ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 1 ارديبهشت 1403
شنبه 1 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 21 اسفند 1396     |     کد : 182914

معاون سیما و مدیران شبکه‌ها، برنامه‌های نوروزی تلویزیون را تشریح کردند

دورهمی با چهره‌های محبوب تلویزیونی

در نشستی که روز گذشته با حضور مرتضی میرباقری معاون سیما، مدیران شبکه‌های مختلف سازمان و نیز اصحاب رسانه برگزار شد، نوروزانه‌های شبکه‌های سیما یک‌ به ‌یک تشریح و نوید پخش تولیداتی متنوع و آثاری شاخص در روزهای ابتدایی سال 97 به مخاطبان داده شد.

در نشستی که روز گذشته با حضور مرتضی میرباقری معاون سیما، مدیران شبکه‌های مختلف سازمان و نیز اصحاب رسانه برگزار شد، نوروزانه‌های شبکه‌های سیما یک‌ به ‌یک تشریح و نوید پخش تولیداتی متنوع و آثاری شاخص در روزهای ابتدایی سال 97 به مخاطبان داده شد.

ابتدای این نشست، مرتضی میرباقری با بیان خلاصه‌ای از اتفاقات و وظایف سازمان صدا و سیما در سال 96 گفت: امسال غنی‌تر از همیشه برای نوروز 97 برنامه‌ریزی کرده‌ایم و کوشیده‌ایم در تمام قالب‌ها، برنامه‌هایی نو و قوی طراحی کنیم. سال 1396 برگزاری انتخابات باشکوه ریاست جمهوری را داشتیم که انرژی زیادی از رسانه ملی گرفت. این رسانه ظرفیتی برای معرفی در اختیار کاندیداها قرار داد و در بسیج افکار عمومی و آماده کردن مردم برای حضور در پای صندوق‌های رای، طبق سنوات قبل، موفق عمل کرد. راهپیمایی 22 بهمن هم مورد دیگری بود که حضور مردم در آن و اعلام همبستگی‌شان با انقلاب لازم بود. همچنین در راهپیمایی اربعین، مانور بزرگ جهان اسلام را شاهد بودیم و صدا و سیما در پوشش همه این موارد موفق عمل کرد.

معاون سیمای رسانه ملی با تاکید بر رونق دوباره تولیدات تلویزیون افزود: نشان رونق تولید ما در دو بخش مشهودتر است. یکی شهرک تلویزیونی غزالی (ایران) که سریال‌های مختلف در آن در حال فیلمبرداری هستند و طوری شده که سریال‌ها باید در آن در نوبت تصویربرداری قرار بگیرند و دیگری در بخش استودیوهای ما که آنها هم، همه اشغال و برنامه‌سازان مشغول تولید برنامه‌ها هستند. قبلا در حوزه نمایش 1200 نفر نیروی انسانی مشغول به کار داشتیم و الان 8000 نفر. امیدواریم با ساخت سریال‌های فاخر در سال بعد، این عدد را به بالای 12 هزار نفر برسانیم.

او خاطرنشان کرد: در سال 97، 9 شبکه ما ویژه‌برنامه نوروزی خواهند داشت. 78 قسمت سریال تولیدی، 232 قسمت سریال تامینی و 274 فیلم سینمایی که بیش از نیمی از آنها فیلم‌های جدید هستند، بخشی از تدارک نوروزی ما در رسانه ملی محسوب می‌شوند. همچنین پخش 370 قسمت مستند، 600قسمت انیمیشن، 300 قسمت مسابقه، 456 قسمت برنامه ترکیبی، 90 قسمت برنامه گفت‌وگومحور ، 290 قسمت برنامه معارفی و 113 قسمت برنامه ویژه موضوع راهیان نور، از دیگر تدارک‌های دیده شده برای ایام نوروز است.

باز هم معمولی‌های جذاب

در ادامه این نشست نوبت به مدیران شبکه‌های مختلف رسید تا هر یک به معرفی ویژه‌برنامه‌های شبکه‌شان بپردازند. علیرضا برازش مدیر شبکه یک سیما اعلام کرد: ما در این شبکه قرارگاه مسجد داریم و ماموریتی هم که برای برگزاری جشنواره در سال جدید به ما محول شده، مرتبط با موضوع مسجد است که این جشنواره در نیمه اول سال برگزار خواهد شد.

این مدیر تلویزیونی ادامه داد: بهترین گروه نمایشی ما در سال‌های اخیر، گروه سیروس مقدم بوده است که آثارشان مورد توجه مخاطبان قرار گرفت. امسال سریال «پایتخت 5» را هر شب ساعت 22 و 15 دقیقه روی آنتن خواهیم داشت که جذاب‌تر از سال‌های دیگر است و می‌تواند مخاطبان را راضی کند.

برازش همچنین از پخش سری جدید مستند ایران‌گرد، مسابقه دستپخت و برنامه‌ای ویژه با اجرای داریوش کاردان خبر داد. برنامه‌ای که «کاردان‌ها» نام دارد و با ساختاری شبیه به برنامه مطرح صندلی داغ، به گفت‌وگو با مهمانان مختلف خواهد پرداخت.

کلاه‌قرمزی‌ها برمی‌گردند

از جمله خبرهای خوش این نشست، پخش سری جدید مجموعه کلاه‌قرمزی بود که از زبان محمدرضا جعفری جلوه، مدیر شبکه دوی سیما مطرح شد.

جعفری جلوه ادامه داد: پخش صبحگاهی فیلم‌های سینمایی برای نوجوانان، برنامه ترکیبی یه‌گله جا با حضور عمو قناد، مجموعه عروسکی سوغات جنگل، مسابقه محله، کافه بازی، شهر به شهر و بهترین شو از دیگر برنامه‌های نوروزی ما خواهند بود. همچنین کلاه‌قرمزی، دستپخت‌های خودمانی، مسابقه تلفنی قدم به قدم، سریال طنز تعطیلات رویایی، ارتباط زنده با مراکز راهیان نور، ویژه برنامه از آسمان با محوریت شهدای مدافع حرم و پخش فیلم‌های سینمایی شاخصی چون ویلایی‌ها و نفس، از جمله برنامه‌های دیگر شبکه دوی سیما در سال جدید است. مدیر شبکه دو در پایان، از تدارک ساخت سری جدید محله گل و بلبل و نیز پخش مجموعه تلویزیونی مرد با رویکرد توجه به موضوع مدرسه و کار معلمی در سال تازه خبر داد.

بازگشت مردان آهنین

دکتر علی‌اصغر پورمحمدی، مدیر شبکه سه سیما از پخش سری جدید مسابقه مردان آهنین در این شبکه خبر داد. او گفت: انتظار مردم از ما بالاست و توقع برنامه‌های خوب دارند. بر این اساس پس از چند سال وقفه، امسال با دستور دکتر علی‌عسکری سری جدید مردان آهنین را تدارک دیده ایم. همچنین مستند اقلیم با موضوع نگاهی به طبیعت ایران، مسابقه زمانی برای خندیدن، سریال تلویزیونی آرماندو به کارگردانی احسان عبدی‌پور، سمت خدا با موضوع معرفتی و سخنرانی‌های تاریخی که هر روز صبح روی آنتن خواهند رفت، دیگر ویژه‌برنامه‌های این شبکه را در ایام نوروز مخاطبان تشکیل می‌دهند.

شبکه‌ای برای خردورزان

مسعود معینی‌پور، مدیر جدید شبکه چهار سیما هم از دیگر حاضران در این نشست بود. وی با اشاره به رویکرد خردورزی و اندیشه‌گرایی این شبکه گفت: ویژه‌برنامه تحویل سال ما از دو ساعت قبل از لحظه تحویل سال آغاز خواهد شد. این برنامه با مجری‌گری محمد صالح‌علا روی آنتن می‌رود و در کنارش، ارتباطی ویژه هم با پایتخت کتاب ایران، شهر کاشان خواهیم داشت. به گفته مدیر شبکه چهار، چشم شب روشن با موضوع ادب، هنر، شعر، تئاتر و ادبیات، چهارسوی علم با محوریت پخش مستندهای علمی، چشم‌انداز با موضوع بررسی دستاوردهای علمی جهان، مجموعه مستند پرتره مشاهیر ایران و پخش مستندهایی در زمینه تاریخ علم، از دیگر برنامه‌های ویژه این شبکه در ایام نوروز خواهند بود.

پویش تکریم والدین

مجید زین‌العابدین مدیر شبکه پنج سیما هم از پخش برنامه‌های ویژه در شبکه مردم پایتخت خبر داده و گفت: برنامه تلویزیونی شب فیروزه‌ای،‌ویژه‌برنامه نورزی ماست که از شنبه همین هفته با طراحی جدید و افزودن بخش‌های تازه به پیشواز سال نو خواهد رفت و مکان اجرای آن، از برج میلاد تهران است.

این مدیر همچنین گفت: برگزاری پویشی با نام دوستت دارم مادر، دوستت دارم پدر با توجه به نزدیکی ایام روز مادر و روز پدر، از دیگر برنامه‌های ما در این شبکه است. هنرمندان و مردم هم همراهیمان کرده‌اند و می‌خواهیم فرهنگ دست‌بوسی کردن از والدین و تکریم آنان را از این طریق دوباره به راه بیندازیم.

به گفته زین‌العابدین مسابقه تلفنی پلاک5، مسابقه تلویزیونی پنج ستاره با اجرای اشکان خطیبی، سریال طنز چهل قسمتی هیات مدیره، سریال انیمیشن کودکانه ژول‌ورن، مستند 5، برنامه با ما اینجا با موضوع بررسی تحولات ایران و جهان، برنامه معارفی تا نیایش و ارتباط با مراکز راهیان نور، از دیگر برنامه‌های نوروزانه این شبکه خواهند بود.

با محوریت ایران‌گردی

سلیم غفوری، مدیر شبکه مستند سیما، ایران‌گردی، معرفی طبیعت و اقلیم ایران و توجه به حیات وحش را محور و اساس برنامه‌های تدارک دیده شده این شبکه برای ایام نوروز 97 دانست و عنوان کرد: بر اساس این محورهای در نظر گرفته شده، مجموعه خاطرات روستا با موضوع معرفی تغییرات روستاهای توریستی کشور در 13 قسمت، مجموعه آثاری با موضوع معرفی حیات وحش، مجموعه ثمر قند با موضوع معرفی شیرینی‌های سنتی در شهرهای مختلف کشور و پخش فصل پایانی مستند مسابقه ضد گلوله و سری جدید مستند مسابقه خانه ما با موضوع سبک زندگی از جمله برنامه‌های تدارک دیده برای نوروز هستند.

غفوری همچنین از برگزاری دومین دوره جشنواره ویژه مستند در سال پیش رو خبر داد.

دورهمی ویژه می‌شود

محمد احسانی، مدیر شبکه‌های نسیم، نمایش و تماشا هم به معرفی ویژه‌برنامه‌های این سه شبکه پرمخاطب پرداخت و گفت: امسال در روز 29 اسفند ماه پخش ویژه برنامه دورهمی را تدارک دیده‌ایم که از ساعت 16 تا 18، با حضور مهمانان ویژه روی آنتن خواهد رفت. همچنین از آن‌جا که رقابت میان شبکه‌های مختلف در طول نوروز زیاد است، سیاستی که ما در شبکه نسیم اتخاذ کردیم این است که بنا شد برنامه‌های تازه‌ای به مناسبت عید روی آنتن نداشته باشیم و در عوض توجهمان را روی همان برنامه‌های شاخص شبکه معطوف کنیم. به گفته احسانی، فینال مسابقات هوش برتر، برنامه تلویزیونی وقتشه با رویکرد توجه به اقوام ایرانی، کودک شو، ویتامین خ، چهل‌تیکه و پخش فینال مجموعه مسابقه خانواده باحال در روز 28 اسفند ماه، از دیگر تدارک‌های نوروزی شبکه نسیم خواهد بود. وی همچنین نوید پخش فیلم‌های سینمایی متفاوت و مجموعه‌هایی جذاب را هم از دو شبکه نمایش و تماشا به مخاطبان داد.

یک دنیا کارتون

مدیر شبکه کودک سیما با دستی پر و آماری مفصل به این نشست آمده بود. محمد سرشار با اشاره به فعالیت دو کانال پویا و نهال در این شبکه گفت: در سال 96 ما دو رویکرد کلی آموزش پیش‌دبستانی و حفاظت از محیط زیست را در این دو کانال مد نظر داشتیم. براساس نظرسنجی‌ای که در پاییز سال 96 کردیم، شش عنوان برنامه ما بالای 60 درصد مخاطب دارند. دو عنوان هم مخاطب بالای 50 درصد دارد و در مجموع بیش از نیمی از خردسالان کشور، شبکه پویا را می‌بینند. در شبکه نهال هم یک عنوان برنامه با مخاطب بالای 60 درصد، یک عنوان برنامه با مخاطب بالای 50 درصد و چهار عنوان بالای 40 درصد داریم و به خوبی دیده شده‌ایم.

سرشار افزود: در جشنواره نوروزانه‌ای که از 28 اسفند ماه تدارک دیده‌ایم، دو ساعت پخش به برنامه‌ها اضافه شده و از 8 صبح تا 12 شب برنامه خواهیم داشت که آثار پرمخاطبی چون نقاشی نقاشی، تو هدیه خدایی، اتل متل یه جنگل، نقاش کوچولو، شهر قصه و دو مجموعه انیمیشن خارجی کندویی‌ها و حیوانات کاغذی برنامه‌های ما در کانال پویا را تشکیل می‌دهند. همچنین در کانال نهال هم با برنامه‌هایی چون یک دو سه خنده، من هنرمندم، موزه، کلیله و دوستان، همسایگان جنگل، نبض رویش، کنام اژدها و پاندای کونگ‌فوکار مهمان مخاطبان 6 تا 12 سال خواهیم بود.

شبکه سلامت و آموزش

دو شبکه سلامت و آموزش هم از جمله شبکه‌هایی در سیما به شمار می‌آیند که مخاطبانی تخصصی دارند. دکتر احمد سفیدی مدیر شبکه سلامت تلویزیون در این نشست گفت : موضوعاتی چون خود مراقبتی سالمندان، کودکان، محیط زیست و تغذیه در این شبکه اهمیتی ویژه دارند و برنامه‌های تخصصی شاخصی چون حال خوب، مادر، کودک، تندرستی، سینما سلامت، نیلوفر آبی، ورزش داروست و پخش مستندهای خارجی جدید در کنار پخش نوروزی برنامه سالم شو از جمله آثار نوروزی ما خواهند بود.

محمدحسین ساری مدیر شبکه آموزش نیز در این نشست عنوان کرد: هدف شبکه آموزش، توانمندسازی جامعه از طریق آموزش‌های کاربردی است. برنامه‌های مطرح و پربیننده ما چون صبحی دیگر، دکتر سلام، همیشه خونه، مشاعره، موتور جست‌وجو و من می‌تونم در ایام عید پخش می‌شوند و برگزاری جشنواره‌ای با محوریت مهارت‌آموزی هم در دستور کار ما در سال جدید خواهد بود.

پویانمایی‌ها جان می‌گیرند

در ادامه این نشست، محمدرحیم لیوانی مدیر مرکز صبا عنوان کرد: امسال دست‌اندرکاران پویانمایی این مرکز با دستی پر به استقبال نوروز آمده‌اند و 2661 دقیقه پویانمایی را در قالب 19 مجموعه تقدیم شبکه‌های مختلف سیما کرده‌ایم. ضمن این‌که با تاکید معاون سیما بر کمتر شدن استفاده از انیمیشن‌های خارجی، یک نهضت پویانمایی در داخل کشور شروع شده است و تولیدات ما شتابی روزافزون یافته‌اند. برای مثال مجموعه‌هایی چون پهلوانان، ماهی بادکنکی، برنامه جدید مثل‌نامه از شبکه یک، مهدکودک حیوانات با محوریت معرفی بازی‌های ایرانی، مجموعه جدید کلیله، روباه و خروس، بازی کنیم بخندیم، مهارت‌های زندگی و انیمیشن تک‌فریمی موزیکال مبارک در ایام نوروز از شبکه‌های مختلف پخش خواهند شد.

بچه‌های مدرسه والت

شبکه امید، از جمله شبکه‌های تازه‌تاسیس تلویزیون است که با هدف جلب نگاه مخاطبان نوجوان، برنامه‌سازی می‌کند. مهدی سالم مدیر این شبکه تلویزیونی در این نشست گفت: هفت و نیم ماه از راه‌اندازی رسمی شبکه امید می‌گذرد. ما در این شبکه خدمتگزار مخاطبان 12 تا 18 سال هستیم و برای آنان برنامه‌سازی می‌کنیم. تا این لحظه 75 ساعت برنامه برای نوروز تدارک دیده‌ایم که در قالب ‌های تولیدی، گزارش های راهیان نور، جهان ورزش، نبرد ربات‌ها، فینال مسابقه آماده باش و برنامه‌های کوتاهی چون خنده‌خانه، تک‌زنگ، جالبه که بدونید و نیز پخش مجموعه خاطره‌انگیز بچه‌های مدرسه والت روانه آنتن خواهند شد.

از موسی (ع) تا سلمان

علی حمیدی قائم‌مقام مرکز سیمافیلم هم از دیگر حاضران در این نشست بود.او با اشاره به رونق تولید سریال های نمایشی به روی آنتن گفت: نوید می‌دهیم که مخاطبان در سال جدید می‌توانند هر شب شاهد پخش یک سریال طنز باشند. او همچنین از آغاز ساخت فصل سوم ستایش از هفتم فروردین ماه خبر داد و افزود: در سال جدید 17 عنوان سریال مناسبتی انقلابی را تدارک خواهیم دید. همچنین پروژه‌های الف فاخرسازمان که حدود
18 عنوان هستند، از سال بعد وارد مراحل تولید خواهند شد که در این میان سریال‌های حضرت موسی (ع) و پروژه سلمان دو اثر شاخص ما محسوب می ‌شوند.

17 سریال انقلابی در چهلمین سال

مرتضی میرباقری، معاون سیما با اشاره به برنامه‌ها و رویکردهای پیش روی رسانه ملی در سال جدید گفت: سال 1397، چهلمین سال انقلاب است و بر این اساس 17 سریال انقلابی را روی آنتن خواهیم برد. برنامه بلندمدت پنج ساله ما از سال آینده آغاز خواهد شد. از جمله این تصمیمات، برگزاری جشنواره‌های درون‌شبکه‌ای است. از آنجا که جشنواره‌های فعلی ما ظرفیت بررسی تمام آثار را ندارند، تصمیم گرفتیم سال آینده در هر شبکه جشنواره‌ای جداگانه داشته باشیم که این جشنواره‌ها رویکرد موضوعاتی چون نماز، مسجد، معلم، مدرسه، سلامت و رسانه خواهند داشت.

حق مالکیت عروسک‌ها با ماست

از جمله بحث‌هایی که سازمان صدا و سیما در طول یک سال اخیر با آن مواجه بود، موضوع مالکیت عروسک‌های شاخص و محبوبی چون جناب خان و مجموعه عروسک‌های کلاه‌قرمزی بود که مشکلاتی را میان سازندگانشان و سازمان صدا و سیما ایجاد کرده بود. در نشستی که دیروز برگزار شد، دکتر میرباقری از بازگشت جناب خان و کلاه‌قرمزی به آنتن سیما خبر داد و در پاسخ به سوال خبرنگار جام‌جم که از تدوین ضابطه و چارچوبی برای رعایت حق مالکیت عروسک‌ها پرسیده بود، گفت: در چند سال اخیر مسئله مالکیت، گرفتاری‌هایی برایمان ایجاد کرد و قرار شد حوزه حقوقی سازمان مسئولیتی در این باره بر عهده بگیرد. تکلیف کلاه‌قرمزی روشن است و او متعلق به سازمان است. در واقع از این به بعد چارچوب‌ها مشخص شده‌اند و دیگر هر برندی که مطرح می شود، یک پیوست حقوقی در سازمان پیدا می‌کند و کار عروسک ها بر این اساس انجام می‌شود.

احسانی مدیر شبکه نسیم هم از پخش دوباره خندوانه در سال تازه خبر داد و گفت: از زمانی که سوله برنامه خندوانه را از ما گرفتند، این برنامه دچار تأخیر شد. هم‌اکنون تیم نویسنده مشغول کار هستند و به محض آماده‌سازی دکور مشغول به تولید خواهند شد. قرار است این برنامه از اواخر فروردین سال جدید و مقارن با ایام مبعث به روی آنتن رود. حضور جناب خان هم قطعی است و به تازگی با مالک او توافقی امضا کرده‌ایم. وی در خصوص برنامه عبدی‌شو نیز گفت: نام این برنامه به شبی با عبدی تغییر پیدا کرده است. هم‌اکنون 9 قسمت از این برنامه ضبط شده اما هنوز نهایی نیست. جواد فرحانی و سیدکمال طباطبایی تهیه‌کننده و محمدحسین لطیفی کارگردان این مجموعه خواهند بود. شبی با عبدی هم اواخر فروردین به روی آنتن شبکه نسیم می‌رود.

زهرا غفاری

رادیو و تلویزیون

http://press.jamejamonline.ir/Newspreview/3213358865504500605

 


نوشته شده در   دوشنبه 21 اسفند 1396  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode