به سلاح اتمی تکرار کرد و مدعی شد تلاش‌های واشنگتن با ایجاد ترکیبی از تحریم و مذاکره، مانع دستیابی ایران به سلاح اتمی شده است. این ادعاها تنها مباحثی بود که در ارتباط با ایران مورد اشاره اوباما قرار گرفت و نپرداختن او به ماجرای تفنگداران آمریکایی، موضوعی بود که با انتقاد مخالفان روبه‌رو شد.

به گزارش تسنیم، تد کروز، نامزد جمهوریخواهان در انتخابات آمریکا در این باره گفت: این اقدام واقعا نشانگر ضعف باور نکردنی سیاست خارجی اوباما و کلینتون است. بازیگران جهانی متوجه شده‌اند که اوباما در برابر آنها نمی‌ایستد. به یاد داشته باشید اوباما همان کسی است که سعی می‌کند 150 میلیارد دلار برای ایرانی‌ها بفرستد. به گزارش انتخاب، جب بوش، نامزد دیگر جمهوریخواهان هم در این زمینه با تاکید بر این‌که چانه‌زنی کافی است تصریح کرد: سیاست ضعیف و تحقیرآمیز اوباما در قبال ایران یک بار دیگر برملا شد. دونالد ترامپ، نامزد افراطی جمهوریخواهان نیز گفت: ایرانی‌ها دوست دارند به ما طعنه بزنند و نمی‌خواهند به رهبران ما احترام بگذارند.

شاید در برابر همین انتقادات بود که جو بایدن، معاون رئیس‌جمهور آمریکا تاکید کرد که ایران در ماجرای قایق‌های جنگی نه خواهان عذرخواهی شد و نه از آن عذرخواهی انجام شد. همزمان، وزیر دفاع آمریکا نیز به‌دلیل سرعت عمل وزیر امور خارجه این کشور برای رهاسازی تفنگداران آمریکایی از جان کری تشکر کرد. بر همین اساس آسوشیتدپرس خبر داد که جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: مایلم تشکر خود را از مقامات ایرانی به‌دلیل همکاری آنها در حل سریع موضوع آزادی ملوانان آمریکایی ابراز دارم.

محمدجواد ظریف نیز در توئیتی نوشت: خوش وقتیم که می‌بینیم، گفت‌وگو و احترام و نه تهدید و شتابزدگی، مساله ملوانان را به‌سرعت حل کرد. از این نمونه اخیر، بیاموزیم.

ایران، مراقب تحرکات آمریکا در منطقه

محمدصالح جوکار

عضو کمیسیون امنیت ملی

دستگیری تفنگداران آمریکایی در پی ورود غیرقانونی و غیرمجاز به آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در خلیج فارس که نشان از آمادگی، هوشیاری و شجاعت نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران دارد، درسی برای کسانی است که همواره در سایه تهدید قصد دارند ملت ایران را تحت فشار قرار دهند.دستگیری تفنگداران آمریکایی توسط نیروهای سپاه این پیام را داشت که نیروهای ایرانی با اقتدار هرگونه تهدید و تجاوز را پاسخ خواهند داد و هیچ تعرضی، از نگاه آنان پنهان نخواهد ماند.این اتفاق نشان داد هر چه قدرت دفاعی و آمادگی بیشتری داشته باشیم بر شرایط منطقه و بین‌الملل تاثیر بیشتری خواهیم گذاشت و وجود تجهیزات پیشرفته جنگی اجازه عملیاتی شدن تهدیدات دشمن را نمی‌دهد و تنها در سطح شعار باقی خواهد ماند.واکنش نیروهای مسلح کشورمان در برابر ورود نیروهای آمریکایی به آب‌های جمهوری اسلامی ایران، ثابت کرد ما در مقابل تجاوز و تهدیدات هیچ‌گونه اغماضی نخواهیم داشت و در برابر هرگونه زورگویی یا تجاوز به حوزه آب‌های سرزمینی کوتاه نخواهیم آمد.


نوشته شده در   پنجشنبه 24 دي 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode